Aklimatyzacja dziecka 6-letniego w szkole
Zadania szkoły – zadania rodziców
Podstawa programowa – wymagania Zadania szkoły załącznik nr 1 – podstawa programowa wychowania przedszkolnego załącznik nr 2 – podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych załącznik nr 3 – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 Nr 83, poz. 562) załącznik nr 4 – Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1999 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572)
Współpraca rodziców ze szkołą 14 marca 2011 r. przy Ministrze Edukacji Narodowej została powołana Rada Rodziców, której zadaniem jest szeroka integracja środowisk rodzicielskich oraz stworzenie płaszczyzny dyskusji i wymiany poglądów we wszystkich sprawach dotyczących polskiej szkoły. Zadaniem Zespołu opiniodawczo-doradczego Rady Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej jest m.in. konsultowanie i opiniowanie propozycji rozwiązań dotyczących współpracy szkoły z rodzicami, które zapewnią poprawę jakości i skuteczności nauczania oraz usprawnią pracę szkoły i zwiększą wpływ rodziców na sprawy szkoły.
Podstawa prawna współpracy Dyrektor stwarza warunki do powstania Rady Rodziców /art. 53 ustawy o systemie oświaty/ i respektuje jej uprawnienia i działania w ramach prawa. Linki do stron rządowych o tematyce 6-latka www.rodziceweduakcji.pl www.6latki.men.gov.pl
Praca rodzica z dzieckiem w domu
Wzmacnianie samodzielności, zaradności i aktywności dziecka włączać dziecko w prace domowe i wykonywać je razem z nim z zastosowaniem „podziału pracy” nawiązać kontakt z rodzicami jego kolegów i koleżanek z przedszkola czy najbliższej okolicy – umawiać się z rodzicami w sprawie wizyt w domu, wspólnego wyjazdu i noclegu poza domem rozmawiać z dzieckiem w trakcie wykonywania tych prac – to znakomita okazja do lepszego poznania swego dziecka zachęcać do dokonywania wyborów, stwarzać ku temu wiele okazji, rozmawiać o różnych możliwościach pozostawić pole do własnych pomysłów i zachęcanie do tego
Rozwijanie ciekawości świata zabierać dziecko w różne miejsca w bliższej i dalszej okolicy rozmawiać z dzieckiem, prowokować do zadawania pytań, do samodzielnego poszukiwania na nie odpowiedzi, odpowiadać na jego pytania i zachęcać do zadawania kolejnych podróżować z dzieckiem do krewnych, znajomych organizować wyprawy do księgarni, do biblioteki, poszukiwać razem różnych informacji w Internecie, wspólnie przeglądać i czytać książki, czasopisma, codzienne gazety, rozkład jazdy pociągów czy autobusów w Internecie
Osoby do kontaktu w szkole Dyrektor …….. (informacje o dyżurach, telefonach, terminach … / uzupełnia dyrektor) Sekretarka …….. (informacje o dyżurach, telefonach, terminach … / uzupełnia dyrektor) Pedagog ……. (informacje o dyżurach, telefonach, terminach … / uzupełnia dyrektor) Wychowawca ……. (informacje o dyżurach, telefonach, terminach … / uzupełnia dyrektor)
Pytania – analiza gotowości szkolnej dziecka Czy dziecko akceptuje poglądy i zdanie innych? Czy chętnie bawi się z innymi dziećmi? Czy chętnie maluje? Czy malując nie wykracza za linię? Czy dobrze widzi? Czy dobrze słyszy? Czy dziecko interesuje się liczbami, literami oraz słowami? Zapraszam Państwa do wypełnienie ankiety – w której znajdują się te i inne pytania – dzięki której dowiecie się Państwo o poziomie gotowości szkolnej dziecka (ankieta excel - Joanna Harbat)