Innowacyjność w sektorze stoczniowym Leszek Wilczyński CTO S.A.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
BADANIA W TRANSPORCIE DROGOWYM, ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY I INTEGRACJA (konkursy 2003 roku)
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Partnerstwo publiczno – prywatne w nauce; współpraca MŚP – NOT - MNiSW Partnerstwo publiczno – prywatne w nauce; współpraca MŚP – NOT - MNiSW Naczelna.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Udział MSP w 6.Programie Ramowym oraz poszukiwanie partnerów do współpracy Aneta Maszewska, Ewelina Słysz – Krajowy Punkt Kontaktowy Poznań,
Dr inż. Jerzy Koszałka IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. REGIONAL INNOVATION STRATEGY FOR POMERANIA REGION - complement and action.
ASPEKTY INNOWACYJNE STRATEGII POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO
Polish Association of Medical Tourism
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Spotkanie robocze w sprawie utworzenia PLATFORMY TECHNOLOGICZNEJ ODLEWNICTWA POLSKIEGO - PTOP PLATFORMY TECHNOLOGICZNEJ ODLEWNICTWA POLSKIEGO - PTOP Instytut.
Potrzeby i perspektywy innowacji w polskim przemyśle okrętowym
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
WSCHODNI OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
E-turystyka w sektorze publicznym
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Elżbieta Książek Poznański Park Naukowo-Technologiczny s
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Bony na innowacje dla MŚP
Zapis prezentacji:

Innowacyjność w sektorze stoczniowym Leszek Wilczyński CTO S.A.

Plan Istota działań proinnowacyjnych Polityka proinnowacyjna UE w przemyśle okrętowym Innowacyjność w przemyśle stoczniowym - przykłady Podsumowanie

Istota działań wspomagających innowacje - dwa etapy Sesja MIF’2006 Oslo: Europejski przemysł okrętowy jest konkurencyjny nie dzięki niskim kosztom produkcji i prostym produktom lecz dzięki zaawansowanej technologii i innowacji Istota działań wspomagających innowacje - dwa etapy Wsparcie badań i rozwoju - Wiedza uzyskiwana dzięki publicznym środkom finansowym Określenie potrzeb i kierunków rozwoju sektora Formułowanie programów badań stosowanych i rezerwacja środków Monitorowanie realizacji Wsparcie wdrożeń – Innowacje przynoszą zysk dzięki wdrażaniu wyników badań Pomoc państw członkowskich dla przedsiębiorstw wdrażających innowacje produktowe i procesowe Wsparcie procesu upowszechniania nowoczesnych rozwiązań Ochrona własności intelektualnej

Fakty: Unijne stocznie w ostatnich latach inwestowały około 10% swoich obrotów w badania stosowane, rozwój i innowacje Programy ramowe badań i rozwoju UE wykorzystują efekty pracy MIF (LeaderShip 2015), COREDES (Masterplan) oraz WATERBORNE TP (Strategic Research Agenda) Regulacja KE (2003/C317/06) przewiduje między innymi pomoc publiczną na badania, rozwój i innowacje, przy czym intensywność pomocy na innowacje nie może przekraczać 20% kosztów brutto (Implementacja regulacji w dowolnym kraju członkowskim Unii wymaga wydania odpowiedniego aktu normatywnego)

Przykład: Wsparcie finansowe dla wzrostu innowacyjności w Niemczech Kategoria Maksymalna Program intensywność pomocy Badania podstawowe 100 % „Shipping and Badania przemysłowe 75 % Marine Technology for the 21st Century“ 2006-2009 - 90 m € Badania przedkonkurencyjne 50 % Innowacje 20 % „Innovative Shipbuilding safeguards competitive jobs“ 2006-2009 - 60 m €

Promocja innowacyjności w polskim przemyśle okrętowym W wymiarze krajowym: Polskie Forum Przemysłów Morskich powstałe przy Krajowej Izbie Gospodarki Morskiej z inicjatywy CTO, w styczniu 2004r. W branży Polska Platforma Technologiczna Transportu Wodnego powstała z inicjatywy Stoczni Szczecińskiej Nowa w początkach 2005r., Branżowy Punkt Kontaktowy ds. Programów Ramowych Unii Europejskiej dla Gospodarki Morskiej, działający przy CTO S.A. W regionie Urząd Marszałkowski, Agencja Rozwoju Pomorza.

Działania proinnowacyjne w polskim przemyśle okrętowym są finansowane z następujących źródeł: Własnych środków przedsiębiorstw Środków publicznych – MNiSW, NOT, NCBiR (projekty celowe, rozwojowe), POIG Środków UE – głównie wykorzystywanych przez ośrodki akademickie i badawcze

Wybrane przykłady innowacji Wybrane przykłady innowacji. głównie produktowych zrealizowanych przez polski przemysł okrętowy i kooperujący w ostatnich latach

Projekt celowy: Opracowanie nowej generacji sterów strumieniowych o zredukowanym poziomie hałasu i drgań ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) – stery strumieniowe

Projekt celowy: Opracowanie nowej generacji sterów strumieniowych o zredukowanym poziomie hałasu i drgań ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) stery strumieniowe

Projekt celowy: Opracowanie nowej generacji sterów strumieniowych o zredukowanym poziomie hałasu i drgań -zastosowanie nowych rozwiązań mających na celu obniżenie poziomu hałasów i drgań, zmniejszenie ryzyka erozji kawitacyjnej skrzydeł pędnika i wnętrza tunelu, poprawienie charakterystyk napędowych – przy użyciu technik symulacji numerycznej i eksperymentów prowadzonych na obiekcie w skali modelowej i rzeczywistej, -wykonanie projektu, a następnie dokumentacji zoptymalizowanego prototypu steru strumieniowego, -określenie prognozy analityczno-numerycznej osiągów steru strumieniowego nowej generacji. ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) stery strumieniowe

Projekt celowy: Pierwszy polski jacht oceaniczny wykonany w technologii vacuum infusion

Projekt celowy: Pierwszy polski jacht oceaniczny wykonany w technologii vacuum infusion -redukcja drgań i hałasu wewnątrz jednostki, -optymalizacja kształtu kadłuba, kilu i sterów pod kątem wymogów żeglugi oceanicznej, uzyskanie wysokiego komfortu pływania, energooszczędny pomocniczy układ napędowy, … ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) stery strumieniowe

Redukcja drgań na jachtach motorowych Przykład zastosowanie metod obliczeniowych do projektowania kształtu kadłuba

Stocznia Remontowa S.A. 2027 RO-RO PASSENGER FERRY

8245 Stocznia Gdynia S.A. Projekt celowy +środki własne

8245 Stocznia Gdynia S.A. Significant Ship of the year 2005

AHTS „Remontowa” Projekt celowy +środki własne

AHTS

Prom samochodowo-pasażerski B 338 „Remontowa” - środki własne

Prom samochodowo-pasażerski B 338 Significant small ship of the year 2005 „Remontowa” - środki własne

Nomination in Clean Innovation Category 2009 SeaTrade as Nomination in Clean Innovation Category 2009

SeaTrade as Napęd „diesel-electric” Wysoki poziom niezawodności napędu Wysoka sprawność Niski poziom drgań Minimalizacja emisji

SeaTrade as Zalety koncepcji Maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej Doskonała widoczność Wysoka dzielność morska Niewielka wysokość nad wodą

Podsumowanie: Brak analogicznego w stosunku do innych państw UE mechanizmu spójnego definiowania potrzeb B+R+I oraz uwzględniania ich programach badań i rozwoju finansowanych ze środków publicznych. Polska nie wykorzystuje mechanizmów wspierania innowacyjności w przemyśle okrętowym dopuszczonych przez Komisję Europejską – potrzebna ustawa o wspieraniu przez państwo innowacji w przemyśle okrętowym. Niechęć do korzystania ze środków UE, zwłaszcza oferowanych w Programach Ramowych przez przedsiębiorstwa. Rozbudowane przepisy dotyczące pomocy publicznej. Innowacje są często czynnikiem decydującym o funkcjonowaniu w świecie polskiego przemysłu okrętowego. Postęp techniczny wspierany przez badania jest w polskich stoczniach realizowany.