Miejskie Obszary Funkcjonalne w województwie pomorskim Spotkanie w sprawie Zintegrowanych Porozumień Terytorialnych Gdańsk, 12 czerwca 2013 r.
Miejskie Obszary Funkcjonalne – przyjęte założenia Miejski Obszar Funkcjonalny - miasto wraz z jego strefą zewnętrzną, która poprzez gęstą sieć powiązań tworzy z miastem funkcjonalnie „jeden organizm” - intensywnych powiązań i relacji. Podstawą wyznaczania miejskich obszarów funkcjonalnych były metody bezpośrednie, tzn. takie, które dotyczą faktycznie występujących ciążeń, w przeciwieństwie do wielu studiów delimitujących zasięg w oparciu tylko o metody pośrednie (np. nasilenie procesów suburbanizacji, nasycenie gmin podmiotami gospodarczymi itp.). Należą do nich powiązania: migracyjne (druki meldunkowe), rynku pracy (identyfikacja na podstawie NIP płatnika i ubezpieczonego), dojazdów do liceów ogólnokształcących (adresy uczniów), komunikacyjne (natężenie połączeń bezpośrednich i czas dojazdu w godzinach szczytu), dostępność transportowa (ma charakter zmienny).
Miejskie Obszary Funkcjonalne – przyjęte założenia Dla delimitacji MOF przyjęto kilka założeń porządkujących badanie i pozwalających na rozstrzygającą decyzję w procesie delimitacji: MOF są obszarami rozłącznymi (dany obszar może być tylko w jednym MOF), tam, gdzie następowałoby przenikanie różnych FOM, wyznacza się jeden MOF o charakterze aglomeracji, MOF ma charakter ciągły (nie może otaczać gmin, które nie są jego częścią), MOF obejmuje gminy w całości (kryterium administracyjne), MOF nie jest tożsamy ze strefą oddziaływania – zasięgiem funkcji ponadregionalnych np. nauki, szkolnictwa wyższego, kultury wysokiej.
Powiązania migracyjne i procesy suburbanizacji rezydencjonalnej (1) 2003-2006 2007-2010 Wyodrębnione jako gminy o najbardziej intensywnych procesach suburbanizacji: Źródło: Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012
Powiązania migracyjne i procesy suburbanizacji rezydencjonalnej (2) Napływ ludności do gmin woj. pomorskiego z Starogardu Gdańskiego 2007 2010 Napływ ludności do gmin woj. pomorskiego z Słupska 2007 2010
Powiązania w zakresie dojazdów do pracy (1) Nazwa obszaru dojazdów Liczba dojeżdżających w skali całego obszaru Liczba pracujących w całym obszarze Metropolitalna strefa dojazdów 94 917 314 672 Obszar Słupska 12 147 41 792 Obszar Chojnic - Człuchów 5 984 25 222 Obszar Kwidzyna 3 849 20 128 Obszar Starogardu Gd. 4 730 17 323 Obszar Malborka 2 981 13 936 Obszar Lęborka 2 348 9 201 Obszar Bytowa 2 788 8 970 Obszar Człuchowa 1 937 6 302 Dojeżdżający do pracy w Trójmieście na 1000 pracujących mieszkańców gminy
Powiązania w zakresie dojazdów do pracy (2) powyżej 3000 dojeżdżających 1500 – 3000 dojeżdżających 500 – 1500 dojeżdżających poniżej 500 dojeżdżających
Powiązania w zakresie dojazdów do pracy (3) dojeżdżający do pracy na 1000 pracujących mieszkańców gminy
Powiązania w zakresie dojazdów do pracy (4) B.2 Dojazdy do pracy dojeżdżający do pracy na 1000 pracujących mieszkańców gminy
Powiązania w zakresie dojazdów do szkół (1) Granice stref dojazdów, które są zarazem obszarami obsługi w zakresie ogólnokształcącego szkolnictwa ponadgimnazjalnego wyznaczono na podstawie dominującego kierunku dojazdów do szkół z każdej gminy.
Powiązania w zakresie dojazdów do szkół (2) Zasięg oddziaływania ośrodków szkolnictwa średniego - obszary dojazdów do miejscowości szkolnych
Dostępność w systemie komunikacji publicznej (1)
Dostępność w systemie komunikacji publicznej
Dostępność przestrzenna i dostępność transportowa
Delimitacja obszarów obsługi miast (1) Obszary obsługi miast na poziomie regionalnym Obszary obsługi miast na poziomie powiatowym ZASIĘGI OBSŁUGI OŚRODKÓW ≠ OBSZARY FUNKCJONALNE
Źródło: Plan zagospodarowania przestrzennego WP, 2009; Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012
Wszystkie dokumenty i informacje związane ze Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, Regionalnymi Programami Strategicznymi oraz przygotowaniami do nowej perspektywy 2014-2020 dostępne są na stronie: www.strategia2020.pomorskie.eu W prezentacji wykorzystano: Plan zagospodarowania przestrzennego Województwa Pomorskiego, 2009; Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012; Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, 2011.