Opracowała: Magdalena Rduch-Grzęda CZYTANIE- NAJLEPSZA DROGA DO SUKCESU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III utrwalenie wiadomości o częściach mowy 1 godz. lekcyjna.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
PRAWO HANDLOWE Mateusz Kabut Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa II ortograficzny miszmasz 1 godz. lekcyjna.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
System edukacji w Polsce
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Ucz i ucz się z TIK!.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
„Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących kształtowaniu umiejętności pisania i czytania jako głównego elementu przygotowania dziecka przedszkolnego.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Trendy w Public Relations
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
6-LATEK W SZKOLE.
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Małe Gry Taktyczne Doskonalenie umiejętności utrzymania się przy piłce
Egzamin ósmoklasisty 2019.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
ZINTEGROWANA POLITYKA PRODUKTOWA
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Prezentacja informacji w biznesie
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

Opracowała: Magdalena Rduch-Grzęda CZYTANIE- NAJLEPSZA DROGA DO SUKCESU

Zgodnie z programem uczeń kończący etap nauczania zintegrowanego powinien umieć : - poprawnie posługiwać się językiem ogólnopolskim w mowie i piśmie, - płynnie, poprawnie i wyraziście czytać głośno tekst, - czytać po cichu ze zrozumieniem, - czytelnie, płynnie i kształtnie pisać wyrazy, zdania i teks ciągły, - przestrzegać poprawności ortograficznej w zakresie poznanych zasad i bliskiego mu słownictwa, Opanowanie tych umiejętności w stopniu przynajmniej dostatecznym decydować będzie o sukcesach dziecka na wyższych szczeblach kształcenia. Braki z klas I – III bardzo szybko dają znać o sobie powodując pogorszenie się osiąganych przez dziecko wyników.

Zatem koniecznością staje się przeniesienie niektórych ćwiczeń doskonalących umiejętność czytania, pisania i liczenia na zajęcia domowe. Mogą je dzieci wykonywać z udziałem i pod kierunkiem rodziców lub starszego rodzeństwa. Nie powinny być to jednak zajęcia nużące, prowadzone pod przymusem. Najbardziej pożądaną formą tego rodzaju ćwiczeń są zabawy, gry, konkursy, rozrywki umysłowe, które ze względu na swą atrakcyjność gwarantują aktywność ze strony dzieci oraz pozytywną motywację. Współzawodnictwo i radość stanowią silny bodziec w kierunku samodoskonalenia swych umiejętności i sprawności.

W toku początkowej nauki czytania najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić wyrobieniu u dzieci słuchu fonematycznego (umiejętność wyodrębniania sylab oraz głosek na początku, w środku i na końcu wyrazu )oraz sprawności w dokonywaniu przez nich analizy i syntezy słuchowej jak i wzrokowej. Bez wyćwiczenia tych umiejętności niemożliwe jest opanowanie techniki czytania. A ta z kolei stanowi nieodzowny warunek do wyrobienia czytania płynnego, poprawnego, wyrazistego. Do ćwiczeń w doskonaleniu techniki czytania wykorzystuje się różne rozsypanki literowe, sylabowe, układanki, rebusy, loteryjki obrazkowe, czytanie w okienku wydzielonej sylaby, wyrazu itp. Rodzice powinni być świadomi tego, że opanowanie czytania nie stanowi celu samego w sobie, lecz ma służyć dalszemu rozwojowi osobowości dziecka. Muszą przekonać dziecko, że czytanie jest przyjemnym sposobem spędzania czasu wolnego. Nie bez znaczenia jest tu własny przykład rodziców.

Sztuką również trudną jak opanowanie techniki czytania, jest rozumienie treści zawartych w tekście. Umiejętność tę dzieci doskonalą stopniowo, równolegle do postępów w zakresie techniki czytania. Jednak już od swych pierwszych kontaktów z czytaniem powinny być świadome tego, że czyta się po to, aby się czegoś z tekstu dowiedzieć. A więc w celu znalezienia odpowiednich informacji. Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem powinno opierać się na prostych i krótkich tekstach, zawierających początkowo niewielką ilość informacji. Występująca u dziecka chęć rozwiązania zagadki, sprostania regułom gry czy zabawy mobilizuje je do dokładnego i uważnego czytania. W ten sposób odzwyczaja się ono od mechanicznego, bezmyślnego czytania, które staje się czynnością pobudzającą ciekawość, niosącą przeżycia. Proponuję tutaj zabawę w pytania i odpowiedzi, wspólne czytanie, konkursy.

Kształtowanie umiejętności estetycznego pisania W osiągnięciu tej gotowości znaczną rolę odgrywa środowisko rodzinne, którego zadaniem jest stworzenie dzieciom jak najlepszych warunków do szeroko pojętej aktywności i to najpóźniej od roku życia. Chodzi tu o pobudzanie dziecka do działalności artystyczno – konstrukcyjnej, która pozwoli mu na opanowanie orientacji w przestrzeni, usprawnienie obydwu rąk, wyrobienie odpowiedniej koordynacji wzrokowo – ruchowej. Proponuję tu kalkowanie, rysowanie, malowanie, modelowanie, wycinanie, wydzieranie, nawlekanie na nitkę, odwzorowywanie. Dzieci mogą posługiwać się ołówkiem, kredkami, farbami, flamastrami, kredą, plasteliną.