Zarządzanie Przedsięwzięciem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Maciej Pietrzykowski Katedra Strategii i Polityki
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
RYZYKO W HANDLU ZAGRANICZNYM
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Zarządzanie operacjami
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Marketing Usług - WYKŁAD
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami partnerskimi
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Definicja rachunkowości zarządczej
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Adam Walicki - 30 września 2010
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Zarządzanie projektami
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ plan zajęć
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Metodyki zarządzania projektami
Kluczowe czynniki sukcesu
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Wsparcie dla rozwoju technologii
Operacyjne sterowanie produkcją
Zarządzanie Projektem Prowadzący: dr inż. Piotr Chwastyk Wprowadzenie.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
Technik Logistyk Zawód z przyszłością!.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Przygotowanie projektów unijnych
Zarządzanie strategiczne 7
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Plan projektu biznesowego
Modele zarządzania ryzykiem w ujęciu jakości projektu
MARKETING INTERNETOWY
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Zarządzanie Przedsięwzięciem Wprowadzenie Prowadzący: dr inż. Piotr Chwastyk e-mail: piotr.chwastyk@pwsz.nysa.pl www.chwastyk.pwsz.nysa.pl

Literatura Trocki M.: Zarządzanie projektami. PWE, Warszawa 2003. www.pwsz.nysa.pl Literatura Trocki M.: Zarządzanie projektami. PWE, Warszawa 2003. Żuber R.: Zarządzanie przedsięwzięciami. Politechnika Warszawska, Warszawa 1999. Pawlak M.: Zarządzanie projektami. PWN, Warszawa 2006. Krawiec F.: Zarządzanie projektem innowacyjnym produktu i usługi. Difin, Warszawa 2001. Kerzner H.: Zarządzanie projektami Studium przypadków. Helion, Gliwice 2005. Wachowiak P.: Kierowanie zespołem projektowym. Difin, Warszawa 2004. Burton C., Norma M.: Zarządzanie Projektem. Wrocław 1999. Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWN, Warszawa 2002. Mingus N.: Zarządzanie projektami. Gliwice 2002. Karczmarek ryzykiem.: Zarządzanie ryzykiem dla praktyków. ODiDK Gdańsk 2002. Katzenbach J., Smith D.: Siła zespołów, wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji. Dom Wydawniczy ABC Kraków 2001.

Wprowadzenie Zarządzanie projektem jest stosunkowo nową dziedziną, chociaż od najdawniejszych czasów znane było już to pojęcie

Wprowadzenie Pomimo, że bardzo skomplikowane projekty realizowano od wieków, to zarządzanie projektem wprowadzono w 1942 roku. Pierwszym projektem, który był nowocześnie zarządzany był projekt „Manhattan”, którego celem było skonstruowanie bomby atomowej.

Definicja projektu Projekt - seria powiązanych czynności zwykle prowadząca do realizacji głównego celu, którego osiągnięcie powinno nastąpić w określonym czasie. Cechy projektu jednokrotność, czyli realizacja przedsięwzięcia po raz pierwszy, celowość, czyli wynik określonej strategii, odrębność, czyli brak powiązań z normalną, rutynową działalnością firmy, ograniczoność, czyli istnienie ograniczenia czasowego realizacji przedsięwzięcia, odrębność strukturalna, czyli wydzielenie realizacji przedsięwzięcia jako osobnej struktury w firmie. Spełnienie powyższych założeń jest warunkiem koniecznym aby dane przedsięwzięcie zostało nazwane projektem

Wprowadzenie Przedsięwzięcie jest to jednokrotnie występujący zbiór zadań ze zdefiniowanym początkiem i końcem Przedsięwzięcia, są albo normalną, rutynową działalnością przedsiębiorstwa, albo mają charakter strategiczny, długofalowy, kierunkujący raczej działalność firmy niż realizującymi określone cele. Wniosek ! Projekt może składać się z wielu przedsięwzięć

Przykłady przedsięwzięć Oddelegowanie zespołu pracowników do dystrybucji informacji wewnątrz firmy – działanie rutynowe Opracowanie bilansu na przyszłe lata – działanie strategiczne

Przykład projektu Projekt Cechy Opis Zmiana sposobu dystrybucji informacji np. stworzenie strony internetowej jednokrotność Realizacja po raz pierwszy (utrzymanie strony www już nie spełnia tego kryterium) celowość Wykorzystanie nowego medium odrębność Jest to coś, co firma dotąd nie robiła ograniczoność Określony termin wykonania odrębność strukturalna Zajmuje się tym wydzielona osoba lub zespół

Definicja projektu Amerykański Instytut Zarządzania Projektami podaje inną definicję: Projekt jest to tymczasowe przedsięwzięcie mające na celu stworzenie unikalnego produktu lub usługi Tymczasowość - przedsięwzięcie ma ściśle oznaczony początek i koniec, co jest równoznaczne z osiągnięciem zaplanowanego celu lub też przerwanie go, gdy cel okaże się nie do osiągnięcia. Tymczasowy nie oznacza krótkotrwały. Projekty mogą ciągnąć się latami. Chodzi tu o tymczasowość celu, który mamy osiągnąć. Unikalność - produkt lub usługa w wyraźny sposób jest inna niż wszystkie podobne produkty lub usługi.

Cechy projektu Jest jednorazowy Jest celowy Kreuje nowy produkt lub usługę Jest ograniczony terminem Jest wyodrębniony strukturalnie Towarzyszy mu ryzyko Jest pracą zespołową Wymaga kierowanie Składa się z podprojektów

Klasyfikacja projektów Ze względu na przeznaczenie: zewnętrzne wewnętrzne Ze względu na naturę: techniczne administracyjne finansowe handlowe

Klasyfikacja projektów Ze względu na oczekiwania: kompleksowe (np. badania i realizacja) niekompleksowe (np. tylko badania) Ze względu na wielkość: duże (np. budowa tunelu pod kanałem La Manche) małe (np. informatyzacja biura)

Klasyfikacja projektów Ze względu na obszar zastosowań: naprawy nowe produkty informatyka R&D (Research and Development) Ze względu na rentowność: zwiększenie wydajności, redukcja kosztów projektu o trudno mierzalnej rentowności (sponsoring)

Zarządzanie projektem Proces, w trakcie którego osoba kierująca projektem przeprowadza celowe planowanie i kontrolowanie zadań wchodzących w skład projektu oraz dokonuje odpowiedniej alokacji przydzielonych do realizacji projektu środków posługując się przy tym odpowiednimi technikami i metodami, aby osiągnąć wyznaczony cel w określonym terminie, po wyznaczonych kosztach i o odpowiedniej jakości.

Trójkąt projektu KOSZT CZAS JAKOŚĆ ZAKRES Zarządzanie projektem można przedstawić jako rozwiązanie równania z trzema niewiadomymi: JAKOŚĆ = f(CZAS, KOSZT, ZAKRES) Zadaniem menadżera projektu jest wypracowanie takiej kombinacji, aby równanie było najbardziej efektywne. Nie jest to łatwe, gdyż występują zależności pomiędzy tymi parametrami, dlatego mówi się o magicznym trójkącie

Zarządzanie projektem Zarządzanie to realizacja działań poprzez funkcje planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. Podstawowe funkcje zarządzania projektem: planowanie, organizowanie, decydowanie (uzyskiwanie akceptacji), realizacja, monitorowanie i kontrola, komunikowanie się.

Zarządzanie projektem CEL ZASOBY ZARZĄDZANIE ZADANIA CZAS

Zarządzanie projektem Konieczność realizowania projektów może mieć przyczyny zapobiegawcze lub adaptacyjnej wynikające z zaburzeń równowagi wewnętrznej lub zewnętrznej. Do głównych czynników sprzyjających projektom zaliczyć można: zmiany w strategii przedsiębiorstwa - np. zwiększanie udziału w rynku, zmiany polityczno-ekonomiczne - np. bezrobocie, inflacja, polityka celna, zmiany prawne - np. wzrost podatków, nowe przepisy walutowe, zmiany technologiczne - np. wprowadzanie mowych systemów produkcji, systemów finansowo-księgowych, automatyzacja, zmiany społeczno-socjologiczne - np. zmiany preferencji konsumentów, powstawanie związków zawodowych, zmiany organizacyjne - np. wejście na giełdę, zmiany struktury, fuzje, zmiany wewnętrzne - np. podnoszenie efektywności, redukcja kosztów, podwyższanie kwalifikacji pracowników