Pierwsze SPOTKANIE PLENARNE grupy eksperckiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
innowacyjna wielkopolska
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Informacja wprowqadzająca dla uczestników spotkania plenarnego
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
11 Konkurs nr RPOWZ/1.1.3/2012/1 (3 konkurs na nowe technologie w ramach RPO WZ na lata ) Wnioskodawcy: Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
Kwestie formalne Nazwa programu operacyjnego: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Numer i nazwa Priorytetu: Rozwój Społeczeństwa Opartego.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego d.s. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Kaliszki.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Zespół tematyczny: Rozwój postaw proinnowacyjnych w społeczeństwie
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Ewaluacja RSI Wyniki końcowe Rada Innowacji i Zespół Ekspertów
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Analiza strategiczna - opracowanie celów strategicznych i kierunków działań
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Analiza strategiczna - opracowanie celów strategicznych i kierunków działań
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Analiza strategiczna - opracowanie celów strategicznych i kierunków działań
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Analiza strategiczna - opracowanie celów strategicznych i kierunków działań
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Koncepcja Informacja dla przedstawicieli samorządów terytorialnych województwa.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Podsumowanie Projektu „Pracodawcy Pomorza i Kujaw” Związek Pracodawców.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Wstępne wyniki raportu z ewaluacji RSI LORIS 2030
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Regionalna Sieć Tematyczna Województwa Warmińsko - Mazurskiego
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Pierwsze SPOTKANIE PLENARNE grupy eksperckiej Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego Ewaluacja RSI Wyniki wstępne Pierwsze SPOTKANIE PLENARNE grupy eksperckiej Przysiek, 12.06.2012

Zakres ewaluacji – informacje wprowadzające Przedmiot ewaluacji RSI WK-P (2005), przyjęta uchwałą SWK-P Nr XLI/587/05 w grudniu 2005 r. (dokument oficjalny / obowiązujący). RSI WK-P (2007) tzw. KUJPOMRIS, aktualizująca strategię z 2005 r., jednak bez podstawy normatywnej. Cel i koncepcja badania określenie stopnia realizacji celów RSI, określenie kluczowych czynników wpływających na wdrażanie strategii w okresie przed badaniem, przeprowadzenie przeglądu działań procesie wdrażania RSI oraz wypracowanie wniosków niezbędnych jako czynnik wspomagający proces aktualizacji RSI województwa kujawsko-pomorskiego (do roku 2020) wraz z Planem Działań.

Metodologia ewaluacji Dwa źródła danych dane zastane + dane pochodzące z badań empirycznych. Badania empiryczne – oparte na metodzie jakościowej + (posiłkowo) badaniu ilościowym, wykonywanych w 4 modułach badawczych: badanie podstawowe (cel: ewaluacja) badania uzupełniające / pogłębiające (cel: ewaluacja + materiały źródłowe do pracy zespołów eksperckich). Techniki pozyskiwania danych analiza dokumentów zastanych, indywidualny wywiad pogłębiony (bezpośredni i telefoniczny), zogniskowany wywiad grupowy (oddzielnie dla 3 grup), panel ekspercki, badanie CATI (dwa badania, MŚP i instytucje otoczenia biznesu).

Charakterystyka ogólna przedmiotu ewaluacji 11 COP / 49 DZ.

Charakterystyka ogólna przedmiotu ewaluacji

Ocena jakości priorytetów i celów operacyjnych [1/5] Jakość priorytetów i towarzyszących im celów jest odpowiednia. Mogą stanowić podstawę do aktualizacji RSI. RSI odpowiednio wskazuje typowe problemy / bariery / ograniczenia, które powinna adresować polityka innowacyjna: słaba współpraca sektora przedsiębiorstw (MŚP) z nauką, niewielki stopień współuczestnictwa sfery nauki i przedsiębiorstw we wspólnych przedsięwzięciach badawczo-rozwojowych, niedostosowanie programów edukacyjnych do potrzeb gospodarki, brak zainteresowania przedsiębiorców współpracą z jednostkami naukowymi niedopasowanie oferty B+R do potrzeb przedsiębiorstw, ograniczenia w dostępie do źródeł finansowania zewnętrznego, ograniczona atrakcyjność oferty instytucji otoczenia biznesu, zjawisko innowacyjności jako wyizolowany proces, nie związany z relacjami współpracy i koniecznością budowy konsensusu na rzecz innowacyjności.

Ocena jakości priorytetów i celów operacyjnych [2/5] Analiza porównawcza regionalnych strategii innowacji w Polsce w obszarze jakości celów strategicznych i priorytetów (RSI WK-P na tle innych RSI w Polsce).

Ocena jakości priorytetów i celów operacyjnych [3/5] Pośród priorytetów RSI największe problemy wciąż dotyczą priorytetu drugiego: „/…/ [wszystkie] priorytety strategii pozostają zasadne /…/ natomiast z punktu widzenia regionu, najgorzej jest z drugim obszarem, /.../ to właśnie tu wciąż najbardziej różnią się stanowiska i potrzeby nauki i gospodarki, a jeśli chodzi o pozostałe obszary, to w nich można by zidentyfikować działania, które zostały wykonane z dobrym rezultatem” /FGI-IP/ „Zbyt mało uwagi zwraca się na kształtowanie postaw proinnowacyjnych wśród ludzi, młodzieży /…/ wciąż jest to kwestia niewystarczająco uwzględniana”, /FGI-N/.

Ocena jakości priorytetów i celów operacyjnych [4/5] RSI uwzględnia liczny zestaw celów operacyjnych. Z punktu widzenia wspierania innowacyjności cele te sformułowano trafnie. Pewien problem sprawiała jednak liczebność wyznaczonych celów. „/…/ jest to strategia o wszystkim, na każdy temat i w każdej sprawie [związanej z innowacyjnością]” /IDI/ oraz „/…/ ten przykład pokazuje, jak ktoś w tym dokumencie starał się uwzględnić wszystkie sprawy i zaspokoić wszelkie oczekiwania” /IDI/. Liczba celów operacyjnych a problem braku ich priorytetyzacji, w tym braku priorytetyzacji działań. Zjawisko rozdrobnienia środków i tendencja do: częściowego zaspokajania wszystkich potrzeb albo całkowitej z nich rezygnacji na rzecz innych działań, niekoniecznie odpowiadających określonym w strategii celom. Niska zdolność operacjonalizacji celów / działań

Ocena jakości priorytetów i celów operacyjnych [5/5] Operacjonalizacja RIS polegać powinna na animacji i generowaniu projektów i włączania ich w nurt instrumentów finansowych. A więc: Kluczowe znaczenie należało przypisywać procesowi komunikacji na poziomie regionalnym pomiędzy RSI a instytucjami zarządzającymi programami regionalnymi. Przedmiot komunikacji to przede wszystkim obszar „doprogramowania” konkursów o wsparcie. Plan działań operacjonalizujący RSI

Przełożenie RSI na RPO

Wdrażanie RSI – aspekty powiązane Krótki okres objęty planem działań (2-3 lata) implikuje konieczność ustanowienia systemu zarządzania strategią, którego jednym z głównych zadań staje się aktualizacja planu, z wypracowaniem niezbędnego konsensusu społecznego i odpowiednim przełożeniem na określone instrumenty finansowania. W przypadku RSI WK-P systemu takiego nie zapewniono. Brak planu działań i brak struktur zarządzania strategią i koordynacji z innymi instrumentami finansowymi oddziaływał niekorzystnie. Powyższy stan NIE OZNACZA, że w okresie ostatnich lat nie udało się zrealizować wielu interesujących i trafnie skonfigurowanych projektów, szczególnie w ramach pierwszego i trzeciego priorytetu RSI; wiele z nich jest kontynuowane także obecnie

Przykłady udanych interwencji Sfera inżynierii finansowej Rezultaty Rezultaty W sferze instrumentów inżynierii finansowej realizację założeń RSI należy ocenić zdecydowanie korzystnie: powstał silny sektor instrumentów finansowych: w sferze funduszy poręczeniowych jeden z najmocniejszych w kraju, zaś w sferze poręczeń nie odbiegający istotnie od reszty kraju. Jedynym mankamentem pozostaje tylko brak jakichkolwiek funduszy kapitałowych, w tym w szczególności kapitału zalążkowego.

Inżynieria finansowa Pożyczki - wartość Pożyczki - liczba Poręczenia - liczba Poręczenia - wartość Kap. por. / firma

Przykłady udanych interwencji Promocja współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i sferą nauki / instytucji badawczo-rozwojowych Projekt „Voucher badawczy” Voucher Badawczy (typ 1) na pierwszy kontakt z jednostką naukową, dla firm, które wcześniej nie współpracowały ze sferą nauki i badań (max 25 tys. zł, do 100% WK). Voucher Badawczy (typ 2) na rozwój współpracy badawczo- rozwojowej, dla firm, które prowadziły już współpracę z jednostkami nauki i badań (max 50 tys. zł, do 80% WK). Bon na Innowacyjność 3 edycje naboru; w wyniku pierwszego naboru wpłynęło 76 wniosków, z czego 58 rozpatrzono pozytywnie: 49 Typ 1, 9 Typ 2. Najwięcej przedsięwzięć związanych jest z innowacyjnością w dziedzinie elektroniki, informatyki i telekomunikacji – 21 oraz chemii, biotechnologii i przemysłu spożywczego – 14.

Bon na Innowacyjność (realizacja / doświadczenia) Wyraźna koncentracja na finansowaniu ze źródeł własnych Inicjator Udział Beneficjent 81,6% Wykonawca 22,7% Konsultant PK 2,3% Firma doradcza 1,6% Inny podmiot 1,2% Nie wiem Powód Udział Współpraca 17% Specjalizacja Lokalizacja 12% Wykonawca 11%

System zarządzania i zagadnienia pokrewne W obu wersjach RSI znalazły się opisy systemu wdrażania i monitoringu. W opisach uwzględniono funkcje tych systemów, źródła informacji oraz wskaźniki. Wskazano także podmiot odpowiedzialny za ustanowienie systemów (ZW) i powołanie odpowiednich struktur (KM i JM). Opis rozwiązań był bardzo zdawkowy, praktycznie nie rozstrzygający, czy nawet bardziej precyzyjnie nie wskazujący, jak taki system miałby wyglądać. W rezultacie: problematykę zarządzania i monitoringu RSI pozostawiono jako zagadnienie nierozstrzygnięte, założono, że system taki zostanie skonstruowany odrębnie. W roku 2009 podjęto próbę zaprojektowania bardziej rozwiniętego systemu zarządzania strategią (RORIiSI w Toruniu). Obecnie trudno jest uznać by propozycje te znalazły zastosowanie.

System zarządzania i zagadnienia pokrewne Analiza porównawcza RSI w Polsce w obszarze struktur zarządzania oraz mechanizmów monitoringu i ewaluacji. SYSTEM ZARZĄDZANIA (wdrażania) obecność w systemie trwałych i odpowiedzialnych instytucji regionalnych, logiczny układ i przejrzystość opisu systemu, zakres opisu w kontekście uprawnień i zadań, opis scenariusza prac związanego z powołaniem, rozwojem i modyfikacją struktury zarządzania, SYSTEM MONITORINGU I EWALUACJI opis założeń do monitoringu / ewaluacji, propozycja struktury organizacyjnej, katalog wskaźników i odpowiadających im mierników, wskazanie kamieni milowych oraz opis metodologii badań ewaluacyjnych i prowadzenia monitoringu.

Oddziaływanie w sferze gospodarczej (wyniki CATI) Wyniki wstępne (ok. 50% założonej próby, N=300). Badanie CATI – regionalny sektor MŚP. Cel: uzupełnienie i pogłębienie wiedzy co do problemów związanych z kształtowaniem się innowacyjności regionalnego sektora MŚP: Ocena oddziaływania RIS (pośrednio) Identyfikacji obszarów interwencji w kontekście wspierania innowacyjności MŚP oraz planowania działań w RSI. Respondenci właściciele / współwłaściciele (44%), członkowie zarządów nie będący właścicielami (8%), dyrektorzy i kierownicy wyższych szczebli zarządzania (17%), inni pracownicy specjaliści (planowanie i rozwój, 31%).

Aktywność proinnowacyjna

Aktywność proinnowacyjna

Finansowanie

Bariery rozwojowe

Podsumowanie Ocena ogólna (++). Układ priorytetów (+), w tym nowy priorytet. Układ celów operacyjnych (+/-). plan działań, działania wspomagające. System zarządzania, powiązania z instrumentami finansowymi (-) zarządzanie, monitoring i ewaluacja. Oparcie na pozytywnych doświadczeniach (kontynuacja, nowe dziedziny interwencji) z uwzględnieniem wniosków z badań (+). Stymulowanie rozwoju instrumentów finansowych (np. przedsiębiorczość akademicka, nowe źródła finansowania) (-).

Dane kontaktowe Wykonawcy Policy & Action Group Uniconsult Sp. z o.o. ul. Migdałowa 4, 02-796 Warszawa tel. (022) 256 39 00, fax. (022) 256 39 10 email: biuro@pag-uniconsult.pl Osoba do kontaktów bieżących: Bogdan Pietrzak, bpietrzak@pag-uniconsult.pl Tel. (biuro j.w.), tel. kom. 505 058 720