jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Organizacje pozarządowe
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
w Powiecie Nowosądeckim Nowy Sącz, r.
FINANSOWANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH Z BUDŻETÓW SAMORZĄDOWYCH
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Inne aspekty nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Artur Gluziński.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Lokalna działalność społeczna Konferencja 18 września 2014 Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim’’ współfinansowany jest ze.
Inicjatywa lokalna Olecko, r.. projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 3 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Książki naszych marzeń
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Petycja Twoje Prawo.
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
II spotkanie dla NGO i grup nieformalnych Gminy Szczecinek 16 czerwca 2015 r. Szczecinek.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
MAŁE GRANTY art. 19 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Urząd Miasta Podkowa Leśna 2015.
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie informacyjne
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Konsultacje społeczne projektu
Przykładowy model podziału środków
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Książki naszych marzeń
Zapis prezentacji:

jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz Inicjatywa lokalna jako instrument partycypacji społecznej Opracowała: Aneta Rozwadowska Jachacz 1 1

2 2

Inicjatywa lokalna stanowi formę współpracy jednostek samorządu terytorialnego z ich mieszkańcami, w celu wspólnego realizowania zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej. 3 3

Mechanizm zakłada symetrię – przedsięwzięcie jest realizowane dzięki wspólnemu zaangażowaniu władz i mieszkańców. 4 4

Inicjatywa lokalna łączy się bezpośrednio z dwoma wymiarami obywatelskiego zaangażowania w rozwój swojej społeczności. Pierwszy wymiar to partycypacja, współudział zwykłych mieszkańców w rządzeniu lokalną wspólnotą. Drugi wymiar to aktywność społeczności lokalnych w realizacji zadań publicznych, które odpowiadają na zbiorowe potrzeby mieszkańców. 5 5

Podstawa prawna Wymóg wprowadzenia inicjatywy lokalnej wynika z nowelizacji ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. (tekst jednolity Dz. U. Nr 96,poz. 873 z późn. zm.) Tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków powinna określić Rada Miasta w drodze uchwały (na podst. art. 19c ustawy). Oceny wniosków na podstawie przyjętej uchwały dokonuje Zarząd jst (na podst. art. 19c ustawy). Jeżeli uzna inicjatywę za ważną i wymagającą wsparcia, zawiera umowę na czas określony na jej realizację. 6 6

Skąd się wzięła inicjatywa ? Źródłem inspiracji dla Ustawodawcy był czyn społeczny jako oddolna inicjatywa społeczna. Ustawodawca sformalizował działania społeczne poprzez zdefiniowanie i określenie zakresu przedmiotowego inicjatywy. Dlaczego akurat w Ustawie o pożytku...? Bo jest to forma zlecania zadań. 7 7

Wsparcie może mieć charakter a. rzeczowy – poprzez użyczenie sprzętu i narzędzi niezbędnych do realizacji inicjatywy lokalnej, w zakresie możliwości miasta; b. organizacyjny – poprzez wsparcie merytoryczne przy opracowywaniu dokumentacji oraz wsparcie informacyjne, w zakresie możliwości miasta; c. finansowy – poprzez bezpośrednie wydatkowanie wkładu finansowego na realizowane zadanie. 8 8

Zobowiązanie wnioskodawcy Istotą inicjatywy jest to, że mieszkańcy oprócz pomysłu na konkretne przedsięwzięcie, deklarują współudział w jego realizacji, który może polegać na: - świadczeniu pracy społecznej, - na świadczeniach pieniężnych, - na świadczeniach rzeczowych. 9 9

Ważne... Wysokość udziału finansowego wnioskodawcy stanowić będzie zwiększenie majątku jednostki samorządu terytorialnego. Powstałe w trakcie realizacji zadania w ramach inicjatywy lokalnej środki trwałe będą stanowić własność miasta. 1010 10

Pierwszy krok... Ze strony samorządu (Rady Miasta) będzie to podjęcie decyzji o zabezpieczeniu środków na realizację inicjatywy lokalnej - w poszczególnych działach budżetu: transport i łączność (drogi), oświata i wychowanie, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, bez przypisywania ich do konkretnych zadań na kolejny rok. Można też zaplanować w budżecie rezerwę celową na realizację inicjatyw lokalnych, którą uruchamiał będzie organ wykonawczy w przypadku decyzji o realizacji inicjatywy. To 2 rozwiązanie wydaje się najbardziej elastyczne i najlepiej dostosowane do specyfiki tej formy realizacji zadań publicznych. 11 11

Początek procedury - wniosek Jeśli mieszkańcy mają pomysły na konkretne działanie, ważne dla społeczności lokalnej, to mogą zaprosić samorząd / miasto do współpracy przy jego realizacji. W tym celu składają wniosek. Wniosek mogą złożyć mieszkańcy – bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych. Wniosek składany w ramach inicjatywy lokalnej jest wnioskiem w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego. 1212 12

Wniosek powinien zawierać… adresata wniosku – właściwej jednostki samorządu (jeżeli uchwała o inicjatywie nie wskazuje innego trybu, składamy wniosek do organu wykonawczego, czyli wójta, burmistrza, prezydenta lub zarządu powiatu albo zarządu województwa); wskazanie zadania publicznego, którego dotyczy wniosek, zgodnego z art. 19b ust. 1w celu ułatwienia oceny wniosku należy zacytować wprost, którego zadania dotyczy inicjatywa – pozwoli to urzędowi przekazać rozpatrzenie wniosku do właściwej jednostki organizacyjnej i przyspieszy postępowanie; wskazanie dlaczego, po co i jak chcemy realizować zadanie publiczne; wskazanie wkładu własnego i szacowanego wkładu samorządu; podpisy mieszkańców. 1313 13

Wniosek c.d. Dla ułatwienia warto przygotowa wzór wniosku, który może stanowić załącznik do uchwały. Wzór ten ma pomóc mieszkańcom opisać swój pomysł tak, aby zawrzeć we wniosku wszystkie istotne informacje. Dla urzędników wzór wniosku może być dużym ułatwieniem przy dokonywaniu oceny. 1414 14

Przykładowe terminy... Składanie wniosków od 1 stycznia do 30 września danego roku kalendarzowego. Wnioski składane po 30 września będą rozpatrywane w pierwszej kolejności w następnym roku. 1515 15

Obszary inicjatywy lokalnej Określne są w rozdziale 2a - art. 19b ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.) 1616 16

Obszary inicjatywy lokalnej Wnioski w ramach inicjatywy lokalnej mogą być składane w zakresie: 1) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, budynków oraz obiektów architektury stanowiących własność powiatu nowosądeckiego, 2) działalności charytatywnej, 3) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, 4) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, 1717 17

Obszary inicjatywy lokalnej c.d. 5) promocji i organizacji wolontariatu, 6) edukacji, oświaty i wychowania, nauki, 7) działalności w sferze wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, 8) turystyki i krajoznawstwa, 9) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, 10) porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zakres ten nie może zostać rozszerzony ani ograniczony w uchwale Rady Miasta. 1818 18

Realizacja wniosku Oceny wniosku dokonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę szczegółowe kryteria oceny (uchwalone wcześniej przez organ stanowiący) oraz celowość inicjatywy z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej. Zarząd podejmuje uchwałę o realizacji zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej oraz po zawarciu umowy z wnioskodawcą lub jej odmowie. Warto powołać Zespół ds. Oceny Wniosków Inicjatywy Lokalnej. 19 19

Przykładowe kryteria oceny a. spodziewane korzyści realizacji inicjatywy lokalnej, w tym liczbę osób, którym inicjatywa będzie służyć (0-20 pkt); b. wysokość udziału finansowego wnioskodawcy (0-10 pkt), c. wkład rzeczowy wnioskodawcy (0-10 pkt), d. wkład pracy społecznej wnioskodawcy (0-30 pkt); e. zaawansowanie przygotowań do realizacji przedsięwzięcia będącego przedmiotem wniosku (0-10 pkt); f. wysokość środków z budżetu Miasta potrzebnych do realizacji zadania (0-10 pkt - tj. im wyższa wysokość środków z budżetu Miasta, tym mniej punktów); g. przewidywane koszty eksploatacji inicjatywy lokalnej, ponoszone przez Miasto po jej zrealizowaniu (0-10 pkt). 20 20

Ocena wniosku Szczegółowe kryteria oceny powinny uwzględniać przede wszystkim społeczną potrzebę realizacji zadania oraz wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej. Wzory wniosków: http://prawomiejscowe.pl/FILE_REPOSITORY/19007/LegalActs/157383/Zalacznik1.pdf http://www.prawomiejscowe.pl/institution/18051/legalact/74/18051/pdfpreview 2121 21

Umowa 2222 Umowa powinna zawierać w szczególności: a. szczegółowy opis realizowanego zadania; b. termin i miejsce jego realizacji; c. dokładne określenie udziału i zobowiązań stron realizujących zadanie; d. tryb kontroli wykonywania zadania; e. termin i sposób rozliczenia realizacji zadania. 2222 22

Umowa Jak wspomniano, przy realizacji inicjatywy lokalnej samorząd nie przekazuje wnioskującym mieszkańcom lub organizacjom żadnych środków finansowych. Wspiera jedynie rzeczowo i organizacyjnie. Jeśli rolą samorządu w ramach realizacji inicjatywy lokalnej będzie zabezpieczenie wkładu finansowego, to nie trafi on do wnioskodawców, tylko jest wydatkowany bezpośrednio przez organ wykonawczy zgodnie z prawem zamówień publicznych. 2323 23

Korzyści... - zrealizowanie ważnej społecznie inwestycji – wymiar społeczny, - obniżenie kosztów poprzez wnoszony wkład mieszkańców – wymiar ekonomiczny, - odpowiedzialność mieszkańców za efekt wspólnych działań, - aktywizacja mieszkańców – bezcenna. 24 24

Cel … przykład… 25 W inicjatywie lokalnej celem jest: zwiększenie udziału mieszkańców poprzez ich zaangażowanie w podejmowanie decyzji oraz obecność w konkretnej realizacji, w każdej możliwej sferze zadań publicznych i wydatkowanych na nie środków budżetowych. Inicjatywa lokalna jest też koniecznym rozwinięciem stosowania innych narzędzi korzystnie wpływających na rozwój lokalny. Przykład: Należy tu wymienić chociażby fundusz wkładu własnego, który z powodzeniem funkcjonuje w wielu miejscach w Polsce. 25 25

.Otwarty konkurs ofert z zakresu dofinansowania wkładu własnego do projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych W zakresie dofinansowania wkładu własnego do projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych, wspierane są zadania publiczne w dziedzinie: kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, kultury fizycznej, turystyki, ochrony i promocji zdrowia, edukacji ekologicznej. 26 26

.wkład własny – c.d. Dotowane z budżetu jednostki mogą być tylko zadania realizowane na terenie miasta lub na rzecz jego mieszkańców, Wspierane są tylko projekty, na które oferenci pozyskali lub pozyskają środki finansowe ze źródeł zewnętrznych, Środki przyznane na wsparcie realizacji zadania zostaną uruchomione po podpisaniu przez Oferenta umowy z grantodawcą zewnętrznym i dostarczeniu kopii umowy do urzędu miasta, Dotacja może być udzielona w wysokości do 100% wkładu własnego, wymaganego zgodnie z zasadami innych konkursów/ programów przy pozyskiwaniu środków finansowych na realizację zadań ze źródeł zewnętrznych. 27 27

Aneta Rozwadowska Jachacz Dziękuję za uwagę! Aneta Rozwadowska Jachacz Doradca w projekcie:„ „Wzmocnienie mechanizmów współpracy finansowej administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi jako realizatorami zadań publicznych”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. 28 28