ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE ZAJĘCIA NUMER 5
PLAN MARKETINGOWY TO: Streszczenie managerskie Analiza sytuacji rynkowej: Analiza nabywców Analiza popytu Analiza podaży (konkurencji) Analiza pozycji firmy Analiza systemu dystrybucji Analiza systemu zaopatrzenia Analiza makrootoczenia marketingowego Analiza SWOT Strategia obsługi rynku Program wykonawczy Prognoza sprzedaży, kosztów i zysku Ustalenie sposobu kontroli wykonania planu marketingowego
analiza swot
analiza o/t, czyli szans / zagrożeń Analiza warstw otoczenia: - demograficznego - ekonomicznego - technologicznego - polityczno-prawnego - społeczno-kulturowego Kotler, s.163-177
trendy w makrootoczeniu trendy w gospodarce - Kotler s.160; trendy konsumenckie - Kotler s. 161; potrzeby konsumentów; potrzeby rynku.
trendy w zachowaniach konsumenckich zdrowy styl życia – porady profesjonalistów, odżywanie, aktywność fizyczna; juwenalizację – naśladowanie młodszych; wygodę – usługi gastronomiczne i domowe, półprodukty; zmysłowość – zabawa, przygoda, przyjemność, zakupy; indywidualizm – własna wizja życia/świata; potrzeba nawiązywania kontaktów – społeczeństwo sieciowe (FB, Instagram); spowolnienie tempa życia (slow life); świadome ograniczanie konsumpcji;
trendy w zachowaniach konsumenckich hedonizm; poszukiwanie autentyczności i prostoty; dzieciocentryzm - #instamatki; emancypację kobiet i kryzys męskości - 8M; łowienie okazji; poszukiwanie prywatności - z miasta na wieś; paradoks.
analiza s/w, czyli silnych / słabych stron marketing i sprzedaż; finanse; produkcja; organizacja; dodatkowe wartości/korzyści dla klienta (lokalizacja, wspieranie inicjatyw społecznych etc).
każdy z czynników jest klasyfikowany wg kryterium najsilniejsza ze stron raczej silna strona czynnik neutralny dość słaba strona najsłabsza strona
ocenianie Atrakcyjności biznesu biznes idealny; biznes spekulacyjny; biznes dojrzały; biznes niepewny.