Koncepcja utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Założenia projektu pozakonkursowego MNiSW w IV osi priorytetowej POIR Mateusz Gaczyński Departament Innowacji i Rozwoju MNiSW ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Czy formalizm zdusza innowacyjność ? Jak skutecznie poruszać się w gąszczu przepisów aby uzyskać publiczne.
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
I stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji II stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji.
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Przewodniczący Rady Głównej Instytutów Badawczych
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Pomorski Broker Eksportowy
System akredytacji AKSES
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Bądź częścią rozwiązania
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Możliwości rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Federacja Szkół Doktorskich Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Małopolski Festiwal Innowacji
Wspomaganie pracy szkół
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

Koncepcja utworzenia Sieci Instytutów Badawczych „…aby ich infrastruktura i zasoby pracowały dla gospodarki” … jeszcze lepiej Październik, 2016r.

Metodyka opracowania koncepcji Analiza otoczenia IB Analiza SWOT Zdefiniowanie kierunków zmian funkcjonowania IB Przedstawienie i dyskusja założeń koncepcji na XXV Forum Sprawozdawczo-Wyborczym IB Powołanie przez RG IB Komisji ds. opracowania założeń do ustawy o instytutach badawczych Analiza wewnętrzna IB Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Analiza SWOT - Czynniki wewnętrzne Silne strony Słabe strony Umiejętność i efektywność współpracy z przedsiębiorcami, prowadzenie prac B+R w pełnym cyklu, aż do wdrożenia Niewielkie możliwości wpływania na procesy decyzyjne w zakresie polityki naukowej i kierunków rozwoju państwa Renoma i wiarygodność we współpracy B+R, specjalizacje badawcze i wdrożeniowe tworzone pod potrzeby gospodarki i społeczeństwa Mała rozpoznawalność i wiedza o IB w społeczeństwie, brak uznania osiągnięć i skuteczności wśród niektórych przedsiębiorców i administracji publicznej Potencjał intelektualny, kwalifikacje i doświadczenie kadry naukowo-badawczej, infrastruktura badawcza (wiedza ekspercka) Brak znaczącej i efektywnej współpracy z innymi jednostkami naukowymi i właściwej reprezentacji IB w organach polskiej nauki i organizacjach UE Wysoka jakość prac badawczych i świadczonych usług, wraz z ochroną patentową w kraju i zagranicą Relatywnie niski poziom wynagradzania pracowników i trudności w zatrudnianiu młodej kadry wynikające z braku stabilnych źródeł finansowania IB Szeroka współpraca i wysoka pozycja międzynarodowa wielu IB Prowadzenie działalności według zróżnicowanych mechanizmów funkcjonowania IB Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Analiza SWOT - Czynniki zewnętrzne Szanse Zagrożenia Zwiększenie rangi projektów o charakterze wdrożeniowym (POIR, RANB, Horyzont 2020) i środków finansowych na ich realizację Źle przeprowadzona (destrukcyjna) reforma IB, ograniczająca dotychczasowe kompetencje, samodzielność i odpowiedzialność IB, a zwłaszcza ich aktywność Aktywna polityka proinnowacyjna państwa i realizacja Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju z aktywnym uczestnictwem IB Zmniejszenie finansowania na działalność statutową (podstawową) IB ograniczające możliwości prowadzenia prac wyprzedzających przygotowanie oferty lub projektu Zwiększenie zapotrzebowania na usługi i prace B+R oraz nowe, konkurencyjne produkty, technologie ich wytwarzania i specjalistyczne usługi ze strony przedsiębiorców i społeczeństwa Nieskoordynowane tworzenie zaplecza badawczego w przedsiębiorstwach prowadzące do powielania specjalizacji i kompetencji badawczych z IB Dążenie Rządu RP do lepszego wykorzystania potencjału wiedzy i potencjału badawczego IB (infrastruktura, aparatura i specjalistyczna kadra) Odpływ/ Drenaż kadry badawczej IB przez przedsiębiorców tworzących zaplecza badawcze z powodu braku możliwości lepszego wynagradzania pracowników IB Wsparcie administracji państwowej przy rozszerzaniu współpracy z innymi jednostkami naukowymi w kraju i zagranicą oraz wspieranie działalności eksportowej IB Upolitycznienie działalności IB jako jednostek naukowych pozbawionych osobowości prawnej

Najważniejsze osiągnięcia IB w latach 2009-2012 Wkład IB w uzyskanie patentów na wynalazki wynosił 33%, a uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy lub znak towarowy, prawo rejestracji wzoru przemysłowego, lub topografii układu scalonego wynosił 19% Na podstawie przeprowadzonej analizy przez INDEX COPERNICUS INTERNATIONAL wkład instytutów badawczych w osiągnięcia polskich jednostek naukowych wynosił 34% (na podstawie danych z oceny parametrycznej za lata 2009-2012 udział pracowników IB zaangażowanych bezpośrednio w badania (liczba N) wynosił zaledwie 13% Udział wdrożonych wynalazków chronionych patentami udzielonymi na rzecz IB wynosił aż 67% wszystkich wdrożeń dokonanych przez jednostki naukowe w Polsce 88% sprzedaży wyników badań naukowych i prac rozwojowych zostało zrealizowane przez IB, a tylko 12% przez jednostki uczelnianie i instytuty PAN Sprzedaż licencji i odpłatne przeniesienie praw do know-how zostały zrealizowane w 99% przez IB Koncepcja RGIB RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Misja, wizja i domena działania IB Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wskazuje cele i działania niezbędne dla zwiększenia innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, a także kluczowe projekty potrzebne do jej skutecznego wdrożenia. Domena działania Wizja Misja Gospodarka i Społeczeństwo Domeną działania Instytutów Badawczych powinna być nadal szeroko rozumiana współpraca z przedsiębiorcami obejmująca realizację bezpośrednich zleceń na prace badawcze, realizację wspólnych projektów B+R oraz projektów realizowanych przez przedsiębiorców, a przede wszystkim opracowywanie nowych produktów i technologii dla gospodarki, ważnych dla społeczeństwa specjalistycznych usług i nowych metod produkcji, a co najważniejsze wdrażanie, komercjalizacja i upowszechnianie wyników prac B+R, technologii w kraju i zagranicą. Wizją jest wykorzystanie potencjału IB do opracowywania i wdrażania innowacji produktowych, technologicznych i społecznych, tj. realizacji zadań szczegółowych na rzecz rozwoju wyłonionych branż kluczowych oraz projektów wynikających z analizy potencjału Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Instytuty Badawcze dla realizacji celów strategicznych rozwoju polskiej gospodarki i społeczeństwa Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Koncepcja utworzenia Sieci Instytutów Badawczych - założenia Strukturę Sieci Instytutów Badawczych (SIB) będą tworzyć Grupy Instytutów Badawczych (GIB) ściśle powiązanych z dziedzinami gospodarki, które zgodnie z tworzoną Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, należy traktować priorytetowo jako Strategiczne Obszary Rozwoju (SOR). Założenie 1 SIB będzie utworzona ze wszystkich instytutów badawczych działających w Polsce Założenie 2 Instytuty badawcze tworzące SIB posiadają osobowość prawną Założenie 3 Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Schemat Sieci Instytutów Badawczych - SIB Centrum Koordynacji SIB Rada ds. Nauki i Technologii Wicepremier Minister Rozwoju Ministerstwo Rozwoju Ministerstwo Cyfryzacji Ministerstwo Energii Ministerstwo Zdrowia Ministerstwo Środowiska Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa SOR 2 SOR 3 SOR 4 SOR 5 SOR 6 SOR 7 SOR 1 IB 1 IB 2 IB n Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych Etapy tworzenia SIB Wyłonienie branż / sektorów kluczowych, o dużym potencjale rynkowym (Strategiczne Obszary Rozwoju) i przygotowanie dla nich kontraktów branżowych (finansowych instrumentów wsparcia). Powołanie przez Wicepremiera – Ministra Rozwoju członków Centrum Koordynacji SIB i Przewodniczącego Centrum. Wyselekcjonowanie instytutów badawczych wchodzących w skład GIB do realizacji zadań określonych dla poszczególnych SOR. Powołanie przez Przewodniczącego Centrum Koordynacji SIB członków Rady ds. Nauki i Technologii. Powołanie przez danego ministra nadzorującego członków i Przewodniczącego Komitetu Sterującego GIB. Określenie przez Komitet Sterujący zadań do realizacji przez GIB i zapewnienie źródeł finansowania na ich realizację (niezależnie od działalności realizowanej indywidualnie przez instytuty). Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Centrum Koordynacji SIB Struktura SIB - do realizacji celów szczegółowych w wyłonionych Strategicznych Obszarach Rozwoju (SOR); instytuty wchodzące w skład SIB posiadają osobowość prawną Sieć Instytutów Badawczych Centrum Koordynacji SIB - stoi na czele SIB (członkowie i przewodniczący Centrum będą wskazani przez Ministra Rozwoju) Rada ds. Nauki i Technologii - przedstawiciele reprezentujący KRASP, PAN i przedsiębiorców, w tym największe spółki skarbu państwa oraz przedstawiciele Rady Głównej Instytutów Badawczych -organ doradczy dla CK SIB Grupa Instytutów Badawczych - do realizacji zadań szczegółowych w wyłonionych Strategicznych Obszarach Rozwoju (SOR), tworzone także przez PIB lub z udziałem PIB Komitet Sterujący GIB - Przewodniczący wyłoniony spośród pracowników ministerstwa i członkowie rekrutujący się z przedstawicieli ministerstw, dyrektorów IB należących do GIB i organizacji branżowych przedsiębiorców Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Zadania Centrum Koordynacji SIB przygotowanie strategii funkcjonowania i rozwoju SIB, w szczególności struktury organizacyjnej, na podstawie założeń polityki naukowej i innowacyjnej oraz propozycji Rady ds. Nauki i Technologii określenie celów do realizacji przez poszczególne Grupy Instytutów Badawczych na podstawie założeń wskazanych przez Rząd RP wypracowanie wspólnych dla SIB procedur w zakresie współpracy z przemysłem, innymi jednostkami naukowymi, współpracy międzynarodowej, finansowania infrastruktury badawczej, realizacji prac B+R i praw własności do wyników tych prac, upowszechniania wyników prac B+R, a w szczególności zasad wdrażania wyników prac B+R organizacja procesu zarządzania własnością intelektualną generowaną przez SIB organizacja centrum wybranych usług wspólnych dla SIB (np. prawnych, dostępu do informacji naukowo-technicznej, popularyzowania wyników działalności SIB) organizacja i prowadzenie procesu merytorycznej oceny działalności instytutów badawczych wchodzących w skład SIB Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

SIB Zadania SIB UE Państwo Społeczeństwo Przedsiębiorcy Inne kompleksowa realizacja usług badawczych na rzecz polskich przedsiębiorstw komercjalizacja wiedzy (start up, licencjonowanie, sprzedaż know-how, certyfikacja produktów i usług itp.) zapewnienie wysoko wyspecjalizowanych kadr na potrzeby polskich przedsiębiorstw (mobilność sektorowa) Zadania SIB Inne jednostki naukowe Przedsiębiorcy Państwo realizacja koncepcji ścieżek kariery naukowej związanej z komercjalizacją wiedzy (doktoraty wdrożeniowe) kreowanie polityk związanych z innowacyjnością w Polsce, np. zaangażowanie w grupach roboczych na rzecz uszczegóławiania Krajowej Inteligentnej Specjalizacji Społeczeństwo SIB UE realizacja badań naukowych w ramach współpracy międzynarodowej (transfer wiedzy) kształtowanie postaw, zachowań i działań w kierunku zwiększania innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw na arenie krajowej i międzynarodowej prowadzenie badań w obszarach tzw. wyzwań społecznych istotnych z punktu widzenia polityk publicznych (energetyka, nowoczesne materiały, transport, ochrona środowiska) realizacja zadań z zakresu proof of principle / proof of concept dla projektów generowanych w uczelniach lub instytutach naukowych PAN prowadzenie prac B+R i wdrażanie wyników tych prac z wykorzystaniem posiadanych specjalizacji, ze szczególnym uwzględnieniem Strategicznych Obszarów Rozwoju prowadzenie badań w obszarach tzw. wyzwań społecznych istotnych z punktu widzenia polityk publicznych (energetyka, nowoczesne materiały, transport, ochrona środowiska) udział w charakterze ekspertów w procesie definiowania polityki rozwoju

Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych Rola i zadania GIB planowanie wspólnie zadań, projektów i programów B+R do realizacji przez GIB (niezależnie od zadań i projektów realizowanych przez IB wchodzące w skład grupy (GIB) indywidualnie lub w konsorcjach z przedsiębiorcami i innymi jednostkami naukowymi) koordynowanie realizacji zadań, projektów i programów B+R w ramach GIB z uwzględnieniem kompetencji, potencjału wiedzy i potencjału badawczego IB wchodzących w skład grupy podejmowanie działań mających na celu pozyskanie finansowania na realizację zadań, projektów i programów ważnych dla rozwoju strategicznych obszarów gospodarki Polski związanych z branżą/domeną działania ministra nadzorującego GIB raportowane działalności GIB, upowszechnianie osiągnięć IB wchodzących w skład grupy i ich pracowników, promowanie GIB na rynku krajowym i zagranicznym wnioskowanie do Centrum Koordynacji SIB w sprawach ważnych (mających wpływ) na funkcjonowanie GIB, a zwłaszcza na realizację zadań, projektów i programów realizowanych przez GIB nawiązywanie kontaktów i współpracy międzynarodowej w obszarach działalności GIB zwłaszcza w programie Horyzont 2020 współdziałanie w ramach grupy w zakresie zwiększania efektywności komercjalizacji wyników prac B+R i wdrażania nowych produktów, technologii, usług do praktyki gospodarczej w kraju i zagranicą Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych

Finansowanie działalności SIB prowadzenia polityki w zakresie zasobów ludzkich (konkurencyjna rekrutacja kadry naukowej i technicznej) finansowania interdyscyplinarnych projektów badawczych realizowanych przez kilka instytutów badawczych we współpracy z przedsiębiorcami w obszarach wskazanych jako strategiczne w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju rozwoju współpracy międzynarodowej, w tym współfinansowanie realizacji projektów w ramach międzynarodowych projektów wspierania badań i innowacji utrzymania, rozwoju i modernizacji aparatury oraz infrastruktury badawczej Środki pozostające w gestii ministra właściwego ds. nauki (dotacja statutowa) przeznaczone będą na zapewnienie: Wysokość tych środków będzie określona po ustaleniu liczby instytutów badawczych w SIB. Ponadto SIB będzie mógł ubiegać się o finansowanie konkursowe (NCN, NCBR, FNP) PRZYKŁADOWA STRUKTURA FINANSOWANIA (instytuty techniczne) 1/3 – DOTACJA STATUTOWA Z MNiSW 1/3 – FINANSOWANIE PROJEKTÓW W KONKURSACH (NCN, NCBR, FNP, HORYZONT 2020) I/LUB ZAMAWIANE PRZEZ MINISTRA NADZORUJĄCEGO 1/3 – FINANSOWANIE Z BIZNESU I KOMERCJALIZACJI WYNIKÓW BADAŃ i /lub w formie dotacji celowej na realizację zleconych zadań (dot. PIB)

Korzyści z utworzenia SIB Zostaną ujednolicone zasady działania IB w najważniejszych obszarach, zwłaszcza w zakresie komercjalizowania wyników prac B+R, z zapewnieniem udziału IB w efektach (korzyściach) z wdrożenia wyników zrealizowanych prac. Połączony potencjał IB zapewni zdolność do realizacji dużych projektów B+R na rzecz rozwoju polskiej gospodarki, ułatwiając współpracę międzynarodową, a zwłaszcza większą niż dotąd obecność w europejskiej przestrzeni badawczej (Horyzont 2020). Powiązanie IB w sieci o obszarze działania dostosowanym do branż i strategicznych dziedzin rozwoju gospodarki zredukuje zjawisko powielania infrastruktury badawczej i często kosztownej aparatury w różnych instytutach. Ujednolicenie pod względem organizacyjnym działalności wewnątrz instytutów i optymalizację kosztów tej działalności. W ramach grupy o zbliżonej specjalizacji i specyfice branżowej możliwe jest ujednolicenie zasad: marketingu, ofertowania, zawierania umów oraz realizacji i wdrażania wyników prac B+R, a co najważniejsze – zwiększenie współdziałania IB. Wspólna reprezentacja IB na płaszczyźnie międzynarodowej – wspólne występowanie o projekty B+R. Możliwość tworzenia powiązań IB ułatwiających koordynację i zarządzanie.

Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych Konkluzja Warunek skutecznego utworzenia SIB Każda zmiana prowadząca do wzmocnienia działalności IB, także ta o charakterze ewolucyjnym, polegająca na grupowaniu i sieciowaniu IB, aby zakończyła się powodzeniem, wymaga stabilnego systemu wsparcia i finansowania działalności. W początkowym okresie działalność Grup Instytutów Badawczych powinna być prowadzona w oparciu o dotację statutową oraz projekty B+R dedykowane określonym branżom oraz spółkom skarbu państwa (środki finansowe będące w gestii ministra nadzorującego IB). Stabilne finansowe wsparcie dla instytutów badawczych działających na rzecz rozwoju gospodarki spowoduje w dłuższej perspektywie czasowej wielokrotnie większe korzyści w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Koncepcja RGIB utworzenia Sieci Instytutów Badawczych