Projekt 50 + doświadczenie. PARTNERSTWO 1. Caritas Polska - instytucja centralna Odpowiedzialna za koordynację 2. Agrotec Polska – firma prywatna Odpowiedzialna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZYM JEST LOKALNE ORP? Wzorzec instytucji o charakterze obserwacyjnym,
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
„Na dobry początek – staż”
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
RAPORT.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Sieć SPLOT Sieć SPLOT to związek 15 członków - organizacji wspierających, działających w różnych regionach Polski. CELE: Zwiększanie umiejętności zarządzania.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Rzeszów Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Znaczenie podręcznika
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Urząd Miejski w Modliborzycach
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Człowiek – najlepsza inwestycja Człowiek najlepsza inwestycja Szczecinek- Centrum Organizacji Pozarządowych 18 kwietnia 2012 r. CEL: CEL: Zwiększenie skuteczności.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Model lokalnego partnerstwa na rzecz zarządzania kompetencjami młodzieży Bartosz Kosiński, 25 XI 2013 – Miechów, pierwsze spotkanie ekspertów.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
INNOWACJE SPOŁECZNE A ROZWÓJ MIAST 24 KWIETNIA 2015, WARSZAWA.
REWITALIZACJA A ROZWÓJ LOKALNY Katowice r. Katowice r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Janusz Wiśniewski Animator w Regionalnym Ośrodku EFS w Toruniu i Włocławku.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Debrznie subregion południowy województwa pomorskiego Dzierzgoń, 19 marca 2018 r. __________________________________________________________________.
Zapis prezentacji:

Projekt 50 + doświadczenie

PARTNERSTWO 1. Caritas Polska - instytucja centralna Odpowiedzialna za koordynację 2. Agrotec Polska – firma prywatna Odpowiedzialna za badania 3. Caritas diecezjalna (Grudziądz) Odpowiedzialna za realizację projektu w terenie

ZAŁOŻENIA CZYLI TEORIA… 1

Problemy i sposoby ich rozwiązania przez projekt Szybka dezaktywizacja zawodowa (blisko 1/3 ogółu Polaków jest 50+; tylko 1/3 osób wieku lata pracuje; 1/3 emerytów dorabia w szarej strefie) Strategia zarządzania wiekiem opracowana na podstawie typów przedsiębiorstw woj. kujawsko- pomorskiego Zły stan zdrowia (główna przyczyna dezaktywizacji; co 5 osoba 50+ uważa swój stan zdrowia za zły lub bardzo zły) Szkolenie Radzenie sobie ze stresem metodą MBSR oraz broszura dla osób 50+ prezentująca zestaw ćwiczeń opartych na programie MBSR (dystrybucja bezpłatna)

Problemy i sposoby ich rozwiązania przez projekt Osoby 50+ nie uczą się (tylko 16% Polaków w wieku podnosi swoją wiedzę; brak nawyku kształcenia; brak dostosowanej oferty, brak mechanizmów wspierających kształcenie osób pracujących) Podniesienie kwalifikacji zawodowych i kompetencji osobistych 60 pracowników (szkolenia i doradztwo indywidualne) Po 89 system emerytalny zachęcał do szybkiego wychodzenia z rynku pracy aby zwalniać miejsca pracy dla młodszych (dotychczas w proces wsparcia i oddziaływania na osoby 50+ nie włączono w wystarczającym stopniu pracodawców) strategie zarządzania wiekiem w 24 firmach

Problemy i sposoby ich rozwiązania przez projekt Brak współpracy instytucji rynku pracy oraz pracodawców wokół wspólnego celu, gdyż dotychczasowe rozwiązania nie wpływały w sposób systemowy na utrzymanie aktywności 50+ na rynku pracy Model działania instytucji typu Obserwatorium Rynku Pracy: gromadzenie i przetwarzanie danych o rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem 50 +

Rezultaty projektu 24 strategie zarządzania wiekiem uwzględniające m.in. rozwój kształcenia ustawicznego, organizację pracy, system zadaniowy, zarządzanie rozwojem 50+ (dot. odbiorców i użytkowników) Nabycie kompetencji zarządzania wiekiem przez kadrę zarządzającą 24 firm (50 osób; z każdej firmy będą to zespoły różnopłciowe) Publikacje opisujące wyniki badań czterech grup interesariuszy (pracodawców, pracowników, partnerów rynku pracy i instytucji rynku pracy) w kontekście potrzeb szkoleniowych 50+ i adekwatności istniejącej oferty szkoleniowej

Rezultaty projektu Przygotowana kadra trenerska dla pracodawców w zakresie tworzenia strategii zarządzania wiekiem oraz dla pracowników w zakresie podnoszenia stopnia motywacji oraz rozwoju umiejętności i zdolności adaptacyjnych (dot. użytkowników/odbiorców). Nowatorski program profilaktyki zdrowotnej dla 50+ oparty na programie MBSR (dot. odbiorców) Broszura dla osób 50+ prezentująca zestaw ćwiczeń opartych na programie MBSR (dot. odbiorców) Uczestnictwo przedstawicieli 70% partnerów rynku pracy w forach prezentujących wyniki projektu na wszystkich etapach jego realizacji

Rezultaty projektu Podniesienie kwalifikacji zawodowych i kompetencji osobistych 60 pracowników 50+ (40 K i 20 M) Wzrost umiejętności radzenia sobie ze stresem, zwiększenie umiejętności wykorzystywania własnych zdolności i możliwości oraz podniesienie samooceny zdrowia o 30% u 60 pracowników 50+ (40K i 20 M) Zmniejszona o min. 30% siła oddziaływania w 24 przedsiębiorstwach przekonań o niskiej przydatności do pracy osób starszych (dot. użytkowników)

Badania w ramach projektu 3 wywiady grupowe z pracodawcami oraz pracownikami 5 studiów przypadku w przedsiębiorstwach 120 wywiadów kwestionariuszowych z pracodawcami 120 wywiadów kwestionariuszowych z pracownikami wywiady telefoniczne z instytucjami i partnerami rynku pracy

Wyniki badań jest gorzej niż podawały statystyki smuga cienia zaczyna się ok. 40-stki! duże znaczenie dla pracodawców mają argumenty ekonomiczne trzeba szukać nisz (branż, zawodów, specjalistów) w celu utrzymania zatrudnienia osób 50+ trzeba podnosić kompetencje osób młodszych niż 50+

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Cel główny: utworzenie instytucji partnerstwa lokalnego Tworzona instytucja będzie zarazem platformą komunikacji jak również siecią współpracy instytucji rynku pracy i pracodawców. W ramach podjętych działań powstanie portal internetowy, który będzie głównym środkiem komunikacji i wymiany informacji między instytucjami tworzącymi platformę.

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Cele cząstkowe: Centrum przepływu informacji dotyczących sytuacji osób 50+ na lokalnym rynku pracy. Zbierane będą informacje na temat poziomu i struktury zatrudnienia oraz bezrobocia osób 50+. Szczególna uwaga zwrócona zostanie zarówno na potencjał zawodowo-kwalifikacyjny tej grupy, jak i niedobory kwalifikacyjne. Analizie poddane zostaną także czynniki zachęcające i zniechęcające do dalszej aktywności zawodowej.

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Cele cząstkowe: Nawiązywanie i utrzymywanie współpracy instytucji działających na lokalnym rynku pracy na rzecz aktywizacji zawodowej osób starszych. Ośrodek będzie platformą wymiany opinii na temat zwiększenia możliwości zatrudnienia 50+. Umożliwi on zarówno nawiązywanie dwustronnych kontaktów między podmiotami, budowanie sieci instytucji wymieniających informacje między sobą, jak i prowadzanie konsultacji.

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Cele cząstkowe: R ozpoznanie oferty firm szkoleniowych w zakresie kształcenia ustawicznego dla generacji 50+. Odpowiednio zdiagnozowane potrzeby szkoleniowe w badaniu sondażowym mogą przyczynić się do lepszego dostosowania oferty kształcenia ustawicznego do potrzeb ludzi starszych.

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Cele cząstkowe: Diagnozowanie potrzeb szkoleniowych pracowników 50+ na lokalnym rynku pracy. Diagnoza może stać się podstawą budowy strategii zarządzania wiekiem i kreacji nowych projektów szkoleniowych. Jest to bardzo istotna kwestia powiązana z tzw. efektem pokolenia, polegającym na mniejszej konkurencyjności obecnych pięćdziesięciolatków w stosunku do młodszych pracowników.

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Interesariusze ORP: – Publiczne służby zatrudnienia (PUP, WUP) – Przedstawiciele pracodawców, zrzeszenia – Zrzeszenia pracowników, związki zawodowe – Instytucje szkoleniowe – Agencje zatrudnienia – Organizacje pozarządowe – Władze samorządowe (powiaty: grudziądzki grodzki i grudziądzki ziemski)

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Model funkcjonowania instytucji o charakterze ORP na szczeblu lokalnym nie został jeszcze wypracowany!!! Proponowane działania wymagają przetestowania i udoskonalenia niniejszej koncepcji w procesie implementacji.

Model instytucji o charakterze Obserwatorium Rynku Pracy Założenia (etap testowania VI-XII.2011): - siedziba w Grudziądzkim Centrum Caritas, przy biurze projektu. Biuro ORP będzie czynne w dni robocze od godz do godz raz w miesiącu spotkania robocze wszystkich instytucji partycypujących w przedsięwzięciu - działalność operacyjna ORP - odpowiedzialny będzie moderator (gromadzenie i przepływ informacji w centrum ORP oraz komunikacja między partnerami obserwatorium)

ZAPRASZAM DO WSPÓŁPRACY!!! Ks. Marek Borzyszkowski – koordynator regionalny Biuro projektu: Grudziądzkie Centrum Caritas Grudziądz; ul. Klasztorna 6 tel. 56/