Teczka portfolio Bożena Zając.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Indywidualne Plany Działania
Rodzic jako doradca zawodowy
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Szkolenie dla opiekunów Centów
Projekt realizowany w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Rymera VII Liceum Ogólnokształcące i V Liceum Profilowane w latach
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
PORTFOLIO KARIERY CO TO JEST PORTFOLIO?
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Z DORADZTWA ZAWODOWEGO
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Kurs - OK zeszyt.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Indywidualne Plany Działania
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zapis prezentacji:

Teczka portfolio Bożena Zając

Czym jest portfolio?   „Człowiek może się rozwijać naprawdę tylko wówczas, gdy przyjmuje odpowiedzialność za samego siebie” K. Horney

Czym jest portfolio? Metoda „portfolio” stosowana jest od lat w szkołach amerykańskich, skandynawskich, niemieckich i angielskich. Biorąc pod uwagę planowane zmiany w systemie polskiej edukacji, dotyczące indywidualizacji procesu kształcenia, portfolio jest bardzo skutecznym narzędziem.

Teczka portfolio stanowi swoisty zbiór dowodów osiągnięć Czym jest portfolio? Portfolio – to teczka (także w sensie dosłownym, np. segregator) z przykładowymi pracami. Służy: dokumentowaniu i samoocenie osiągnięć zawodowych, planowaniu własnego rozwoju. Teczka portfolio stanowi swoisty zbiór dowodów osiągnięć

Teczka portfolio stanowi: zbiór materiałów na określony temat, zbiór dokumentów, które stanowią dowód czyjejś wiedzy, umiejęt­ności, możliwości, zainteresowań, uzdolnień, zbiór prac ucznia przedstawiający jego wysiłek, postępy lub osiągnięcia.

Ponadto, teczka portfolio: pozwala na zaobserwowanie zmian w procesie realizacji zadania wymaga czasu koniecznego do zebrania doświadczeń i opisania wła­snych refleksji, jest narzędziem osobistym jej właściciela, kształci umiejętność planowania, selekcji materiałów, analizy i weryfikacji zebranych materiałów jest narzędziem samooceny i refleksji.

Najważniejsze zasady budowania portfolio w projekcie „Od laboratorium mody do fabryki stylu” Struktura portfolio była jednolita dla wszystkich uczniów biorących udział w projekcie. Portfolio przygotowywane przez uczniów dokumentowało nie tylko efekty prac, ale także proces dochodzenia do efektów końcowych. Główna funkcja portfolio w projekcie była nakierowana na dokumentowanie postępów uczestników projektu.

Najważniejsze zasady budowania portfolio w projekcie „Od laboratorium mody do fabryki stylu” Portfolio motywowało uczniów do działania. Z uczniami prowadzone były regularne konsultacje w celu zidentyfikowania zebranych w portfolio materiałów, fotografii, zdjęć, rysunków, opisów w większości opracowanych trakcie prowadzonych zajęć i in. Zawartość teczki była poddawana ciągłemu procesowi monitorowania.

W projekcie „Od laboratorium mody do fabryki stylu” w strukturze teczki portfolio znalazły się następujące elementy: O sobie – w tej części uczniowie byli zobowiązani zapisać swoistego rodzaju autorefleksję nakierowaną na: Ocenę przyrostu wiedzy o karierze zawodowej; Poznanie oczekiwań pracodawców; Pomoc w rozwoju osobowości i umiejętności społecznych; Przygotowanie do przejścia ze szkoły do dorosłego życia; Pomoc w zrozumieniu świata pracy;

Struktura teczki portfolio Zwiększenie wiedzy o możliwościach zawodowych i zawodach, w których się kształcą; Możliwość zastosowania zdobytej w szkole wiedzy i umiejętności w praktyce; Zwiększenie motywacji do pogłębiania wiedzy i kształtowania umiejętności w szkole; Rozwój pozytywnych cech osobowości

Najważniejsze zasady budowania portfolio w projekcie „Od laboratorium mody do fabryki stylu” Uczniowie dokonując opisu siebie mogli wykazać: wiarę w swoje możliwości, zdolność adaptacji, inicjatywę, chęć do nauki, stosunek do obowiązków, umiejętność komunikowania się, zdolności organizacyjne, predyspozycje do wykonywanej pracy, stosunek do zdrowia i bezpieczeństwa, umiejętność samodzielnej pracy, umiejętność współpracy z innymi, świadomość potrzeb innych. Ta część teczki portfolio sprawiała uczniom najwięcej kłopotów.

Struktura teczki portfolio Osiągnięcia - w tej części teczki portfolio uczniowie umieścili wszystkie dyplomy, certyfikaty, zaświadczenia z różnych obszarów działalności osobistej, w tym certyfikat jaki uzyskają po zakończeniu udziału w projekcie.

Struktura teczki portfolio Projekty, inspiracje, realizacja – ten obszar teczki portfolio związany jest z działaniami związanymi z realizacją zajęć pozalekcyjnych w obszarze: stylizacji odzieży w zakresie projektowania i wykonania, fotografii i filmowania mody, wizażu i stylizacji fryzur, profesjonalnego pokazu mody.

Struktura teczki portfolio Moje doświadczenia w praktyce – w tej części teczki uczniowie zamieścili swoje doświadczenia praktyczne ukształtowane w trakcie udziału w dwóch wyjazdowych warsztatach „W poszukiwaniu inspiracji” oraz w trakcie wspólnych warsztatów z uczniami ze szkoły włoskiej.

Struktura teczki portfolio Dokumenty aplikacyjne CURRICULUM VITAE (CV), list motywacyjny, list intencyjny, Indywidualny Plan Działania.

Wnioski Prowadzone obserwacje w trakcie realizacji projektu pozwalają na sformułowanie wniosków: pozytywnych, negatywnych.

Wnioski pozytywne przejęcie przez uczniów w pewnym zakresie odpowiedzialności za własną naukę, wyzwolenie własnej aktywności twórczej, odpowiedzialność za tworzenie swojego wizerunku, możliwość decydowania o tym, jakie materiały gromadzić, brak motywacji do systematycznej pracy możliwość decydowania o stopniu ważności gromadzonych informacji, współpraca z pracodawcami.

Wnioski negatywne brak systematyczności w zbieraniu i gromadzeniu materiałów, brak systematyczności w dokumentowaniu swoich osiągnięć, brak motywacji do systematycznej pracy mało poważne traktowanie swoich obowiązków.

Teczka portfolio w praktyce dydaktycznej nauczyciela szkoły zawodowej Jeśli uznamy, że teczka portfolio jest istotnym narzędziem w pracy szkoły zawodowej, to warto zadać kilka pytań skierowanych do nauczycieli. Jak wykorzystać potencjalne możliwości twórcze uczniów? Jak pobudzić ich kreatywność? Co zrobić, aby chętnie prowadzili dokumentację swojej pracy?

Teczka portfolio w praktyce dydaktycznej nauczyciela szkoły zawodowej Jak zwiększyć wśród uczniów poczucie odpowiedzialności za własną pracę? Jak zwiększyć systematyczność w podejmowanych działaniach? Jak zainteresować uczniów, aby zaakceptowali to skuteczne narzędzie pracy dydaktycznej? Etapem końcowym w pracy nad teczką portfolio powinna być prezentacja dokonań uczniów, prezentacja efektów pracy, zawartości teczki na forum grupy/klasy.

Zakończenie Marzeniem autorów i realizatorów projektu, jest aby teczki portfolio uczniów Zespołu Szkół Przemysłu Mody w Łodzi, uzupełniane na wszystkich etapach kształcenia były skutecznym narzędziem na rozmowach kwalifikacyjnych prowadzonych z pracodawcami w ich dorosłym życiu.