10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część I
Advertisements

Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
4. Rozwój przedsiębiorczości międzynarodowej w Polsce Dr hab. Jerzy Cieślik.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Zmiany w polskim handlu w latach 2006 – 2010; tendencje i nowe wyzwania Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
EFaktor S.A. Prezentacja produktowa Dla kogo faktoring?
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Katarzyna Żukrowska SGH1 Chiny w XXI wieku – czwarta potęga gospodarcza w świecie PAIZ, Warszawa
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
OCENA POTENCJAŁU GOSPODARCZEGO ORAZ PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU SEKTORA MSP Barbara Łopyta Główny Specjalista Agencja Rozwoju Mazowsza S.A.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Zarządzanie startupem internetowym Michał Burda, Michał Łuszczek, Agnieszka Gajownik.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Pomorski Broker Eksportowy
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Struktura kanałów marketingowych
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Kanlux S.A. Kanlux S.A. to jedna z największych i najstarszych polskich firm z sektora oświetleniowego. Jej wyroby sprzedawane są od 1989 roku, a zatem.
1 Rachunkowość zarządcza.
VI LO w ZSO im AK w Bielsku-Białej
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Przychody i koszty działalności
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Agroexpert sp. z o.o. podsumowanie roku 2017 oraz plany na przyszłość…
Certyfikaty branżowe Odbiorcy docelowi:
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ZWROTNE INSTRUMENTY FINANSOWE DLA MŚP
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Zapis prezentacji:

10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część I Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość dla ambitnych 10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część I Dr hab. Jerzy Cieślik

Dlaczego inwestycje bezpośrednie – własny biznes (filie, oddziały) za granicą? Bariery w dalszej ekspansji eksportowej Obiektywne różnice interesów między eksporterem a agentem/dystrybutorem Potrzeba zacieśnienia bezpośredniej współpracy z ostatecznymi odbiorcami i reagowania na zwrotne sygnały z rynku - pośrednicy mogą to utrudniać Przy pewnej skali konieczne zaangażowanie dostawcy (obsługa posprzedażna - reklamacje, naprawy) Struktura kosztów, bariery celne, zachęty inwestycyjne, itp. mogą wymusić przeniesienie produkcji do kraju importera Wykorzystanie operacji międzynarodowych dla radykalnej reorganizacji działalności biznesowej

Relacje: eksporter - dystrybutor – faza początkowa Kraj Zagranica Dystrybutor Polski Producent eksporter Sieć handlowa, odbiorcy finalni

Relacje: eksporter - dystrybutor faza rozwoju Kraj Zagranica Dystrybutor Polski Producent eksporter Dystrybutor wie, że odbiera sporą część sprzedaży dostawcy Ma mocne atuty by wymierać presję na obniżkę ceny jednostkowej W efekcie zgarnia lwią część marży Sieć handlowa, odbiorcy finalni

Relacja: eksporter – agent faza początkowa Kraj Zagranica Polski Producent eksporter Agent zagraniczny Odbiorcy finalni

Relacja: eksporter – agent faza rozwoju Kraj Zagranica Polski Producent eksporter Agent zagraniczny Własna obsługa rynku Agent pobiera prowizję od rosnących obrotów bez dodatkowego wysiłku Nowi odbiorcy zdobywani bez pomocy agenta ale prowizja się należy Słaby agent może blokować rozwój sprzedaży – słaba wiarygodność dla poważnych odbiorców Odbiorcy finalni

Relacja eksporter – odbiorca finalny faza początkowa Kraj Zagranica Polski Producent eksporter Odbiorca finalny

Relacja eksporter – odbiorca finalny, faza rozwojowa Kraj Zagranica Odbiorca finalny 1 Polski Producent eksporter Odbiorca finalny 3 Odbiorca finalny 2

Relacja eksporter – odbiorca finalny, faza rozwojowa Kraj Zagranica Odbiorca finalny 1 ? Polski Producent eksporter Własna obsługa rynku Odbiorca finalny 3 Odbiorca finalny 2

Czynniki ekonomiczne skłaniające do przeniesienia produkcji za granicę Wysokie koszty transportu Cła importowe Negatywna reakcja lokalnych producentów, którzy czują się zagrożeni Zachęty rządowe – ulgi inwestycyjne, preferencje podatkowe Nacisk władz lokalnych Mała wiarygodność dostawców nie posiadających własnej sieci na rynku importera

Przykład Eko-Celkon

Cel: reorganizacja działalności biznesowej z wykorzystaniem operacji międzynarodowych Zamiast produkować i sprzedawać w kraju może produkować za granicą i importować gotowe wyroby? Jeśli już eksportujemy na Ukrainę a pojawiają się dodatkowe możliwości w tym regionie może stworzyć na Ukrainie regionalną bazę produkcyjną? Połączenie zasobów z różnych krajów

Lumena-Ukraina Model docelowy Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość dla ambitnych Lumena-Ukraina Model docelowy Lumena-Ukraina będzie oferować na rynku ukraińskim produkty i usługi takie jak Lumena sp. z o.o. z wyłączeniem oferty na „hard ware” (wysokie marże na sprzedaży usług – malejące marże na sprzedaży „żelaza”) Wykorzystanie kompetencji. Istnienie dobrych referencji. Lepsze wykorzystanie zasobów w PL i UA. Pierwsze wdrożenia będą realizowane przy wykorzystaniu konsultantów z Polski. Równolegle z realizacją pierwszych kontraktów, będzie następował nabór i szkolenie konsultantów ukraińskich.

Lumena-Ukraina Model docelowy Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość dla ambitnych Lumena-Ukraina Model docelowy Realizacja przestawionego modelu docelowego, powinna pozwolić na: Wzrost obrotów grupy Lumena o min. 30% w ciągu 3 lat. Zwiększenie zatrudnienia w grupie konsultantów wdrażających systemy o 50% Poprawę konkurencyjności na rynku usług informatycznych w Polsce i Ukrainie, poprzez utrzymywanie większego zespołu konsultantów, którzy mogą szybko przystąpić do dowolnego projektu na każdym z rynków. Poprawę wyników finansowych grupy Lumena, poprzez zwiększenie obrotów z poszczególnymi Vendorami a tym samym uzyskanie lepszych warunków handlowych.

Formy bezpośredniej obecności na obcych rynkach Wspomagające eksport Własny przedstawiciel handlowy Przedstawicielstwo – bez samodzielnej osobowości prawnej Własna spółka zajmująca się marketingiem i promocją J.w. z rozszerzeniem na usługi posprzedażne J.w. z rozszerzeniem na konfekcjonowanie i przygotowanie produktu do wymogów lokalnego rynku Uruchamiające produkcję, świadczenie usług w kraju importera Spółka montująca produkty z importowanych części i podzespołów Spółka produkcyjno-handlowa z kapitałem mieszanym (joint venture) Spółka produkcyjno-handlowa kontrolowana w 100%

Przykład: Przyczółek Berlin W ciągu roku liczba polskich firm zarejestrowanych w berlińskiej Izbie Handlowo-Przemysłowej IHK prawie potroiła się. Pod koniec 2004 r. było ich 1327. Wzrost jest tak duży, że wśród firm, których właścicielami są cudzoziemcy, polskie znajdują się na drugim miejscu po tureckich. Wśród nowych polskich firm pojawił się w ostatnich miesiącach w Berlinie Bytom. Firma Fleitscher Mat z Zielonej Góry otworzyła sklep mięsny. Od niedawna działa cukiernia Jagoda i restauracja Alt Krakau. Powstające w Berlinie polskie firmy są w większości małymi przedsiębiorstwami pełniącymi często rolę pośrednika pomiędzy polskimi producentami a niemieckimi odbiorcami. Zatrudniają jednak co najmniej po kilku niemieckich pracowników i coraz bardziej liczą się w niemieckiej gospodarce.

Przykład: Polskie firmy idą w świat Zaczęło się. Podczas gdy w roku 2003 polskie inwestycje zagraniczne sięgnęły 720 mln zł, po trzech kwartałach ubiegłego przekroczyły już miliard złotych MASPEX szturmem zdobył Czechy, Węgry i Słowację ŚNIEŻKA ma na Ukrainie 40% rynku farb emulsyjnych ATLAS - klej tylko dla druzjej w Rosji PLAST-BOX odkrywa Ukrainę jako raj ze skazą biurokracji HOOP do Moskwy po klientów na colę i inne napoje GROCLIN kontynuuje budowę swej fabryki w Użgorodzie Sanplast wykupił upadłą fabrykę Hoesch’a w Niemczech

Bezpośrednia obecność na rynkach zagranicznych – skala zjawiska W 2004 r. ponad 51 tys. polskich eksporterów Tylko 877 filie i oddziały polskich firm za granicą To może oznaczać, że: Tylko nieliczni eksporterzy maja obroty uzasadniające utworzenie filii bądź oddziału Jest spora grupa eksporterów o znaczących obrotach ale nie posiadają wiedzy i doświadczenia w zakresie budowania własnej sieci za granicą Mało jest polskich firm posiadającej strategiczną wizję prowadzenia biznesu w skali międzynarodowej

Bilans inwestycyjny Polski 2004 r. Napływ do Polski* Spółki 15 785 Oddziały 31 RAZEM 15 816 Kapitał podstawowy (mld PLN) 120,9 *Dane GUS Odpływ z Polski* 810 67 877 4,3 *Tylko podmioty o kapitale powyżej 10 tys. euro. Dane NBP

Inwestycje zagraniczne stymulują wymianę towarową Spośród 51 tys. eksporterów 7 tys. to spółki zagraniczne Spółki zagraniczne generują 57% polskiego eksportu i 61% importu (2003) Ich udział w eksporcie przemysłu przetwórczego wynosi 72%

Inwestycje zagraniczne w Polsce - struktura Inwestują firmy duże ale także małe i średnie Zróżnicowana wielkość filii firm zagranicznych (60% z 15,8 tys. zatrudnia poniżej 10 osób) Zróżnicowana struktura gałęziowa (przemysł - 30%, handel 30%, pozostałe (usługi) - 40%)

Wnioski Tworzenie własnej sieci produkcyjno-handlowej – „hot topic” dla polskich eksporterów Nie wyrównamy salda w inwestycjach zagranicznych ale powinniśmy w sposób istotny zmniejszyć różnicę między napływem a odpływem Doświadczenia zagranicznych firm w budowaniu własnej sieci filii i przedstawicielstw mogą być cenną wskazówką Mamy mało fachowców w tej dziedzinie – a więc szansa dla ludzi młodych i ambitnych

Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość dla ambitnych