Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
OGÓLNOPOLSKIE SEMINARIUM PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO ROLA PSYCHOLOGA I PEDAGOGA W SZKOLNICTWIE ARTYSTYCZNYM Centrum Edukacji.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Sześciolatek idzie do szkoły
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Nasza szkoła jest: Bezpieczna Nowoczesna Atrakcyjna Opiekuńcza.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Programy nauczania.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Sześciolatek idzie do szkoły
Informacja dla rodziców.
Terra Community and Ethics for the future
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Szkoła Promująca Zdrowie
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Konferencja Uwarunkowania prawne pracy dyrektora i nauczyciela wobec zmieniającej się rzeczywistości oświatowej pod patronatem.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” r. Aneta Żurek.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne r. Aneta Żurek
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku 6 – 12 lat
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
„Sześciolatek w szkole”
Wspomaganie pracy szkół
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasach I-III Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014: 1.Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. 2.Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. 3.Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. 4.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej to najważniejsza osoba i pierwszy przewodnik dziecka wprowadzający go w nowy, ważny etap życiowy jakim jest szkoła.

Adaptacja pierwszoklasisty przygotowanie szkoły, nauczyciela, rodzica Dlaczego 6-letni uczniowie wymuszają zmiany w szkole? Jakich zmian potrzebuje sześciolatek? Przeorganizowanie miejsc przebywania dzieci Przygotowanie nauczyciela – ten sam, ale inaczej realizujący swoje obowiązki Większa otwartość na rodziców- specyficzne potrzeby i oczekiwania rodziców najmłodszych uczniów

Sześciolatek w szkole Co może zrobić szkoła? Współpraca z przedszkolem -programy adaptacji, -obejrzenie szkolnych pomieszczeń, -inicjowanie wspólnych przedsięwzięć Wczesny kontakt z przyszłymi uczniami i ich rodzicami -spotkania informacyjne z rodzica Dopasowanie infrastruktury szkoły do potrzeb dzieci sześcioletnich -wydzielenie odrębnych stref

Pomoc rodzicom we wspomaganiu dziecka w procesie edukacji -współpraca szkoły z rodzicami -systematyczne współdziałanie -wzajemne informowanie się o postępach dziecka -zadania wychowawcy Umożliwienie kontaktu rodziców ze specjalistami w szkole oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej -funkcja profilaktyczna szkoły -bieżąca analiza sytuacji -szczególnie ważny początek współpracy

Dzieci u progu szkoły Osiągnięcia rozwojowe sześciolatka Aby dziecko z sukcesem mogło rozpocząć funkcjonowanie w nowej dla siebie roli, (przy początkach edukacji szkolnej) musi osiągnąć dojrzałość czy też gotowość szkolną. Oznacza to konieczność prezentowania takiego poziomu rozwoju we wszystkich sferach, jaki umożliwia sprostanie wymaganiom i oczekiwaniom szkoły.

Osiągnięcia i kompetencje: 1. W rozwoju fizycznym i ruchowym, -coraz bardziej harmonijne i skoordynowane ruchy umożliwiają opanowanie wielu czynności manipulacyjnych i samoobsługowych, -bardzo charakterystyczna dla tego okresu potrzeba ruchu urozmaiconego i zmiennego 2.Poznawczym (intelektualnym) -sześciolatek dysponuje bardziej zaawansowanymi procesami poznawczymi, dzięki którym poznaje świat i tworzy wewnętrzne reprezentacje rzeczywistości w swoim umyśle. spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, mowa

3.Emocjonalnym i społeczno-moralnym -emocje wciąż silne i krótkotrwałe, ale coraz bardziej zróżnicowane treściowo, -zaawansowany poziom rozwoju społecznego- czyli możliwość dostrzegania różnych cech i właściwości osób w swoim otoczeniu, -sześciolatek normy społeczne postrzega, jako kolejne nakazy czy zakazy ustanowione przez dorosłych.

Metody pracy z sześciolatkiem w I klasie 1.Czego i jakimi metodami uczy się sześciolatek w pierwszej klasie? -Czy i jak różnicować metody pracy z sześciolatkiem w odniesieniu do dotychczasowej pracy z siedmiolatkiem? -Na czym polega dostosowanie form i metod pracy do potrzeb i możliwości ucznia o rok młodszego? Jakie rozwiązania można wdrożyć w naszej szkole? 2.Opracowanie zestawu metod pracy i rozwiązań organizacyjnych. -metoda projektu -TIK -nauczanie bezpodręcznikowe -metody i techniki aktywizujące -gry, zabawy, techniki dramowe -plan daltoński(elementy) -metoda Marii Montessori (elementy)

Współpraca z rodzicami 1. Scenariusz spotkania informacyjnego dla rodziców i dzieci, które rozpoczną naukę w I klasie. 2. Przygotowanie dziecka do szkoły. Ostatni dzwonek. 3.Włączenie rodziców w edukację dzieci.

Bibliografia Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasach I-III

Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA. Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”. www.womczest.edu.pl

Dziękuję za uwagę Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl