Pochwała czytania, czyli o wartości życia wśród książek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Advertisements

Matematyka w życiu codziennym
Patron naszej szkoły Jan Paweł II.
Z Jakiego Jezusa Chrystusa przedstawia ten obraz ?
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
KLUB MIŁOŚNIKÓW HARREGO POTTERA
Samorz ą dowa Szko ł a Podstawowa nr 3 im. Stefana Ż eromskiego w Suchedniowie W Ś WIECIE JANUSZA KORCZAKA.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Przeprowadziłam wywiad z moim wujkiem – Januszem Twarogiem. Rozmawiałam z nim na temat jego pracy w kopalni siarki w Machowie.
Opracowanie: Maria W ą sik. Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa.
JAN PAWEŁ II WIELKI PAPIEŻ
Arkusz ankiety Cel ankiety Wyniki Wnioski
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Tikuś – fajna rzecz! Magdalena Kica Kl. V a.
Rodzina…. Rodzina jest w ż yciu oparciem, czym ś co chroni, co daje sił ę …
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
Niektórzy ludzie tak przeżyli swoje życie, że pamięć o nich wciąż trwa. Aby uwiecznić tę pamięć, budujemy pomniki, ich imionami nazywamy ulice, czy miasta.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
… opowie ść Micha ł a. "Najlepsz ą drog ą do odnalezienia samego siebie jest zagubienie si ę w s ł u ż eniu innym GHANDI.
Oprac. Wioletta Sadowska. Komputer i Internet umo ż liwiaj ą dost ę p do szybkiej informacji U ł atwiaj ą naukowcom i studentom prowadzenie bada ń Dostarczaj.
Dziedzictwo kulturowe
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Gesamtschule Sulzbachtal Saarbücken, Niemcy
20 lat wspólnie Dwadzie ś cia lat temu ż ycie było du ż o trudniejsze ni ż dzisiaj. Po ka ż dy towar, nawet najdrobniejszy trzeba było sta ć w kolejkach.
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Poetka ludowa na sta ł e zwi ą zana z Ziemi ą Ż u ł awsk ą, tworzy i mieszka w Wiercinach w gminie Nowy Dwór Gda ń ski. Pisze nie tylko wiersze, tworzy.
Bycie wolontariuszem to zaszczyt
MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH
Ul. Kuźnicza Wrocław
Niektórzy chcieliby Niektórzy nigdy nie chcieliby dorosn ąć … …pozostaj ą c na zawsze dzieckiem, obracaj ą c si ę w ś wiecie beztroski, rado ś ci i zabawy…
15 maja 2012 roku w naszej szkole odbył si ę pokaz ratownictwa medycznego. Odwiedzili nas ratownicy ze Szpitalnego Oddziału Ratownictwa Medycznego w Tarnobrzegu.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
D LA C IEBIE MÓG Ł BYM ZROBI Ć WSZYSTKO, CO ZECHCESZ POWIEDZ TYLKO …
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
2 kwietnia 2014r. Dzień Przedsiębiorczości Alicja Rokosz I Liceum Ogólnokształc ą ce ul. Mickiewicza Ła ń cut tel Opiekun: Marta Kaczmarczyk.
Bezpieczny Internet.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Szko ł a Podstawowa nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Ł odzi, ul. Centralna 40.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
KOBIETA I LUSTRO.
Przedszkola.
MODU Ł II- KUPUJESZ? Dlaczego chcesz kupi ć ? (25) – Czy jeste ś gotowy na zakup? Sk ą d wiesz na co Ci ę sta ć ? Kryteria wyboru- matryca.
Dziś Twoje urodzinki ! Usiądź wygodnie i oglądaj ! ;D
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
Historia przysz ł ego studenta To To jest mój ostatni ostatni rok w szkole. szkole. Musz ę Musz ę my ś le ć my ś le ć o uniwersytecie. To To by ł o by.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
SZACHY Zaj ę cia szachowe w Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju w roku szkolnym
Aldona Rumińska- Szalska oraz uczniowie kl. V SP. Nr 105 w Krakowie
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Szkoła z Klasą Wychowawczyni pani Klaudia Gołoś-Robak.
PRAWA DZIECKA. Nikt nie może mnie poniżać, Krzywdzić, bić, wyzywać. I każdego mogę zawsze Na ratunek wzywać.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Pomysł na promocję książki.
Wychowanie przez czytanie
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Zapis prezentacji:

Pochwała czytania, czyli o wartości życia wśród książek

Bo świat bez literatury byłby światem bez pragnień, ideałów i nieposłuszeństwa, światem automatów pozbawionych tego, co człowieka czyni człowiekiem: zdolności do wyjścia poza siebie, przemiany w drugiego, w innych, lepionych z gliny naszych marzeń. Mario Vargas Llosa (Pochwała czytania i fikcji literackiej – mowa noblowska)

Zawsze żyłem w książkach, dla książek, przez książki i wśród książek Zawsze żyłem w książkach, dla książek, przez książki i wśród książek. (…) To dzięki nim po raz pierwszy zdałem sobie sprawę, że istnieją jakieś inne światy poza moim własnym; dzięki nim po raz pierwszy wyobraziłem sobie, jak by to było, gdybym był kimś innym.(…) Oboje rodzice byli nauczycielami, więc panował u nas bezwarunkowy szacunek dla książek i ich zawartości. Dorastałem w przekonaniu, że we wszystkich domach są książki, że to jest normalne. (Julian Barnes, Życie wśród książek)

KSIĄŻKA symbolizuje : - dociekanie prawdy naukę nauczyciela mądrość, - ucieczkę od rzeczywistości - wolny czas spędzony w pokoju

Czytanie przekazów kultury utrwalonych w języku (w tym dzieł literackich) to - zdaniem Barbary Myrdzik - rodzaj wędrówki, która prowadzi do rozwoju tożsamości kulturowej człowieka

CZYTANIE­ podróż w poszukiwaniu wartości wg Barbary Myrdzik- Odbywanie podróży w celu poszukiwania przestrzeni duchowych stanowi sens czytania i budowania doświadczenia kulturowego. Podróż symbolizuje życie, drogę życia, potrzebę nowych doświadczeń, poszukiwanie duchowych celów

Podróż jest procesem, wiążącym się z dojrzałością człowieka, z kształtowaniem jego tożsamości Czytanie jako wędrowanie wymaga: Woli odbioru Przekonania, ze utwór należy przeczytać Wrażliwości Wiedzy i umiejętności interpretacyjnych

Portret współczesnego czytelnika XXI wieku Jest to osoba, która znaczną część swojego życia spędza w świecie wirtualnym Dzisiejszy czytelnik rezygnuje z tradycyjnych książek na rzecz e-tekstu. Czytelnik online – wymagający i oczekujący nowej jakości, szybkiej, łatwej w użyciu, najlepiej darmowej.

Pochłania treści bezrefleksyjnie, szybko i pobieżnie. Nowoczesny czytelnik dysponuje nadmiarem kanałów i informacji, wcale nie musi być mądrzejszy od tego, który kiedyś zaglądał do gazet, czasopism, encyklopedii. Może stać się użytkownikiem niewiele rozumiejącym świat i innych ludzi.

Jak zachęcać do czytania Uczniowie muszą pragnąć stać się czytelnikami nie dlatego, że ktoś inny tego chce, ale dlatego, że pozwolono im dostrzec korzyści płynące z czytania. Muszą pojąć, jaką wartość ma czytanie. To się nie dzieje bez wysiłku. Uczniów trzeba poprowadzić.” (Kelly Gallagher)

Jak zmienić negatywne nastawienie do lektury? Krok pierwszy: Technika czytania Na doskonalenie umiejętności czytania - w formie obowiązkowych zajęć głośnego czytania - musi znaleźć się czas nie tylko w szkole podstawowej, ale i w gimnazjum, i w liceum (nauczyciel musi czytać pięknie i sugestywnie, żeby zaciekawić uczniów i dać wzór poprawnej wymowy).

Krok drugi: Czytać dla przyjemności Szybkie czytanie, nastawione na szukanie informacji przynosi zniechęcenie. Konieczny jest dwuetapowy odbiór dzieła literackiego: a) emocjonalny, b) intelektualny.

Krok trzeci: Dialog z tekstem Poszukiwanie przez młodych ludzi czegoś o sobie, o realnym życiu (stwarzanie sytuacji motywacyjnych)

Krok czwarty: Chcę zrozumieć, nie musi się podobać Uczenie postawy otwartości wobec odmiennych niż realistyczne sposobów kreowania świata

Jak zachęcać do czytania - propozycje Polecić kolejno wszystkim uczniom odczytać zdanie najbardziej skłaniające do refleksji, na jakie natrafili podczas lektury (można dać uczniom kawałek papierowej taśmy, by zapisali na niej ulubione zdanie markerem i zawiesili je w klasie, można również przygotować gazetkę pt. „Tego nie wiedziałem” i zilustrować na niej to, czego nauczyli się podczas czytania).

Ulubione pierwsze zdania z przeczytanych książek (można stworzyć klasową tablicę informacyjną, na której powstanie kolaż ulubionych pierwszych zdań złożony z kolorowych pasków zawierających odpowiednie cytaty).

Minuta czytania interesującego fragmentu tekstu (np. z gazet, powieści, podręczników, poezji), następnie zapisanie jednozdaniowego streszczenia. Każdy uczeń przeprowadza jedną Minutę czytania wybranego przez siebie tekstu (np. piękny, zabawny, przykład świetnego pisarstwa, niepokojący, irytujący, budzący ciekawość, zmuszający do innego myślenia itp.).

Wyznaczenie w klasie miejsca oznaczonego napisem: „Myśl tygodnia”. Co tydzień inna sentencja wybrana przez nauczyciela lub klasę, którą uczniowie mają zapisać: ELITA CZYTA!!! Następnie inicjowana jest dyskusja pod koniec miesiąca lub kwartału; może być także temat wypracowania, bądź propozycja przygotowania trzyminutowego wystąpienia.

Warto zademonstrować uczniom, jakie książki znajdują się w naszej domowej biblioteczce (wymienić ich autorów – to powód do satysfakcji, dobrego samopoczucia: Jestem otoczony przez mężów stanu, pisarzy, sportowców, naukowców i artystów. ) POKAŻ MI KSIĄŻKI, KTÓRE MASZ W DOMU, A POWIEM CI KIM JESTEŚ.

Niech uczniowie przeprowadzą burzę mózgów i stworzą listę dziesięciu sławnych ludzi, z którymi chcieliby „mieszkać” w domu (jest szansa, że istnieje dobra książka na temat tych osób)

Nie ma jednej uniwersalnej metody, jak stwarzać sytuacje motywujące do przeczytania konkretnego dzieła, zależy to od specyfiki tekstu i od specyfiki zespołu klasowego (potrzeb i zainteresowań konkretnych uczniów). Ważne jest zaangażowanie emocjonalne. UWAGA! CZYTANIE WCIĄGA! WSTĘP NA WŁASNE RYZYKO

Dziękuję za uwagę Opracowała dr Dorota Karkut