Zarządzanie strategiczne w województwie kujawsko-pomorskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Konsultacje społeczne projektu strategii
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Spotkania konsultacyjne
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Zarządzanie strategiczne w województwie kujawsko-pomorskim
Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Zarządzanie strategiczne w województwie kujawsko-pomorskim Maciej Krużewski Dyrektor Departamentu.
Zarządzanie strategiczne w województwie kujawsko-pomorskim
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Główne kierunki rozwoju kultury i turystyki w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata Ryszard Boguszewski Departament Rozwoju Regionalnego.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne w województwie kujawsko-pomorskim ggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg Maciej Krużewski Dyrektor Departamentu Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Model komunikacji społecznej Zasada ciągłości w komunikacji społecznej – oznacza, że komunikacja społeczna będzie prowadzona w taki sposób, aby reakcja odbiorcy komunikatu - gmin, powiatów oraz partnerów społeczno – gospodarczych miała realne odzwierciedlenie w ponownym komunikacie nadawcy tj. konkretnych rozwiązaniach programowych władz województwa i była prowadzona na podstawie nie tyle kompromisu, ale konsensusu w ramach szeroko rozumianej polityki regionalnej opartej o podstawowe zasady jej prowadzenia. nadawca komunikat kanał (np. cykl debat społecznych, wizyty studyjne ) odbiorca sprzężenie zwrotne (reakcja odbiorcy na komunikat nadawcy) Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Zarządzanie strategiczne – zarządzanie poprzez cele Model zarządzania poprzez cele na przykładzie schematu realizacji Strategii Rozwoju Województwa. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA Wskaźniki bazowe: PKB/ 1 mieszkańca, zatrudnienie wg sektorów (rolnictwo, przemysł, usługi), stopa zatrudnienia, stopa bezrobocia Cel; Rozwój nowoczesnej gospodarki Unowocześnienie struktury funkcjonalno - przestrzennej regionu Rozwój zasobów ludzkich Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Wspieranie procesów metropolizacji ośrodków stołecznych Bydgoszczy i Torunia Rozwijanie instytucji otoczenia biznesu i promowanie postaw przedsiębiorczych Zwiększenie roli szkolnictwa wyższego regionu Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Wspieranie rozwoju sieci osadniczej Wskaźniki bazowe; Cel; Kreowanie warunków przedsiębiorczości i upowszechniania innowacji Poprawa efektywności kształcenia Rewitalizacja miast i wsi regionu Wskaźniki bazowe; Cel; Budowa społeczeństwa opartego na wiedzy Wskaźniki bazowe; Cel; Rozwój potencjału naukowo -badawczego regionu i kształtowanie regionalnego systemu transferu innowacji u wymiany informacji Poprawa dostępności komunikacyjnej regionu Dostępność edukacji dla dorosłych Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży Unowocześnienie układów transportowych wewnątrzregionalnych Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Rozwój infrastruktury technicznej Wskaźniki bazowe; Cel; Wspieranie sektora organizacji pozarządowych Rozwój i unowocześnienie pozostałej infrastruktury technicznej i mieszkalnictwa Wskaźniki bazowe; Cel; Budowa kapitału społecznego Wskaźniki bazowe; Cel; Rozwój infrastruktury gospodarki wodnej Budowa partnerstwa publiczno - społecznego Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Wspieranie adaptacji gospodarstw rolnych do funkcjonowania na współczesnych rynkach rolnych Rozwój infrastruktury teleinformatycznej Rozwój zatrudnienia osób bezrobotnych Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Promocja zatrudnienia osób pozostających bez pracy lub zagrożonych jej utratą Przeciwdziałanie bezrobociu osób zagrożonych utratą pracy w rolnictwie oraz sektorach mających problemy z dostosowaniem się do potrzeb rynku pracy Informatyzacja usług publicznych w administracji i zarządzaniu Wskaźniki bazowe; Cel; Wzmacnianie konkurencyjności regionalnej gospodarki rolnej Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Wzmacnianie konkurencyjności przetwórstwa rolno - spożywczego Unowocześnienie infrastruktury usług społecznych Edukacja zdrowotna społeczeństwa Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Rozwój infrastruktury społecznej Wskaźniki bazowe; Cel; Kształtowanie sieci usług publicznych z punktu widzenia ich dostępności Promocja aktywności sportowo -rekreacyjnej Promocja i profilaktyka zdrowia Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Powszechna, wczesna diagnostyka medyczna, profilaktyka i rozwiązywanie problemów uzależnień Promocja walorów i produktów turystycznych Zachowanie dziedzictwa kulturowego Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Dziedzictwo kulturowe Adaptacja dziedzictwa kulturowego do współczesnych potrzeb społecznych Promocja rozwoju turystyki Przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Rozwój sektora usług turystycznych Utrwalanie i wzbogacanie systemu ekologicznego regionu Integracja społeczno -zawodowa i bezpieczeństwo ludności Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych Wskaźniki bazowe; Cel; Zachowanie i wzbogacanie zasobów środowiska przyrodniczego Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel; Rewaloryzacja środowiska przyrodniczego Poprawa bezpieczeństwa ludności Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Wskaźniki bazowe; Cel; Wskaźniki bazowe; Cel;

PROGRAMOWANIE ROZWOJU REGIONALNEGO KOMUNIKACJA SPOŁECZNA Schemat realizacji programowania rozwoju regionalnego w kontekście komunikacji społecznej PROGRAMOWANIE ROZWOJU REGIONALNEGO Zasady polityki regionalnej ZASADA PARTNERSTWA Strategia Rozwoju Województwa Cele i działania Programy Operacyjne ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE Uwarunkowania przestrzenne Plan zagospodarowania przestrzennego województwa Zadania operacyjne realizujące cele strategiczne PROJEKTY Wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania KOMUNIKACJA SPOŁECZNA FINANSOWANIE IDENTYFIKACJA Fundusze Europejskie, Środki budżetu państwa, Środki budżetu województwa, Pozostałe środki publiczne (gminy, WFOŚIGW, PFRON), Środki prywatne OCENA PRZYGOTOWANIE WDRAŻANIE Realizacja zakładanych celów Wskaźniki/ realizacja finansowa Wnioski dla przyszłych projektów ZINTEGROWANE PAKIETY PROJEKTÓW ROZWOJOWYCH POMOC TECHNICZNA RAPORTOWANIE MONITOROWANIE

Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Strategia rozwoju województwa kujawsko –pomorskiego na lata 2007-2020 Koncepcja realizacji strategii rozwoju Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Powiat chełmiński na tle województwa kujawsko – pomorskiego Oprac. K-PBPPiR Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Fragment mapy zadań ponadlokalnych realizujących cele publiczne (w oryginale mapa dla obszaru województwa kujawsko – pomorskiego w skali 1:100 000) Oprac. K-PBPPiR Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Miasto Chełmno jako siedziba powiatu Chełmno jest 8. co do wielkości miastem województwa – z liczbą ludności wynoszącą 20,4 tys., zalicza się do kategorii dużych ośrodków powiatowych w województwie (większość siedzib powiatów liczy od 10 do 20 tys. mk) w zakresie typowych funkcji powiatowych miasto jest dobrze wyposażone i zapewnia prawidłową obsługę mieszkańców jako siedziba powiatu Chełmno jest położone bardzo acentralnie – ale ze względu na małą wielkość powiatu i układ linii komunikacyjnych miasto jest dobrze dostępne z obszaru powiatu Chełmno jest dobrze dostępne w komunikacji międzyregionalnej (droga krajowa nr 1) miasto jest znane przede wszystkim z dziedzictwa kulturowego, które predestynuje je do dalszego rozwoju funkcji turystycznych jako bardzo istotnego składnika bazy ekonomicznej i źródła utrzymania mieszkańców Oprac. K-PBPPiR Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Rola i znaczenie powiatu w województwie System komunikacyjny i infrastruktura techniczna przez powiat biegną drogi krajowe nr 1 i 55 w gminie Lisewo planuje się węzeł na autostradzie A-1 mniejsze znaczenie kolei w obsłudze powiatu – przez wschodnią część powiatu biegnie linia z Torunia do Grudziądza (linia nr 207) powiat nie jest obszarem koncentracji infrastruktury technicznej znaczenia krajowego czy międzynarodowego – z zainwestowania tej rangi występuje tylko linia energetyczna 220 kV z Grudziądza do Bydgoszczy System przyrodniczy znaczna część powiatu objęta ochroną przyrody w randze parku krajobrazowego cechą charakterystyczną powiatu jest bardzo mała lesistość – tylko 6,6% przy średniej 22,9% (jest to drugi najsłabiej zalesiony powiat województwa) część powiatu położona w Dolinie Wisły wykazuje ograniczenia zainwestowania związane z zagrożeniem powodziowym Zagadnienia ludnościowe stosunkowo mała liczba ale dosyć duża gęstość zaludnienia prognoza demograficzna zakłada stagnację liczby mieszkańców powiatu na poziomie ok. 52 tys. zróżnicowanie źródeł utrzymania (rolnictwo ważnym, ale nie dominującym sektorem gospodarki) Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Oprac. K-PBPPiR

Rola i znaczenie powiatu w województwie cd. Gospodarka bardzo niskie na tle powiatów ziemskich wskaźniki przedsiębiorczości oraz mała liczba zarejestrowanych podmiotów stopa bezrobocia obiektywnie wysoka, ale lokująca powiat wśród jednostek o niższych wskaźnikach Rolnictwo powiat o bardzo dobrych warunkach prowadzenia gospodarki rolnej – obszar o najwyższych wskaźnikach przydatności gleb w województwie dosyć duży udział użytków zielonych (Dolina Wisły) powiat zalicza się do głównych producentów żywności w województwie rolnictwo jest i będzie w kolejnych latach główną działalnością gospodarczą dla obszarów wiejskich powiatu Turystyka powiat uznawany jest za niezwykle atrakcyjny dla pewnych form turystyki – zwłaszcza ruchu krajoznawczego na bazie dziedzictwa kulturowego Chełmna szansą aktywizacji turystycznej jest rozwój krajoznawstwa i agroturystyki w Dolinie Wisły w opracowaniach z zakresu polityki regionalnej Chełmno uważane jest za jeden z najważniejszych w regionie ośrodków obsługi turystyki, duża część powiatu zaliczana jest do kształtującego się rejonu turystycznego obejmującego Dolinę Wisły mierzalne wskaźniki bazy noclegowej i udzielanych noclegów są niskie – specyfika walorów powoduje, iż notowane obecnie korzyści ekonomiczne wynikające z turystyki są mniejsze od teoretycznie możliwych Oprac. K-PBPPiR Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Stopa bezrobocia (%, XII 2006 rok) Oprac. K-PBPPiR Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Najważniejsze problemy rozwoju powiatu w kontekście polityki regionalnej modernizacja układu komunikacyjnego o znaczeniu regionalnym i krajowym, w tym zwłaszcza: realizacja autostrady A-1, zapewnienie właściwego standardu drogi nr 1, rozwój transportu i modernizacja linii kolejowej nr 207 (linia przewidziana do elektryfikacji) rozwój funkcji turystycznej powiatu, w tym zwłaszcza wzmacnianie roli Chełmna jako ośrodka krajoznawczego utrzymanie znaczenia funkcji rolniczej – na bazie korzystnych warunków prowadzenia gospodarki rolnej Oprac. K-PBPPiR Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego Pl. Teatralny 2 87-100 Toruń psg@kujawsko-pomorskie.pl Tel. 056 62-18-320 Fax. 056 62-18-493 Departament Planowania Strategicznego i Gospodarczego