Polityka spójności UE na lata 2014–2020

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Polityka Spójności UE 2014 – 2020
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
WPR po 2013 – stan bieżący, przygotowania oraz perspektywy
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Wspieranie inwestycji w Polsce
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Polityka spójności UE Wnioski dla Polski Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej MRR 9 grudnia 2011 r., Rzeszów.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Założenia polityki spójności UE na lata
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Polityka sp ó jności UE. Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Fundusz rybacki po 2020 roku
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

Polityka spójności UE na lata 2014–2020 Propozycje Komisji Europejskiej 1

Struktura prezentacji Jakie konsekwencje będzie miała polityka spójności UE? Dlaczego Komisja proponuje zmiany w latach 2014–2020? Jakie są główne zmiany? Według jakich zasad będą rozdzielane fundusze? Kiedy zmiany wejdą w życie? Gdzie można znaleźć dalsze informacje?

1. Jakie konsekwencje będzie miała polityka spójności UE?

Polityka spójności UE oznacza inwestycje w … Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) Szkolenia Wydajność energetyczna Odnawialne źródła energii Transport Współpraca między regionami Badania i działalność innowacyjna 4

Wyniki polityki spójności UE (dane z lat 2000–2006) Zbudowano lub zmodernizowano 8400 km linii kolejowych Zbudowano lub zmodernizowano 5100 km dróg Zapewniono dostęp do czystej wody pitnej dla kolejnych 20 mln osób Przeprowadzono szkolenia dla 10 mln osób rocznie Utworzono ponad 1 mln miejsc pracy Wzrost PKB na mieszkańca w nowych państwach członkowskich o 5%

Jednak nadal istnieją znaczne różnice między regionami PKB na mieszkańca* <50 75-90 100-125 *indeks EU27 = 100 50-75 90-100 >125 Średnia 2006 - 2007 - 2008 ► Likwidacja tych różnic nadal pozostaje kluczowym celem        Wyspy Kanaryjskie Gujana Réunion Gwadelupa/ Martynika Madera Azory Malta © EuroGeographics Association for the administrative boundaries 6

2. Dlaczego Komisja proponuje zmiany w latach 2014–2020?

Cele Osiągnięcie celów strategii „Europa 2020” na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu Skoncentrowanie na wynikach Zapewnienie maksymalnych korzyści z funduszy UE

Proponowany budżet UE na lata 2014–2020 „Ambitne, lecz realistyczne” propozycje dotyczące wieloletnich ram finansowychna lata 2014–2020 opublikowane przez Komisję w czerwcu 2011 roku Polityka spójności 33% (336 mld EUR) Inne polityki (rolnictwo, badania, zewnętrzne itd.) 63% (649 mld EUR) Instrument „Łącząc Europę” 4% (40 mld EUR)

3. Jakie są główne zmiany?

Zwiększenie efektywności i skuteczności Skoncentrowanie na wynikach Wspólne i specyficzne dla programów wskaźniki, sprawozdania oraz mechanizmy monitorowania i oceny Podstawy oceny wykonania Jasne i wymierne etapy pośrednie i cele końcowe Rezerwa wykonawcza 5% środków przyznanych poszczególnym krajom (w kontekście państwa członkowskiego, funduszu i kategorii regionu) Warunki ex ante Zapewnienie warunków do efektywnego inwestowania Warunki makroekonomiczne Dostosowanie do nowych zasad zarządzania gospodarką

Większa spójność wykorzystania dostępnych funduszy Kompleksowa strategia inwestycyjna: dostosowana do celów strategii „Europa 2020” Spójność z krajowymi programami reform Koordynacja: fundusze na politykę spójności i rozwój obszarów wiejskich oraz fundusz morski i rybacki Cele i wskaźniki umożliwiające mierzenie postępów w osiąganiu celów strategii „Europa 2020” Efektywność: wprowadzenie podstaw oceny wykonania Sprawność: wzmocnienie zdolności administracyjnych, ograniczenie biurokracji Wspólne ramy strategiczne Umowa o współpracy Programy operacyjne

Lista celów tematycznych Badania i działalność innowacyjna Technologie informacyjno-komunikacyjne Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) Przejście na gospodarkę niskoemisyjną Dostosowanie do zmian klimatycznych oraz zapobieganie ryzyku i zarządzanie nim Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów Zrównoważony transport oraz usuwanie wąskich gardeł w kluczowych infrastrukturach sieciowych Promowanie zatrudnienia i wspieranie mobilności siły roboczej Integracja społeczna i zwalczanie ubóstwa Edukacja, poszerzanie umiejętności i ustawiczne kształcenie Kreowanie możliwości instytucjonalnych oraz efektywna administracja publiczna

Skoncentrowanie środków w celu maksymalnego zwiększenia ich wpływu Skoncentrowanie inwestycji EFRR Wydajność energetyczna i odnawialne źródła energii Badania i działalność innowacyjna Konkurencyjność MSP Regiony bardziej rozwinięte i w fazie przejściowej Regiony mniej rozwinięte Elastyczność – różne regiony mają różne potrzeby Ustalenia specjalne dotyczące regionów objętych wcześniej pomocą w ramach celu „Konwergencja” 14

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) 2007-2013 2014-2020 Udział EFS w budżecie polityki spójności Planowany udział EFS w łącznym wsparciu z funduszy strukturalnych (EFRR i EFS): 25% w regionach mniej rozwiniętych; 40% w regionach w fazie przejściowej; 52% w regionach bardziej rozwiniętych.

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) Pełna zgodność ze strategią „Europa 2020” Promowanie zatrudnienia i wspieranie mobilności siły roboczej Inwestowanie w edukację, poszerzanie umiejętności i ustawiczne kształcenie Promowanie integracji społecznej i zwalczanie ubóstwa Zwiększanie możliwości instytucjonalnych i efektywności administracji publicznej Wzmocniony wymiar społeczny 20% przydzielonych środków z EFS na integrację społeczną Większy nacisk na zwalczanie bezrobocia osób w młodym wieku Popularyzacja i szczególne wsparcie dla działań mających na celu promowanie równości płci i niedyskryminacji

Fundusz Spójności Przeznaczony na wsparcie dla państw członkowskich o dochodzie narodowym brutto (DNB) na mieszkańca poniżej 90% średniego DNB dla krajów EU-27 Inwestycje w ochronę środowiska Dostosowanie do zmian klimatycznych i zapobieganie ryzyku Sektor wodno-kanalizacyjny Bioróżnorodność, w tym także poprzez wdrażanie infrastruktur ekologicznych Środowisko miejskie Gospodarka niskoemisyjna Inwestycje w transport Transeuropejskie sieci transportowe (TEN-T) Niskoemisyjne systemy transportowe i transport miejski

Upraszczanie Wspólne zasady – fundusze objęte wspólnymi ramami strategicznymi Polityka spójności, rozwój obszarów wiejskich oraz polityka morska i rybacka Opcjonalne programy wielofunduszowe EFRR, EFS i Fundusz Spójności Uproszczony system udzielania wsparcia Zharmonizowane zasady dotyczące kwalifikowania i czasu trwania Częstsze stosowanie uproszczonej struktury kosztów Powiązanie wypłat z wynikami e-spójność: zasada obsługi beneficjentów przez „pojedynczą instytucję” Proporcjonalne podejście do kontroli

Wzmacnianie spójności terytorialnej Skoncentrowanie na zrównoważonym rozwoju miast Co najmniej 5% środków z EFRR Utworzenie platformy rozwoju obszarów miejskich Tworzenie sieci powiązań między miastami i wymiana doświadczeń na temat polityki rozwoju miast Innowacyjne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju miast Maksymalny limit wydatków na poziomie 0,2% funduszu rocznego Obszary o szczególnych cechach naturalnych lub demograficznych Dodatkowy przydział dla regionów najbardziej peryferyjnych i słabo zaludnionych

Polityka ukierunkowana na inwestycje Promowanie korzystania z innowacyjnych instrumentów finansowych Rozszerzenie zakresu na wszystkie obszary inwestycji Jaśniejsze ramy prawne 10% premii za korzystanie z nowatorskich instrumentów finansowych i za rozwój kierowany przez społeczność Szereg opcji zapewniających kierownikom programów elastyczność Maksymalne wskaźniki współfinansowania 75–85% w regionach mniej rozwiniętych i najbardziej peryferyjnych 60% w regionach będących w fazie przejściowej 50% w regionach bardziej rozwiniętych

Zarządzanie i kontrola Zarządzanie finansami Nowy system rozliczeń rocznych Coroczne poświadczenie dotyczące zarządzania Coroczne rozliczanie rachunków przez Komisję Systemy zarządzania i kontroli Akredytacja na szczeblu krajowym (większa odpowiedzialność państw członkowskich) Organy zarządzające mogą działać jako organy poświadczające Komisja może dokonywać przeglądu akredytacji (biorąc pod uwagę zagrożenia i historię dokonań) Większa proporcjonalność Zwolnienia dla programów prowadzonych w niewielkiej skali Zwolnienia dla systemów, które uzyskiwały jednolicie dobre wyniki Ograniczenia w częstotliwości przeprowadzania przez Komisję kontroli indywidualnych działań

Współpraca terytorialna Odrębne rozporządzenie Zwiększenie środków finansowych (+30%) Skoncentrowanie programów na maksymalnie 4 celach tematycznych Uproszczenie zarządzania programami (połączenie organów zarządzających i poświadczających) Ułatwienie tworzenia europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT)

4. Według jakich zasad będą rozdzielane fundusze?

Uczciwy system dla wszystkich regionów UE (symulacja uprawnień do pomocy) PKB na mieszkańca* <75% średniego PKB dla UE 75-90 % >90% *indeks EU27 = 100 3 kategorie regionów        Wyspy Kanaryjskie Gujana Réunion Gwadelupa/ Martynika Madera Azory Malta Regiony mniej rozwinięte Regiony w fazie przejściowej Regiony bardziej rozwinięte © EuroGeographics Association for the administrative boundaries 24

Według jakich zasad będą rozdzielane fundusze? Regiony/państwa członkowskie mniej rozwinięte Regiony w fazie przejściowej Regiony bardziej rozwinięte Fundusz Spójności¹ 68.7 Regiony mniej rozwinięte 162.6 Regiony w fazie przejściowej 38.9 Regiony bardziej rozwinięte 53.1 Europejska współpraca terytorialna 11.7 Regiony najbardziej peryferyjne i obszary słabo zaludnione 0.9 Razem 336.0 Podział budżetu (w %) Populacja objęta pomocą (w mln) ¹ 10 mld EUR z Funduszu Spójności zostanie przeznaczone na sfinansowanie instrumentu „Łącząc Europę” 25

5. Kiedy te zmiany wejdą w życie?

Harmonogram 5. sprawozdanie na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz konsultacji społecznej Osiągnięcie zgody w kwestii wieloletnich ram finansowych i przyjęcie nowego pakietu ustaw Propozycje dotyczące polityki spójności 2014-2020 III 2010 XI 2010 VI 2011 X 2011 III 2012 2012 – 2013 2014 Przyjęcie strategii „Europa 2020” Zaproponowanie przez Komisję wieloletnich ram finansowych Wspólne ramy strategiczne Wejście w życie i wdrażanie programów

Gdzie można znaleźć dalsze informacje? www.ec.europa.eu/regional_policy/ index_pl.cfm Wątek Follow@EU_Regional w serwisie Twitter 28