Partnerstwo Samorządów Południowej Wielkopolski na Rzecz Zwiększania Jakości i Dostępności Usług Publicznych Poprawa jakości i dostępności usług publicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Sieć SPLOT Sieć SPLOT to związek 15 członków - organizacji wspierających, działających w różnych regionach Polski. CELE: Zwiększanie umiejętności zarządzania.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
System ewaluacji NPR i NSRO
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Normy praktyki zawodowej
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Centra Organizacji Pozarządowych
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Jerzy Boczoń – Sieć SPLOT
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Rynek usług medycznych
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Struktura, treść i sposób opracowania
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Partycypacja w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Rozwoju Edukacji Elementarnej w Gminie Głuchów.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, 13 lipca Zasada przejrzystości Zasada braku tolerancji dla korupcji Zasada partycypacji społecznej Zasada przewidywalności.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Partnerstwo Samorządów Południowej Wielkopolski na Rzecz Zwiększania Jakości i Dostępności Usług Publicznych Poprawa jakości i dostępności usług publicznych na obszarze Lokalnej Grupy Działania „Gościnna Wielkopolska” Justyna Weltrowska-Jęch Waldemar Ratajczak Centrum Analiz Przestrzennych i Społeczno-Ekonomicznych UAM Pępowo, 28.01.2014

Usługa to każda czynność lub korzyść, która może być udzielona przez kogoś komuś innemu i jest niematerialna i nie ma żadnych skutków w postaci własności czegokolwiek. Jej wytwarzanie może być lub nie być – powiązane z produktem fizycznym. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

Usługi publiczne, w tym komunalne obejmują dobra publiczne, w odniesieniu do których niemożliwe jest wykluczenie kogokolwiek z korzystania z nich. Są to dobra, od których oczekujemy określonej jakości – niezależnie od liczby osób z nich korzystających (każdy nowy konsument nie narusza uprawnień pozostałych). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

Tabela 1. Klasyfikacja usług publicznych. Źródło: Zawicki M., Mazur S., Bober J. 2004. Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Najlepsze praktyki. Kraków.

CECHY USŁUG PUBLICZNYCH Brak wyboru Bezpłatność Obowiązkowość korzystania Pewność przetrwania usługodawcy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

CECHY USŁUG RYNKOWYCH Wolny wybór Brak obowiązku konsumowania Usługi są w pełni odpłatne Istnieje ryzyko bankructwa usługodawcy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

Standard Usług Publicznych – to jeden lub więcej wymogów, które powinna spełniać dana usługa. Wymogi mogą mieć charakter wszechstronny lub szczegółowy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

Cel główny standaryzacji usług publicznych na obszarze LGD to zapewnienie wysokiej jakości usług umożliwiających: podniesienie jakości życia mieszkańców przez zwiększenie jakości i dostępności usług, kompetencji kadry oraz zarządzania strategicznego, zharmonizowanie działań i wprowadzenie zasady koopetycji, upowszechnienie sprawdzonych i skutecznych sposobów realizacji wysokiej jakości usług, podnoszenie wizerunku LGD jako organizacji sprawniej wykorzystującej efekt synergii. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

STANDARDY Obowiązujące Fakultatywne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

STANDARDY USŁUG W SEKTORZE PUBLICZNYM Ilościowe Jakościowe Minimalne Maksymalne Przedzia-łowe Stałe Akcepto-walne w pełni Średnio akcepto-wane Akcepto-wane w stopniu mini-malnym Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

CELE KRYTERIA WSKAŹNIKI MONITO- RING EWALU- ACJA STANDARDY Poprawa jakości usług publicznych poprzez ustalenie standardów, monitoring i ewaluację. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

OPIS STANDARDU Podstawy prawne. Przedmiot usługi. MISJE i CEL USŁUG. Postanowienia wstępne. Podstawy prawne. Przedmiot usługi. MISJE i CEL USŁUG. Zakres przedmiotowy, rzeczowy, przestrzenny. Specyfikacja (co konkretnie jest świadczone?). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

OPIS STANDARDU Warunki spełniania usługi. materialne, duchowe, kwalifikacje pracowników realizujących usługę. Procedury stosowane przy realizacji usługi. Zasady monitorowania i ewaluacji. Regulacje nadzwyczajne. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

SAMORZĄD powinien opracować własną procedurę standaryzacji zadań publicznych w formie zarządzenia organu wykonawczego lub uchwały organu stanowiącego. Standard powinien zawierać1): sposób identyfikowania zadań do standaryzacji, sposób podejmowania decyzji o standaryzacji, sposób powołania i pracy zespołu standaryzacyjnego, metodologię standaryzacji, sposób konsultacji, wdrożenia i aktualizacji standardu, zasady ewaluacji każdego procesu standaryzacji. 1) wg. Joachimowicza A. 2012. Procedury standaryzacji zadań. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

Zasady uwzględniane w procesie standaryzacji: Adekwatności – czyli względnej zgodności potrzeb grup klientów, a oferowanymi zakresami oraz jakością usług, Elastyczność – czyli stosowanie takich metod, technik i sposobów zaspokajania potrzeb w zakresie usług, które pozwolą na ich świadczenie w zależności od zaistniałej sytuacji, Ramowości – czyli ustanawianie takich standardów, które będą spełniały przyjęte przedziały norm i normatywów, a przez to zapewnią ilość oraz jakość usług oczekiwanych przez mieszkańców, Spójności – inaczej zgodności z rozwiązaniami przyjętymi i stosowanymi na różnych poziomach zarządzania sferą publiczną. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

FAZY STANDARYZACJI1) Faza I – tworzenie standardów, czyli identyfikacji oraz ustalenie parametrów standardów, Faza II – stanowienie standardów czyli umocowanie ich w prawie lokalnym, Faza III – stosowanie standardów czyli realizacja usług zgodnie z ustanowionymi normami, Faza IV – monitoring, kontrola oraz weryfikacja standardów czyli ewaluacja oraz aktualizacja standardów. 1) wg. Boczonia J. 2007. Poradnik standaryzacji usług publicznych. Warszawa. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

Planowanie procesu standaryzacji w jednostkach samorządu terytorialnego polega na: ustaleniu składu Zespołu Standaryzacyjnego (instytucje, organizacje osoby), zaprojektowaniu harmonogramu, miejsca oraz częstotliwości spotkań Zespołu Standaryzacyjnego, stworzeniu propozycji dotyczących sposobów partycypacji usługobiorców w tworzeniu standardów (konsultacje, debaty, seminaria, warsztaty), ustaleniu wstępnych kosztów funkcjonowania Zespołu Standaryzacyjnego. Plan procesu standaryzacji powinien zostać opracowany przez Zespół Standaryzacyjny. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

SKŁAD ZESPOŁU STANDARYZACYJNEGO Członkowie Zespołu powinni posiadać wiedzę oraz doświadczeni, a także motywację do działania na rzecz podnoszenia jakości usług publicznych w swojej jst. Sugerowana w literaturze przedmiotu struktura Zespołu Standaryzacyjnego jest następująca: urzędnicy odpowiedzialni za standaryzowane zadanie w urzędzie gminy/miasta/powiatu, przedstawiciele jednostek samorządu zaangażowani w świadczenie konkretnych usług, np. Ośrodka Pomocy Społecznej, Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

SKŁAD ZESPOŁU STANDARYZACYJNEGO przedstawiciele organizacji pozarządowych mający związek ze świadczonym rodzajem usług, przedstawiciele służb publicznych, beneficjenci konkretnych usług, zainteresowani eksperci, inne osoby, których doświadczenie i wiedza mogą się przyczynić do ustalenia prawidłowych standardów. Ponadto w skład zespołu powinien wchodzić zewnętrzny Moderator/Facylitator, którego zadaniem będzie prowadzenie procesu standaryzacji, organizowanie efektywnej pracy zespołu, łagodzenie konfliktów, itp. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

SKŁAD ZESPOŁU STANDARYZACYJNEGO Zespołem Standaryzacyjnym kieruje wskazany przez wydającego zarządzenie – Koordynator – odpowiedzialny za sprawy organizacyjne i formalne. Zespół posiada także sekretarza, który sporządza notatki, sprawozdania z kolejnych posiedzeń zespołu oraz kompiluje opis standardów. Posiedzeń zespołu może być od kilku do kilkunastu w zależności od charakteru usługi publicznej i stopnia złożoności standardu. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

PYTANIA WYWIADU POGŁĘBIONEGO Czy w procesie zmierzającym do poprawy jakości usług na obszarze LGD – różnice w poglądach politycznych i przynależność partyjna może odgrywać jakąś rolę? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

PYTANIA WYWIADU POGŁĘBIONEGO Czy poprawa jakości usług na obszarze LGD ma polegać na: zwiększaniu jakości usług dla dotąd obsługiwanych klientów – czyli dodaniu nowych usług do już istniejących, czy też – dostarczaniu nowych usług o minimalnej jakości (standardzie) dla tych, którzy nie mieli do nich dotąd dostępu ze względu na ograniczenia w finansowaniu tych usług? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

PYTANIA WYWIADU POGŁĘBIONEGO Czy na obszarze LGD istnieje Publiczne Zarządzanie Partycypacyjne (New Public Governance)? Cechy takiego zarządzania to: informowanie o podjętych decyzjach, wyjaśnianie podjętych decyzji, konsultowanie decyzji, współpraca, delegowanie decyzji. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

PYTANIA WYWIADU POGŁĘBIONEGO Czy na obszarze LGD istnieje potrzeba edukacji władz lokalnych w zakresie partycypacji publicznej w ogóle i partycypacji publicznej w usługach publicznych w szczególności? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

PYTANIA WYWIADU POGŁĘBIONEGO Jaką strukturę organizacyjną powinien mieć Zespół ds. Standaryzacji Usług Publicznych na obszarze LGD „Gościnna Wielkopolska”? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013

Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 - 2013