zawodowy – elektroniczna aplikacja on-line” Projekt innowacyjny: „Poszukiwanie nowych skutecznych metod.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Idea projektów innowacyjnych
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ”
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Tytuł projektu: Rejs do kariery
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Organizacja diagnozy uzupełniającej dla uczniów klas IV szkoły podstawowej w ramach projektu DiAMEnT kwiecień   Projekt współfinansowany przez.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Nowy zawód szansą na lepszą przyszłość w ramach ZPORR 2.3 Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Psychologia w zarządzaniu
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Nazwa projektu: Centrum Edukacji i Aktywizacji Okres realizacji projektu: –
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
GRYWALIZACJA W PROCESIE ROZWOJU KOMPETENCJI I EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKÓW
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Na produkt finalny – innowacyjny model preinkubacji przedsiębiorczej osób 50+ składają się 3 produkty pośrednie Model prowadzenia doradztwa Model prowadzenia.
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Psychologia w zarządzaniu
Czym jest doradztwo zawodowe?
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
Szkolenie dla opiekunów Centów
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Projekt „Ośrodki Wsparcia”
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
wykorzystanie testów psychologicznych w HR
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

zawodowy – elektroniczna aplikacja on-line” Projekt innowacyjny: „Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia”, Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.4 Projekty innowacyjne Anna Paszkowska-Rogacz Międzynarodowa Konferencja Naukowa Tendencje i wyzwania doradztwa zawodowego Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie 19 – 20 kwietnia 2012 roku ROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO

Wzrost efektywności wsparcia oferowanego kobietom i mężczyznom bezrobotnym, nieaktywnym zawodowo oraz ich rodzinom, dotkniętym bezrobociem rodzinnym lub pokoleniowym, w procesie wchodzenia lub powrotu na RP, poprzez wykorzystanie innowacyjnego narzędzia pracy dla specjalistów rynku pracy CEL OGÓLNY PROJEKTU

Opracowanie skutecznego narzędzia diagnostycznego dla specjalistów rynku pracy Wykorzystywanie nowoczesnych technologii w procesie reintegracji zawodowej osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy Poprawa skutecznej analizy potrzeb osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU

PROCES DORADCZY Osoba K/M bezrobotna lub nieaktywna zawodowo Specjalista rynku pracy – proces doradczy Narzędzia Powrót na rynek pracy

NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE - PRZYKŁADY Testy zdolności Kwestionariusze i inwentarze zainteresowań Ankiety Rozmowa

Dostępne dla kobiet i mężczyzn bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo, narzędzia wsparcia są niewystarczające do zmiany ich sytuacji na regionalnym rynku pracy DIAGNOZA PROBLEMU Badania wykonane na etapie przygotowania jak i pogłębienie tych badań w pierwszej fazie realizacji projektu

testy w wersji „papierowej” bardzo czasochłonne - wymagają wykonywania obliczeń narzędzia są przestarzałe, niedostosowane do wymagań nowoczesnego rynku pracy długi (nawet 2,5 h) czas badania testami stosowanymi dotychczas WYBRANE WNIOSKI Z BADAŃ POTRZEB DORADCÓW

w przypadku stosowania Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych, jako minus wymieniano skomplikowaną instrukcję, często niezrozumiałe dla klienta pytania zawarte w teście i zawieszanie się wersji elektronicznej, udostępnionej na stronie MPiPS ( zawody oraz treść pytań nieadekwatne do współczesnego rynku pracy zbyt trudny, niezrozumiały język testów WYBRANE WNIOSKI Z BADAŃ POTRZEB DORADCÓW

brak możliwości powiązania wyników standardowo stosowanych testów z zawodami możliwymi do uprawiania trudności z praktyczną interpretacją wyników część narzędzi wymaga wykupienia licencji i/lub zakupu arkuszy niektóre narzędzia mogą być stosowane tylko przez psychologów WYBRANE WNIOSKI Z BADAŃ POTRZEB DORADCÓW

INNOWACYJNE NARZĘDZIE ROZWIĄZANIE ZDIAGNOZOWANYCH PROBLEMÓW

INNOWACYJNE NARZĘDZIE DIAGNOSTYCZNE Test psychologiczny do stosowania przez specjalistów rynku pracy m.in. w poradnictwie zawodowym udzielanym bezrobotnym i nieaktywnymi zawodowo elektroniczna aplikacja on-line na zewnętrznym serwerze dostępny po zalogowaniu się do systemu

PODSTAWY TEORETYCZNE WOPZ KONCEPCJE WARTOŚCI PRACY Są związane z motywacją do pracy i stanowią względnie trwałe preferencje człowieka(Ross, Schwartz i Surkis, 1999, Super, 1984) Określają oczekiwane cele związane z pracą (Katz, i van Maanen, 1977, Hackman i Oldham, 1980)

PODSTAWY TEORETYCZNE WOPZ KONCEPCJE WARTOŚCI – PREFEROWANE WŁAŚCIWOŚCI PRACY 1 Poczucie bycia szanowanym Dobre relacje ze współpracownikami Dobre stosunki z przełożonymi Szanse rozwoju zawodowego Komfortowe warunki pracy Duża aktywność w pracy Samodzielność w ustalaniu sposobu realizacji zadań Indywidualne ustalanie godzin roboczych Poczucie, że własna praca ma sens Wykorzystywanie w pracy wielu własnych umiejętności Widoczne efekty własnego działania Możliwość korzystania z pomocy współpracowników Jasno określone zadania/jasno sformułowane cele 12345

PODSTAWY TEORETYCZNE WOPZ KONCEPCJA ZAINTERESOWAŃ Są główną determinantą wyboru kariery (Fouad, 1999) i kluczowym aspektem adaptacji jednostki do pracy (Dawis i Lofquist, 1984) oraz jej poczucia ogólnego dobrostanu (Meir, 1989) Grają ważną rolę w większości współczesnych teorii rozwoju kariery (Super, 1980, Holland, 1997; Lent, Brown i Hacket, 1994, Guichard, 2005)

ZAINTERESOWANIA Podejście dyspozycyjne Tendencja człowieka do preferowania aktywności związanej z określonego rodzaju obiektami czy klasami obiektów (Strong, 1943; Campell, 1971; Gurycka 1978, Matczak 1991; Schiefele, Krapp i Winteler, 1992) Są względnie stabilne w czasie, ale podlegają wpływowi środowiska Mają wpływ na zachowanie poprzez wzbudzanie motywacji Odzwierciedlają tożsamość jednostki Podejście sytuacyjne Podejmowanie określonego rodzaju aktywności, związane z doznawaniem pozytywnych emocji w kontakcie z danego typu obiektami czy działaniami (Schraw i Lehman, 2001)

PODSTAWA TEORETYCZNA KWESTIONARIUSZA KONCEPCJA OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ JOHNA L. HOLLANDA

STANDARYZACJA NARZĘDZIA WOPZ pierwszy etap: (styczeń 2012) ANALIZA CZYNNIKOWA, RZETELNOŚĆ, STABILNOŚĆ liczba osób objętych badaniem (w tym 120 osób badanych ponownie); drugi etap: (II kwartał 2012) ANALIZA KONFIRMACYJNA, TRAFNOŚĆ ZEWNĘTRZNA liczba osób objętych badaniem trzeci etap: (III kwartał 2012) NORMALIZACJA stworzenie norm, które pozwolą na ustalenie zależności między wynikami uzyskanymi za pomocą testu a wynikami średnimi w danej populacji liczba osób objętych badaniem

I ETAP - EKSPLORACYJNA ANALIZA CZYNNIKOWA METODĄ PROMAX 122 pozycje, 5-punktowa skala Likerta 603 osoby dorosłe – 409 kobiet i 194 mężczyzn w wieku od 18 do 75 lat (M = 33,18, SD = 11,35) wyodrębniono 60 pozycji i sześć skal:  Preferencje realistyczne  Preferencje badawcze  Preferencje artystyczne  Preferencje społeczne  Preferencje przedsiębiorcze  Preferencje konwencjonalne

Skale (po 10 pozycji w każdej skali) Zgodność wewnętrzna alfa Cronbacha Stabilność R-Pearsona (1 miesiąc) Preferencje realistyczne np. „Moi znajomi proszą mnie o pomoc, kiedy zepsuje im się jakieś urządzenie”. 0,9190,927** Preferencje badawcze, np. „Lubię analizować otaczającą mnie rzeczywistość” 0,8250,795** Preferencje artystyczne, np.. „Znajomi twierdzą, że posiadam ‘artystyczną duszę’”. 0,8530,922** Preferencje społeczne, np.. „Staram się pocieszać osoby, które wyglądają na smutne””. 0,8880,901** Preferencje przedsiębiorcze, np. „Potrafię kierować pracą innych ludzi”. 0,8880,892** Preferencje konwencjonalne, np. „Ważne jest dla mnie, żeby w pracy przestrzegać obowiązujących zasad”. 0,8260,824** I ETAP– RZETELNOŚĆ SKAL

logowanie doradcy do aplikacji

wpisanie danych klienta

przeprowa- dzenie testu

czytelny raport

RAPORT I. dla badanego II. dla doradcy (poszerzony) generowany w PDF, wysyłany na adres mailowy wskazany przez badanego, zapisywany w bazie badań przeprowadzonych przez doradcę język, wykaz zawodów odpowiednie dla różnych grup klientów czytelne wykresy

PRODUKTY POMOCNICZE Podręcznik dla użytkownika aplikacji WOPZ Instrukcja informatyczna dla doradcy Instrukcja informatyczna dla badanego Program szkolenia dla użytkowników aplikacji WOPZ Publikacja nt. stosowania WOPZ w praktyce podręcznik drukowany opisujący powstanie i wykorzystanie WOPZ

łatwo dostępny poprzez zwykłą przeglądarkę internetową bezpłatny niewymagający dodatkowego oprogramowania łatwy w obsłudze, wsparty produktami pomocniczymi – podręcznikami, instrukcjami, programem szkoleniowym MOCNE STRONY WOPZ

profesjonalny, nowoczesny i aktualny - przygotowany z uwzględnieniem opinii praktyków, testowany przez przyszłych użytkowników wykorzystujący nowe, atrakcyjne formy przekazu - możliwość wizualizacji uzyskanych wyników w postaci czytelnych wykresów zarówno dla doradcy jak i osoby bezrobotnej/ nieaktywnej zawodowo (raport będzie generowany w z wykresami Flash) znacznie skracający czas badania w stosunku do dotychczas stosowanych metod (max. czas badania 30 minut) MOCNE STRONY WOPZ

wszechstronny WOPZ daje możliwość gromadzenie danych, które mogą być podstawą do: analizy pracy indywidualnych doradców (np. liczba badanych, wiek badanych itp.) oraz całych instytucji tworzenia przez poszczególne instytucje programów przeznaczonych dla osób bezrobotnych, osób zagrożonych bezrobociem oraz osób, które w najbliższym czasie wejdą na rynek pracy tworzenia/modyfikowania programów nauczania w szkołach MOCNE STRONY WOPZ

1.Uruchomienie wersji testowej aplikacji WOPZ: styczeń 2012 r. 2.Testowanie aplikacji WOPZ: kwiecień– wrzesień 2012 r. 3.Rozpoczęcie działań upowszechniających produkt finalny – II kwartał 2012 r. 4.Ewaluacja zewnętrzna produktu finalnego: III kwartał 2012 (raport ewaluacyjny: wrzesień 2012 r.) 5.Wprowadzenie niezbędnych modyfikacji merytorycznych i technicznych do produktu finalnego i produktów pomocniczych: IV kwartał 2012 r. 6.Opracowanie ostatecznej wersji produktu finalnego i produktów pomocniczych: I kwartał 2013 r. 7.Ewaluacja końcowa projektu: III-IV kwartał 2013 r. KALENDARZ DZIAŁAŃ II ETAPU PROJEKTU

Dziękuję za uwagę