ORGANY I ORGANIZACJE OCHRONY KONSUMENTA Barbara Denisiuk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przepisy przej ś ciowe Problemy praktyczne Warsztaty legislacyjne Jachranka, czerwiec 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Advertisements

Schemat etapów postępowania w przypadku naruszeń interesów konsumentów
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
I. Kto to jest konsument? Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej Kodeksy dobrych.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
1. 2 Sądownictwo konsumenckie przy Inspekcji Handlowej funkcjonuje od 1991 roku i na stałe wpisało się w realia rynkowe i świadomość konsumentów oraz.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Samodzielne Stanowisko do spraw Sporów Konsumenckich Delegatura we Wrocławiu Delegatura we Wrocławiu Delegatura w Bydgoszczy Delegatura w Bydgoszczy Delegatura.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej” Kontrowersyjne.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Usługi EURES dla pracodawców Doradca EURES – Elżbieta Amulewicz Olsztyn 2010 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GOSPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Zamierzenia.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Czy formalizm zdusza innowacyjność ? Jak skutecznie poruszać się w gąszczu przepisów aby uzyskać publiczne.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
( 1 ( Miejska Karta Płatnicza dla Szczecina Wygoda i oszczędność Szczecin, Maj 2011.
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
Plany zarządzania kryzysowego.
Rynek energii — punkt widzenia odbiorcy Raport o polskim rynku energii Warszawa,
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zamówienia publiczne w projektach W związku z nowelizacją PZP chcemy zorganizować szkolenie nt. stosowania PZP w projektach unijnych Prośba do WAS: Do.
USŁUGI SIECI EURES DLA PRACODAWCÓW
organy i organizacje ochrony konsumenta
Konkurencja a polityka konkurencji
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

ORGANY I ORGANIZACJE OCHRONY KONSUMENTA Barbara Denisiuk

KONSUMENT – STRONA SŁABSZA, WYMAGAJ Ą CA OCHRONY. KTO POMO Ż E?

Urz ą d Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest centralnym organem administracji rz ą dowej, w ł a ś ciwym w sprawach ochrony konsumentów, ale nie tylko, bo tak ż e w sprawach ochrony konkurencji. W sk ł ad Urz ę du wchodzi centrala w Warszawie oraz delegatury Urz ę du w Bydgoszczy, w Gda ń sku, w Katowicach, w Krakowie, w Lublinie, w Ł odzi, w Poznaniu, w Warszawie i we Wroc ł awiu. Organem, który jest wykorzystywany przez UOKiK, jest tak ż e podleg ł a mu Inspekcja Handlowa, wraz z G ł ównym Inspektorem Inspekcji Handlowej.

Do Urz ę du Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwróci ć si ę mo ż na wówczas, gdy zosta ł y naruszone zbiorowe interesy konsumentów. Z tak ą sytuacj ą mamy do czynienia wówczas, gdy bezprawna praktyka dotyka lub mo ż e dotyczy ć nieograniczonej liczby osób – np. z ł y system obs ł ugi klienta, wprowadzaj ą ca w b łą d reklama, nieprawdziwa informacja na opakowaniu produktu, ukryte wady przedmiotu itd. Skargi i wnioski mog ą by ć wnoszone pisemnie, telegraficznie, faksem, poczt ą elektroniczn ą. Po otrzymaniu skargi Urz ą d mo ż e wszcz ąć post ę powanie administracyjne i w jego wyniku podejmuje decyzj ę.

Prezes UOKIK (ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów) Art. 29 ust. 1. Prezes Urz ę du jest centralnym organem administracji rz ą dowej w ł a ś ciwym w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad dzia ł alno ś ci ą Prezesa Urz ę du.

Prezes UOKIK Art. 31 Do zakresu dzia ł ania Prezesa Urz ę du nale ż y: 1) sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsi ę biorców przepisów ustawy; 2) wydawanie decyzji w sprawach praktyk ograniczaj ą cych konkurencj ę, w sprawach koncentracji przedsi ę biorców, w sprawach o uznanie postanowie ń wzorca umowy za niedozwolone oraz w sprawach praktyk naruszaj ą cych zbiorowe interesy konsumentów, a tak ż e innych decyzji przewidzianych w ustawie; 3) prowadzenie bada ń stanu koncentracji gospodarki oraz zachowa ń rynkowych przedsi ę biorców;

Prezes UOKIK 4) przygotowywanie projektów rz ą dowych programów rozwoju konkurencji oraz projektów rz ą dowej polityki konsumenckiej; 5) wspó ł praca z krajowymi i mi ę dzynarodowymi organami i organizacjami, do których zakresu dzia ł ania nale ż y ochrona konkurencji i konsumentów; 6) wykonywanie zada ń i kompetencji organu ochrony konkurencji pa ń stwa cz ł onkowskiego Unii Europejskiej, okre ś lonych w rozporz ą dzeniu nr 1/2003/WE oraz w rozporz ą dzeniu nr 139/2004/WE;

Prezes UOKIK 7) wykonywanie zada ń i kompetencji w ł a ś ciwego organu oraz jednolitego urz ę du łą cznikowego pa ń stwa cz ł onkowskiego Unii Europejskiej, okre ś lonych w rozporz ą dzeniu nr 2006/2004/WE; 8) opracowywanie i przedk ł adanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotycz ą cych ochrony konkurencji i konsumentów; 9) przedk ł adanie Radzie Ministrów okresowych sprawozda ń z realizacji rz ą dowych programów rozwoju konkurencji i polityki konsumenckiej; 10) wspó ł praca z organami samorz ą du terytorialnego, w zakresie wynikaj ą cym z rz ą dowej polityki konsumenckiej;

Prezes UOKIK 12) opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzuj ą cych wiedz ę o ochronie konkurencji i konsumentów; 13) wyst ę powanie do przedsi ę biorców w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów; 14) realizacja zobowi ą za ń mi ę dzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie wspó ł pracy i wymiany informacji w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów oraz pomocy publicznej; 15) gromadzenie i upowszechnianie orzecznictwa w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, w szczególno ś ci przez zamieszczanie decyzji Prezesa Urz ę du na stronie internetowej Urz ę du;

Prezes UOKIK 16) wspó ł praca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezb ę dnym do realizacji jego zada ń ustawowych; 16a) wspó ł praca z Agencj ą do spraw Wspó ł pracy Organów Regulacji Energetyki, z organem w ł a ś ciwym do spraw regulacji gospodarki paliwami i energi ą oraz organem w ł a ś ciwym w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym, w zakresie niezb ę dnym do wykonywania obowi ą zków wynikaj ą cych z rozporz ą dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 pa ź dziernika 2011 r. w sprawie integralno ś ci i przejrzysto ś ci hurtowego rynku energii; 17) wykonywanie innych zada ń okre ś lonych w ustawie lub ustawach odr ę bnych

Prezes UOKiK wydaje Dziennik Urz ę dowy Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w którym publikuje swoje decyzje. Prezes UOKiK mo ż e podawa ć do publicznej wiadomo ś ci tak ż e informacje o wynikach kontroli innych organów – np. Inspekcji Handlowej, oraz informacje o innych swoich dzia ł aniach, podj ę tych w zakresie ochrony praw konsumentów.

Urz ą d Ochrony Konkurencji i Konsumentów Plac Powsta ń ców Warszawy Warszawa tel.:

Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania powiatu (lub miasta) w zakresie ochrony interesów konsumentów. Jego podstawowym obowi ą zkiem jest zapewnienie bezp ł atnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. Oznacza to, ż e do Rzecznika mo ż na zwróci ć si ę w indywidualnej sprawie, poniewa ż jest on naszym reprezentantem, który ma broni ć naszych interesów. Mo ż e wi ę c skontaktowa ć si ę z nieuczciw ą firm ą i spróbowa ć wp ł yn ąć na za ł atwienie sprawy. Je ż eli to nie poskutkuje, mo ż e pozwa ć przedsi ę biorc ę do s ą du i wzi ąć udzia ł w post ę powaniu.

Obecnie w Polsce dzia ł a 369 rzeczników, którzy wspieraj ą nas w rozwi ą zywaniu sporów z przedsi ę biorc ą. Ich dzia ł alno ść ma na celu nie tylko pomóc w konkretnej sprawie, ale przede wszystkim przekona ć konsumentów do zasadno ś ci dochodzenia swoich praw. Adres i kontakt do odpowiedniego powiatowego rzecznika mo ż na znale źć na stronie UOKiK.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wroc ł awiu dzia ł a wy łą cznie:  na rzecz mieszka ń ców powiatu wroc ł awskiego. Powiat wroc ł awski obejmuje gminy: Czernica, D ł ugo łę ka, Jordanów Ś l ą ski, K ą ty Wroc ł awskie, Kobierzyce, Mietków, Sobótka, Siechnice oraz Ż órawina.  na rzecz konsumenta, czyli osoby fizycznej dokonuj ą cej z przedsi ę biorc ą czynno ś ci prawnej niezwi ą zanej bezpo ś rednio z jej dzia ł alno ś ci ą gospodarcz ą lub zawodow ą.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wroc ł awiu Dla mieszka ń ców Wroc ł awia w ł a ś ciwy jest Miejski Rzecznik Konsumentów, maj ą cy siedzib ę przy ul. Gabrieli Zapolskiej 4, Wroc ł aw, I pi ę tro, pokoje: , dost ę pny pod numerem tel: (71) , (71) Biuro Rzecznika jest czynne od poniedzia ł ku do pi ą tku w godzinach 7:45 do 15:45. Terminy spotka ń nale ż y ustala ć telefonicznie pod numerem tel: (71)

Inspekcja Handlowa podlega Prezesowi UOKiK. Jest ona wyspecjalizowanym organem kontroli powo ł anym do ochrony interesów konsumentów oraz interesów gospodarczych pa ń stwa. Do jej zada ń nale ż y w szczególno ś ci kontrola legalno ś ci i rzetelno ś ci dzia ł ania przedsi ę biorców, kontrola produktów i us ł ug wprowadzonych do obrotu, jak równie ż podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów oraz prowadzenie poradnictwa konsumenckiego. Do zada ń Inspekcji nale ż y tak ż e organizowanie i prowadzenie Sta ł ych Polubownych S ą dów Konsumenckich.

G ł ówny Inspektorat Inspekcji Handlowej Pl. Powsta ń ców Warszawy Warszawa tel.: fax:

Federacja Konsumentów Kluby Federacji znajduj ą si ę w 48 miastach na terenie ca ł ej Polski. Do takiego klubu mo ż na si ę zwróci ć osobi ś cie lub zadzwoni ć. Je ż eli sprawa jest bardziej skomplikowana i nie wystarczy telefoniczna porada, prawnicy federacji mog ą podj ąć bezpo ś redni ą interwencj ę - np. zwróci ć si ę do nieuczciwego sprzedawcy i wykaza ć mu, ż e post ą pi ł niezgodnie z przepisami.

Rada Krajowa Federacji Konsumentów Plac Powsta ń ców Warszawy Warszawa tel.: fax: konsumentow.org.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich Organizacja, w której bezp ł atnie mo ż na uzyska ć pomoc i porad ę. W odró ż nieniu od Federacji Konsumentów nie ma biur regionalnych na terenie kraju, mo ż na wi ę c zg ł asza ć problemy listownie, telefonicznie lub em. Siedziba Stowarzyszenia Konsumentów Polskich ul. Gizów Warszawa tel.: fax:

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce nale ż y do ECC-Net, sieci centrów, które informuj ą konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej, bezp ł atnie udzielaj ą porad i pomocy w polubownym rozwi ą zywaniu sporów ponadgranicznych. Konsumenci mog ą zg ł asza ć do ECK swoje skargi na przedsi ę biorców zwi ą zane z zakupami w innych krajach UE, Norwegii i Islandii oraz podró ż ami po Europie.

Zadania sieci ECK  Informowanie konsumentów o mo ż liwo ś ciach jakie stwarza Jednolity Rynek UE;  Pomoc w rozwi ą zywaniu indywidualnych problemów/skarg konsumenckich zwi ą zanych z transakcjami ponadgranicznymi;  Pomoc konsumentom w korzystaniu z pozas ą dowych procedur rozstrzygania sporów o zasi ę gu pan-Europejskim;  Pomoc w ł atwym i ś wiadomym korzystaniu z tych procedur w kontek ś cie ponadgranicznym;

Zadania sieci ECK  Wspó ł praca wewn ą trz sieci a tak ż e z innymi europejskimi sieciami takimi jak: FIN-NET (Financial Network), SOLVIT oraz Europejska Sie ć S ą downicza (EJN) w sprawach cywilnych i handlowych;  Dostarczanie informacji na temat krajowego i unijnego prawodawstwa oraz orzecznictwa;  Dostarczanie analiz porównawczych w zakresie cen, legislacji i innych kwestii istotnych dla konsumentów;  Dostarczanie Komisji Europejskiej informacji na temat problemów konsumenckich w UE.

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce Plac Powsta ń ców Warszawy Warszawa tel.: , fax:

Dzi ę kuj ę za uwag ę !