Innowacyjność w sektorze stoczniowym Leszek Wilczyński CTO S.A.
Plan Istota działań proinnowacyjnych Polityka proinnowacyjna UE w przemyśle okrętowym Innowacyjność w przemyśle stoczniowym - przykłady Podsumowanie
Istota działań wspomagających innowacje - dwa etapy Sesja MIF’2006 Oslo: Europejski przemysł okrętowy jest konkurencyjny nie dzięki niskim kosztom produkcji i prostym produktom lecz dzięki zaawansowanej technologii i innowacji Istota działań wspomagających innowacje - dwa etapy Wsparcie badań i rozwoju - Wiedza uzyskiwana dzięki publicznym środkom finansowym Określenie potrzeb i kierunków rozwoju sektora Formułowanie programów badań stosowanych i rezerwacja środków Monitorowanie realizacji Wsparcie wdrożeń – Innowacje przynoszą zysk dzięki wdrażaniu wyników badań Pomoc państw członkowskich dla przedsiębiorstw wdrażających innowacje produktowe i procesowe Wsparcie procesu upowszechniania nowoczesnych rozwiązań Ochrona własności intelektualnej
Fakty: Unijne stocznie w ostatnich latach inwestowały około 10% swoich obrotów w badania stosowane, rozwój i innowacje Programy ramowe badań i rozwoju UE wykorzystują efekty pracy MIF (LeaderShip 2015), COREDES (Masterplan) oraz WATERBORNE TP (Strategic Research Agenda) Regulacja KE (2003/C317/06) przewiduje między innymi pomoc publiczną na badania, rozwój i innowacje, przy czym intensywność pomocy na innowacje nie może przekraczać 20% kosztów brutto (Implementacja regulacji w dowolnym kraju członkowskim Unii wymaga wydania odpowiedniego aktu normatywnego)
Przykład: Wsparcie finansowe dla wzrostu innowacyjności w Niemczech Kategoria Maksymalna Program intensywność pomocy Badania podstawowe 100 % „Shipping and Badania przemysłowe 75 % Marine Technology for the 21st Century“ 2006-2009 - 90 m € Badania przedkonkurencyjne 50 % Innowacje 20 % „Innovative Shipbuilding safeguards competitive jobs“ 2006-2009 - 60 m €
Promocja innowacyjności w polskim przemyśle okrętowym W wymiarze krajowym: Polskie Forum Przemysłów Morskich powstałe przy Krajowej Izbie Gospodarki Morskiej z inicjatywy CTO, w styczniu 2004r. W branży Polska Platforma Technologiczna Transportu Wodnego powstała z inicjatywy Stoczni Szczecińskiej Nowa w początkach 2005r., Branżowy Punkt Kontaktowy ds. Programów Ramowych Unii Europejskiej dla Gospodarki Morskiej, działający przy CTO S.A. W regionie Urząd Marszałkowski, Agencja Rozwoju Pomorza.
Działania proinnowacyjne w polskim przemyśle okrętowym są finansowane z następujących źródeł: Własnych środków przedsiębiorstw Środków publicznych – MNiSW, NOT, NCBiR (projekty celowe, rozwojowe), POIG Środków UE – głównie wykorzystywanych przez ośrodki akademickie i badawcze
Wybrane przykłady innowacji Wybrane przykłady innowacji. głównie produktowych zrealizowanych przez polski przemysł okrętowy i kooperujący w ostatnich latach
Projekt celowy: Opracowanie nowej generacji sterów strumieniowych o zredukowanym poziomie hałasu i drgań ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) – stery strumieniowe
Projekt celowy: Opracowanie nowej generacji sterów strumieniowych o zredukowanym poziomie hałasu i drgań ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) stery strumieniowe
Projekt celowy: Opracowanie nowej generacji sterów strumieniowych o zredukowanym poziomie hałasu i drgań -zastosowanie nowych rozwiązań mających na celu obniżenie poziomu hałasów i drgań, zmniejszenie ryzyka erozji kawitacyjnej skrzydeł pędnika i wnętrza tunelu, poprawienie charakterystyk napędowych – przy użyciu technik symulacji numerycznej i eksperymentów prowadzonych na obiekcie w skali modelowej i rzeczywistej, -wykonanie projektu, a następnie dokumentacji zoptymalizowanego prototypu steru strumieniowego, -określenie prognozy analityczno-numerycznej osiągów steru strumieniowego nowej generacji. ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) stery strumieniowe
Projekt celowy: Pierwszy polski jacht oceaniczny wykonany w technologii vacuum infusion
Projekt celowy: Pierwszy polski jacht oceaniczny wykonany w technologii vacuum infusion -redukcja drgań i hałasu wewnątrz jednostki, -optymalizacja kształtu kadłuba, kilu i sterów pod kątem wymogów żeglugi oceanicznej, uzyskanie wysokiego komfortu pływania, energooszczędny pomocniczy układ napędowy, … ABB Zamech Marine (SCANA ZAMECH) stery strumieniowe
Redukcja drgań na jachtach motorowych Przykład zastosowanie metod obliczeniowych do projektowania kształtu kadłuba
Stocznia Remontowa S.A. 2027 RO-RO PASSENGER FERRY
8245 Stocznia Gdynia S.A. Projekt celowy +środki własne
8245 Stocznia Gdynia S.A. Significant Ship of the year 2005
AHTS „Remontowa” Projekt celowy +środki własne
AHTS
Prom samochodowo-pasażerski B 338 „Remontowa” - środki własne
Prom samochodowo-pasażerski B 338 Significant small ship of the year 2005 „Remontowa” - środki własne
Nomination in Clean Innovation Category 2009 SeaTrade as Nomination in Clean Innovation Category 2009
SeaTrade as Napęd „diesel-electric” Wysoki poziom niezawodności napędu Wysoka sprawność Niski poziom drgań Minimalizacja emisji
SeaTrade as Zalety koncepcji Maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej Doskonała widoczność Wysoka dzielność morska Niewielka wysokość nad wodą
Podsumowanie: Brak analogicznego w stosunku do innych państw UE mechanizmu spójnego definiowania potrzeb B+R+I oraz uwzględniania ich programach badań i rozwoju finansowanych ze środków publicznych. Polska nie wykorzystuje mechanizmów wspierania innowacyjności w przemyśle okrętowym dopuszczonych przez Komisję Europejską – potrzebna ustawa o wspieraniu przez państwo innowacji w przemyśle okrętowym. Niechęć do korzystania ze środków UE, zwłaszcza oferowanych w Programach Ramowych przez przedsiębiorstwa. Rozbudowane przepisy dotyczące pomocy publicznej. Innowacje są często czynnikiem decydującym o funkcjonowaniu w świecie polskiego przemysłu okrętowego. Postęp techniczny wspierany przez badania jest w polskich stoczniach realizowany.