Fundusze Europejskie Bogumił Grzybek kl 3F.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Znakowanie tablic informacyjnych,
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
UDZIAŁ BANKÓW W PROCESIE ABSORPCJI ŚRODKÓW UNIJNYCH I KRAJOWYCH
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Fundusze UE jako instrumenty prowadzenia wspólnej polityki
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
ZAŁOŻENIA OSI PRIORYTETOWEJ 4 Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Fundusze Europejskie Bogumił Grzybek kl 3F

Fundusze unijne Fundusze unijne lub fundusze strukturalne to środki finansowe wykorzystywane w celu wspierania i restrukturyzacji gospodarek krajów członkowskich Unii Europejskiej. To z funduszy strukturalnych pochodzi część środków przeznaczonych na realizację Programów Operacyjnych. Obecnie do funduszy strukturalnych zaliczamy: * Europejski Fundusz Społeczny * Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego * Fundusz Spójności

Europejski Fundusz Społeczny Europejski Fundusz Społeczny (EFS) jest głównym narzędziem finansowym Unii Europejskiej, wspierającym zatrudnienie w państwach członkowskich oraz promującym spójność gospodarczą i społeczną. Wydatki EFS wynoszą około 10% całkowitego budżetu UE. Obecny okres programowania EFS, obejmujący lata 2007-2013, przebiega pod hasłem „Inwestycje w kapitał ludzki’. EFS zainwestuje w tym okresie około 75 miliardów euro – czyli blisko 10% budżetu UE – w projekty mające na celu zwiększenie zatrudnienia.

Europejski Fundusz Społeczny Środki finansowe przyznawane są zgodnie z sześcioma priorytetami: Poprawa jakości kapitału ludzkiego (34% wszystkich środków) Poprawa dostępu do zatrudnienia i równowaga (30%) Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i firm, przedsiębiorstw i przedsiębiorców (18%) Poprawa integracji społecznej osób mniej uprzywilejowanych (14%) Wzmocnienie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (3%) Mobilizacja na rzecz reform w obszarze zatrudnienia i integracji (1%)

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego EFRR - fundusz utworzony w 1975 na podstawie art. 160 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie z tym przepisem, celem funduszu jest „przyczynianie się do korygowania podstawowych dysproporcji regionalnych we Wspólnocie poprzez niwelowanie różnic w poziomach rozwoju oraz zacofania regionów’’. W zakresie swoich zadań fundusz wspomaga w szczególności środowisko produkcyjne i konkurencyjność przedsiębiorstw, badania naukowe i rozwój technologiczny, inwestycje infrastrukturalne, ochronę środowiska, rozwój turystyki i inwestycji kulturalnych, a także rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz współpracę przygraniczną. Beneficjentami środków finansowych pochodzących z tego funduszu są przede wszystkim przedsiębiorcy, instytucje otoczenia biznesu, instytucje pozarządowe, administracja rządowa oraz samorządy terytorialne, instytucje i jednostki badawczo-rozwojowe.

Obszary wsparcia z EFRR Środowisko produkcyjne i konkurencyjność przedsiębiorstw Badania naukowe i rozwój technologiczny Inwestycje infrastrukturalne Rozwój turystyki i inwestycji kulturalnych Rozwój społeczeństwa informacyjnego Ochrona środowiska Współpraca przygraniczna

Fundusz Spójności Fundusz Spójności – czasowe wsparcie finansowe dla krajów Unii Europejskiej, nie będące funduszem strukturalnym, uchwalone w ramach Traktatu z Maastricht (1992), a przygotowane formalnie przez rozporządzenie Rady Unii Europejskiej z 16 maja 1994 r. Gwarantował słabiej rozwiniętym państwom Unii Europejskiej, których produkt narodowy brutto na mieszkańca nie przekracza 90% średniej unijnej (kryterium spełniały wówczas Grecja, Hiszpania, Irlandia i Portugalia), pomoc w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej (w ramach sieci transeuropejskich). Środki Funduszu Spójności są kierowane do państw członkowskich, w których produkt narodowy brutto (PNB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 90% średniej w państwach Unii Europejskiej, oraz w których opracowany został program zmierzający do spełnienia kryteriów konwergencji ustalonych w art. 104 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Fundusze przedakcesyjne Fundusze przedakcesyjne, środki bezzwrotnej pomocy finansowej kierowane do przyszłych członków UE poprzez specjalne programy. Pomocą przedakcesyjną zostały objęte: Polska, Czechy, Węgry, Słowacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Rumunia, i Bułgaria. Najważniejszym zadaniem tych funduszy jest przygotowanie państw kandydujących do członkostwa w UE oraz pomoc w wyrównaniu różnic gospodarczych. Do momentu wstąpienia do UE pomoc oferują trzy Fundusze Przedakcesyjne: PHARE SAPARD ISPA Po przystąpieniu do Unii Europejskiej kraje kandydujące stracą prawo do korzystania z funduszy przedakcesyjnych, zyskają jednak dostęp do środków strukturalnych, działających na terenie państw członkowskich.

PHARE Program Phare powstał w roku 1989 w celu udzielania materialnej pomocy państwom kandydującym do Wspólnot Europejskich. Zaniechany w 2007 na rzecz nowego programu: Instrument Pomocy Przedakcesyjnej. Początkowo był kierowany jedynie do Polski i Węgier, skąd też wzięła się jego pierwotna nazwa: Poland and Hungary: Assistance for Restructuring their Economies (PHARE). Od roku 1990 objął on także Bułgarię, Czechosłowację a następnie Albanię, Rumunię, Litwę, Łotwę i Estonię. W związku z rozszerzeniem listy państw-beneficjentów zaprzestano rozwijania skrótu PHARE, a oficjalna nazwa została zmieniona na „Phare”. Do roku 2000 z Phare korzystało już 17 państw europejskich

SAPARD SAPARD to unijny program finansowego wspierania programów dostosowywania rolnictwa do gospodarki rynkowej w krajach stowarzyszonych, oczekujących na członkostwo w Unii Europejskiej. Powstał w 1999 roku, w celu udzielenia pomocy krajom kandydującym w przygotowaniach do wzięcia udziału we Wspólnej Polityce Rolnej. Program SAPARD został zakończony w 2006 roku. Łącznie zarejestrowano 27761 wniosków o pomoc finansową z Programu SAPARD, z czego ARiMR podpisała 24431 umów na kwotę około 4779 mln złotych. Środki Unii pokrywały ok. 50% kosztów przedsięwzięcia, resztę kosztów oraz podatek VAT pokrywał beneficjent.

Cele programu SAPARD realizowanego w Polsce Działanie 1 : Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych Działanie 2 : Inwestycje w gospodarstwach rolnych Działanie 3: Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich Działanie 4: Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich Działanie 5: Programy rolnośrodowiskowe i zalesianie (projekty pilotażowe) Działanie 6 : Szkolenia zawodowe Działanie 7 : Pomoc techniczna

Podstawowe kierunki działań w ramach programu SAPARD Inwestycje w gospodarstwach rolnych Rozwój i poprawa infrastruktury wiejskiej Poprawa przetwórstwa produktów rolnych i rybołówstwa Zróżnicowanie działalności gospodarczej, które zapewni mieszkańcom alternatywne źródła dochodu

Przykłady wykorzystania dotacji Wsparcie ze strony UE ma służyć poprawie technicznego wyposażenia gospodarstw oraz dostosowania jakości produkcji polskiej do norm rynku europejskiego. Przykładem inwestycji mogą być: budowa, rozbudowa i modernizacja budynków gospodarczych, wraz z wyposażeniem zakup maszyn i urządzeń inwestycje na ochronę środowiska i poprawę wykorzystania energii urządzanie i wyposażanie pastwisk zakup podstawowego stada zwierząt gospodarczych

Skąd wziąć środki na inwestycje? Dla tych, którzy nie maja wystarczająco środków na sfinansowanie całej inwestycji (warunek ubiegania się o częściowy zwrot kosztów) banki udzielają specjalne kredyty pomostowe na preferencyjnych warunkach Banki obsługujące program SAPARD: Bank Ochrony Środowiska, Bank Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Bank Gospodarki Żywnościowej, banki spółdzielcze,

Kto odpowiada za realizacje programu? Nadzór nad realizacją programu SAPARD w Polsce został powierzony Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), która jest odpowiedzialna za: sprawdzanie wniosków o płatność przeprowadzanie kontroli na miejscu i stwierdzanie dopuszczalności do płatności autoryzacja zobowiązań i płatności dokonywanie płatności prowadzenie księgowości

Jaki są procedury otrzymania środków? 1. Przygotowanie i złożenie w banku wniosku kredytowego oraz załączników (projekt przedsięwzięcia, analiza finansowa i marketingowa) 2. Otrzymanie bankowej promesy kredytowej 3. Przygotowanie wniosku do ARiMR o uzyskanie dotacji ze środków SAPARD, wraz z załącznikami (projekt przedsięwzięcia, analiza finansowa i marketingowa) 4. Zawarcie umowy z ARiMR 5. Podpisanie umowy kredytu i otrzymanie środków. 6. Realizacja inwestycji 7. Zamknięcie inwestycji i otrzymanie środków SAPARD (środki te wpłyną do banku udzielającego kredytu jako forma jego częściowej spłaty).

PRZYKŁAD Spółka Akcyjna „ABCD” zajmująca się produkcją soków owocowych zamierza zmodernizować linię produkcyjną przez zakup nowego urządzenia oraz systemu produkcyjnego

KROK 1 Przygotowanie i złożenie w banku wniosku kredytowego oraz załączników (projekt przedsięwzięcia, analiza finansowa i marketingowa) W tym celu należy: * stworzyć projekt całego przedsięwzięcia * przeprowadzić wnikliwą analizę finansową oraz marketingową

KROK 2 Przygotowanie wniosku do ARiMR o uzyskanie dotacji ze środków SAPARD oraz skompletowanie załączników wymienionych we wniosku np. biznes-plan (dokumenty zbliżone do tych składanych z wnioskiem o kredyt) Wnioski dostępne są w lokalnych oddziałach ARiMR oraz na stronach www.arimr.gov.pl

Oczekiwanie 1 Po złożeniu wniosku w odpowiednim oddziale ARiMR (osobiście, listem poleconym lub pocztą kurierską) ARiMR ma 2 miesiące na rozpatrzenia wniosku. W tym czasie: * sprawdzana jest poprawność załączników * sprawdzana jest poprawność wypełnionego wniosku * zapada decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku * następuje wizytacja u wnioskodawcy * wniosek zostaje wysłany do siedziby ARiMR w Warszawie

Przeprowadzenie i zakończenie inwestycji KROK 3 Podpisanie z odpowiednim oddziałem ARiMR umowy o zwrot części kosztów inwestycji Przeprowadzenie i zakończenie inwestycji Przedłożenie w oddziale ARiMR faktur związanych przeprowadzeniem inwestycji (w przypadku ABCD S.A – faktury za zakup i montaż urządzeń) oraz krótkiego wniosku o wypłatę sumy zawartej w umowie

Oczekiwanie 2 Od momentu złożenia wniosku o wypłatę sumy zawartej w umowie w ciągu 1,5 do 2 miesięcy środki wpływają na konto wnioskodawcy lub banku w którym wnioskodawca zaciągnął kredyt na inwestycję.

Raport Do końca 2005 r. ARiMR zrealizowała na rzecz beneficjentów 21 760 płatności na łączną kwotę ponad 3 956 mln, co stanowi 82,49% wykorzystania limitów środków. W tym w ramach: Działania 1 - dokonano 1 164 płatności na sumę prawie 1 148,8 mln zł Działania 2 - dokonano 12 359 płatności na sumę ponad 563,6 mln zł Działania 3 - dokonano 4 564 płatności na sumę ok. 1 961 mln zł Działania 4 ? dokonano 3 673 płatności na sumę prawie 282,4 mln zł. Agencja zakończyła wypłate środków finansowych beneficjentom w 2006 r.

ISPA Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej - jeden z trzech instrumentów finansowych Unii Europejskiej (obok PHARE, SAPARD) przeznaczony dla państw kandydujących do akcesji. Ma na celu ujednolicenie poziomu infrastruktury technicznej w zakresie transportu i ochrony środowiska. Działa podobnie do unijnego Funduszu Spójności, pokrywa do 75% kosztów inwestycji.

Cele w zakresie ochrony środowiska: * zwalczenie zanieczyszczenia wód i powietrza, * pomoc w utylizacji odpadów, * wsparcie we wprowadzaniu porządku prawnego ochrony środowiska, w zakresie transportu: * rozwój infrastruktury transportowej, * połączenie systemów komunikacyjnych z infrastrukturą krajów UE, * budowa transeuropejskiej sieci transportowej.

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 jest instrumentem realizacji polityki Unii Europejskiej w zakresie rozwoju obszarów wiejskich (ROW). PROW jest końcowym elementem procesu programowania zorganizowanego zgodnie ze strategicznym podejściem zaproponowanym przez Komisję Europejską. Zgodnie z nim na poziomie unijnym opracowywany jest dokument strategiczny identyfikujący silne i słabe strony obszarów wiejskich na poziomie UE, wspólne dla krajów członkowskich osie priorytetowe oraz wskaźniki dla mierzenia postępu w osiąganiu unijnych priorytetów. W oparciu o strategię UE przygotowywana jest strategia krajowa ROW, która przekłada priorytety wspólnotowe na sytuację w kraju. Głównym narzędziem realizacji strategii jest właśnie PROW.

PO RYBY PROGRAM OPERACYJNY „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013" ma przyczynić się do aktywizacji społeczności obszarów zależnych od rybactwa poprzez włączenie partnerów społecznych i gospodarczych z określonego obszaru do planowania i wdrażania lokalnych inicjatyw. Lokalne grupy rybackie wezmą udział w konkursie przeprowadzonym przez instytucję zarządzającą. W wyniku konkursu zostaną wyłonione najlepsze lokalne grupy rybackie, które przygotowały najlepszą lokalną strategię rozwoju obszarów rybackich. Z wybranymi w ten sposób grupami instytucja zarządzająca podpisze umowę na realizację strategii. Dzięki temu lokalne grupy rybackie będą mogły realizować rożnego rodzaju operacje, wdrażając stworzoną przez siebie strategię. Operacje będą mogły być przeprowadzane jedynie na terenie gmin, które weszły w skład wybranych w drodze konkursu lokalnych grup rybackich.

Dotacje PO RYBY Na wdrażanie osi priorytetowej 4 PO RYBY 2007 - 2013 zostało przeznaczonych ponad 313 milionów euro. Stanowi to ok. 32% środków przeznaczonych na finansowanie całego Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013.