Przemyśleć niepełnosprawność na nowo Kierunki zmian w polityce społecznej Prof. Barbara Gąciarz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Administracja publiczna na rzecz spójności regionalnej i europejskiej
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
System wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce w świetle badań naukowych Prof. dr hab. Barbara Gąciarz (Wydział Humanistyczny AGH Kraków) Konferencja.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Komplementarność EFS z PO PŻ
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Przemyśleć niepełnosprawność na nowo Kierunki zmian w polityce społecznej Prof. Barbara Gąciarz

Niepełnosprawność – wyzwanie cywilizacyjne 01 Od problemu jednostki do problemu społecznego: wpływ ładu społeczno – gospodarczego na status osób niepełnosprawnych Od problemu moralnego do problemu społeczno – ekonomicznego Od problemu leczenia do problemu integracji społecznej

Źródła narastania problemu 02 Permanentny wzrost liczby ON we współczesnych społeczeństwach Postępy medycyny + Skutki współczesnej techniki + Organizacja społeczna i styl życia + Starzejące się społeczeństwo + Koszty państwa opiekuńczego Niepełnosprawność - problem możliwości rozwojowych społeczeństw Integracja społeczna i zawodowa ON jako element strategii rozwojowej

Model społeczny podstawa rozwiązywania problemów ON 03 Model społeczny podstawa rozwiązywania problemów ON Problem społeczny: wykluczanie, marginalizowanie ON wskutek organizacji społeczeństwa. Eliminacja dyskryminacji we wszystkich wymiarach życia społecznego Działanie społeczne: usuwanie barier + aktywizacja ON Integracja społeczna = uczestnictwo społeczne + udział w rynku + partycypacja obywatelska

Model społeczny podstawa rozwiązywania problemów ON – cd. 04 Model społeczny podstawa rozwiązywania problemów ON – cd. Podmiotowość ON: odpowiedzialność osobista i zbiorowa. Zapewnienie ON możliwości wyboru i konsultacji Reprezentacja interesów i wpływ na politykę – polityka praw ON, zrzeszenia ON i dialog obywatelski Wsparcie kompleksowe: diagnoza sytuacji społecznej + dobór ścieżki rehabilitacji i aktywizacji + włączenie wspólnot naturalnych i społeczności lokalnych

Model socjo – medyczny: opcja realna 05 Model medyczny – tradycyjne rozwiązywanie problemów zdrowotnych i usprawniania funkcji organizmu. Dominacja w praktyce i świadomości społecznej Zaopatrzenie medyczne i rehabilitacja – warunki niezbędne dla integracji społecznej ON Konieczna synteza modelu medycznego i społecznego – budowa nowego wymiaru polityki publicznej wobec niepełnosprawności

Dwa wymiary niepełnosprawności 06   WYMIAR INDYWIDUALNY WYMIAR SPOŁECZNY RODZAJ DZIAŁANIA STATUS PRAWNY Orzeczenie o niepełnosprawności Inne decyzje prawne dotyczące ON Wiązka uprawnień i świadczeń osobistych Standardy usług i świadczeń określone aktami prawa wtórnego Normy prawne i standardy techniczne regulujące dostęp do przestrzeni publicznej, towarów i usług Obowiązki ustawowe instytucji publicznych i podmiotów prywatnych (komercyjnych i non- profit) Standardy organizacji obiektów użyteczności publicznej, informacji, towarów i usług ODPOWIEDZIALNOŚĆ Samorząd terytorialny i jego agendy Lokalne instytucje dialogu obywatelskiego Rząd (ministerstwa i urzędy centralne) Instytucje dialogu obywatelskiego FORMAT DEFINIOWANIA POLITYKI Regionalne/lokalne programy integracji społecznej ON Programy rozwoju społeczno-gospodarczego Programy rządowe: zatrudnienie, edukacja włączająca, specjalistyczna opieka zdrowotna + produkcja sprzętu wspomagającego

Dwa wymiary niepełnosprawności – cd. 07   WYMIAR INDYWIDUALNY WYMIAR SPOŁECZNY PARTYCYPACJA OBYWATELSKA Instytucje dialogu obywatelskiego (regionalne i lokalne rady konsultacyjne) Rady społeczne przy agendach samorządu Rada ds. Niepełnosprawności (organ doradczy rządu) Rady i komitety sterujące programów rządowych WYKONAWCY Podmioty świadczące usługi: Instytucje samorządowe Organizacje III sektora Fundusze publiczne (PFRON) Inspekcje, terenowe organy adm. rządowe (kontrola wdrażania zasady dostępności) II sektor - Partnerstwo publiczno-prywatne III sektor (działalność pożytku publicznego) OBSZAR Opieka i pomoc społeczna Edukacja podstawowa i średnia Kształcenie zawodowe i ustawiczne Aktywność społeczna, rekreacja i kulturalna Ochrona zdrowia Rynek pracy Szkolnictwo wyższe Przestrzeń cyfrowa

Jedna czy wiele niepełnosprawności? 08 Różne rodzaje niepełnosprawności = różne potrzeby Uproszczenie prawne. Racjonalność administracyjna Potrzeby ON różnią się ze względu na: rodzaj dysfunkcji fizycznej i/lub psychicznej wrodzony lub nabyty charakter dysfunkcji okres nabycia niepełnosprawności Jednolita definicja niepełnosprawności służy standaryzacji procedur administracyjnych Polityka społeczna musi uwzględniać istnienie różnych rodzajów niepełnosprawności Zróżnicowanie celów i instrumentów polityki Polityki społeczne dostosowane do potrzeb odbiorców Różne kategorie osób niepełnosprawnych wymagają odmiennych dostosowań i form pomocy (problem konfliktu interesów) Indywidualizacja form pomocy: różne ścieżki aktywizacji i zakresy włączenia społecznego Współdecydowanie i osobista odpowiedzialność za rezultaty jako czynniki dywersyfikacji form wsparcia Polityki społeczne muszą uwzględniać zróżnicowanie potrzeb ON w zależności od: wieku (edukacja ogólna, kształcenie zawodowe, zatrudnienie, leczenie i rehabilitacja, opieka codzienna) miejsca zamieszkania (dostępność usług publicznych, możliwości uczestnictwa społecznego i w kulturze

Wymiary zmiany polityki społecznej 09 5 Kluczowych obszarów Równoczesna zmiana szeregu rozwiązań prawnych i instytucjonalnych – efekt synergii Problem horyzontalny: całe społeczeństwo i gospodarka to obszar rozwiązywania Ustanowienie nowego modelu działania służb społecznych: integracja + aktywizacja Ustawodawstwo Jednolita horyzontalna ustawa o osobach niepełnosprawnych (transpozycja Konwencji ONZ) Włączenie przepisów o ON do ogólnych regulacji (np. Kodeksu Pracy) Orzecznictwo/ status prawny ON Jednolite orzecznictwo wielofunkcyjne Zintegrowane komisje orzecznicze Powiązanie orzeczenia z programem rehabilitacji i aktywizacji Charakter świadczeń Dywersyfikacja świadczeń. Zwiększanie udziału świadczeń aktywizujących Zastosowanie modelu samodzielnego życia Usługi Standardy usług publicznych Rozwijanie komercyjnych usług dla ON Ustanowienie standardów dostępności usług i towarów Naturalizacja i decentralizacja Rodzina podmiotem kompleksowego wsparcia – kontrakty rodzinne Konsolidacja odpowiedzialności i zasobów w JST –nowy model służb społecznych 01 02 03 04 05

Zmiany instytucjonalne: centrum 10 Konsolidacja odpowiedzialności za problematykę niepełnosprawności w ramach rządu: powołanie ministra ds. ON lub organu koordynacyjnego RM Dialog obywatelski z ON: aktywny organ konsultacyjny / opiniodawczy przy RM Ustanowienie wieloletnich programów rządowych rozwiązywania problemów niepełnosprawności dostosowanych do różnych rodzajów niepełnosprawności Powołanie urzędu lub krajowej agencji ds. rozwiązywania problemów niepełnosprawności : zarządzanie realizacją programów rządowych Ustanowienie obligatoryjnych standardów usług publicznych Ustanowienie norm dostępności usług i towarów dla ON Kontrola przestrzegania standardów: inspekcje i służby kontroli państwowej Wdrażanie pilotażowych programów świadczenia usług publicznych dla ON w oparciu o reguły samodzielnego życia oraz nowe mechanizmy finansowe (np. budżety indywidualne) Urząd lub agencja ds. rozwiązywania problemów niepełnosprawności w ramach partnerstwa z samorządem terytorialnych, III sektorem i PPP

Zmiany instytucjonalne: poziom lokalny 10 Dostosowanie organizacji usług publicznych do wymagań ON Ocena usług publicznych na podstawie wpływu na jakość życia ON Dywersyfikacja form świadczenia usług – rozwój komercyjnych usług Włączenie problemów integracji i aktywizacji ON w programy rozwoju społeczno – gospodarczego Rozwój przedsiębiorstw ekonomii społecznej i promowanie przedsiębiorczości ON Stymulowanie produkcji i usług na potrzeby różnych kategorii ON Instytucjonalizacja dialogu ze środowiskami ON na szczeblu województw, powiatów i gmin Włączenie organizacji zrzeszających ON w realizację i ocenę polityki społecznej wobec ON Efektywnościowe definiowanie celów działalności. Wzrost udziału ON w rynkach pracy, usług i towarów oraz subiektywnego zadowolenia z życia – mierniki oceny polityki Powołanie asystentów ON – koordynacja różnych form rehabilitacji i wsparcia Współpraca z rodzinami i wspólnotami lokalnymi głównym instrumentem integracji

Obszary włączenia społecznego ON 12 Uczestnik społeczności Obywatel Polityk Konsument Inwestor Podatnik. Pracownik Przedsiębiorca Rynek pracy Rynek towarów i usług Działanie społeczne Kultura Polityka Realizacja praw powszechnych ON zwiększy szanse integrację społeczną. Normalne pełnienie ról społecznych, zawodowych, politycznych miernikiem powodzenia polityki integracyjnej

3 kroki do zmiany położenia ON 13 Krok 1 Krok 2 Krok 3 Debata publiczna nad polityką społeczną wobec ON Zmiana doktryny rozwiązywania problemów niepełnosprawności Zmiana ustawodawstwa Ustanowienie standardów równego traktowania ON Efektywna realizacja polityki aktywizacji i integracji społecznej Upodmiotowienie ON w procesie realizacji polityki społecznej Włączenie rynkowe, polityczne i społeczne ON Potrzeby ON i wymogi uczestnictwa ON standardowym elementem organizacji społecznej Powszechność obecności ON w sferze publicznej ON uczestnikami rozwoju społeczno-gospodarczego

Jakiej polityki społecznej potrzebujemy? 14 Staranne zarządzanie strategiczne Rzetelne planowanie i finansowanie Inteligentna polityka społeczna Profesjonalna specjalizacja służb społecznych Uczciwa ewaluacja Dywersyfi-kacja instrumen-tów wsparcia

Bariery w rozwiązywaniu problemów ON 15 Rozziew pomiędzy deklaracjami i praktyką. Oficjalna doktryna akceptuje podejście społeczne. Praktyka nadal oparta na modelu indywidualnym. Słabość wdrażania Niska świadomość nowoczesnych metod rozwiązywania problemów niepełnosprawności wśród lokalnych władz publicznych – dominacja podejścia kompensacyjnego i charytatywnego Dominacja podejścia kryzysowego – reagowanie na sytuacje skrajne i doraźne zapobieganie narastaniu problemu. Problem trwałości rozwiązań

Bariery w rozwiązywaniu problemów ON – cd. 16 Ograniczanie dostępu do świadczeń (segregacja) jako funkcja ram prawnych i instytucjonalnych polityki społecznej: orzecznictwo o stopniu niepełnosprawności, limity dochodowe przy przyznawaniu świadczeń, limity dochodów z pracy dla osób pobierających renty Pasywna polityka społeczna: deklarowane cele integracji i aktywizacji ON nie są zoperacjonalizowane w ramach prawnych, w funduszach publicznych, w zasobach organizacyjnych instytucji publicznych. Są osiągane w ograniczonych rozmiarach, w enklawach społecznych stworzonych przez działalność i zaangażowanie pojedynczych ludzi lub organizacji społecznych Węzły krytyczne - brak mechanizmów łącznikowych pomiędzy różnymi etapami wsparcia i pomiędzy instytucjami z różnych sektorów administracji publicznej. Brak informacji

Nowe podejście do ON szansą na modernizację 17 Odkrywajmy i usuwajmy uporczywe bariery dla ON. Są powszechne w każdej dziedzinie życia społecznego, gospodarczego i politycznego. Szkodzą nam wszystkim Usuwanie barier i aktywizacja ON stymulują innowacje technolo- giczne i organizacyjne, zmieniają postawy społeczne Standardy likwidacji barier społecznych szansą na strukturalne zmiany w ochronie zdrowia, edukacji, instytucjach rynku pracy