OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY
PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU
Istnieje wiele powodów, dla których nie możemy odnieść oczekiwanego sukcesu.
Główny z nich to fakt, że próbujemy zmienić to, co jest, a powinniśmy skupić się na osiągnięciu tego, co chcielibyśmy uzyskać w przyszłości.
Najpierw ustalmy priorytety
Podstawowe pytania jakie należy zadać formułując nasze priorytety: DO CZEGO ZMIERZAMY- co będzie konkretnym efektem naszych działań? CO MOŻEMY I CO POWINNIŚMY ZROBIĆ- jak zamierzamy rozpoznać i zaspokoić potrzeby naszych klientów, co już mamy, z czego możemy skorzystać, od czego należy zacząć? W JAKI SPOSÓB SPRAWDZIĆ CO ZROBILIŚMY- w celu określenia czy i w jakim stopniu udało nam się osiągnąć zamierzone cele?
MODEL GROW
PYTANIA KLUCZOWE jakie są rzeczywiste i najbardziej widoczne potrzeby szkoły? czy są to potrzeby skonsultowane z tymi, na których mają wpływ, czy raczej wynikają z indywidualnych doświadczeń oraz przekonań autorów? kogo konkretnie dotyczą poszczególne potrzeby i jaki jest stopień otwartości tych osób na możliwe do zaproponowania zmiany?
BY OSI Ą GN ĄĆ OPTYMALNY EFEKT W RAMACH WYBRANEGO PRIORYTETU MUSIMY SOBI E ODPOWIEDZIE Ć NA PYTANIE PO CO?
ANALIZAPOTRZEB JAKOŚĆMOTYWACJAKOMPETENCJEPROCESYINFORMACJEZASOBY
dostęp do odpowiednich pomocy dydaktycznych narzędzia umożliwiające badanie osiągnięć uczniów(np. testy, arkusze obserwacji uczniów) dostęp do nowych technologii ze szkoleniami na temat ich obsługi dobrze wyposażona biblioteka dla nauczycieli
INFORMACJE praktyczne rozumienie wymogów kompetencyjnych zapisanych w nowych podstawach programowych celowość i korzyści zmian egzaminów zewnętrznych szczegółowe dane dotyczące wymagań formalno-prawnych od nauczycieli jasno określone obowiązki nauczycieli optymalne informacje zwrotne
STRUKTURA/PROCESY optymalny dobór osób funkcyjnych w szkole i możliwie jednoznaczny podział kompetencji konstruktywne raportowanie i wykorzystywanie wyników ewaluacji realizacja zajęć pozalekcyjnych w czasie optymalnym dla wszystkich wsparcie w organizacji zajęć pozalekcyjnych
KOMPETENCJE ZAWODOWE organizacja szkoleń dających możliwość aktywnego rozwoju szkolenia kształcące umiejętności rozwiązywania konkretnych potrzeb wymiana doświadczeń nauczycieli tego samego przedmiotu- w ramach szkoły i z innymi nauczycielami dofinansowanie do kursów i szkoleń zewnętrznych
MOTYWACJA udział w „zyskach” wypracowanych przez szkołę jasne oczekiwania i systematyczne udzielanie informacji zwrotnej dobre relacje wewnętrzne poczucie bezpieczeństwa i satysfakcji w szkole oraz poza nią równe traktowanie w podejściu do spraw formalnych dobry lider
JAKOŚĆ ŻYCIA W ORGANIZACJI wsparcie w sytuacjach kryzysowych większe kompetencje dla nauczycieli i przydział zadań zgodnie z predyspozycjami jasne oczekiwania i obowiązki optymalizacja rozłożenia czasu pracy (lekcje, dyżury) rozsądny zakres zajęć dodatkowych więcej czasu na dyskutowanie problemów w gronie
Jakie s ą warunki pozytywnej zmiany ?
MUSIMY AKCEPTOWAĆ FAKTY, ALE NIE MOŻEMY REZYGNOWAĆ Z PRACY NAD ICH ZMIANĄ
ZAMIAST SZUKAĆ POWODÓW, LEPIEJ SZUKAĆ SPOSOBÓW
CO MOŻEMY ZROBIĆ, DLA: OPTYMALNEJ ORGANIZACJI PROCESU NAUCZENIA W SZKOLE OPTYMALIZACJI PROCESU UCZENIA SIĘ UCZNIÓW PODCZAS LEKCJI EFEKTYWNEGO MOTYWOWANIA NAUCZYCIELI DO PRACY EFEKTYWNEGO MOTYWOWANIA UCZNIÓW DO UCZENIA SIĘ
ROZWÓJ W SZKOLE GWARANTUJE ZESPÓŁ I PROGRAM DZIAŁANIA
PROGRAM ROZWOJU SZKOŁY KTOCOJAKKIEDYZA ILE
Oczekiwany post ę p wymaga zmian formalnych jak i mentalnych
Dorośli angażują się bardziej gdy: wiedzą, czego nie wiedzą widzą i wierzą w korzyści z potencjalnej zmiany mogą zastosować nowe rozwiązania w praktyce mogą praktykować zmiany w atrakcyjnej formie czują się bezpiecznie
Musimy zmieni ć my ś lenie z poziomu z czego musimy si ę t ł umaczy ć i przej ść w wymiar my ś lenia o tym co powinni ś my i co mo ż emy zrobi ć ?
DZIĘKUJĘ Jarosław Kordziński Centrum Komunikacji i Mediacji „AKADEMIA DIALOGU”