Wdrażanie EFS w Polsce w latach 2007-2013. Całość wsparcia EFS w Polsce na lata 2007 - 2013 Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego OLSZTYN Mrągowo, Wprowadzenie do zagadnienia.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI w województwie pomorskim w latach PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI w województwie pomorskim w latach
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki PO KL
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego 19 listopada 2007r. Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Priorytet VIII REGIONALNE KADRY GOSPODARKI Priorytet IX ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Prezentacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 –2013
Europejski Fundusz Społeczny jako instrument promocji integracji społecznej.
1 System zarządzania komponentem regionalnym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Urząd Marszałkowski w Łodzi Departament ds. PO Kapitał Ludzki Instytucja.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
WARSZAWA 2007r.. Podstawy prawne Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki perspektywą rozwoju dla lokalnego rynku pracy województwa lubelskiego Agnieszka Pidek – Klepacz Biuro Europejskiego.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Wsparcie dla rozwoju technologii
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sierpecki otrzymał ponad.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat żyrardowski otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Możliwości wspierania, powstawania i rozwoju firm w województwie pomorskim, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Gdańsk, 6 grudnia.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Plany Działania na 2009 rok w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 24 lutego 2009 r. Konferencja współfinansowana.
PO KL Komponent Regionalny podsumowanie i rezultaty.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Konferencja Inaugurująca Program Operacyjny Kapitał Ludzki Toruń 12 listopada 2007.
„Możliwości wsparcia edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ” Roman Ciepiela Wicemarszałek Małopolski Przewodniczący Podkomitetu.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Rola zakładów karnych w przygotowaniu skazanych do podjęcia zatrudnienia w latach w aspekcie działań przewidzianych do realizacji w ramach funduszy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

Wdrażanie EFS w Polsce w latach

Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa Programu wynosi EUR środki EFS stanowią 85% tj EUR środki krajowe stanowią 15 % tj EUR Podział środków w ramach Programu: Komponent centralny: ok. 40 % Komponent regionalny: ok. 60 % PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI

UKŁAD CELÓW PO KAPITAŁ LUDZKI Cel II NSRO: Poprawa jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej Cel główny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej 6 celów strategicznych Szereg celów szczegółowych dla poszczególnych Priorytetów

CELE STRATEGICZNE PO KL 1.Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo 2.Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego 3.Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce 4.Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy 5.Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa 6.Wzrost spójności terytorialnej

STRATEGIA PO KL ZAGADNIENIA HORYZONTALNE PO KL:  rozwoju lokalnego,  rozwoju społeczeństwa informacyjnego,  zrównoważonego rozwoju,  innowacyjności i współpracy ponadnarodowej,  równości szans, w tym równości szans kobiet i mężczyzn  partnerstwa

REGIONALIZACJA WSPARCIA W PO KL Komponent centralny ok. 40% środków 5 Priorytetów W ramach komponentu centralnego środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na wsparcie dla struktur i systemów. Większość projektów będzie realizowana w trybie systemowym. Projekty mają charakter ogólnopolski lub są realizowane w co najmniej kilku województwach. Rolę IP i IP2 pełnią poszczególne ministerstwa lub instytucje przez nie wskazane. Komponent regionalny ok. 60% środków 4 Priorytety W ramach komponentu regionalnego środki zostaną przeznaczone głównie na wsparcie dla osób i grup społecznych. Większość projektów będzie realizowana w trybie konkursowym. Projekty mają charakter lokalny lub regionalny. Rolę IP i IP2 pełnią władze samorządowe na poziomie województwa. Pomoc Techniczna 4% środków 1 Priorytet środki dla zapewnienia funkcjonowania systemu instytucjonalnego

PRIORYTETY PO KL Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Priorytet VII Promocja integracji społecznej Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich komponent centralny komponent regionalny Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Priorytet V Dobre rządzenie MPiPS MNiSW SW Priorytet X Pomoc Techniczna MEN SW MRR

Zatrudnienie i integracja społeczna EUR Zakres wsparcia:  instytucje rynku pracy  instytucje pomocy i integracji społecznej  ogólnopolskie i ponadregionalne programy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym PRIORYTET I

Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw EUR  tworzenie i rozwój istniejących instytucji świadczących usługi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości  ogólnopolskie i ponadregionalne szkolenia kadr gospodarki  wsparcie dla dużych przedsiębiorstw  poprawa stanu zdrowia osób pracujących  podnoszenie kwalifikacji i umiejętności personelu medycznego PRIORYTET II

Wysoka jakość systemu oświaty EUR  efektywne zarządzanie systemem oświaty – wysoka jakość kształcenia  dostosowanie programów i kierunków nauczania do wymogów rynku pracy  efektywny system kształcenia i zatrudniania kadr oświaty  ogólnopolskie programy wyrównywania szans edukacyjnych  Krajowe Ramy i System Kwalifikacji PRIORYTET III

Szkolnictwo wyższe i nauka EUR  badania w obszarze funkcjonowania uczelni, efektywności i jakości kształcenia oraz dostosowania ich oferty do potrzeb rynku pracy  realizacja programów rozwojowych uczelni – rozszerzanie oferty, poprawa jakości, związki z rynkiem pracy  zwiększanie atrakcyjności kierunków matematyczno - przyrodniczych  podnoszenie kwalifikacji kadr sektora B+R w zakresie zarządzania badaniami naukowymi oraz komercjalizacji wyników prac badawczych PRIORYTET IV

Dobre rządzenie EUR  poprawa jakości stanowionego prawa, poprawa technik legislacyjnych, upraszczanie procedur  upraszczanie procedur zakładania działalności gospodarczej - wdrażanie systemu „jednego okienka”, wsparcie dla sądów gospodarczych i organów podatkowych  modernizacja procesów zarządzania w administracji – system planowania wieloletniego, współpraca wewnętrzna, jakość i standardy obsługi w administracji  wspieranie i upowszechnianie współpracy pomiędzy sektorem publicznym a partnerami społeczno – gospodarczymi oraz organizacjami pozarządowymi PRIORYTET V

Rynek pracy otwarty dla wszystkich EUR  programy aktywizacji zawodowej osób nie pozostających w zatrudnieniu (PUP, WUP)  ułatwianie wejścia na rynek pracy osobom młodym oraz z grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji  wsparcie instytucji rynku pracy w regionie  promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia  Inicjatywy lokalne na obszarach wiejskich PRIORYTET VI

Promocja integracji społecznej EUR  projekty na rzecz integracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym  wsparcie ekonomii społecznej i instytucji stanowiących otoczenie ekonomii społecznej  wsparcie instytucji pomocy i integracji społecznej w regionie  inicjatywy lokalne na obszarach wiejskich PRIORYTET VII

 szkolenia kadr przedsiębiorstw i kadry naukowej w regionie  zarządzanie zmianą gospodarczą – outplacement, doradztwo i pomoc dla firm  transfer wiedzy Regionalne kadry gospodarki EUR PRIORYTET VIII

Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach EUR  wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów – edukacja przedszkolna  programy rozwojowe szkół - dodatkowe zajęcia, standardy zarządzania  zwiększenie atrakcyjności i poprawa jakości kształcenia zawodowego  dostosowanie oferty edukacyjnej instytucji oświatowych do potrzeb rynku pracy  podnoszenie kwalifikacji kadr systemu oświaty  upowszechnianie kształcenia ustawicznego PRIORYTET IX

SZCZEGÓŁOWY OPIS PRIORYTETÓW PO KL  podstawa prawna: art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju  dokument krajowy  stanowi uszczegółowienie zapisów PO KL  zawiera, m.in. informacje na temat Programu, opis Priorytetów i Działań PO KL, typy projektów, grupy docelowe, podział środków finansowych, wartości wskaźników realizacji

PODZIAŁ ALOKACJI FINANSOWEJ WG WOJEWÓDZTW W RAMACH KOMPONENTU REGIONALNEGO (W %)  Alokacja finansowa Programu wynosi EUR  Alokacja dla województwa kujawsko-pomorskiego w ramach komponentu regionalnego wynosi EUR (5,6%)

ALOKACJA ŚRODKÓW PO KL PER CAPITA Alokacja środków PO KL (EUR) Alokacja na jednego mieszkańca (EUR per capita) Polska ogółem ,16 Kujawsko-Pomorskie ,46

Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL KUJAWSKO-POMORSKIE W 2006 R. NA TLE WSKAŹNIKÓW OGÓLNOPOLSKICH (WSKAŹNIK OGÓLNOPOLSKI = 100%)  SŁABE STRONY  Niski wskaźnik zatrudnienia, w tym zatrudnienia kobiet, osób starszych oraz osób niepełnosprawnych  Bardzo wysoka stopa bezrobocia długookresowego  Duży udział osób mieszkających w gospodarstwach domowych, gdzie żadna osoba dorosła nie pracuje  Niski poziom wykształcenia mieszkańców oraz niski udział osób dorosłych korzystającyh z kształcenia ustawicznego  MOCNE STRONY  Wskaźnik zatrudnienia młodzieży powyżej średniej  Niski wskaźnik bezrobocia młodzieży w relacji do bezrobocia osób w wieku powyżej 25 lat

Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL WYZWANIA Wzrost poziomu zatrudnienia ogółem  Wskaźnik zatrudnienia nie zmienia się istotnie  Niewielki spadek w 2006 r.  Wzrost dystansu do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja:  Intensyfikacja działań zwiększających zatrudnienie – szczególnie osób powyżej 25 roku życia

WYZWANIA Wzrost poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych  Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych poniżej średniej krajowej  Dystans do wskaźnika ogólnokrajowego utrzymuje się Rekomendacja:  Konieczność zwiększenia udziału osób niepełnosprawnych w zatrudnieniu  Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL

WYZWANIA Wysoki wskaźnik bezrobocia długookresowego  Wskaźnik bezrobocia długookresowego spada nieznacznie  Rośnie dystans do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja:  Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych (w tym osób starszych) Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL

WYZWANIA Dużo rodzin, w których żadna osoba dorosła nie pracuje  Niemal 15% osób dorosłych w wieku lat żyje w gospodarstwach domowych, gdzie żadna osoba dorosła nie pracuje – wskaźnik nie ulega istotnym zmianom  Rośnie dystans do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja:  Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób dorosłych nie posiadających pracy

WYZWANIA Wzrost udziału dorosłych w kształceniu ustawicznym  Od 2005 r. udział osób korzystających z kształcenia ustawicznego kształtuje się poniżej średniej krajowej  Luka w stosunku do poziomu ogólnopolskiego zwiększa się Rekomendacja:  Konieczność zwiększenia udziału osób doszkalających się  Zintensyfikowanie działań w tym obszarze

WYZWANIA Poprawa poziomu wykształcenia dorosłych  Udział osób z wykształceniem średnim i wyższym poniżej średniej krajowej Rekomendacja:  Konieczność zwiększenia udziału młodzieży i osób dorosłych w edukacji  Zintensyfikowanie działań w tym obszarze

Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL SUKCES Wysoki wskaźnik zatrudnienia młodzieży  Wskaźnik zatrudnienia młodzieży w latach wzrósł o ponad 5 punktów procentowych z poziomu poniżej średniej ogólnopolskiej do powyżej średniej

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Zarządzania EFS tel ; fax