Wykorzystanie jednostek CER/ERU w ramach EU ETS

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Lotnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Grupy producentów rolnych
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
Traktat Lizboński.
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 29 marca 2013.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Działania Samorządowe w ramach PROW stan aktualny plany Mirosława Mochocka październik 2009 r.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, r.
Edyta Malinowska - kierownik Sekcji ds. Współpracy Międzynarodowej
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Ubezpieczenie wypadkowe
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Zarządzanie uprawnieniami do emisji CO2 i rozliczenie uprawnień do emisji za 2013 r. oraz w latach następnych. Aspekty podatkowe i rachunkowe uprawnień.
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Kalendarz 2020.
Egzaminy wstępne na aplikacje prawnicze. Egzamin na aplikację ogólną 7 października 2014 r. w Warszawie rozpoczął się piąty konkurs na aplikację ogólną.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie jednostek CER/ERU w ramach EU ETS Szkolenie: „Zarządzanie uprawnieniami do emisji CO2 i rozliczenie uprawnień do emisji za 2013 r. oraz w latach następnych. Aspekty podatkowe i rachunkowe uprawnień do emisji” 19 lutego 2014 r., Hotel Puławska Residence 2011-10-27

PLAN PREZENTACJI MECHANIZMY ELASTYCZNE (JI I CDM) WYKORZYSTANIE JEDNOSTEK 2008-2012 ZASADY WYKORZYSTANIA JEDNOSTEK 2013-2020 TECHNICZNA ZAMIANA JEDNOSTEK W REJESTRZE UNII

MECHANIZMY ELASTYCZNE cel: wypełnienia zobowiązań wynikających z PzK w sposób efektywny ekonomicznie IET Art. 17 PzK AAUs/ERUs/ CERs/RMUs JI Art.6 PzK ERUs CDM Art.12 PzK CERs

CZYM SĄ PROJEKTY JI? JI – „Joint Implementation” (Wspólne Wdrożenia) mechanizm elastyczny ustanowiony w Art. 6 PzK, umożliwia nabycie i transfer jednostek redukcji emisji gazów cieplarnianych (ERUs - Emission Reduction Units) pomiędzy krajami Załącznika I do UNFCCC mechanizm projektowy – transfer w wyniku realizacji projektów inwestycyjnych ograniczających emisję GC (redukcja emisji, uniknięta emisja, pochłanianie) ERUs generowane w okresie 2008 – 2012

STRONY PROJEKTU JI Inwestor Gospodarz Technologia (kraj z Załącznika I do Konwencji Klimatycznej) Gospodarz Technologia ERU

CZYM SĄ PROJEKTY CDM? CDM – „Clean Development Mechanism” („Mechanizm czystego rozwoju”) - jeden z mechanizmów elastycznych, zdefiniowany w Artykule 12 Protokołu z Kioto (PzK), mający na celu: wspomaganie Krajów z Załącznika I w wywiązaniu się ze zobowiązań ilościowych redukcji emisji gazów cieplarnianych wspomaganie Krajów spoza Załącznika I w dążeniu do zrównoważonego rozwoju przyczynienie się do osiągnięcia podstawowego celu UNFCCC umożliwia nabycie i transfer jednostek poświadczonej redukcji emisji gazów cieplarnianych (CERs – Certified Emission Reduction Units) pomiędzy krajami Załącznika I a krajami spoza tego załącznika do UNFCCC Podstawowym celem Konwencji Klimatycznej, zgodnie z jej art. 2, jest stabilizacja stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze oraz zapobieganie niebezpiecznym antropogenicznym oddziaływaniom na system klimatyczny przy zapewnieniu zrównoważonego rozwoju gospodarczego.

(kraj spoza Załącznika I STRONY PROJEKTU CDM Inwestor (kraj z Załącznika I do Konwencji Klimatycznej) Gospodarz (kraj spoza Załącznika I Technologia CER

WYKORZYSTANIE CER/ERU W EU ETS 2008-2012 dyrektywa łącząca WYKORZYSTANIE CER/ERU W EU ETS 2008-2012 PzK ERU CER EU ETS EUA Wyłączone jednostki CER/ERU: projekty leśne i obiekty jądrowe Dyrektywa 2004/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (tzw. „dyrektywa łącząca”) stanowi powiązanie dwóch niezależnych do tej pory systemów, mianowicie EU ETS oraz mechanizmów elastycznych Protokołu z Kioto. Powiązanie to zostało uzyskane poprzez umożliwienie wykorzystania jednostek CER i ERU pochodzących odpowiednio z projektów CDM i JI do rozliczania rocznej emisji przez prowadzących instalacje objęte EU ETS. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:338:0018:0023:PL:PDF 2011-10-27

WYKORZYSTANIE CER/ERU LATA 2008-2012 - POLSKA W 2012 roku prawie 40 mln jednostek – 39,88 Sumarycznie w całym okresie wykorzystano 95,6 mln jednostek CER i ERU 2011-10-27

PORÓWNANIE WYKORZYSTANIA CER I ERU LATA 2008-2012 - POLSKA 2011-10-27

WYKORZYSTANIE ROCZNEGO LIMITU 10% W POLSCE ok. 0,7% przydziału w latach 2008-2012, co wynosi ok 7,3 mln jednostek CER/ERU. Biorąc pod uwagę dodatkowy 1% dostępny od 2013 roku, Polska będzie dysponowała w latach 2013-2020 limitem ok. 1,7% odpowiadającym ok. 17,5 mln jednostek CER/ERU 2011-10-27

WYKORZYSTANIE CER/ERU LATA 2008-2012 - UE Jednostki umorzone ogółem w tym: CER i ERU [mln] CER ERU udział [%] za rok 2008 82,4 82,0 99,5% 0,4 0,5% za rok 2009 81,0 78,0 96,3% 3,0 3,7% za rok 2010 137,0 117,0 85,4% 20,0 14,6% za rok 2011 254,6 178 70,2% 75,8 29,8% za rok 2012 503 219 43,5% 284 56,5% RAZEM: 1058 675 63,8% 383 36,2% 2011-10-27

WYKORZYSTANIE CER/ERU 2013-2020 - AKTY PRAWNE Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych - dyrektywa EU ETS Rozporządzenie Komisji (UE) NR 389/2013 z dnia 2 maja 2013 r. ustanawiające rejestr Unii zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, decyzjami nr 280/2004/WE i nr 406/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 i nr 1193/2011 - Rozporządzenie rejestrowe Rozporządzenie Komisji (UE) NR 550/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustalającym, na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, pewne ograniczenia w zakresie wykorzystania międzynarodowych jednostek z tytułu projektów związanych z gazami przemysłowymi (Dz. Urz. UE z 2011 r., L149, s. 1) – Rozporządzenie nt. gazów przemysłowych Rozporządzenia Komisji (UE) NR 1123/2013 z dnia 8 listopada 2013 r. w sprawie określania uprawnień do międzynarodowych jednostek emisji zgodnie z Dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady - RICE RICE został zaakceptowany przez KE 8.11.2013 r. w wersji niezmienionej (jak została zatwierdzona przez CCC 10 lipca 2013 r.). RICE weszło w życie z dniem publikacji, czyli 9.11.2013 r. 2011-10-27

KATEGORIE DOPUSZCZONYCH JEDNOSTEK Prowadzący instalacje będą mogli od 2013 r. wykorzystać w EU ETS następujące kategorie jednostek CER/ERU: jednostki CER/ERU wydane za redukcje emisji osiągnięte do końca 2012 r. (art. 11a ust. 2 dyrektywy EU ETS) jednostki CER/ERU wydane za redukcje emisji osiągnięte od 2013 r., ale z projektów zarejestrowanych przed 2013 r. (art. 11a ust. 3 dyrektywy EU ETS) jednostki CER wydane za redukcje osiągnięte od 2013 r., z nowych projektów, które zostały rozpoczęte po 2013 r. i są realizowane w krajach najsłabiej rozwiniętych (LDC – Least Developed Countries) (art. 11a ust. 4 dyrektywy EU ETS). Wszystkie ww. kategorie jednostek powinny pochodzić z projektów kwalifikujących się do wykorzystania w EU ETS w latach 2008-2012. Lista krajów najsłabiej rozwiniętych - http://www.un.org/en/development/desa/policy/cdp/ldc/ldc_list.pdf

RODZAJE WYŁĄCZONYCH JEDNOSTEK Wyłączone jednostki CER/ERU pochodzące z projektów dotyczących: obiektów jądrowych, zmian w użytkowaniu gruntów i gospodarki leśnej (LULUCF) niszczeniem trifluorometanu (HFC-23) i podtlenku azotu (N2O) z produkcji kwasu adypinowego (ich wykorzystanie było możliwe wyłącznie do 30 kwietnia 2013 r., w celu rozliczenia emisji z okresu 2008-2012) obiektów jądrowych – dyrektywa łącząca 2004/101/WE zmian w użytkowaniu gruntów i gospodarki leśnej (LULUCF) – dyrektywa łącząca 2004/101/WE niszczeniem trifluorometanu (HFC-23) i podtlenku azotu (N2O) z produkcji kwasu adypinowego – rozporządzenie nt. gazów przemysłowych 2011-10-27

RODZAJE WYŁĄCZONYCH JEDNOSTEK Dodatkowe ograniczenia wynikające z Rozporządzenia rejestrowego: jednostki CER/ERU wydane z naruszeniem zasad wymienionych w artykule 11b dyrektywy EU ETS (podwójne liczenie redukcji emisji) – art. 58 ust.1 rozp.; jednostki ERU pochodzące z nowych działalności (sektorów) objętych dyrektywą EU ETS od roku 2013, czyli np. projektów redukujących emisje N2O, za redukcje osiągnięte do końca 2012 r., jeżeli zostały wydane po 30 kwietnia 2013 r. – art. 58 ust.1 rozp.; jednostki ERU z projektów realizowanych w krajach, które nie przyjęły celu redukcyjnego w drugim okresie rozliczeniowym Protokołu z Kioto (na lata 2013- 2020), wydanych po 31 grudnia 2012 r., za redukcje emisji osiągane do końca roku 2012 r., o ile: nie zostały wydane w ramach ścieżki II; lub akredytowana niezależna jednostka (AIE) nie potwierdziła - certyfikowała, że są to jednostki za redukcje osiągnięte do końca 2012 roku, w przypadku jeżeli wydanie w ramach ścieżki II było niemożliwe i były wydane w ramach ścieżki I – art. 58 ust.2 rozp.; jednostki ERU z projektów realizowanych w krajach, które nie przyjęły celu redukcyjnego w drugim okresie rozliczeniowym Protokołu z Kioto (na lata 2013-2020), wydanych po 31 grudnia 2012 r., za redukcje emisji osiągane do końca roku 2012 r., o ile nie zostały wydane z projektów realizowanych w ramach ścieżki II, a w przypadku jeżeli taka weryfikacja nie była możliwa i były wydane z projektów realizowanych w ramach ścieżki I (ścieżka krajowa), o ile międzynarodowo akredytowana niezależna jednostka (AIE) nie potwierdziła, że są to jednostki za redukcje osiągnięte do końca 2012 roku. KE wydała i opublikowała na swojej stronie Guidance note on the certification of ERUs under Article 58(2) of Regulation 389 / 2013 (Registry Regulation) 2011-10-27

SPRAWDZANIE JEDNOSTEK Listy kwalifikowalności - opublikowane na stronie internetowej KE Ogólna lista pozytywna (General positive list) Szczegółowa pozytywna lista (Specific positive list) Ogólna lista negatywna (General negative list) Zawartość ww. list (tak jak status jednostek w Rejestrze) może się zmieniać w czasie w zależności od dostępnych informacji 15 lipca KE wprowadziła do aplikacji rejestrowej funkcjonalność weryfikującą kwalifikowalność jednostek Kioto znajdujących się w rejestrze do wykorzystania w EU-ETS. W dniu 19 lipca KE opublikowała na stronie internetowej listy pozytywne i negatywne jednostek CER i ERU pochodzących odpowiednio, z projektów CDM i JI. Weryfikacja bazuje na trzech listach: General positive - zawiera informacje o projektach, z których jednostki można wykorzystywać w systemie EU ETS w latach 2013 – 2020 (nr ITL, gospodarz projektu, rodzaj jednostki, rodzaj projektu) i zawiera ona informacje o 7470 projektach. Specific positive - zawiera dane dotyczące projektów JI realizowanych w ramach ścieżki I w krajach spoza UE (Nowa Zelandia, Rosja i Ukraina), których jednostki dopuszczono do wykorzystania w EU ETS (215 projektów JI) General negative - zawiera informacje nt. projektów JI i CDM (nr ITL, gospodarz projektu, rodzaj jednostki, rodzaj projektu), z których jednostki nie są dopuszczone do wykorzystania w EU ETS w latach 2013-2020. Na liście negatywnej jest 28 projektów, w tym 5 projektów JI (3 dotyczące N2O – francuskie i niemiecki oraz 2 HFC-23 – rosyjskie). Żaden z tych 5 projektów JI umieszczonych na liście negatywnej nie jest projektem zatwierdzonym w Polsce. Dodatkowo zgodnie z art. 58 ust. 3 rozp. rejestrowego Centralny Administrator powinien dostarczyć krajowym administratorom listę rachunków ETS, na których utrzymywane są jednostki, które nie mogą być na nich utrzymywane zgodnie z ust. 1 i 2. Na bazie tej listy krajowy administrator poprosi właścicieli rachunków o wskazanie rachunków KP, na które maja zostać przeniesione jednostki maja zostać przeniesione. Zgodnie z informacją na stronie KE dostarczenia takiej listy przez centralnego administratora może zostać opóźnione. Dalsze informacje dot. terminu tej operacji pojawią się na stronie KE do 15 listopada. 2011-10-27

SPRAWDZANIE JEDNOSTEK automatyczna identyfikacja jednostek w rejestrze Unii - status jednostek jest widoczny poprzez interfejs aplikacji Rejestru kwalifikujące się (ang. eligible) lub oczekujące/niekwalifikujące się (ang. pending/ineligible) do wykorzystania w systemie EU ETS status jednostek w Rejestrze może się zmieniać w czasie w zależności od dostępnych informacji Jednostki oznaczone w systemie jako oczekujące/niekwalifikujące się (ang. pending/ineligible) - to takie jednostki, które wymagają jeszcze dalszych kroków do ostatecznego określenia ich (statusu) kwalifikowalności. Jednostki wydane po terminach określonych w art. 58 Rozporządzenia rejestrowego nie kwalifikują się do utrzymywania na rachunkach EU ETS w rejestrze Unii po wejściu w życie tego rozporządzenia. Zatem jeżeli status jednostek w rejestrze Unii będzie oznaczony jako oczekujące lub niekwalifikujące się (ang. pending/ineligible) oznacza to, że jednostki nie będą mogły być transferowane na inny rachunek w EU ETS (rachunek z identyfikatorem EU). Mogą być jedynie przeniesione na rachunek Protokołu z Kioto (rachunek KP, oznaczenia rachunków Kioto rozpoczynają się od kodu danego państwa np. ‘PL’) ). Zgodnie z ust. 3 art. 58 Rozporządzenia rejestrowego właściciele rachunków zostaną poproszeni przez krajowych administratorów o wskazanie rachunków Protokołu z Kioto, na które mają zostać przelane takie jednostki. Jeżeli właściciel rachunku nie wskaże takiego rachunku w ciągu 40 dni roboczych, jednostki te zostaną przelane na krajowy rachunek posiadania Strony Protokołu z Kioto. Zgodnie z art. 58 ust. 3 rozp. rejestrowego Centralny Administrator powinien dostarczyć krajowym administratorom listę rachunków ETS, na których utrzymywane są jednostki, które nie mogą być na nich utrzymywane zgodnie z ust. 1 i 2. Na bazie tej listy krajowy administrator poprosi właścicieli rachunków o wskazanie rachunków KP, na które maja zostać przeniesione jednostki. Zgodnie z informacją na stronie KE dostarczenia takiej listy przez centralnego administratora może zostać opóźnione. Dalsze informacje dot. terminu tej operacji pojawią się na stronie KE do 15 listopada. 2011-10-27

LIMITY WYKORZYSTANIA JEDNOSTEK CER/ERU Rodzaj instalacji Podstawa RICE Limit wykorzystania CER/ERU Okres Instalacje istniejące Art. 1 ust. 1 wartość najwyższa z: wielkość limitu przyznanego w 2008-2012 11% przydziału 2008-2012 2008-2020 Nowe instalacje Art. 1 ust. 2 4,5% zweryfikowanej emisji w latach 2013-2020 Znaczące zwiększenie zdolności produkcyjnych Art. 1 ust. 3 4,5% zweryfikowanych emisji w latach 2013-2020 Nowy zakres dyrektywy EU ETS Art. 1 ust. 4 Operatorzy statków powietrznych Art. 1 ust. 5 1,5% Uwaga: niewykorzystany limit w okresie 2008-2012 można wykorzystać do końca trzeciego okresu rozliczeniowego, czyli do 2020r. 10% niewykorzystane w latach 2008-12 – istniejące 15% niewykorzystane w latach 2008-12 - lotnicy 2011-10-27

WYKAZ LIMITÓW WYKORZYSTANIA JEDNOSTEK CER/ERU „Wykaz limitów wykorzystania jednostek Kioto przez prowadzących instalacje oraz operatorów statków powietrznych w okresie 2008-2020”, który zgodnie z art. 2 ust.1 rozporządzenia RICE został opublikowany na stronach internetowych Ministerstwa Środowiska i jest dostępny pod adresem: http://www.mos.gov.pl/artykul/2109_system_handlu_emisjami/21936_zaktualizow any_wykaz_instalacji_i_operatorow_lotniczych_wraz_z_przyznanymi_limitami_wyk orzystania_jednostek_kioto.html LZ = LC – (U + Z) LZ – liczba jednostek Kioto (CER i/lub ERU), które można zamienić na uprawnienia ważne w okresie 2013-2020 LC – CAŁKOWITY limit wykorzystania jednostek Kioto w okresie 2008-2020 U – dotychczas umorzone jednostki Kioto Z – suma jednostek Kioto już zamienionych na uprawnienia do emisji ważne w okresie 2013-2020 2011-10-27

SPOSÓB WYKORZYSTANIA (1) wykorzystanie jednostek CER/ERU ma się odbywać w drodze ich zamiany na uprawnienia EUA ważne od 2013 r. jedna jednostka odpowiada jednemu uprawnieniu do emisji to EUA będą przedkładane do umorzenia, a nie jednostki CER/ERU jak dotychczas zamiana ta będzie dokonywana na wniosek prowadzącego instalację (przedkładany w formie elektronicznej w systemie Rejestru Unii) zamiana jednostek może być wykonana wyłącznie z rachunków posiadania operatora (rachunku przypisanego do instalacji lub rachunku operatora statków powietrznych) Nie z rachunków osobistych lub obrotowych 2011-10-27

SPOSÓB WYKORZYSTANIA (2) zamiana zgodnie z art. 60 Rozporządzenia rejestrowego. W praktyce, osoby wyznaczone do roli upoważnionych przedstawicieli rachunków (z których ma zostać wykonana zamiana) po zalogowaniu do systemu Rejestru Unii, będą musiały wykonać transakcję „Zamiana jednostek CER/ERU na uprawnienia ważne w okresie 2013-2020”. zamiana może dotyczyć jedynie takiej liczby CER/ERU, która nie przekracza określonego limitu na ich wykorzystanie oraz dopuszczonego rodzaju jednostek. jeżeli w okresie 2008-2012 wykorzystywano jednostki CER lub ERU do umarzania, liczba jednostek, którą można zamienić jest odpowiednio mniejsza w stosunku do całkowitego przyznanego limitu. 2011-10-27

SPOSÓB WYKORZYSTANIA - TERMINY jednostki CER/ERU wydane w związku z redukcją emisji osiągniętą do 2012 r. (w ramach rodzajów projektów, które kwalifikowały się do wykorzystania w systemie handlu w latach 2008-2012) będą wymieniane na wniosek prowadzącego tylko do dnia 31 marca 2015 r. jednostki CER/ERU wydane za redukcję emisji osiągniętą od 2013 r. mogą być wymieniane na uprawnienia do 31 grudnia 2020 roku. możliwość wymiany jednostek CER/ERU na uprawnienia EUA będzie dostępna w marcu 2014 r. 2011-10-27

KATEGORIE I TERMINY WYMIANY JEDNOSTEK Art. 11a(2) redukcja 2008-2012 CER/ERU wymieniane na EUA do 31.03.2015 r. 11a(3) redukcja 2013-2020 rejestracja do 31.12.2012 r. wymieniane na EUA do 31.12.2020 r. 11a(4) CER rozpoczęcie od 2013 r. LDC

ZAMIANA JEDNOSTEK KIOTO W REJESTRZE UNII (1) Operacja zamiany jednostek wykonywana jest w systemie w dwóch etapach i zawsze wymaga zatwierdzenia przez Dodatkowego upoważnionego przedstawiciela, lub jeżeli nie został on wyznaczony, przez innego upoważnionego przedstawiciela. Wykonanie operacji zamiany jednostek możliwe jest z poziomu rachunku operatora instalacji oraz rachunku operatora lotniczego. W celu utworzenia transakcji zamiany jednostek należy wybrać „Rachunki” w menu Rachunki. Pojawi się lista rachunków. Aby wybrać ten, z którego ma zostać wykonana zamiana, należy wybrać „Pokaż szczegóły”. 2011-10-27

ZAMIANA JEDNOSTEK KIOTO W REJESTRZE UNII (2) W kolejnym widoku znajdują się zakładki, w których pogrupowane zostały informacje dotyczące rachunku. Wybranie zakładki ‘Saldo’ spowoduje wyświetlenie listy jednostek znajdujących się na danym rachunku wraz z informacją o posiadanej ich liczbie. Transakcja zamiany jednostek jest możliwa wyłącznie wówczas, gdy na rachunku znajdują się kwalifikowane jednostki CER/ERU oraz wartość limitu pozostałego do wykorzystania jest większa od zera. Przycisk „Utwórz transakcję” będzie widoczny tylko wtedy, gdy saldo rachunku jest dodatnie, a znajdujące się na rachunku jednostki nie zostały zablokowane (zarezerwowane) w związku z wcześniej utworzonymi transakcjami. Wybranie opcji ‘Utwórz transakcję’ spowoduje otwarcie okna przedstawionego na dole slajdu. Po wybraniu właściwego typu transakcji - ‘Zamiana jednostek CER/ERU na uprawnienia ważne w okresie 2013-2010’) - pojawi się nowa strona. 2011-10-27

ZAMIANA JEDNOSTEK KIOTO W REJESTRZE UNII (3) Na stronie należy wskazać liczbę jednostek do zamiany (1), opcjonalnie można wybrać identyfikator projektu z którego jednostki mają zostać zamienione (2), a następnie potwierdzić dane wybierając przycisk ‘Dalej’(3). Pojawi się kolejne okno w którym należy sprawdzić wprowadzoną liczbę jednostek oraz potwierdzić swój wybór.   Transakcję zamiany należy potwierdzić na stronie systemu ECAS swoim poufnych hasłem oraz podać numer telefonu komórkowego, zarejestrowany w systemie, na który przesłany zostanie ‘Jednorazowy kod z SMS-a’. 2011-10-27

ZAMIANA JEDNOSTEK KIOTO W REJESTRZE UNII (4) Transakcja zamiany wykonywana jest bezzwłocznie po jej zatwierdzeniu przez innego upoważnionego przedstawiciela. Po podpisaniu transakcji wymiany kodem z SMS-a, użytkownik zostanie ponownie przekierowany na stronę Rejestru Unii i na zielonym pasku u góry ekranu widoczny będzie identyfikator przygotowanej transakcji, jak również przypomnienie o konieczności jej zatwierdzenia przez dodatkowego upoważnionego przedstawiciela, lub jeżeli nie jest on wyznaczony, przez innego upoważnionego przedstawiciela. Następnie, transakcja zamiany jednostek utworzona w sposób opisany powyżej będzie oczekiwać na zatwierdzenie przez dodatkowego upoważnionego przedstawiciela, lub jeżeli nie jest on wyznaczony, przez innego upoważnionego przedstawiciela. Po zatwierdzeniu zadania, transakcja zamiany jednostek wykonywana jest bezzwłocznie, nawet jeżeli została wykonana poza godzinami 10.00-16.00. 2011-10-27

MATERIAŁ PYTANIA I ODPOWIEDZI Często zadawane pytania dotyczące możliwości wykorzystania jednostek CER i ERU w ramach EU ETS http://www.kobize.pl/materialy/jicdm/2014/FAQ_pytania_i_odpowiedzi_ aktualizacja_RICE_1_2014_clean.pdf 2011-10-27

DZIĘKUJĘ! Agnieszka Gałan Kierownik Zespołu Projektów Ekologicznych agnieszka.galan@kobize.pl Działalność KOBiZE jest finansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej   2011-10-27