Wdrażanie EFS w Polsce w latach
Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa Programu wynosi EUR środki EFS stanowią 85% tj EUR środki krajowe stanowią 15 % tj EUR Podział środków w ramach Programu: Komponent centralny: ok. 40 % Komponent regionalny: ok. 60 % PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
UKŁAD CELÓW PO KAPITAŁ LUDZKI Cel II NSRO: Poprawa jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej Cel główny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej 6 celów strategicznych Szereg celów szczegółowych dla poszczególnych Priorytetów
CELE STRATEGICZNE PO KL 1.Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo 2.Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego 3.Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce 4.Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy 5.Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa 6.Wzrost spójności terytorialnej
STRATEGIA PO KL ZAGADNIENIA HORYZONTALNE PO KL: rozwoju lokalnego, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, zrównoważonego rozwoju, innowacyjności i współpracy ponadnarodowej, równości szans, w tym równości szans kobiet i mężczyzn partnerstwa
REGIONALIZACJA WSPARCIA W PO KL Komponent centralny ok. 40% środków 5 Priorytetów W ramach komponentu centralnego środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na wsparcie dla struktur i systemów. Większość projektów będzie realizowana w trybie systemowym. Projekty mają charakter ogólnopolski lub są realizowane w co najmniej kilku województwach. Rolę IP i IP2 pełnią poszczególne ministerstwa lub instytucje przez nie wskazane. Komponent regionalny ok. 60% środków 4 Priorytety W ramach komponentu regionalnego środki zostaną przeznaczone głównie na wsparcie dla osób i grup społecznych. Większość projektów będzie realizowana w trybie konkursowym. Projekty mają charakter lokalny lub regionalny. Rolę IP i IP2 pełnią władze samorządowe na poziomie województwa. Pomoc Techniczna 4% środków 1 Priorytet środki dla zapewnienia funkcjonowania systemu instytucjonalnego
PRIORYTETY PO KL Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Priorytet VII Promocja integracji społecznej Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich komponent centralny komponent regionalny Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Priorytet V Dobre rządzenie MPiPS MNiSW SW Priorytet X Pomoc Techniczna MEN SW MRR
Zatrudnienie i integracja społeczna EUR Zakres wsparcia: instytucje rynku pracy instytucje pomocy i integracji społecznej ogólnopolskie i ponadregionalne programy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym PRIORYTET I
Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw EUR tworzenie i rozwój istniejących instytucji świadczących usługi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości ogólnopolskie i ponadregionalne szkolenia kadr gospodarki wsparcie dla dużych przedsiębiorstw poprawa stanu zdrowia osób pracujących podnoszenie kwalifikacji i umiejętności personelu medycznego PRIORYTET II
Wysoka jakość systemu oświaty EUR efektywne zarządzanie systemem oświaty – wysoka jakość kształcenia dostosowanie programów i kierunków nauczania do wymogów rynku pracy efektywny system kształcenia i zatrudniania kadr oświaty ogólnopolskie programy wyrównywania szans edukacyjnych Krajowe Ramy i System Kwalifikacji PRIORYTET III
Szkolnictwo wyższe i nauka EUR badania w obszarze funkcjonowania uczelni, efektywności i jakości kształcenia oraz dostosowania ich oferty do potrzeb rynku pracy realizacja programów rozwojowych uczelni – rozszerzanie oferty, poprawa jakości, związki z rynkiem pracy zwiększanie atrakcyjności kierunków matematyczno - przyrodniczych podnoszenie kwalifikacji kadr sektora B+R w zakresie zarządzania badaniami naukowymi oraz komercjalizacji wyników prac badawczych PRIORYTET IV
Dobre rządzenie EUR poprawa jakości stanowionego prawa, poprawa technik legislacyjnych, upraszczanie procedur upraszczanie procedur zakładania działalności gospodarczej - wdrażanie systemu „jednego okienka”, wsparcie dla sądów gospodarczych i organów podatkowych modernizacja procesów zarządzania w administracji – system planowania wieloletniego, współpraca wewnętrzna, jakość i standardy obsługi w administracji wspieranie i upowszechnianie współpracy pomiędzy sektorem publicznym a partnerami społeczno – gospodarczymi oraz organizacjami pozarządowymi PRIORYTET V
Rynek pracy otwarty dla wszystkich EUR programy aktywizacji zawodowej osób nie pozostających w zatrudnieniu (PUP, WUP) ułatwianie wejścia na rynek pracy osobom młodym oraz z grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji wsparcie instytucji rynku pracy w regionie promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Inicjatywy lokalne na obszarach wiejskich PRIORYTET VI
Promocja integracji społecznej EUR projekty na rzecz integracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym wsparcie ekonomii społecznej i instytucji stanowiących otoczenie ekonomii społecznej wsparcie instytucji pomocy i integracji społecznej w regionie inicjatywy lokalne na obszarach wiejskich PRIORYTET VII
szkolenia kadr przedsiębiorstw i kadry naukowej w regionie zarządzanie zmianą gospodarczą – outplacement, doradztwo i pomoc dla firm transfer wiedzy Regionalne kadry gospodarki EUR PRIORYTET VIII
Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach EUR wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów – edukacja przedszkolna programy rozwojowe szkół - dodatkowe zajęcia, standardy zarządzania zwiększenie atrakcyjności i poprawa jakości kształcenia zawodowego dostosowanie oferty edukacyjnej instytucji oświatowych do potrzeb rynku pracy podnoszenie kwalifikacji kadr systemu oświaty upowszechnianie kształcenia ustawicznego PRIORYTET IX
SZCZEGÓŁOWY OPIS PRIORYTETÓW PO KL podstawa prawna: art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju dokument krajowy stanowi uszczegółowienie zapisów PO KL zawiera, m.in. informacje na temat Programu, opis Priorytetów i Działań PO KL, typy projektów, grupy docelowe, podział środków finansowych, wartości wskaźników realizacji
PODZIAŁ ALOKACJI FINANSOWEJ WG WOJEWÓDZTW W RAMACH KOMPONENTU REGIONALNEGO (W %) Alokacja finansowa Programu wynosi EUR Alokacja dla województwa kujawsko-pomorskiego w ramach komponentu regionalnego wynosi EUR (5,6%)
ALOKACJA ŚRODKÓW PO KL PER CAPITA Alokacja środków PO KL (EUR) Alokacja na jednego mieszkańca (EUR per capita) Polska ogółem ,16 Kujawsko-Pomorskie ,46
Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL KUJAWSKO-POMORSKIE W 2006 R. NA TLE WSKAŹNIKÓW OGÓLNOPOLSKICH (WSKAŹNIK OGÓLNOPOLSKI = 100%) SŁABE STRONY Niski wskaźnik zatrudnienia, w tym zatrudnienia kobiet, osób starszych oraz osób niepełnosprawnych Bardzo wysoka stopa bezrobocia długookresowego Duży udział osób mieszkających w gospodarstwach domowych, gdzie żadna osoba dorosła nie pracuje Niski poziom wykształcenia mieszkańców oraz niski udział osób dorosłych korzystającyh z kształcenia ustawicznego MOCNE STRONY Wskaźnik zatrudnienia młodzieży powyżej średniej Niski wskaźnik bezrobocia młodzieży w relacji do bezrobocia osób w wieku powyżej 25 lat
Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL WYZWANIA Wzrost poziomu zatrudnienia ogółem Wskaźnik zatrudnienia nie zmienia się istotnie Niewielki spadek w 2006 r. Wzrost dystansu do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja: Intensyfikacja działań zwiększających zatrudnienie – szczególnie osób powyżej 25 roku życia
WYZWANIA Wzrost poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych poniżej średniej krajowej Dystans do wskaźnika ogólnokrajowego utrzymuje się Rekomendacja: Konieczność zwiększenia udziału osób niepełnosprawnych w zatrudnieniu Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL
WYZWANIA Wysoki wskaźnik bezrobocia długookresowego Wskaźnik bezrobocia długookresowego spada nieznacznie Rośnie dystans do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja: Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych (w tym osób starszych) Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL
WYZWANIA Dużo rodzin, w których żadna osoba dorosła nie pracuje Niemal 15% osób dorosłych w wieku lat żyje w gospodarstwach domowych, gdzie żadna osoba dorosła nie pracuje – wskaźnik nie ulega istotnym zmianom Rośnie dystans do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja: Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób dorosłych nie posiadających pracy
WYZWANIA Wzrost udziału dorosłych w kształceniu ustawicznym Od 2005 r. udział osób korzystających z kształcenia ustawicznego kształtuje się poniżej średniej krajowej Luka w stosunku do poziomu ogólnopolskiego zwiększa się Rekomendacja: Konieczność zwiększenia udziału osób doszkalających się Zintensyfikowanie działań w tym obszarze
WYZWANIA Poprawa poziomu wykształcenia dorosłych Udział osób z wykształceniem średnim i wyższym poniżej średniej krajowej Rekomendacja: Konieczność zwiększenia udziału młodzieży i osób dorosłych w edukacji Zintensyfikowanie działań w tym obszarze
Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL SUKCES Wysoki wskaźnik zatrudnienia młodzieży Wskaźnik zatrudnienia młodzieży w latach wzrósł o ponad 5 punktów procentowych z poziomu poniżej średniej ogólnopolskiej do powyżej średniej
Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Zarządzania EFS tel ; fax