Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Konstruowanie programu nauczania
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Opracował J. Stryjkowski
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Internet pośrednikiem w zdobywaniu przez młodzież funduszy na rozwiązywanie problemów idealizacje marzeń Budowanie społeczeństwa informacyjnego w Częstochowie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zapis prezentacji:

Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki Wnioski z badań prowadzonych w ramach projektu „W świat z klasą”

„W świat z klasą” edukacja globalna w ramach nauczania przedmiotowego koncepcja edukacji globalnej materiały edukacyjne tworzone przez nauczycieli/lki kursy internetowe (i stacjonarne) dla nauczycieli/lki j. polski, j. angielski, historia, wiedza o społeczeństwie, biologia, plastyka Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013 r. oraz ze środków Unii Europejskiej.

Badanie III etap edukacyjny nauczyciele/lki zaawansowani/ne i niezaawansowani/ne z zakresie EG nauczyciele i nauczycielki 6 przedmiotów: j. polski, j. angielski, historia, wiedza o społeczeństwie, biologia plastyka badania ilościowe (ankieta internetowa, n=873) i jakościowe (wywiady indywidualne - 18, wywiady grupowe -6) kwestia reprezentatywności

Zetknięcie z pojęciem edukacji globalnej

Definiowanie edukacji globalnej EG jako uczenie o współzależnościach globalnych EG jako uczenie o problemach globalnych trudności z określeniem granic pojęcia najbardziej popularne błędne definicje: kształcenie całościowe i/lub interdyscyplinarne, powszechny dostęp do edukacji

Edukacja globalna w polskiej szkole Osoby, które zetknęły się z pojęciem edukacji globalnej, nieco częściej są skłonne dostrzegać edukację globalną w polskich szkołach.

Edukacja globalna w polskiej szkole Im większe doświadczenie nauczycieli/ek w zakresie edukacji globalnej, tym częściej są oni skłonni widzieć tę problematykę w ramach zajęć obowiązko-wych.

Zagadnienia edukacji globalnej: migracje władza polityczna, demokracja, prawa człowieka pokój i konflikty zrównoważony rozwój konsumpcja i produkcja żywność i rolnictwo globalny rynek i handel międzynarodowy zasoby naturalne różnorodność i stosunki międzykulturowe ubóstwo

Jakie zagadnienia EG nauczyciele chcieliby realizować w większym stopniu? Język polski różnorodność i stosunki międzykulturowe pokój i konflikty na świecie władza polityczna, demokracja i prawa człowieka Język angielski zdrowie Historia Wiedza o społeczeństwie różnorodność i stosunki międzykulturowe zrównoważony rozwój pokój i konflikty na świecie globalny rynek i handel międzynarodowy Biologia żywność i rolnictwo zdrowie Plastyka władza polityczna, demokracja i prawa człowieka

57% nauczycieli /lek korzysta z materiałów opracowywanych przez wydawców podręczników 25% nauczycieli /lek korzysta z materiałów wydawanych przez NGOs

Podstawowe rekomendacje Zasadne jest skierowanie bardziej intensywnej akcji informacyjnej dotyczącej idei edukacji globalnej do nauczycieli/lek innych przedmiotów niż wiedza o społeczeństwie i historia. Młodszym nauczycielom/lkom tematyka edukacji globalnej nie jest bliższa (czy lepiej znana) niż ich koleżankom i kolegom z większym stażem, dlatego też zmianastosunku nauczycieli/lek do edukacji globalnej nie będzie efektem naturalnej zmiany pokoleniowej w zawodzie. Potrzebna jest równoczesna praca w systemie kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Konieczne jest opracowanie i zastosowanie strategii stopniowego zwiększania zainteresowania edukacją globalną nauczycieli/lek, którzy nie posiadają w tym zakresie wcześniejszych doświadczeń. Wraz ze zdobywaniem doświadczeń w zakresie tematyki globalnej będzie rosła skłonność nauczycieli/lek do włączania edukacji globalnej w swoją pracę (na późniejszym etapie także do obowiązkowych zajęć przedmiotowych). Kluczowym wyzwaniem dotyczącym oferty szkoleniowej jest rozbudzenie zainteresowania wśród nauczycieli, którzy wcześniej nie zetknęli się z tematyką edukacji globalnej

Podstawowe rekomendacje Poszerzenie oferty szkoleniowej z zakresu EG - seminaria i warsztaty dla nauczycieli/lek doświadczonych w tym zakresie. Na programy szkoleniowe z zakresu edukacji globalnej adresowane do nauczycieli/lek powinny składać się trzy komponenty: treści podnoszące wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji globalnej; propozycje materiałów dydaktycznych do wykorzystania; treści dotyczące poszczególnych zagadnień rozwojowych mieszczących się w obszarze zainteresowań edukacji globalnej. Uznanie ograniczonej ilości czasu, który nauczyciel/ka może poświęcić na zagadnienia globalne w swojej pracy i stworzenie oferty, która bierze to pod uwagę. Oferta taka powinna opierać się na połączeniu propozycji krótkich ćwiczeń za zajęcia przedmiotowe, zajęć pozalekcyjnych, projektów uczniowskich, godzin wychowawczych. Nie jest prawdziwe przekonanie, że zdecydowana większość nauczycieli bazuje w swojej pracy tylko i wyłącznie na podręczniku, możliwe jest więc dotarcie do dużych grup nauczycieli z materiałami pomocniczymi (takimi jak te tworzone i wydawane przez organizacje pozarządowe). Kluczowe jest jednak skupienie się na dotarciu do większej grupy nauczycieli/lek, którzy są otwarci na ich wykorzystanie.

Podstawowe rekomendacje Dystrybucja materiałów edukacyjnych - bezpośrednio do zainteresowanych nauczycieli + wskazówki dotyczące wykorzystania tego materiału i jego promocji w zespole przedmiotowym. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli/lek bardziej doświadczonych w zakresie EG (tematy EG) i wsparcie demonstracyjne oraz materiałowe dla osób o mniejszym doświadczeniu. Kluczowe dla promocji EG w polskich szkołach jest w dalszym ciągu pokazywanie związków tej tematyki z podstawą programową kształcenia ogólnego i informowanie nauczycieli/lek o tych związkach. Zgodność z podstawą programową kształcenia ogólnego powinna być nadal kluczowym kryterium tworzenia materiałów edukacyjnych z zakresu edukacji globalnej przeznaczonych do wykorzystania w szkole