BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Biznesplan jest dokumentem zawierającym cele firmy oraz sposoby ich osiągania, z uwzględnieniem uwarunkowań finansowych, marketingowych, organizacyjnych i technologicznych. Biznesplan powinien mieć sprecyzowany cel biznesowy. Ponadto powinien być skonstruowany kompletnie i rzetelnie, w sposób poprawny i przejrzysty, ze ściśle określonymi ramami czasowymi przedsięwzięcia. Powinien być też elastyczny.
Pełni on w przedsiębiorstwie funkcje: wewnętrzną – stanowi niezbędne narzędzie do skutecznego zarządzania firmą i efektywnego wykorzystania zasobów; zewnętrzną – to podstawowy dokument wykorzystywany do pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania przedsięwzięć.
Składa się z części: Streszczenie (pismo przewodnie): Ta część powinna zawierać zarys przedsięwzięcia. Powinna zainteresować pomysłem potencjalnych inwestorów lub instytucje, które mają go dofinansować. cel dokumentu; krótka charakterystyka firmy; opis przedsięwzięcia; potrzeby finansowe; zakładany zysk.
1. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa: nazwa i logo firmy; forma organizacyjno-prawna; dane o właścicielach i strukturze własnościowej przedsiębiorstwa; podmiot działalności tzn. profil firmy (unikatowość przedsięwzięcia); lokalizacja i obszar działania.
2. Analiza strategiczna: analiza SWOT (pozwala na zidentyfikowanie mocnych (strenghts) i słabych (weaknesses) stron przedsięwzięcia oraz jego szans (opportunities) i zagrożeń (threats)); warianty strategii rozwoju i pozyskania funduszy na realizację zamierzonych celów.
3. Analiza rynku i plan marketingowy: opis rynku (wielkość i perspektywa rozwoju); podmioty działające w branży (główni konkurenci); grupa docelowa tzn. odbiorcy (klienci); charakterystyka produktu (nazwa, opis, cena); polityka cenowa; sposoby dystrybucji i metody sprzedaży; narzędzia promocji (w tym reklama).
4. Plan techniczny: W części tej wykazuje się, że przedsiębiorstwo jest w stanie produkować dane towary, czy świadczyć określone usługi. nakłady inwestycyjne (majątek produkcyjny); źródła finansowania inwestycji; plan ilościowy (z uwzględnieniem zmienności w czasie); zaopatrzenie (współpraca z dostawcami).
5. Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia: Np. w formie schematu ukazującego zakres obowiązków i odpowiedzialność za podjęte działania i wykonane zadania. kadra zarządzająca (w tym metody zarządzania firmą); plan kadrowy; płace i systemy motywacyjne; schemat organizacyjny.
6. Plan finansowy działalności: Powinien być to rzetelny, oparty na danych statystycznych, tabelaryczny wykaz możliwości uzyskania zysku z inwestycji (przepływ pieniężny powinien nie tylko umożliwić utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa ale także generować zyski). przychody i koszty; przewidywane wyniki finansowe (zysk).
Podsumowanie Podsumowanie powinno zawierać analizę szans powodzenia i oszacowanie ryzyka. przedstawienie szans na powodzenie przedsięwzięcia; ocena podstawowego ryzyka (bariery w realizacji pomysłu). Załączniki