Norwegian Social Research Wolność cyfrowa dla osób niepełnosprawnych: społeczne prawodawstwo i redystrybucja w Europie i USA dr Rune Halvorsen.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Aleksander Waszkielewicz
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rodzice Wolontariuszami Udział i zaangażowanie rodziców 26 listopada 2011 – Warszawa Johannes THEINER, Prezes EPA.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Charakterystyka finansów publicznych
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
Dyrektor Departamentu Turystyki
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Polska w Programach Ramowych UE
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Wsparcie dla rozwoju technologii
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS Przesłanie Bioventus. MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS 2 Agenda Kluczowe przesłania Odpowiedzi na często zadawane pytania Jak stosować.
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Ocenianie na ekranie – wizja strategiczna. Plan C zym jest e-ocenianie Trendy i wdrożenie Powody dla których warto wdrożyć system e-oceniania Wizja strategiczna.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Promowanie praw dzieci
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Norwegian Social Research Wolność cyfrowa dla osób niepełnosprawnych: społeczne prawodawstwo i redystrybucja w Europie i USA dr Rune Halvorsen

Norwegian Social Research Wolność cyfrowa dla osób niepełnosprawnych Ogólna dostępność i praktyczny dostęp do technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) są obecnie niezbędne, by zapewnić ludziom uczestnictwo w charakterze pełnych członków społeczeństwa Coraz powszechniejsze korzystanie z ICT tworzy nowe możliwości dla osób niepełnosprawnych pod względem edukacji i zatrudnienia oraz może zniwelować bariery uczestnictwa w codziennym życiu dla osób z dysleksją lub dysfunkcją wzroku istnieje możliwość konwersji tekstu na mowę istnieje możliwość uczestniczenia w środowiskach edukacyjnych, jakie umożliwia cyber infrastruktura Osoby niepełnosprawne często nie odnoszą korzyści z innowacji i stosowania takich technologii

Norwegian Social Research Wolność cyfrowa w Europie i USA Dostępne dane sugerują, iż Europa pozostaje w tyle za USA pod względem osiągnięć w zakresie e-dostępności Ogólnie rządy państw europejskich w nierównym stopniu poświęcają uwagę dostępności w zakresie całego spektrum technologii. Dane sugerują, że sytuacja w zakresie e-dostępności jest lepsza w krajach mających mocne ustawodawstwo społeczne Polityki zmierzające do wywierania wpływu na funkcjonowanie rynku z uwzględnieniem promowania celów społecznych Rząd amerykański przyjął całą gamę ustawowych rozwiązań społecznych celem promocji dostępności towarów i usług, dostosowań w miejscu pracy oraz w zamówieniach publicznych

Norwegian Social Research Wolność cyfrowa w Europie i USA (cd.) Prawdopodobieństwo wpływu ubóstwa lub ograniczonych zasobów ekonomicznych na dostępność ICT dla osób niepełnosprawnych jest większe w USA niż w Europie. Brak dostępności jest związany z bardziej resztkowym charakterem wsparcia socjalnego w formie gotówkowej i w naturze w USA w porównaniu z Europą. Kraje europejskie rozwinęły stosunkowo hojne krajowe systemy dystrybucji technologii wspomagających oraz świadczenia wsparcia praktycznego, edukacji oraz pomocy ekonomicznej. Niechętnie jednak przyjmują rozwiązania społeczne a zwłaszcza prawne, które nakładałyby obowiązki na biznes i przemysł.

Norwegian Social Research Ewolucja podejścia do niepełnosprawności pod kątem praw człowieka W roku 2006 ONZ przyjęła Konwencję praw osób niepełnosprawnych (KPON) obejmującą zarówno zakazy nieuczciwego traktowania jak i konkretne prawa. Nakłada ona na Państwa-Strony zobowiązanie strategicznego myślenia o dostępności i dostosowaniach dla osób niepełnosprawnych we wszystkich obszarach życia Konwencję ONZ można postrzegać jako pewnego rodzaju kompas moralny w zakresie opracowywania systemów ochrony osób niepełnosprawnych na całym świecie, niezależnie od tego, czy państwa członkowskie ją ratyfikowały, czy też nie.

Norwegian Social Research Dostępność – kluczowa zasada ogólna Konwencji Aby umożliwić osobom niepełnosprawnym samodzielne życie i pełne uczestnictwo we wszystkich sferach życia, Państwa-Strony podejmą stosowne kroki celem zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu, na równych zasadach z innymi obywatelami, do środowiska fizycznego, transportu, informacji i komunikacji międzyludzkiej, w tym technologii i systemów komunikacyjnych i informacyjnych, oraz do innych udogodnień i usług oferowanych całemu społeczeństwu, zarówno w środowiskach miejskich, jak i wiejskich. (…) (KPON, art. 9.1.)

Norwegian Social Research Różne strategie osiągania dostępności w praktyce Powszechne projektowanie: projektowanie otoczenia, udogodnień, produktów i usług tak, by nadawały się one do użytku przez wszystkich, w jak największym stopniu, a stąd by minimalizować konieczność konkretnych adaptacji czy projektów szczególnych (art. 2, art. 4 ust. f). Rozsądne dostosowanie: konieczne i właściwe modyfikacje lub dostosowania środowiska społecznego w celu spełnienia potrzeb osób niepełnosprawnych (art. 2, art. 5 ust. 23, art. 24 ust. 2 c, art. 27 ust. i) Użyteczność: czy udogodnienia, produkty lub usługi, do których dostęp ma osoba niepełnosprawna w pełni służą założonym celom i funkcjom (art. 2) Dostępność: czy omawiane produkty, udogodnienia lub usługi rzeczywiście istnieją i mają znaczenie w życiu osób niepełnosprawnych lub czy takie produkty, udogodnienia i usługi są niedostępne z przyczyn ekonomicznych lub innych (art. 4 ust. f oraz g, art. 9 ust. f, art. 26 ust. 39)

Norwegian Social Research Jeszcze o dostępności Funkcjonowanie rynku; Czy rynek ma dostateczną skalę lub zasięg geograficzny, by móc zapewnić produkty i usługi (np. technologie wspierające w edukacji i platformy edukacyjne) za dostępną cenę? Zakres wsparcia ze strony pracodawcy; Jeśli osoba niepełnosprawna jest zatrudniona, czy jej pracodawca zapewnia takie produkty i usługi? Zakres wsparcia pozarynkowego; Czy ciała publiczne i/lub pozarządowe oferują wsparcie finansowe lub bony za nabycie takich produktów i usług lub też zapewniają takie produkty i usługi bezpłatnie bądź na kredyt?

Norwegian Social Research Jeszcze o dostępności (cd.) Sytuacja finansowa osób niepełnosprawnych: Czy poziom dochodów lub siła nabywcza wszystkich osób niepełnosprawnych pozwala im na zakup produktu lub usługi? Odpowiedź zależy od tego, czy dana osoba jest zatrudniona, a jeśli tak, na jakim poziomie kształtuje się jej wynagrodzenie, a jeśli nie, czy może ona skorzystać z publicznych systemów transferu środków pieniężnych lub też otrzymać wsparcie od rodziny bądź innych osób.

Norwegian Social Research Realizacja zapisów o dostępności w Konwencji ONZ W różnych państwach różne są warunki i punkty wyjścia w zakresie realizacji pełnej dostępności Droga naprzód w kierunku osiągnięcia pełnej dostępności przybierać będzie wiele form Wymaga ona czasu i zasobów oraz zaangażowania ze strony każdego państwa członkowskiego ONZ

Norwegian Social Research Uwagi końcowe I Od połowy lat 90-ych kilka krajów europejskich przyjęło więcej ustaw społecznych – po części w odpowiedzi na rozwój polityki w UE i ONZ oraz inspirując się polityką amerykańską W celu zwiększenia możliwości osób niepełnosprawnych w zakresie uczestnictwa i samodzielnego życia potrzeba najlepszych elementów podejścia zarówno amerykańskiego jak i europejskiego Istnieje potrzeba odejścia od myślenia dwójkowego o polityce społecznej i rynkach

Norwegian Social Research Uwagi końcowe II Powyższe daje przepis na politykę obejmujący trzy elementy: Ponowne opracowanie usług i programów w zakresie ochrony osób niepełnosprawnych w celu umożliwienia im życia z wyboru, samodzielnego życia i uczestnictwa w głównym nurcie społeczeństwa Realizację praw i polityki o charakterze antydyskryminacyjnym w celu wyeliminowania podejść, zachowań i stereotypów dyskryminujących w sektorze zarówno publicznym jak i prywatnym Stosowanie narzędzi regulacji rynku w celu uwolnienia większej przestrzeni dostępnej na różnice, z korzyścią dla jednostki oraz społeczeństwa