Realizacja w Polsce Planu działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie w obszarze edukacji Aleksander Waszkielewicz Warszawa, 21 czerwca 2011 r.
Działanie 2 Ujednolicony system edukacji, obejmujący edukację powszechną i specjalną, popierający edukację osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej. Segregacja / system powszechny oraz dyskryminacja na poziomie oświatowym: ukryta dyskryminacja w społeczeństwie, pieniądz „nie idzie” za uczniem niepełnosprawnym, nieprzygotowanie nauczycieli, brak systemu wsparcia szkół masowych, brak systemu przechodzenia do szkół masowych. Włączenie na poziomie wyższym. Brak kształcenia ustawicznego.
Działania 4 i 11 Indywidualne plany edukacji (monitorowanie wdrażania oraz udział rodziców). Indywidualne programy edukacyjne do roku 2010/2011 i 2011/2012: obowiązkowe w klasach specjalnych, fakultatywne w klasach integracyjnych, niedostępne w klasach otwartych, Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne od roku 2010/2011 i 2011/2012 dla wszystkich uczniów. Czy powstanie IPET niezgodny z możliwościami szkoły? Monitorowanie w okresach rocznych. Aktywny udział rodziców (zwłaszcza od 2011/2012).
Działanie 6 Zachęcanie do szkolenia dla nauczycieli. Kształcenie wszystkich studentów pedagogiki od roku 2012/2013. Szkolenia: liczne kursy w ofercie szkoleniowej, przewaga kilkugodzinnych zajęć o charakterze świadomościowym. mało uczniów – nikłe zainteresowanie nauczycieli, krótkie zajęcia świadomościowe dla grona pedagogicznego po przyjęciu ucznia. Brak efektywnych zachęt.
Działanie 8 Włączenie do wychowania obywatelskiego programów odnoszących się do osób niepełnosprawnych jako tych, które mają takie same prawa jak inni obywatele. Nieobecność tego tematu w podstawie programowej. Lektury obowiązkowe: tylko „Katarynka”: stereotypowy obraz osoby bezradnej, nieszczęśliwej, skazanej na łaskę innych, nad którą można się tylko litować. Brak indywidualnych doświadczeń uczniów.
Wnioski Nierównoprawny dostęp, utrudniony dostęp do edukacji niesegregacyjnej, wiele barier. Niedostępne powszechne kształcenie ustawiczne. Niewystarczające mechanizmy: przechodzenie między poziomami edukacji, systemem segregacyjnym i otwartym. Tematyka osób niepełnosprawnych nieobecna w programach kształcenia.
Kontakt: Aleksander Waszkielewicz e-mail Aleksander.Waszkielewicz@firr.org.pl tel. (+48) 508 21-33-22 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Kraków: tel. 12-629-85-14, faks 12-629-85-15 Warszawa: tel. 22-652-91-90, faks 22-247-22-62 e-mail biuro@firr.org.pl http://www.firr.org.pl Organizacja Pożytku Publicznego Twój 1% wykorzystamy na pożyteczne cele Nr konta 77 2130 0004 2001 0255 9953 0005