12-13 października Przemyśl, Polska Jedna LGD, jedno życie Robert Lukesch Międzynarodowa Konferencja LEADER.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Struktura, treść i sposób opracowania
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Prof. Aleksander Surdej
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Równościowe zarządzanie projektem
Podejście Leader w latach :
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

12-13 października Przemyśl, Polska Jedna LGD, jedno życie Robert Lukesch Międzynarodowa Konferencja LEADER

1. Jaką strukturę powinna mieć LGD ? 2. Jakie kryteria powinny być stosowane dla uznania LGD? 3. Jakie zasady i kryteria powinny być użyte do selekcji projektów? Pytania przewodnie

1. Jaką strukturę powinna mieć LGD?

Partnerstwo lokalne Przestrzeń negocjacji Przestrzeń koncepcji Organ kierujący Przestrzeń polityki lokalnej Lokalna Grupa Działania, mające wiele celów partnerstwo dla rozwoju lokalnego, jest (potencjałem) wkładem w kapitał społeczny obszaru. Pierre Bourdieu (1983): „Kapitał społeczny jest agregatem aktualnych i potencjalnych zasobów, związanych z posiadaniem trwałej sieci mniej lub bardziej zinstytucjonalizowanych wzajemnych relacji i znajomości.“ Robert Putnam (1995): „Kapitał społeczny oznacza zbiorową wartość, na którą składają się wszystkie społeczne sieci, a także gotowość wynikająca z tych sieci do czynienia rzeczy dla siebie nawzajem”.

Główny nurt programu Miejsce podejścia LEADER w rozwoju obszarów wiejskich silnie wpływa na miejsce LGD w rozwoju lokalnym LEADER Program Polityka wobec wsi Program L LGD LEADER Lokalne łączenie i dostosowanie różnych programów i schematów wsparcia Inkubator/pionier lub niszowy specjalista Bijące serce głównego nurtu polityki wobec wsi

System grantu globalnego Instytucja zarządzająca LGD Wnioskodawca LGD jest ostatecznym beneficjentem LGD Wnioskodawca Instytucja zarządzająca Ciało pośredniczące System quasi- grantu globalnego (z zewnętrzną instytucją zarządzającą funduszami) Instytucja zarządzająca LGD Wnioskodawca Ciało pośredniczące jest ostatecznym beneficjentem System programu operacyjnego Ciało pośredniczące LGD Wnioskodawca Instytucja zarządzająca Ciało pośredniczące Ciało pośredniczące jest ostatecznym beneficjentem System quasi- grantu globalnego (z wewnętrzną instytucją zarządzającą funduszami) Stopień autonomii LGD zmniejsza się od lewej do prawej

Kierowanie strategiczne Kierowanie operacyjne Kierowanie normatywne Kadra kierownicza (profesionalna) Ustala wspólnie Nadaje kierunek Monitoring i nadzór Implementacja techniczna Reprezentowanie Podejmowanie decyzji o strategiach i projektach partnerstwo lokalne (wolontariusze) Nadaje kierunek 1234M (model „jeden-dwa-trzy-cztery“) Model zarządzania dla rozwoju lokalnego opartego na partnerstwie Trzy poziomy kierowania Cztery zadania kierownicze Dwa ciała kierujące Ustala wspólnie Jedna LGD Ustala wspólnie

Kadra profesjonalna Wybierani Sektor niepubliczny Wynagradzani „Prawdziwy wolontariat“ Społeczni przedstawiciele (LGD) Pracownicy etatowi Sektor publiczny Manedżer LGD, Kadra projektująca, Eksperci kontraktowi, Personel administracyjny Non-profitBiznes Sekretem rzeczywistego partnerstwa jest zachowanie równowagi w długim okresie czasu

Jaki jest bilans wpływów pomiędzy partnerami publicznymi a prywatnymi? Jaki jest bilans wpływów pomiędzy partnerami wolontariuszami a kierownictwem LGD? W jaki sposób LGD gwarantuje, że odpowiada na potrzeby i aspiracje społeczności lokalnej? Jak LGD zapewnia monitoring i nadzór? Jak zorganizowane są procesy decyzyjne (w jakim stopniu realne procesy pasują do oficjalnej struktury)? Jak znaczący jest rzeczywisty dobrowolny wkład i jak jest on doceniany? Jak LGD jest prezentowana wobec lokalnej społeczności? Jak LGD jest reprezentowana wobec świata zewnętrznego i władzy? Na czym partnerzy-wolontariusze głównie skupiają uwagę w swojej działalności? Na czym kierownictwo LGD głównie skupia uwagę w swojej działalności ? Kto pracuje nad strategicznymi zagadnieniami i jak to jest zorganizowane?

2. Jakie kryteria powinny być stosowane dla uznania LGD?

Strategia rozwoju lokalnego Terytorium Partnerstwo Inne grupy docelowe Metody partycypacji <50% partnerów publicznych (liczba, gęstość zaludnienia) Ciągłość Spójność terytorialna Żywotość i trwałość Specyficzne grupy docelowe (kobiety, młodzież) Forma prawna Zarządzanie i zdolność finansowa Polityka komunikacji Skład i reprezentatywność Zgodność z innymi programami/ interwencjami Spójność wewnętrzna Adekwatność dla terytorium Równowaga pomiędzy działaniami indywidualnymi i grupowymi Podejście wielosektorowe Pilotażowy charakter/ innowacyjność System zapewniania jakości Możliwość transferu działań Autoewaluacja

Przykład (Francja) dla kryterium „pilotażowego charakteru”: w kategoriach nowych produktów i usług w kategoriach nowych metod łączenia zasobów terytorialnych w kategoriach kombinacji i połączeń pomiędzy zazwyczaj oddzielnymi sektorami ekonomicznymi w kategoriach szczególnych form organizacji i praktyk uczestnictwa w kategoriach brania pod uwagę specyficznych grup docelowych Kryteria powinny być zoperacjonalizowane, ażeby ułatwić procedury ewidencyjne Przykład (Walia) dla kryterium „grup docelowych“: Młodzi ludzie (włączając młodych rolników) Mikro i małe przedsiębiorstwa (włączając gospodarstwa rodzinne) Społeczności mówiące językiem walijskim Czarnoskórzy i mniejszościowe grupy etniczne Dzieci Osoby starsze Częściowo bezrobotni Ta lista nie jest ani uporządkowana ani wyczerpująca. LGD są zachęcane do dodawania innych grup docelowych, aby zwracać się ku specyficznym potrzebom obszarów. Zoperacjonalizowane kryteria powinny być ważone.

3. Jakie zasady i kryteria powinny być użyte do selekcji projektów?

Kryteria używane do selekcji projektów powinny odzwierciedlać kryteria używane do oceniania jakości lokalnej strategii rozwoju: Spójność z lokalną strategią rozwoju Zdolność finansowa Zdolności menedżerskie projektodawcy Społeczne i środowiskowe zrównoważenie Pilotażowy charakter/innowacyjność Synergia z innymi działaniami Możliwość przeniesienia doświadczeń …. Selekcja projektów powinna być powierzona komisji składającej się z członków zarządu LGD oraz zewnętrznych ekspertów. Selekcja projektów nie jest końcowym etapem sama w sobie. Powinna być kluczowym elementem w spójnym systemie monitorowania i zapewnienia jakości.

…zatem uwaga LGD powinna się skupiać na systemie monitoringu i zapewniania jakości, na którym

Przykład (Austria): Zapewnianie jakości w LEADERZE Rezultaty Zasoby Proces wdrażania Wiedza i Rozwój Równowaga płci w odniesieniu do uczestnictwa Udział młodzieży Udział i kooperacja urzędów miejskich Samosterowność Zapewnianie jakości (zarówno dla działań LGD jak i projektów) Proces koordynacji Innowacyjność Współpraca wewnętrzna Współpraca terytorialna Równowaga projektów z respektowaniem priorytetów Marketing i komunikacja Partycypacja w sieci LEADER (EU, narodowej, regionalnej) Kompetencje lokalnych aktorów Informacje i wiedza tworzenie/utrzymywanie miejsc pracy Cele (oczekiwane rezultaty) wywiedzione z Lokalnej Strategii Rozwoju

Kroki ku budowaniu systemu zapewniania jakości Ustal kryteria (patrz poprzedni slajd) Przekształć kryteria we wskaźniki Opisz stopnie spełniania każdego wskaźnika (np.1 do 5) Monitoruj wzrost wskaźników regularnie (w toku postępującej ewaluacji i/lub samoewaluacji) Koryguj kryteria i wskaźniki, jeśli uważasz to za konieczne Używaj spotkań ewaluacyjnych aby oszacować osiągnięcia zgodnie z metodą Process Monitoring of Impact (PMI)

Nakład Wpływ ProduktWyniki to takie proste.....

Produkt Priorytet Określony cel Działanie Oczekiwane rezultaty Rezultaty Finansowe i techniczne osiągnięcia programu Założenie a (Wskaźniki wpływu) Wskaźniki Działanie Wskaźnik Debaty i decyzje Komitetu Monitorującego Cele operacyjne Działanie Wskaźnik Działanie Wskaźnik Założenie b Założenie c Wskaźniki rezultatów Wykorzystanie produktu Wskaźniki Proces Monitoringu Wpływów (PMI) Wykres monitoringu Założenia są kluczowym elementem postępu i samoewaluacji, ponieważ one określają w jaki sposób lokalna strategia rozwoju będzie generować oczekiwane wyniki

Jak jest monitorowany postęp realizowanych działań? Czy są praktykowane okresowo autorefleksja i autoewaluacja? Na bazie jakich parametrów jest oceniane funkcjonowanie lokalnego partnerstwa? Czy w ogóle jest oceniane? Jak partnerstwo lokalne otrzymuje informację zwrotną od docelowych beneficjentów (lokalnych aktorów i wnioskodawców)? Jak informacja od docelowych beneficjentów jest doceniana i wykorzystywana? Jak są wyrównywane braki i złe decyzje? Czy jest prowadzona systematyczna wymiana z administracją programu dotycząca jakości realizacji? Czy jest prowadzona systematyczna wymiana z innymi LGD, aby uczyć się z dobrych praktyk?

Dziękuję. Robert Lukesch Download (ze strony Europejskiego Punktu Kontaktowego):