Ewa Giermanowska Uniwersytet Warszawski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Znaczenie podręcznika
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
PRACA SOCJALNA.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne – stan obecny i perspektywy zmian
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne stan obecny i perspektywy zmian Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Warszawa, kwiecień 2006.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
KINGA NOWAKOWSKA OLGIERD KONIECZNY Szczecinek, 30 września 2014 r. BADANIE EWALUACYJNE STAŻE JAKO NARZĘDZIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Dualne kształcenie zawodowe
Pomorski system wsparcia ekonomii społecznej
Dobre praktyki w zakresie dostępności budynków
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Ewa Giermanowska Uniwersytet Warszawski Uwarunkowania zmian w zatrudnieniu niepełnosprawnych pracowników z perspektywy pracodawców. Kultura ma znaczenie Ewa Giermanowska Uniwersytet Warszawski Kraków, 8-9 maja 2014r.

01 Moduł III Wyrównanie szans w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami. Dobre praktyki pracodawców. Doświadczenia polskie i międzynarodowe. Zebranie wiedzy na temat dobrych praktyk w zatrudnieniu ON u pracodawców z otwartego rynku pracy w firmach i instytucjach w Polsce, a także w innych krajach Europy Ustalenie uwarunkowań sprzyjających zatrudnianiu ON, oraz opracowanie rekomendacji – instrumentów skutecznie oddziaływujących na pracodawców Promocja najlepszych praktyk.

Dlaczego dobre praktyki ? 02 Dlaczego dobre praktyki ? Zmiana postaw pracodawców (przełamywanie uprzedzeń i stereotypów) Upowszechnianie dobrych rozwiązań może stanowić inspirację dla innych Nowa forma komunikacji z pracodawcami jest podejmowana przez organizacje międzynarodowe, związki zawodowe, organizacje pozarządowe i ośrodki badawcze Idea projektu: Zatrudniając niepełnosprawnych. Wiedza, opinie i doświadczenia pracodawców, ISP, Warszawa 2009, red. B. Gąciarz, E. Giermanowska

Modele polityki zatrudnienia ON w Europie 03 System kwotowy - nakłada na pracodawców, którzy nie zatrudniają wymaganej liczby niepełnosprawnych pracowników, obowiązek płacenia składki (kary) na wydzielony fundusz (Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Polska) System antydyskryminacyjny - oparty na prawach obywatelskich polega na egzekwowaniu konstytucyjnie zagwarantowanych praw, jak prawo do pracy czy zakaz dyskryminacji (Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja, Belgia, Holandia)

Modele mieszane 04 Polityka zatrudnienia oparta na motywowaniu pracodawców, odwołującą się do ustawodawstwa antydyskryminacyjnego i obowiązku przystosowania miejsc pracy oraz do szeroko rozumianej opinii społecznej, (Dania, Norwegia) (regularne kampanie promujące dobre praktyki i piętnujące złe)

Dwa etapy badawcze projektu 05 Studia przypadków firm/instytucji polskich (10) i w innych krajach europejskich(10) z wzorcowymi programami zatrudniania ON, mogących stanowić dobre przykłady dla innych pracodawców (realizacja HRK S.A.) Ankieta bezpośrednia /telefoniczna z pracodawcami (100) z otwartego rynku pracy z dobrymi praktykami w zatrudnianiu ON i 30 wywiadów swobodnych

Wnioski ze studiów przypadku w Polsce i innych krajach UE 06 Wnioski ze studiów przypadku w Polsce i innych krajach UE Kultura organizacyjna promująca indywidualne podejście do pracownika z równym ich traktowaniem oraz stosowanie odpowiednio (indywidualnie) dobranych dostosowań niwelujących bariery wynikające z niepełnosprawności Tworzenie w firmie/instytucji atmosfery naturalności wokół zatrudnienia niepełnosprawnych i rozwijanie tej wrażliwości u pracowników

Wnioski ze studiów przypadku 07 Wnioski ze studiów przypadku Łączenie działalności komercyjnej/statutowej ze społeczną i nawiązanie współpracy międzysektorowej Spójność i kompleksowość polityki organizacji (zarząd, kierownictwo, pracownicy) oraz jej monitoring Budowanie wizerunku społecznie odpowiedzialnego pracodawcy (przede wszystkim wewnątrz organizacji) Tutaj chyba jest niedokończony tytuł.

Przedsiębiorstwa w UE15 mają wypracowane własne procedury: ZZL, CSR, zarządzania różnorodnością, zarządzania niepełnosprawnością w miejscu pracy. Zapisane są one w różnych dokumentach i wdrażane według sformalizowanych procedur. Firmy polskie mają mniejsze doświadczenia w zakresie zatrudniania ON, często stosują zasady niepisane, działania intuicyjne, zdroworozsądkowe, dochodzą do nich po samodzielnym pozyskiwaniu wiedzy i umiejętności, często ucząc się na błędach. Instytucje na ogół wiążą zatrudnianie niepełnosprawnych pracowników z działalnością statutową lub wymogiem ustawowym. Porównanie 08

Wnioski z wywiadów z pracodawcami 09 Wnioski z wywiadów z pracodawcami wyniki potwierdzają tezę o dominującej roli ekonomicznych zachęt w tworzeniu miejsc pracy dla ON ALE instrumenty ekonomiczne nie są wystarczające dla tworzenia miejsc pracy dla ON, muszą wystąpić w otoczeniu innych czynników.

Szkoły wyższe 10 Ze względu na otwartość uczelni to normalny proces. Boom edukacyjny i wzrost liczby studentów niepełnosprawnych (ponad 30tys.) Walka o studenta – konieczność dostosowania budynków Komunikacja ze studentami niepełnosprawnymi – pracownicy niepełnosprawni Pełnomocnicy/biura ds. osób niepełnosprawnych Udział w projektach badawczych

Urzędy samorządowe Troska o jakość świadczonych usług 11 My chcemy budować wizerunek kompetencji urzędników. Troska o jakość świadczonych usług Troska o własnych, starszych pracowników Klientami urzędów są często ON – pracownicy niepełnosprawni lepiej będą rozumieli ich problemy/komunikowali się Dostępność środków na dostosowania stanowisk pracy, infrastrukturę Biorą udział w programach aktywizacji ON na szczeblu lokalnym

Duże przedsiębiorstwa 12 Budowanie wizerunku dobrego, odpowiedzialnego społecznie pracodawcy. Budowanie polityki personalnej opartej na zasadach różnorodności, odpowiedzialnego biznesu Usprawnianie procesu rekrutacji (własne fundacje lub współpraca np. z POPON) Troska o wizerunek organizacji na zewnątrz i u własnych pracowników Kultura organizacyjna – kodeksy etyczne, antymobbingowe

Małe i średnie przedsiębiorstwa 13 Pracodawca patrzy na wielkość dofinansowania. Zatrudnianie ON motywowane kalkulacją ekonomiczną Zatrudniają firmy z wybranych branż produkcyjnych, usługowych – łatwość pozyskania pracowników niepełnosprawnych Korzystają z dofinansowań wynagrodzeń i innych Posiadanie w przeszłości statusu ZPCH

Nie tylko korzyści ekonomiczne 14 Tzw. wartość dodana Korzyści społeczne Korzyści organizacyjne Korzyści wizerunkowe troska o własnych pracowników, lepszy klimat pracy, wzrost tolerancji pozyskanie lojalnych, zaangażowanych pracowników, posiadających cenne dla organizacji umiejętności, np. komunikacji z klientami organizacja otwarta, przeciwdziałająca wszelkim rodzajom dyskryminacji w środowisku pracy, komunikowanie tego klientom, kontrahentom i pracownikom

Nowa rola pracodawców w polityce społecznej 15 Nowa rola pracodawców w polityce społecznej Pracodawcy w coraz większym zakresie współuczestniczą w polityce społecznej jako wykonawc zadań społecznych (np. na drodze coraz powszechniejszego kontraktowania usług) Jako „bezpośredni beneficjenci wsparcia publicznego” (poprzez system zachęt prawnych, transferów finansowych i działań edukacyjnych do nich kierowanych) w dużym zakresie decydują o możliwościach realizacji uprawnień obywatelskich jednostek

R. 1. Wymuszanie (karanie) czy motywowanie pracodawców 16 ograniczona skuteczność systemu kwotowego i korzyści finansowych czyli systemu wymuszającego przez bodźce finansowe określone zachowania pracodawców dostarczanie wiedzy o pracy osób niepełnosprawnych i usług wspierających ich zatrudnienie może być skutecznym sposobem na przełamywanie tych barier znaczącą rolę może tu odegrać współpraca międzysektorowa na poziomie lokalnym rekomendujemy upowszechnianie dobrych praktyk

R.2. Selektywne tworzenie rozwiązań czy włączenie problematyki zatrudnienia ON do powszechnej polityki zatrudnienia 17 drugie zalecenie jest zgodne z celami polityki międzynarodowej, w tym unijnej skierowanej do ON, opartej na prawach obywatelskich Rekomendujemy położenie większego nacisku na stosowanie i upowszechnianie praktyk równościowych (do wszystkich grup mniejszościowych) w obszarze aktywnej polityki społecznej i w strategiach zarządzania personelem w organizacjach Programy kierowane wyłącznie do ON powinny dotyczyć najtrudniejszych kategorii niepełnosprawności, np. intelektualnej

R.3. Wspieranie pracodawców czy indywidualizacja wsparcia kierowanego do osób niepełnosprawnych 18 Rekomendacje zmierzają w kierunku zwiększania indywidualnego wsparcia kierowanego do osoby niepełnosprawnej przez np. bony szkoleniowe, usługi asystentów i trenerów pracy, środki na doposażanie stanowiska pracy i transport do miejsca pracy i zwiększania wolności wyboru jednostki

R.4 Opiekuńcza czy neutralna kultura organizacji 19 Rekomendujemy upowszechnianie perspektywy opiekuńczej na drodze tworzenia praktyk opiekuńczych formalnych i nieformalnych, korzystnych dla osób z orzeczeniem, ale także rodziców małych dzieci, czy opiekunów seniorów Wzmocni to więzi pracownicze i lojalność zespołu pracowniczego

Dziękuję za uwagę !