„Zarządzanie szkołą” 13 listopada 2017 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
RAZEM – 4% Typ placówki Liczba nadzorowanych placówek
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

„Zarządzanie szkołą” 13 listopada 2017 r. Szkolenie „Zarządzanie szkołą” 13 listopada 2017 r.

Zarządzanie wynikami (analiza, diagnoza) i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły

W KONTEKŚCIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINÓW ZAWODOWYCH W KONTEKŚCIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY

KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych.

Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.

Analiza wyników egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe jako rodzaj stosowanych badań społecznych jest procesem gromadzenia i komunikowania informacji ułatwiających podejmowanie decyzji dotyczących funkcjonowania szkolnego systemu kształcenia.

Analizując wyniki egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe skupiamy się na osiągnięciach edukacyjnych uczniów.

Czynniki wpływające na osiągnięcia edukacyjne uczniów Czynniki indywidualne Czynniki środowiskowe Czynniki pedagogiczne czas poświęcony na odrabianie prac; aspiracje, ambicje własne uczniów; motywacja; odporność na presję czasową; umiejętność gospodarowania czasem; inteligencja ucznia; sytuacja materialna rodziny; wykształcenie rodziców; dobra sytuacja, aktywność zawodowa rodziców; dostęp do komputera, wielkość aglomeracji i związana z tym bogata infrastruktura w miejscu zamieszkania oraz możliwość kontaktu z instytucjami kulturalnymi; dostępność przestrzenna; posiadanie i korzystanie z księgozbioru; merytoryczna pomoc rodziny w nauce; zaufanie i partnerstwo w relacjach dziecko – rodzice, nauczyciel – uczniowie; ale ograniczona, czyli limitowana swoboda i partnerstwo; zaangażowanie rodziców w kształcenie dzieci; aspiracje rodziców; wpływ grup rówieśniczych. wielkość szkoły; liczba nauczycieli z uprawnieniami egzaminatorów; systematyczna, autentyczna współpraca w zespołach nauczycielskich; formowanie klas zależne od określonej reguły; rozwijanie zainteresowań, udział uczniów w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych; udział uczniów w konkursach i olimpiadach; korzystanie z korepetycji i kursów przygotowawczych do egzaminów; wyposażenie szkół w środki dydaktyczne; czytanie; dostęp do internetu i umiejętne korzystanie z jego zasobów; nauczycielskie systemy kształcenia praktycznego modelu nauczania – uczenia się.

Sposoby wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Doskonalenie nauczycieli uzyskanie kwalifikacji egzaminatora; szkolenia z zakresu analizy, interpretacji i wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych; doskonalenie w zakresie sztuki motywacji; zaplanowanie szkoleń z metodyki, z uwzględnieniem wyników egzaminu zewnętrznego; szkolenia z zakresu diagnozy edukacyjnej i pomiaru dydaktycznego; doskonalenie kompetencji w zakresie kształcenia umiejętności ponadprzedmiotowych; poznanie istoty, metod i form oceniania wewnętrznego i zewnętrznego; doskonalenie umiejętności z zakresu badań pedagogicznych; doskonalenie umiejętności oceniania osiągnięć uczniów;

Współpraca nauczycieli i zespołów nauczycielskich zespołowa analiza i interpretacja wyników egzaminu; opracowanie programów naprawczych; monitorowanie realizacji programu naprawczego; wymiana doświadczeń, jednolitość oddziaływań; stymulowanie autentycznej współpracy w zakresie tworzenia nauczycielskich systemów kształcenia; wybór odpowiednich podręczników i programów; doskonalenie planów pracy zespołów nauczycielskich; wypracowanie efektywnych sposobów informowania uczniów i rodziców o wynikach, ocenach, postępach; stworzenie banku ćwiczeń/zadań doskonalących umiejętności sprawdzane na egzaminach; wypracowanie w zespołach przedmiotowych i międzyprzedmiotowych materiałów do ćwiczeń wyrównawczych dla uczniów; wybór efektywnych metod pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce;

Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Stwarzanie optymalnych warunków do uczenia się uczniów stworzenie koleżeńskich zespołów edukacyjnych; właściwa organizacja zajęć świetlicowych, ukierunkowana na wykorzystanie różnych źródeł informacji i pomocy dydaktycznych, samopomoc koleżeńska podczas zajęć świetlicowych; efektywne wykorzystanie pomocy dydaktycznych w procesie lekcyjnym, systemowe działania szkoły w zakresie motywowania uczniów do nauki, budowanie poczucia własnej wartości uczniów; wyposażenie uczniów w umiejętność uczenia się (metody i techniki uczenia się i zapamiętywania); uczenie umiejętnego gospodarowania czasem oraz wyrabianie odporności na presję czasową; trenowanie sekwencyjnego stylu działania (zajmowanie się jednym zadaniem, potem przejście do następnego); przestrzeganie czasu nauki; stwarzanie atmosfery sprzyjającej uczeniu się poprzez wyjaśnianie celowości podejmowanych na lekcjach działań; budowanie znaczenia nowych wiadomości i umiejętności; uczenie strategii rozwiązywania zadań otwartych i zamkniętych w określonym czasie; stwarzanie sytuacji wymagających od ucznia podejmowania trafnych decyzji w określonym czasie; pokazywanie konsekwencji nieprzemyślanych decyzji; stwarzanie sytuacji wymagających samodzielnej pracy i czuwanie nad jej przebiegiem; zwracanie uwagi na estetykę i czytelność rozwiązań, odpowiedzi; uczenie przywiązywania wagi do szczegółów i precyzyjnego wykonywania zadań; kształtowanie umiejętności samooceny; doskonalenie umiejętności koncentracji i skupienia uwagi; udział w konkursach i olimpiadach; tworzenie kół zainteresowań; tworzenie zajęć wyrównawczych; zmniejszenie liczby uczniów w klasie; aktywizacja uczniów w procesie kształcenia;

Przygotowanie uczniów do egzaminów dodatkowe zajęcia/kursy przygotowujące do egzaminu; prace domowe w formie zadań egzaminacyjnych; kształcenie umiejętności pracy z arkuszami egzaminacyjnymi; wyposażenie uczniów w umiejętność radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym; organizacja egzaminów próbnych; przybliżenie istoty wymagań egzaminacyjnych; wyjaśnianie procedur egzaminacyjnych; uświadomienie uczniom doniosłości egzaminu; systematyczna korekta błędów popełnianych w pracach; ćwiczenie najsłabiej opanowanych umiejętności; konsultacje indywidualne; monitorowanie postępów rozwoju uczniów; zwiększenie odpowiedzialności uczniów za wyniki nauczania;

Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Współpraca z rodzicami doskonalenie kompetencji rodziców w zakresie wspierania dzieci w rozwoju; właściwa współpraca z rodzicami nakierowana na rozwiązywanie problemów szkolnych; wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych jako informacji zwrotnej dla rodziców; zaangażowanie rodziców w systemowe działania szkoły w zakresie motywowania i wspierania uczniów w procesie uczenia się; uświadomienie rodzicom wagi egzaminu; informowanie rodziców o wynikach diagnoz i analiz prowadzonych w szkole; informowanie rodziców o osiągnięciach uczniów i wynikach egzaminu próbnego; zapoznanie z procedurami sprawdzianu/egzaminów; zapoznanie z kryteriami i wymaganiami przyjęć do szkół wyższego etapu kształcenia; monitorowanie przez rodziców rozwiązywania zadań dodatkowych przygotowujących do egzaminu; wspieranie rodziców w indywidualnej pracy wyrównawczej z dzieckiem w domu; zwiększenie odpowiedzialności rodziców za wyniki nauczania;

badanie wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów; Wewnątrzszkolne badania osiągnięć edukacyjnych uczniów szkolne diagnozy edukacyjne z zastosowaniem metodologii egzaminacyjnej; analiza i interpretacja wyników badań oraz planowanie i realizacja programów naprawczych; badanie wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów; organizacja egzaminów próbnych; diagnoza wstępna indywidualnych możliwości uczniów; diagnoza wybranych umiejętności uczniów, sprawdzanych na egzaminie; badanie przyrostu wiedzy uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych; udział w programach, projektach edukacyjnych dających możliwości porównywania osiąganych wyników;

wprowadzenie elementów oceniania kształtującego; Modyfikacja WSO/PSO modyfikacja PSO, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności określonych w wymaganiach egzaminacyjnych; wprowadzenie elementów oceniania kształtującego; dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów z dysfunkcjami; kryterialne ocenianie prac uczniów; zwiększenie częstotliwości oceniania; ocenianie wiedzy, umiejętności i postaw uczniów;

Wzmocnienie nadzoru pedagogicznego lekcje koleżeńskie; hospitacje diagnozujące (zaplanowanie i realizacja hospitacji diagnozujących umiejętności ponadprzedmiotowe oraz określone w wymaganiach egzaminacyjnych); monitorowanie wdrażania programów naprawczych; badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów; kontrola dokumentacji nauczycieli w zakresie uwzględnienia w planach pracy dydaktycznej wymagań określonych standardami; nadzór nad stosowaniem i funkcjonowaniem WSO; badanie środowiska uczniów; zwrócenie uwagi na kształcenie kompetencji ponadprzedmiotowych; analiza form i obszarów oceniania osiągnięć uczniów; nadzór nad realizacją podstaw programowych i osiąganiem wymagań egzaminacyjnych; badanie uwarunkowań i efektów kształcenia;

Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Wzbogacenie bazy dydaktycznej komputeryzacja, zakup programów komputerowych; wyposażenie szkoły w nowoczesne i funkcjonalne środki dydaktyczne; wzbogacenie księgozbioru bibliotecznego; stworzenie biblioteczki nauczycielskiej; gromadzenie banku zadań egzaminacyjnych i scenariuszy lekcji; gromadzenie testów egzaminacyjnych; umożliwienie uczniom korzystania z różnych źródeł informacji; dostosowanie pomieszczeń do warunków i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

Organizacja pracy szkoły podział na grupy; sprawna organizacja dowozu uczniów (komunikacja miejska); dokonanie korekty planu zajęć w celu zapewnienia uczniom higienicznych i efektywnych warunków nauki; umożliwienie uczniom udziału w zajęciach pozalekcyjnych; organizacja zajęć wyrównawczych; organizacja kółek przedmiotowych, zainteresowań; działalność świetlicy szkolnej, zorganizowanie wartościowych form spędzania czasu; organizacja dożywiania i pomocy socjalnej dla uczniów potrzebujących; pozyskiwanie dodatkowych środków na organizację wartościowych zajęć pozalekcyjnych; realizacja przedsięwzięć, takich jak: projekty, wyjazdy edukacyjne, konkursy; prawidłowe umiejscowienie jednostki lekcyjnej w planie dydaktycznym; umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do różnych źródeł informacji; dostęp do bazy rekreacyjno-sportowej; organizacja efektywnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli;

Organizacja procesu nauczania – uczenia się uatrakcyjnienie zajęć; wykorzystywanie na lekcjach metod aktywizujących; właściwe i efektywne wykorzystanie czasu lekcyjnego; prowadzenie zajęć z zakresu metod i technik efektywnego uczenia się; organizowanie zajęć pozalekcyjnych; zadawanie i egzekwowanie wykonania prac domowych; właściwe motywowanie uczniów do nauki poprzez bogatą ofertę kółek, z uwzględnieniem potrzeb uczniów i wyników diagnozy uzdolnień; wdrażanie uczniów do samokształcenia i samodoskonalenia; preferowanie problemowo-praktycznego modelu nauczania; stosowanie głównie problemowych i praktycznych metod pracy z uczniem; wzbogacanie procesu lekcyjnego poprzez dobór różnorodnych środków dydaktycznych; uwzględnianie w procesie nauczania wymagań edukacyjnych oraz treści wskazanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego; indywidualizacja pracy z uczniem; uwzględnianie specyficznych potrzeb edukacyjnych uczniów; uwzględnienie preferowanego stylu uczenia się, dominującego w klasie; doskonalenie umiejętności wymaganych na egzaminach zewnętrznych; wdrażanie do samokształcenia i samooceny; dostosowanie wymagań do możliwości intelektualnych uczniów; tworzenie warunków do odkrywania i doświadczania, przeżyć estetycznych, artystycznych, kulturalnych i społecznych;

organizacja czasu pozalekcyjnego; Współpraca z samorządem i środowiskiem lokalnym organizacja czasu pozalekcyjnego; dostępność instytucji życia kulturalnego; propozycje wartościowych form spędzania czasu wolnego; wspieranie edukacyjnych inicjatyw szkoły przez środowisko lokalne; wsparcie uczelni technicznych……

Podsumowanie Analiza wyników egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe daje szkole liczne szanse jakościowego rozwoju. Opracowane w toku analizy wnioski powinny przede wszystkim stymulować proces koniecznych zmian w szkolnym systemie kształcenia.

Podsumowanie Analizy wyników uczniów powinny wskazać nam te obszary pracy szkoły, które można udoskonalić. Nie każdy uczeń może uzyskać najwyższe wyniki – ważne by uzyskał wyniki na miarę swojego potencjału. Najlepiej mogą go ocenić nauczyciele, którzy pracowali z nim na co dzień przez kilka lat.

Wynik egzaminu zewnętrznego to informacja Podsumowanie Wynik egzaminu zewnętrznego to informacja o końcowym poziomie osiągnięć uczniów w zakresie sprawdzanym testem egzaminacyjnym, a nie informacja o efektywności nauczania w szkole.

Dziękuję za uwagę! dr inż. Grzegorz Szyjka tel. 537 390 680

Bibliografia MISZTAL JOLANTA Analiza wyników egzaminów zewętrznych jako warunek jakościowego rozwoju ucznia, nauczyciela i szkoły-materiały publikowane Matriały Konferencyjne ORE JAK WYKORZYSTAĆ WYNIKI SPRAWDZIANU, EGZAMINU ZEWNĘTRZNEGO DO ROZWOJU PRACY SZKÓŁ- OŻARÓW MAZOWIECKI 13 września 2013 r.