Organizacja transportu publicznego w mieście turystycznym na przykładzie miasta Funchal ZTM Warszawa Grudzień 2017
MADERA Wyspa leżąca w granicach Portugalii Region najbardziej oddalony Unii Europejskiej Pomimo takiej możliwości, brak odstępstw w zastosowaniu praw UE Populacja: ok. 280 tys. osób Posiada własny Rząd Regionalny 11 obszarów miejskich Stolicą regionu jest Funchal
FUNCHAL Stolica regionu Madery Największe miasto na wyspie Madera Populacja: ok. 115 tys. osób Położone nad zatoką w terenie górzystym (do wysokości 1200 m n.p.m.) Lotnisko oddalone od centrum miasta o ok. 16 km Największy port pasażerski, położony niemal w samym centrum miasta
HORARIOS DO FUNCHAL Największy z 5 Operatorów na terenie całej wyspy 145 tysięcy podróży dziennie 30 milionów pasażerów rocznie
HORARIOS DO FUNCHAL 59 autobusów obsługuje 13 linii międzymiastowych 158 autobusów obsługuje 62 linie miejskie 42 autobusy wykorzystywane do okazjonalnego ruchu turystycznego 3 osobowe pojazdy elektryczne jako forma tele-busa
HORARIOS DO FUNCHAL Pomimo bardzo górzystego terenu, linie miejskie obsługują 180 km sieci dróg w Funchal
HORARIOS DO FUNCHAL
CIVITAS - PROJEKTY Bolonia Funchal Gdańsk Tallin Utrecht Elba Madera Valletta Rethymno Limassol Gran Canaria
CIVITAS MIMOSA Cel: Zestaw turystyczny Zielone linie autobusowe stworzenie planu mobilności, zwiększenie liczby użytkowników transportu publicznego, zmniejszenie zużycia energii i emisji zanieczyszczeń Zestaw turystyczny Zielone linie autobusowe Audio-przewodnik dla turystów Rower na autobus Gry miejskie
CIVITAS MIMOSA Rower na autobus Montaż stojaków na autobusach obsługujących trasy „górskie” Zwiększenie ruchu rowerowego w obrębie miasta jako alternatywa dla samochodu osobowego Wynik: wzrost, ale mniejszy niż przewidywany Sukces: implementacja pomysłu w innych miastach i w różnej skali
CIVITAS MIMOSA Zielone linie Zastąpienie wielu linii kursujących przez centrum miasta, trzema liniami oznaczonymi jako zielone (linha verde) Informacja kierowana do turystów – zielone linie jako obsługa rejonu turystycznego i największych skupisk hoteli Efekty: przejrzyste zasady, spadek zanieczyszczenia powietrza w ścisłym centrum, zmniejszenie kosztów operacyjnych Minus rozwiązania: brak zadowolenia mieszkańców
CIVITAS MIMOSA Zestaw turystyczny Nawiązanie współpracy z hotelami w zakresie sprzedaży biletów Sprzedaż biletów z zestawem przewodników Naklejka z logo hotelu na bilecie Zastępowanie busów hotelowych komunikacją miejską Akcje dodatkowe: multimedialne kioski w centrum miasta, audioprzewodniki dla pasażerów transportu publicznego 20-27% sprzedanych biletów za pośrednictwem hoteli rozwiązanie łatwe do wdrożenia w każdej skali
CIVITAS DESTINATIONS PIETRAM – opracowanie dla całej wyspy planu transportowego, zawierającego pogłębione rozwiązania z naciskiem na ruch turystyczny przy jednoczesnej próbie rozwiązania rosnących problemów Funchal, tj.: intensywnego wzrostu transportu indywidualnego, braku przestrzeni dla transportu publicznego, braku rozwiązań polityki parkingowej, koniecznego rozwoju polityki zrównoważonego transportu. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w zakresie usług transportu publicznego: BeanStalk, „gamifikacja” - ścisła współpraca z Uniwersytetem w Funchal oraz Instytutem M-ITI. MOVE – polityka rozwoju transportu elektrycznego, zarówno w transporcie indywidualnym jak i zbiorowym. Kampanie promujące transport zbiorowy, skierowane do szkół, studentów oraz turystów
Nowoczesne technologie CIVITAS DESTINATIONS Nowoczesne technologie Gamifikacja jako sposób na kształtowanie mobilności oraz zbieranie danych dotyczących zachowań turystów i mieszkańców Zastosowanie gier, które przekażą dane dotyczące punktów zainteresowań (punkty użyteczności publicznej) oraz gier, które spowodują spadek transportu indywidualnego Dane są wykorzystywane przez miejskie i regionalne władze transportu, ekonomii i turystyki do wprowadzania zmian w mieście
Nowoczesne technologie CIVITAS DESTINATIONS Nowoczesne technologie BeanStalk - platforma śledząca zachowania zarówno mieszkańców, jak i turystów. Bazuje na niskokosztowej infrastrukturze – routery przechwytujące sygnały modułów WiFi z urządzeń mobilnych Pozwala określić sposoby poruszania się po mieście, wyznacza macierz źródeł i celów (dzięki zastosowaniu routerów na przystankach i w pojazdach komunikacji miejskiej), określa godziny lub dni szczytów komunikacyjnych
Dziękuję za uwagę Maciej Sadoch m.sadoch@ztm.waw.pl Warszawa