Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zaburzenia mowy a trudności szkolne

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zaburzenia mowy a trudności szkolne"— Zapis prezentacji:

1 Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Zaburzenia mowy u dzieci w wieku szkolnym mogą powodować: Nieprawidłowy rozwój emocjonalny, Niepowodzenia w nauce czytania i pisania, wypowiadania się, Trudności w kontaktach z rówieśnikami (niska pozycja w grupie, osamotnienie, brak akceptacji).

2 Rozwój mowy dziecka Dziecko 3-letnie
Porozumiewa się z otoczeniem za pomocą zdań, Wymawia wszystkie samogłoski: a, e, o, i, u, y, ą, ę, Spółgłoski: p, p’, b, b’, m, m’, f, f’, w, w’, t, d, n, l, l’, ś, ź, ć dź, ń, j, k k’, g, g’, ch, ch’. Dziecko 4-letnie Wymawia głoski s, z, c, dz. Dziecko 5-letnie Wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r. Dzieci w klasie „0” będą wyrazy z w. wym. głoskami czytać, a w klasie I także pisać.

3 Kiedy zgłosić się do specjalisty
Ważny jest kontakt z logopedą, gdy dziecko: Nie wymawia głosek, zastępując je innymi np. krowa - kjowa, Opuszcza niektóre głoski: kot – ot, Deformuje głoski tzn. wymawia z językiem między zębami, francuska wymowa r, Bezdźwięcznie wymawia głoski dźwięczne: noże – nosze, Myli głoski o podobnym brzmieniu: sałata – całata, Nie wymawia głosek miękkich: piana – pana, Jąka się, Przekręca wyrazy, źle buduje zdania, ma mały zasób słów, Ma wymowę nosową, Mówi monotonnie, Nie rozumie kierowanych do niego poleceń, Ma problem z logicznym ułożeniem treści wypowiedzi.

4 Diagnoza i Postępowanie terapeutyczne
1. Logopeda określa rodzaj i przyczynę zaburzenia na podstawie badań wystandaryzowanym testem do badania mowy oraz proponuje odpowiednie postępowanie terapeutyczne. 2. Skuteczność i czas trwania terapii zależą od: Rodzaju wady, Sprawności aparatu artykulacyjnego dziecka, Współpracy rodziców z logopedą, Systematycznych ćwiczeń w domu.

5 Charakterystyka zajęć
Omówienie wyników badań z rodzicami dziecka i ustalenie terminu terapii, Opracowanie programu terapii indywidualnie dla każdego ucznia, Nauka prawidłowego oddychania, połykania, usprawnianie aparatu artykulacyjnego, wywołanie poprawnego wymawiania zaburzonych głosek, Wzbogacanie słownictwa, ćwiczenia syntezy i analizy wyrazowej, budowanie zdań złożonych, trenowanie logicznego myślenia, Zajęcia prowadzone są w formie zabawowej dostosowanej do wieku dziecka, Odbywają się raz w tygodniu, każde dziecko ma założony zeszyt, w którym są karty pracy do ćwiczeń.

6 Kontakt z logopedą Dyżur w czasie dni otwartych i zebrań z rodzicami
pokój nr 19b duża szkoła Strona internetowa „Szkolniaczka”, Kontakt telefoniczny tel wew. 31 Możliwość udziału rodzica w zajęciach logopedycznych,

7 Zakończenie Dziękuję za uwagę Małgorzata Kowalska logopeda dyplomowany


Pobierz ppt "Zaburzenia mowy a trudności szkolne"

Podobne prezentacje


Reklamy Google