Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologia informacyjna według MENiS
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
(na podstawie badań ankietowych)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wyszukiwanie informacji
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Jadwiga Świętoń Przemyśl,
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Co to jest TIK?.
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Technologia informacyjna
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Biblioteka szkolna wspomaga Twoją naukę
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
O zainteresowaniach technicznych, głównie elektronicznych Życzliwe i umiejące pracować w grupie O szybkiej orientacji i spostrzegawczości Wytrwałe i.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Organizacja wspomagania szkół
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Gdzie szukać informacji na temat reformy programowej?
opracowała Joanna Bojarska
Nauczanie Wspomagane Komputerem
Współpraca bibliotekarzy i nauczycieli w realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Marii Montessori w Lublinie Największą oznaką.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Polityki Oświatowej Państwa
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego E-podręczniki i e-materiały* do kształcenia ogólnego nie zastąpienie,
na rzecz cyfryzacji szkół
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Anna Płusa PBP RODN „WOM w Częstochowie

23 grudnia 2008 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2009 nr 4 poz.17) LIKWIDACJA ŚCIEŻKI EDUKACJI CZYTELNICZEJ I MEDIALNEJ Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych Czytanie Technologie informacyjno-komunikacyjne Uczeń jako członek społeczeństwa informacyjnego Wyszukiwanie, porządkowanie wykorzystywanie informacji z różnych źródeł Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Realizację powyższych celów powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

I etap edukacyjny: edukacja wczesnoszkolna wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania dbałość o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia świata, w tym zagwarantowanie mu dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Klasa pierwsza szkoły podstawowej a biblioteka szkolna - współpraca w zakresie umiejętności społecznych inspirowanie literaturą w zakresie umiejętności czytania i pisania zainteresowanie ucznia książką, czytaniem i słuchaniem czytanych utworów w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych w zakresie wykorzystania narzędzi multimedialnych – edukacja plastyczna Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Uczeń kończący klasę trzecią: uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji, czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i wyciąga z nich wnioski, wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym, przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi w tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów, czyta teksty i recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji, ma potrzebę kontaktu z literaturą i sztuka dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Pozostałe przedmioty Język obcy (korzystanie ze słowników obrazkowych, książeczek, środków multimedialnych) Edukacja plastyczna (narzędzia i wytwory przekazów medialnych) Informatyka (wyszukiwanie i korzystanie z informacji, świadomość zagrożeń) Etyka (wykorzystanie baśni, opowiadań, legend, komiksów) Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Zalecane warunki i sposób realizacji rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. biblioteki szkolnej) organizowanie dzieciom pozalekcyjnych form nauki języka obcego nowożytnego w formie m.in. spotkań czytelniczych w bibliotece w trakcie zajęć z etyki zaleca się analizę zachowania postaci literackich, filmowych i telewizyjnych Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

II etap edukacyjny: klasy IV-VI Język polski odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji poszukiwanie i porządkowanie interesujących wiadomości specyfika literackich i pozaliterackich sposobów wypowiedzi artystycznej kształtowanie hierarchii wartości, wrażliwości, gustu estetycznego, poczucie tożsamości i postawy patriotycznej samokształcenie i docieranie do informacji Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Język obcy nowożytny Korzystanie ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów) również za pomocą technologii informacyjno –komunikacyjnych (płyty CD, DVD, Internet). Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Muzyka Korzystanie z multimedialnych źródeł muzyki i informacji o muzyce (płyty CD, DVD, strony internetowe). Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Plastyka Korzystanie z przekazów medialnych oraz stosowanie wytworów medialnych w swojej działalności twórczej (prezentacje multimedialne, materiały opublikowane online). Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Historia i społeczeństwo Pozyskiwanie i selekcjonowanie informacji Pożytki i niebezpieczeństwa korzystania z mediów elektronicznych (prasa, radio, telewizja, Internet) Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Przyroda Korzystanie z różnych źródeł informacji Stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Zajęcia komputerowe świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu, komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych, wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Zalecane warunki i sposób realizacji motywowanie ucznia do aktywnego poznawania rzeczywistości uczenie się i komunikowania samokształcenie i samodzielne docieranie do informacji dostęp do różnych źródeł informacji Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych czytanie – umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa, umiejętność sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Język polski III etap edukacyjny uczeń samodzielnie dociera do informacji (w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych), doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury stosowanie zasad korzystania z zasobów bibliotecznych oraz wyszukiwanie w bibliotece źródła potrzebnych uczniowi informacji uczeń świadomie, odpowiedzialnie, selektywnie korzysta (jako odbiorca i nadawca) z elektronicznych środków przekazywania informacji, w tym z Internetu Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Język polski IV etap edukacyjny szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu); korzysta ze słowników i leksykonów, w tym słowników etymologicznych i symboli; tworzy przedmiotowe bazy danych zawierające informacje zdobywane w toku nauki; sporządza opis bibliograficzny książki i artykułu, zapisów elektronicznych, bibliografię wybranego tematu. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Język obcy nowożytny III i IV etap edukacyjny Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (multimedialne programy edukacyjne, Internet). Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Wiedza o kulturze IV etap edukacyjny odbiór tekstów kultury i wykorzystywanie informacji w nich zawartych, z uwzględnieniem specyfiki medium, w którym są przekazywane samodzielnie wyszukiwanie informacji na temat kultury w różnych mediach, bibliotekach. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Muzyka i historia muzyki III i IV etap edukacyjny wykorzystanie źródeł informacji o muzyce (słowniki i encyklopedie muzyczne, Internet) samodzielnie poszukiwanie informacji o muzyce i jej dziejach (IV etap zakres rozszerzony). Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Plastyka III etap edukacyjny korzystanie z przekazów medialnych oraz stosowanie ich wytworów w swojej działalności, podejmowanie działalności twórczej, posługując się środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografika, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki i przekazów medialnych); Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Historia sztuki IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony) samodzielne docieranie do źródeł informacji na temat sztuki i zjawisk artystycznych, zawartych w podręcznikach, encyklopediach i różnych mediach. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Historia IV etap edukacyjny tworzenie narracji historycznej w ujęciu przekrojowym lub problemowym; dostrzeganie problemu i budowanie argumentacji, przy uwzględnieniu różnych aspektów procesu historycznego; dokonywanie selekcji i hierarchizacji oraz integrowanie pozyskanych informacji z różnych źródeł wiedzy. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Wiedza o społeczeństwie III i IV etap edukacyjny Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego omawia funkcje i wyjaśnia znaczenie środków masowego przekazu w życiu obywateli charakteryzuje prasę, telewizję, radio, Internet jako środki masowej komunikacji omawia wybrany tytuł, stację czy portal ze względu na specyfikę przekazu i odbiorców wyszukuje w mediach wiadomości na wskazany temat wskazuje różnice między przekazami i odróżnia informacje od komentarzy krytycznie analizuje przekaz reklamowy. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Geografia III etap edukacyjny Uczeń dokonuje obserwacji i pomiarów w terenie Potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Geografia IV etap edukacyjny (podstawowy i rozszerzony) Uczeń zdobywa informacje oraz rozwija i doskonali umiejętności geograficzne, wykorzystując wszystkie dostępne (w tym najnowsze) źródła informacji, pomiary i obserwacje bezpośrednie; Potrafi selekcjonować i przetwarzać informacje do prezentacji wybranych zagadnień Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Biologia III etap edukacyjny Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną Odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe, rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne Zna podstawową terminologię biologiczną. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Biologia IV etap edukacyjny (zakres podstawowy) Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Biologia IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony) Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Chemia III etap edukacyjny Uczeń pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Chemia IV etap edukacyjny (zakres podstawowy) Uczeń korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, pozyskuje, analizuje, ocenia i przetwarza informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem mediów i Internetu. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Chemia IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony) Uczeń korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Fizyka III i IV etap edukacyjny (zakres podstawowy) Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy przeczytanych tekstów (w tym popularnonaukowych). Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Fizyka IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony) Analiza tekstów popularnonaukowych i ocena ich treści. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Informatyka III etap edukacyjny Uczeń: przedstawia typowe sposoby reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer; posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje informacje w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych; pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach; umieszcza informacje w odpowiednich serwisach internetowych. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Informatyka IV etap edukacyjny Uczeń: znajduje dokumenty i informacje w udostępnianych w Internecie bazach danych (np. bibliotecznych, statystycznych, w sklepach internetowych), ocenia ich przydatność i wiarygodność i gromadzi je na potrzeby realizowanych projektów z różnych dziedzin; tworzy zasoby sieciowe związane ze swoim kształceniem i zainteresowaniami; dobiera odpowiednie formaty plików do rodzaju i przeznaczenia zapisanych w nich informacji. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Informatyka IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony) Uczeń: projektuje relacyjną bazę danych z zapewnieniem integralności danych; stosuje metody wyszukiwania i przetwarzania informacji w relacyjnej bazie danych (język SQL); tworzy aplikację bazodanową, w tym sieciową, wykorzystującą język zapytań, kwerendy, raporty; zapewnia integralność danych na poziomie pól, tabel, relacji; znajduje odpowiednie informacje niezbędne do realizacji projektów z różnych dziedzin. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Kształtowanie umiejętności informacyjnych Występuje na wszystkich etapach kształcenia Rozpoznawanie potrzeb informacyjnych Efektywne sposoby dotarcia do potrzebnej informacji Krytyczna ocena informacji i jej źródła Włączenie informacji do zasobu wiedzy ucznia Wykorzystanie informacji w określonym celu Etyczne, prawne i ekonomiczne zasady wykorzystywania informacji Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Podsumowanie Baza biblioteki (zbiory i wyposażenie) Edukacja czytelnicza Samokształcenie Techniki informacyjno-komunikacyjne Kompetencje informacyjne Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna

Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna Bibliografia ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Dz. U. 2009 nr 4 poz.17) [online] [dostęp : 6 października 2011]. Dostęp w internecie http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_4.pdf http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf Nowa podstawa programowa - nowe możliwości. Brzezińska Danuta. Nowa podstawa programowa - nowe możliwości [online] [dostęp : 29 sierpnia 2011]. Dostęp w Internecie :http://www.wmbp.olsztyn.pl/images/stories/pdf/materia/Olsztyn.pdf Nowa podstawa programowa z pomocą biblioteki szkolne. Monika Nagowska.- Warszawa, 2010. Anna Płusa - Nowa podstawa programowa a biblioteka szkolna