Raportowanie danych transakcyjnych w świetle REMIT

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Departament Informatyzacji MAiC
Lepszy start dla „zawodowca” r.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Grupy producentów rolnych
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
elektronicznego fakturowania
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
„Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy z dnia 4 marca 2005 r.”
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej - wybrane zagadnienia Ewelina Nowakowska 19 luty 2009.
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Maria Dobrowolska Prezes Zarządu.
Działanie domów maklerskich na rynku towarowym pod regulacjami dyrektywy MiFID Ireneusz Łazor Wiceprezes Zarządu Towarowa Giełda.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Udział grup inwestorów w obrotach giełdowych – rok 2003 Warszawa,
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Implementacja usług CCP dla rynku OTC realizowanych przez KDPW_CCP we współpracy z KDPW Wrzesień 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Elektronizacja współpracy pomiędzy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Prawdy oczywiste Faktury w 2014 roku - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Ważniejsze kroki w drodze na parkiet Przygotowanie i przekształcenie spółki; Sporządzenie prospektu emisyjnego; Złożenie wniosku do KPWiG; Decyzja o upublicznieniu;
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka Projekt.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
ZEZWOLENIA NA DOPUSZCZENIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH ZGODNYCH I NIEZGODNYCH Z TSI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie.
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
Oczekiwania klientów względem sprzedawcy gazu ziemnego
Rynek carbon po Rynek Carbon po 2016 Porównanie giełd P2016P2017P2018P2019P2020P2021P2022P EU CAP (podaż na rynku wg przepisów)
EMIR – obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych OTC w CCP Leszek Kołakowski Wicedyrektor Działu Strategii i Rozwoju Biznesu KDPW Warszawa, 22 czerwca.
Uruchomienie systemu kdpw_otc - rozwiązania techniczne 20 września 2012 r.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
Zapis prezentacji:

Raportowanie danych transakcyjnych w świetle REMIT Katarzyna Szwarc, Dyrektor Biura Compliance 06/02/2015

PRZYJĘCIE AKTÓW WYKONAWCZYCH PRZEZ KE ZALEŻNE OD REMIT ZALEŻNE OD AKTÓW WYKONAWCZYCH REMIT – wejście w życie - Zakaz manipulacji/usiłowania manipulacji i niezgodnego z prawem wykorzystania informacji wewnętrznej - Obowiązek podania informacji wewnętrznej do publicznej wiadomości ACER – publikacja decyzji w sprawie formatu rejestracji uczestników rynku 6 miesięcy Implementacja uprawnień organów nadzoru do prawa krajowego 18 miesięcy PRZYJĘCIE AKTÓW WYKONAWCZYCH PRZEZ KE REJESTRACJA UCZESTNIKÓW RYNKU max. 3 miesiące RAPORTOWANIE KONTRAKTÓW GIEŁDOWYCH 9* miesięcy RAPORTOWANIE KONTRAKTÓW OTC 15* miesięcy GRU 2011 ??? GRU 2014 * Od momentu wejścia w życie IA (20 dni od publikacji)

9 15 18 GRU 2014: przyjęcie aktów implementujących przez KE 7 PAŹ 2015: raportowanie kontraktów giełdowych 7 KWI 2016: raportowanie kontraktów OTC START 9 7 STY 2015: Wejście w życie aktów implementujących i publikacja dokumentów ACER 15 GRU 2014 STY 2015 MAR 2015 PAŹ 2015 ... STY 2016 KWI 2016 LIP 2016 7 LIP 2016: backloading kontraktów OTC 7 STY 2016: backloading kontraktów giełdowych STY 2015: Rejestracja oraz testy RRM w ACER MARZEC 2015: rozpoczęcie rejestracji uczestników rynku polskiego przez URE

REMIT – AKTY IMPLEMENTUJĄCE POZIOM I REMIT POZIOM II REMIT – AKTY IMPLEMENTUJĄCE KE - ROZPORZĄDZENIE 1348/2014 ACER Trade Reporting User Manual (TRUM) ACER RRM Requirements ACER Manual of Procedures III POZIOM Format raportowania zleceń ACER – specyfikacja techniczna RRM

MAPA REMIT EMIR/MiFID REMIT SANKCJE REJESTRACJA BADANIE NARUSZEŃ MONITORING OBRÓT RAPORTOWANIE EMIR/MiFID REMIT

PRODUKTY ENERGETYCZNE SPRZEDAWANE W OBROCIE HURTOWYM Kontrakty na dostawę energii elektrycznej i gazu w UE Kontrakty pochodne dotyczące energii elektrycznej i gazu wytwarzanych/sprzedawanych/dostarczanych w UE Kontrakty dotyczące przesyłu energii elektrycznej i gazu w UE Kontrakty pochodne dotyczące przesyłu energii elektrycznej i gazu w UE

TRANSAKCJE I ZLECENIA… REMIT nakłada obowiązek raportowania transakcji i zleceń Raport zlecenia należy przekazać nawet, jeżeli transakcja nie została zawarta Zlecenia na „blind auction” raportowane po zakończeniu aukcji Zlecenia głosowe raportowane na wniosek ACER Sprawa nie jest jednak tak prosta, ponieważ… EMIR nie wymaga raportowana zleceń. Oznacza to, że zlecenia na kontrakty finansowe na energię elektryczną czy gaz będą musiały być raportowane oddzielnie do ACER. Oczywiście, należy pamiętać, że TR mogą przyjmować od swoich uczestników raporty zawierające więcej pól niż wymagane przez EMIR. Zatem można próbować iść tą drogą, i raportować wszystkie do repozytorium, które następnie będzie rozdzielać dane na te które idą do ESMA i te które idą do ACER. Pytanie, w jaki sposób raportować zlecenia składane na giełdę np. na notowanie ciągłe, jeżeli takie zlecenie później wchodzi na aukcję.

…ORAZ DOTYCZĄCE ICH ZDARZENIA Raportowaniu podlega zarówno zawarty kontrakt oraz każde późniejsze, dotyczące go zdarzenie Raporty są identyfikowane jako: NEW MODIFY ERROR CANCEL Zdarzenia takie jak kompresja portfela, wejście CCP pomiędzy strony transakcji nie są traktowane jako zdarzenia wymagające raportowania do ACER Lifecycle events powinny być raportowane za pośrednictwem platformy, podmiotu trzeciego lub indywidualnie przez kontrahentów

WYŁĄCZENIE KLIENTÓW KOŃCOWYCH Kontrakty na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej i gazu na potrzeby klientów końcowych nie są produktami energetycznymi sprzedawanymi w obrocie hurtowym, o ile zdolność konsumpcji tych klientów nie przekracza 600 GWh rocznie (przy wykorzystaniu pełnej zdolności konsumpcyjnej) Wielkość ta liczona jest oddzielnie dla energii elektrycznej i gazu Duży odbiorca powinien przekazać kontrahentom informację na temat swoich zdolności konsumpcyjnych w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu

WYŁĄCZNIE NA WNIOSEK ACER O ILE NIE SĄ ZAWIERANE POPRZEZ GIEŁDĘ Transakcje wewnątrz-grupowe Kontrakty na rynku bilansującym Kontrakty na dostawę energii elektrycznej wyprodukowanej w jednostce produkcyjnej o mocy mniejszej lub równej 10 MW lub przez jednostki produkcyjne o łącznej mocy produkcyjnej mniejszej lub równej 10 MW Kontrakty na dostawę gazu z pojedynczego złoża o zdolności produkcyjnej równej lub mniejszej niż 20 MW ACER MARKET MONITORING DEPARTMENT NON-ACTION LETTER OBOWIĄZUJE DO KOŃCA ROKU 2016

T + 1 T + 1M

LISTA KONTRAKTÓW STANDARDOWYCH Termin publikacji w Portalu REMIT – 17 marca 2015 ACER sporządzi listę na podstawie danych referencyjnych przekazanych przez platformy obrotu Elementy charakterystyki kontraktów standardowych: NAZWA KONTRAKTU OBSZAR DOSTAWY RODZAJ TOWARU TYP KONTRAKTU SPOSÓB DOSTAWY MIEJSCE OBROTU

SPOT I RYNEK TERMINOWY REMIT zawiera przepisy o unikaniu podwójnego raportowania Kontrakty pochodne będące instrumentami finansowymi w rozumieniu MiFID raportuje się do TR zgodnie z EMIR Kontrakty finansowe powinny zostać przekazane do ACER przez TR, ARM, właściwy organ nadzoru lub ESMA Porozumienie ESMA i ACER z dnia 18 lipca 2013 r. Od razu pojawia się pytanie, co z derywatami które mogą być rozliczone finansowo i są już raportowane do TR zgodnie z EMIR. REMIT zawiera przepis o unikaniu podwójnego raportowania, co oznacza, że kontrakty zaraportowane do TR nie muszą być a nawet nie powinny być raportowane ponownie do ACER.

CZY KONTRAKT POCHODNY JEST INSTRUMENTEM FINANSOWYM? (MiFID I) NIE JEST INSTRUMENTEM FINANSOWYM NIE Czy wykazuje właściwości innych IF? Wymóg dopuszczenia do obrotu na RR/MTF w państwie trzecim (lub odpowiednik takiego instrumentu) Wymóg rozliczenia przez izbę /zabezpieczenie Wymóg standaryzacji Czy instrument pochodny jest lub może być wykonywany przez rozliczenie finansowe? Czy instrument pochodny jest dopuszczony do obrotu na RR lub w ASO? NIE NIE TAK TAK TAK Czy jest przeznaczony do celów handlowych? INSTRUMENT FINANSOWY INSTRUMENT FINANSOWY NIE INSTRUMENT FINANSOWY TAK NIE JEST INSTRUMENTEM FINANSOWYM 14

BACKLOADING Kontrakty zawarte przed wejściem w życie obowiązku raportowania, które pozostają w mocy w dniu wejścia w życie obowiązku powinny zostać zaraportowane do ACER w ciągu 90 dni od terminu wejścia w życie obowiązku raportowania dla tych kontraktów.

BACKLOADING – ZAKRES INFORMACJI Zakres informacji, które należy przekazać w ramach backloading’u został określony poprzez odesłania do Dyrektyw 72/2009 i 73/2009 W ramach backloading’u raportowane są transakcje, a nie pozycje Raport powinien zawierać co najmniej: Czas trwania kontraktu Warunki dostawy i rozliczenia Ilość towaru Terminy wykonania Cenę Identyfikację kontrahentów

PODMIOTY RAPORTUJĄCE Art. 8 (1) REMIT - Uczestnicy hurtowego rynku energii Art. 8 (4) REMIT - w imieniu uczestników rynku: Osoby trzecie – kontrahenci Systemy zgłaszania transakcji Osoby zajmujące się zawodowo pośredniczeniem w zawieraniu transakcji – giełdy energii, platformy brokerskie Repozytoria Transakcji Właściwe organy - ESMA

PODMIOTY RAPORTUJĄCE Art. 6 Rozporządzenia 1348/2014: Kontrakty zawierane na zorganizowanej platformie obrotu powinny być raportowane za pośrednictwem tej platformy lub profesjonalny system zgłaszania transakcji Na wniosek członka Giełda powinna zaoferować umowę raportowania danych transakcyjnych Uczestnicy rynku energii mogą samodzielnie raportować wyłącznie transakcje bilateralne

RRM – Registered Reporting Mechanism Kanałem raportowania do ACER jest RRM Status RRM może uzyskać każdy podmiot, który spełni wymagania techniczne i organizacyjne, które określi ACER - RRM Requirements Status RRM należy uzyskać przed zaraportowaniem pierwszej transakcji Okres rejestracji wg ACER jest przewidziany na około 3 miesiące TGE rozpoczęła proces rejestracji RRM w styczniu 2015 Działalność RRM powinna być w każdym momencie zgodna z ACER RRM Requirements

ODPOWIEDZIALNOŚĆ Art. 11 Rozporządzenia 1348/2014 Uczestnik rynku nie jest odpowiedzialny za błędy w kompletności, adekwatności i terminowości przekazania danych transakcyjnych, w zakresie w którym można je przypisać podmiotowi raportującemu Uczestnik rynku jest obowiązany do regularnego weryfikowania kompletności, adekwatności i terminowości przekazywanych danych transakcyjnych – baza potwierdzeń ACER

RAPORTOWANIE DO ACER Nie wszystkie pola w Tabeli są wymagane – zwłaszcza w przypadku kontraktów zawieranych na Giełdzie Beneficiary identification Niektóre pola w Tabeli mogą być wypełnione na kilka sposobów Counterparty ID ACER może zażądać od uczestników rynku oraz podmiotów raportujących dodatkowych informacji dotyczących przekazanych raportów.

UTI – UNIQUE TRADE IDENTIFIER Wymagany również przez akty wykonawcze REMIT Kod alfa-numeryczny umożliwiający parowanie raportów dotyczących tej samej transakcji Max. 52 znaki UTI powinien zostać wygenerowany i uzgodniony z drugą stroną transakcji ACER zaproponuje sposób generowania UTI „Repozytoria transakcji odnajdują pary dla około 60 % raportów” „Niektóre podmioty zaczęły raportować bez LEI i UTI, wypełniając pole innym elementem, co czyni odnalezienie pary dla takiego raportu praktycznie niemożliwym” DTCC

SANKCJE ADMINISTRACYJNE KARA PIENIĘŻNA 10 000 – 1 000 000 PLN: Nieprzekazanie danych transakcyjnych ACER Zawieranie transakcji bez dokonania wpisu w rejestrze uczestników rynku

Biuro Compliance TGE S.A. T: + 667 910 211 e: katarzyna.szwarc@tge.pl

Rejestracja uczestników rynku REMIT Rejestracja uczestników rynku Warszawa 2015

Plan prezentacji Obowiązek rejestracji w krajowym rejestrze uczestników rynku Ważne terminy (uruchomienie rejestru, obowiązek raportowania transakcji i zleceń) Podmioty zobligowane do rejestracji Proces rejestracji Źródła informacji dot. rejestracji 26

art. 9 ust. 1 REMIT – Rejestracja uczestników rynku Uczestnicy rynku zawierający transakcje, które mają być zgłaszane Agencji na podstawie art. 8 ust. 1, rejestrują się w krajowym organie regulacyjnym w państwie członkowskim, w którym mają siedzibę lub w którym stale zamieszkują, lub jeżeli nie posiadają siedziby w Unii lub nie zamieszkują w Unii, w państwie członkowskim, w którym prowadzą działalność. Uczestnik rynku rejestruje się tylko w jednym krajowym organie regulacyjnym. 27

art. 9 ust. 2 REMIT – Rejestracja uczestników rynku Nie później niż trzy miesiące od daty przyjęcia przez Komisję aktów wykonawczych określonych w art. 8 ust. 2 krajowe organy regulacyjne tworzą krajowe rejestry uczestników rynku, które na bieżąco aktualizują. W rejestrze każdy uczestnik rynku otrzymuje niepowtarzalny identyfikator. Data przyjęcia aktów wykonawczych: 17 grudnia 2014 r. Data uruchomienia krajowych rejestrów: 17 marca 2015 r. 28

Obowiązki sprawozdawcze dużych odbiorców końcowych Obowiązkiem sprawozdawczym objęte są m.in. kontrakty na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego dla pojedynczej jednostki odbiorczej posiadającej możliwość techniczną niezbędną do zużycia 600 GWh/rok lub więcej; W celu ułatwienia sprawozdawczości odbiorcy końcowi będący stroną kontraktu, informują kontrahenta o możliwości technicznej jednostki odbiorczej do zużycia 600 GWh/rok lub więcej. 29

Terminy raportowania transakcji i zleceń Produkty standardowe - Obowiązek sprawozdawczy powstaje z dniem 7 października 2015 r. Produkty niestandardowe - Obowiązek sprawozdawczy powstaje z dniem 7 kwietnia 2016 r. 30

Wykaz kontraktów objętych obowiązkiem sprawozdawczym na żądanie Agencji – Akty wykonawcze Artykuł 4 1.Poniższe kontrakty i szczegóły transakcji dotyczące tych kontraktów, o ile nie zostały zawarte na zorganizowanej platformie obrotu, są objęte obowiązkiem sprawozdawczym jedynie na uzasadnione żądanie Agencji oraz doraźnie: a) kontrakty wewnątrzgrupowe; b) kontrakty na fizyczną dostawę energii elektrycznej wyprodukowanej przez pojedynczą jednostkę produkcyjną o mocy równej lub mniejszej niż 10 MW lub przez jednostki produkcyjne o połączonej mocy równej lub mniejszej niż 10 MW; c) kontrakty na fizyczną dostawę gazu ziemnego wyprodukowanego przez instalację produkcyjną gazu ziemnego o mocy produkcyjnej równej lub mniejszej niż 20 MW; d) kontrakty na usługi bilansujące w zakresie energii elektrycznej i gazu ziemnego. 2.Uczestnicy rynku zawierający wyłącznie transakcje dotyczące kontraktów, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c), nie są zobowiązani do zarejestrowania się w krajowym organie regulacyjnym zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. 31

CEREMP – Centralny Europejski Rejestr uczestników rynku System umożliwia: Stworzenie konta dostępu do CEREMP, Dokonanie rejestracji uczestnika rynku zgodnie z REMIT, Dokonanie aktualizacji danych. 32

Decyzja Nr 1/2012 Dyrektora ACER– Zakres przekazywanych informacji Zdefiniowanie zakresu przekazywanych informacji w ramach rejestracji Informacje podzielone na 5 sekcji Proces rejestracji: ETAP 1 Sekcja 1 - Dane identyfikacyjne uczestnika Sekcja 2 - Dane powiązanych osób fizycznych Sekcja 3 - Dane podmiotu sprawującego kontrolę nad uczestnikiem Sekcja 5 - Dane podmiotu raportującego w imieniu uczestnika rynku Przydzielenie kodu ACER ETAP 2 Sekcja 4 – Dane dotyczące struktury korporacyjnej uczestnika rynku 33

Schemat procesu rejestracji Uczestnik rynku wypełnia sekcję 4 formularza Uczestnik rynku otrzymuje ACER code Akceptacja danych Akceptacja danych Odmowa akceptacji – usunięcie danych Konieczność korekty lub uzupełnienia danych Weryfikacja danych przez Prezesa URE (10 pól) Uczestnik rynku wypełnia formularz (sekcja 1, 2, 3 i 5) Dostęp do formularza www.ure.gov.pl Złożenie wniosku zgodnie ze wzorem dostępnym na www.ure.gov.pl, wniosek podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania uczestnika rynku 34

Źródło informacji o obowiązkach wynikających z REMIT Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii, Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) NR 1348/2014 z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie przekazywania danych wdrażające art. 8 ust. 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii, Decyzja ACER Nr 01/2012 – ustalająca format zgodny z wymogami art. 9 REMIT, Wytyczne ACER w spawie stosowania REMIT, Podręcznik rejestracji uczestnika rynku do systemu CEREMP, ACER REMIT Portal – www.acer-remit.eu/portal/home, URE 35

Podręcznik rejestracji uczestnika rynku do systemu CEREMP 36

ACER REMIT Portal 37

dziękujemy za uwagę Warszawa 2015

TGE RRM Jan Noworyta, Dyrektor GPI/REMIT Grzegorz Szpecht, Dział Informatyki TGE 05/02/2015

ARIS – ACER REMIT Information System

ARIS – ACER REMIT Information System

ACER TGE RRM Uczestnicy rynku TGE RRM System giełdowy TGE Interfejs zlecenia, transakcje zlecenia, transakcje, instrumenty TGE RRM Interfejs Interfejs dane trans. OTC raporty XML inform. zwrotne inform. zwrotne

Co za nami? 1. Udział w projekcie pilotażowym REMIT Pilot Project 2. Udziały w warsztatach ACER 3. Praca nad dodefiniowaniem pojęć – wspólne rozumienie danych 4. Logika mapowania pól i opisu danych transakcyjnych 5. Nawiązanie współpracy z partnerem technologicznym 6. Przygotowanie prototypu rozwiązania

Jesteśmy w trakcie / co jeszcze przed nami: 1. Uzyskanie ostatecznych wytycznych dot. logiki od ACER 2. Dopasowanie elementów infrastruktury 3. Przygotowanie podsystemów komunikacji 4. Przygotowanie logicznej ścieżki obsługi informacji zwrotnej 5. Przechowywanie danych i udostępnianie danych archiwalnych 6. Testy 7. Produkcyjny start

OFERTA TGE RRM Intencją TGE jest zaoferowanie uczestnikom rynku raportowania: transakcji giełdowych i OTC kontraktów standardowych i niestandardowych usługi backloadingu transakcji TGE rozpoczęła już proces rejestracji TGE RRM w ACER!

CENY RAPORTOWANIA ZDARZEŃ GIEŁDOWYCH Średnia miesięczna opłata za raportowanie transakcji giełdowych nie powinna przekroczyć 2000 PLN Polityka cenowa zostanie zbudowana w oparciu o aktywność na rynkach TGE Bazując na obecnym poziomie aktywności, opłata dla najbardziej aktywnych członków, nie powinna przekroczyć 5000 PLN Po 3 latach funkcjonowania systemu, TGE planuje obniżenie opłat za raportowanie transakcji giełdowych

Biuro GPI/REMIT E-mail: gpi@tge.pl