Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej EFS KL Chełm, 26 maja 2011 r. Urszula Kłosiewicz-Górecka Kreowanie wizerunku szkolnictwa zawodowego jako warunek dostosowania podaży i popytu na pr acę
Plan wystąpienia 1. Istota wizerunku 2. Wizerunek szkolnictwa zawodowego w Lublinie i w Chełmie 3. Czynniki kształtujące wizerunek szkolnictwa zawodowego 4. Pożądany wizerunek szkolnictwa zawodowego 5. Działania zmierzające do kreowania nowego wizerunku szkolnictwa zawodowego
1. Istota wizerunku Potoczne ujęcie wizerunku oznacza subiektywne (osobiste) wyobrażenie o jakimś przedmiocie, jego obraz w świadomości Według Słownika języka polskiego to „sposób, w jaki dana osoba lub rzecz jest postrzegana i przedstawiana „ Wizerunek firmy/organizacji: określa się jako sumę poglądów, postaw, opinii i odczuć odnoszących się do tego podmiotu oraz zjawisk, które są z nim związane jest zapisaną w zbiorowej kulturze stereotypową wiedzą i percepcją na temat danej organizacji/firmy
2. Wizerunek szkolnictwa zawodowego w Lublinie i w Chełmie Wśród gimnazjalistów zasadnicze szkoły zawodowe i technika cieszą się mniejszą popularnością niż licea Istnieje przekonanie, że do szkół zawodowych kieruje się młodzież mniej zdolna W zasadniczych szkołach zawodowych jest niski poziom nauczania Opinie uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników o wyborze szkoły ponad 50% określa wybrany zawód jako „zawód z przyszłością” 31% uważa wybrany zawód jako poszukiwany na rynku pracy 25% wymienia możliwość nawiązania kontaktów z potencjalnymi pracodawcami, co stwarza większe szanse na szybkie znalezienie zatrudnienia 46% nie widzi możliwości zaimplementowania wyuczonego zawodu w praktykę gospodarczą 31% nie dostrzega żadnych atutów szkolnictwa zawodowego
Przyczyny negatywnej opinii o szkolnictwie zawodowym wypowiadane przez uczniów szkół zawodowych Nauka zawodu nie jest zgodna z ich oczekiwaniami „to co nas uczą to przeżytek, a nauczyciel sam nie wie jak obsługiwać współczesne maszyny”, „co można zrobić na warsztatach, jak tam nie ma niczego co można spotkać w dobrych zakładach” Niski poziom nauczania przedmiotów zawodowych „brak praktyki i zajęć praktycznych”, „przedmioty zawodowe są na niskim poziomie”, „słabe nauczanie zawodowe”, „mała liczba godzin przygotowujących do zawodu” Negatywne opinie o poziomie i metodach nauczania „mało profesjonalna kadra”, „mało ciekawych zajęć”
Cechy i predyspozycje, jakie wykazują najczęściej absolwenci szkolnictwa zawodowego w opinii pracodawców, w %
3. Czynniki kształtujące wizerunek szkolnictwa zawodowego Oferta programowa jest stosunkowo szeroka i zróżnicowana, ale niewystarczająco otwiera się na potrzeby rynku pracy Warunki edukacji nowe kierunki kształcenia nie zawsze mają program i metody nauczania zapewniające dobre nowoczesne wykształcenie w zawodzie zbyt dużo teorii w programie nauczania uczniowie oczekują, aby w programie nauczania dominowały treści edukacyjne związane z praktycznym poznawaniem zawodu Kwalifikacje kadry nauczycielskiej kadra nauczycielska jest słabsza niż w innych typach szkół treści nauczane w szkołach przez nauczycieli teoretyków okazują się mało przydatne w praktyce gospodarczej Współpraca szkół z pracodawcami jest zbyt słaba, a absolwenci szkolnictwa zawodowego czują się źle przygotowani do pracy w zawodzie, którego uczyli się Możliwości wejścia absolwentów szkolnictwa zawodowego na rynek pracy w programie nauczania brakuje treści związanych z rynkiem pracy i metodami poszukiwania zatrudnienia
4. Pożądany wizerunek szkolnictwa zawodowego Szeroka i różnorodna oferta edukacyjna Dostosowanie kształcenia w zawodach, których oczekuje rynek pracy Wysoki poziom nauczania umiejętności zawodowych, między innymi wskutek dobrze zorganizowanych szkoleń praktycznych w firmach współpracujących ze szkołami zawodowymi Szkoły dysponują nowoczesnymi technologiami, aktualnie występującymi w praktyce gospodarczej Kadra nauczycielska dbająca o nowoczesne i atrakcyjne metody nauczania, w tym również zachowania na rynku pracy Pracodawcy zadowoleni są z umiejętności zawodowych absolwentów szkolnictwa zawodowego
Cechy i predyspozycje pracowników wysoko cenione przez przedsiębiorstwa, w opinii pracodawców, w %
Przyczyny trudności w znalezieniu pracowników na lokalnym rynku pracy, w opinii pracodawców, w %
Działania, jakie w opinii pracodawców należałoby podjąć w celu wzmocnienia wizerunku szkolnictwa zawodowego i zachęcenia młodzieży do podejmowania nauki w tych szkołach, w %
5. Działania zmierzające do kreowania nowego wizerunku szkolnictwa zawodowego Tożsamość szkolnictwa zawodowego Dbanie o czynniki identyfikujące szkolnictwo zawodowe jako miejsca skutecznego nowoczesnego nauczania praktycznych umiejętności zawodowych, stwarzających absolwentom dużą szansę na znalezienie pracy na rynku Odpowiednio intensywna i przekonywująca komunikacja szkół zawodowych i techników z otoczeniem Reputacja Działania zmierzające do podniesienia etosu kształcenia zawodowego poprzez prezentację wyników nauczania (przykłady ścieżek kariery, osiągane zarobki przez absolwentów szkolnictwa zawodowego) Działania informacyjno-promocyjne prezentujące, że szkolnictwo zawodowe to wybór edukacji z przyszłością – przynoszący satysfakcję jednostce i realne korzyści gospodarce Oferta edukacyjna Oferta edukacyjna formułowana w dostosowaniu do oczekiwań pracodawców Zapewnienie możliwości pozyskania kompetencji pozazawodowych, ułatwiających absolwentom szkolnictwa zawodowego „poruszanie się” na rynku pracy
Poziom i metody nauczania Systematyczne dokształcanie nauczycieli zarówno z zakresu nowoczesnych technologii, jak i nowoczesnych technik nauczania Podejmowanie działań zmierzających do kształcenia wśród uczniów szkolnictwa zawodowego kreatywnego i proinnowacyjnego podejścia w pracy zawodowej Warunki nauczania Dokładanie starań, aby szkoły zawodowe wyposażone zostały w nowoczesne technologie, a uczniowie mieli bezpośredni kontakt z praktyką gospodarczą Zapewnienie ścisłych związków szkolnictwa zawodowego z pracodawcami
Dziękuję za uwagę