Proces rozwoju Partnerstw Irena Krukowska - Szopa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Badanie skuteczności kampanii promocyjnej Polski na rynkach zagranicznych: niemieckim, brytyjskim i francuskim Warszawa, 25 lipca 2012.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
PRACA W GRUPIE PRZYPOMNIENIE EFEKTYWNA GRUPA Już od dawna ludzie znają zasadę, że „co dwie głowy, to niejedna”, ale aby praca w grupie przynosiła zamierzone.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
ORGANIZACJA.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
TRZECIE spotkanie Zespołu
Zgłoszenie do konkursu
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zapis prezentacji:

Proces rozwoju Partnerstw Irena Krukowska - Szopa

Partnerstwo Określenie tożsamości Kim jesteśmy:  Członkowstwo  Wspólna misja lub cele  Wspólna świadomość  Wartości istotne dla członków  Stosunki interpersonalne  Wspólne zasoby  Historia  Współdziałanie Wykonanie efektywnej pracy Jak działamy:  Dynamika władzy  Style kierowania  Podejmowanie decyzji  Komunikacja  Zasady działania i reguły  Role  Ewaluacja  Struktura organizacyjna  Dynamika grupy

Etapy rozwoju Partnerstw na podstawie badań FPŚ Typ A. Indywidualna realizacja przedsięwzięć przez członków GP (faza orientacji) Typ B. Wspólna realizacja projektów oraz sporadyczne współpraca przy ich opracowywaniu przez kilku członków GP (faza konfrontacji opinii - konfliktu) Typ C. Przedsięwzięcia łączące indywidualne inicjatywy partnerów. (faza normowania się i początku współpracy) Typ D. Długofalowe programy oraz silna rola opiniotwórcza w regionie (faza współpracy) Typ E. Etap Finalizowania głównych zadań grupy, rozluźnienie więzi (faza terminalna)

Etapy budowania partnerstwa wg Ros Tennyson

Etapy rozwoju grup - wg Tuckmana E t a p 1 Z a w a r t o ś ć P r o c e s Formowanie Orientacja na zadanie – członkowie starają się określić zadanie i sposób podejścia do niego. Grupa decyduje, jakich potrzebuje informacji i jak je zdobędzie. Członkowie starają się wypracować „ reguły podstawowe” Testowanie i zależność - członkowie starają się określić, “ jakie zachowania interpersonalne akceptowane są w grupie”. Będą bardzo zależni od przywódcy i jego reakcji na innych członków. Burza Reakcja emocjonalna na wymogi zadania – ta emocjonalność jest „ formą sprzeciwu wobec wymogów stawianych jednostce przez zadanie”. Konflikt wewnątrzgrupowy - „ brak jedności jest dobitną cechą tej fazy”. Członkowie odczuwają wrogość wobec przywódcy i wobec siebie nawzajem. Normowanie Otwarta wymiana istotnych interpretacji – w grupie terapeutycznej lub treningowej będzie to oznaczało dyskusję na temat cech i zachowań członków; w grupie rozwiązującej problem – otwartą wymianę opinii na temat zadania. Rozwój spójności grupowej – członkowie grupy zaczynają akceptować się nawzajem, tworzą się normy grupowe. Położony zostaje nacisk na harmonię. Grupa będzie unikać konfliktów i kłótni. Wykonanie Wyłonienie się rozwiązań – etap charakteryzuje się „ konstruktywnym dążeniem do szczęśliwego zakończenia zadania”. Funkcjonalne dopasowanie ról – członkowie grupy przyjmują role, które pozwolą im zakończyć zadanie.

Etapy rozwoju grupy – wg Wheelom Etap Co się dzieje? 1. Zależność i włączenie Formowanie - Członkowie są bardzo uzależnieni od przywódcy. - Konwersacja jest bardzo niezobowiązująca i grzeczna - Członkowie są niespokojni i pełni lęku. - Członkowie unikają zadania. 2. Przeciwstawienie się i ucieczka Burza - Konflikt między przywódcą i członkiem/członkami grupy lub też między członkami. - Członkowie nadal unikają zadania. - Jednostki starają się określić swoje role. 3. Zaufanie i struktura Normowanie - Konflikt jest szczęśliwie rozwiązany. - Normy i reguły mogą zostać ustanowione. - Więcej otwartej komunikacji. - Mniej walki o władzę. - Członkowie czują się bezpieczniej. 4.WykonanieWykonanie - Grupa pracuje efektywnie 5. Zakończenie -Grupa rozstaje się, ukończywszy zadanie.

Rozwój grupy – rady praktyczne. EtapCo powinni robić przywódcyCo powinni robić członkowie Zależność i włączenie Umożliwić otwartą rozmowę na temat wartości celów, zadań i przywództwa. Domagać się informacji na temat celów Przeciwstawianie się i ucieczka Upewnić się, że kwestie konfliktowe są rozwiązywane w sposób konstruktywny. Pracować na rzecz konstruktywnego rozwiązania konfliktów. Zaufanie i struktura Organizować grupę tak, aby była produktywna. Organizować grupę tak, aby mogła być produktywna. Wykonanie Od czasu do czasu szacować, czy grupa może zapewnić możliwość dostosowania się od zmian. Od czasu do czasu szacować, czy grupa może zapewnić możliwość dostosowania się do zmian.

Rozpoznanie etapu rozwoju grupy CechaPytanie o największym znaczeniu Powszechny wskaźnik problemu ProduktywnośćCzy grupa dobrze sobie radzi? Kłótliwy szef. Empatia Członkowie czują się dobrze w swoim towarzystwie? Napięta atmosfera na spotkaniach. Rola i cele Członkowie wiedzą, czego się od nich wymaga? Zamieszanie w kwestii priorytetów Elastyczność Członkowie są otwarci na wpływy i wsparcie z zewnątrz? Narzekania z zewnątrz Otwartość Czy wszyscy mówią, co naprawdę myślą ? Brak dyskusji. Rozpoznanie Czy członkowie chwalą się nawzajem i mówią o swych osiągnięciach? Plotki i sarkazm. Morale Czy ludzie chcą być w tym zespole? Gdzie wszyscy poszli?

Działanie grup determinują trzy czynniki: Wymagania związane z danym zadaniem.Wymagania związane z danym zadaniem. Czy proszono członków grupy o zrobienie lub wykonanie czegoś, o podjęcie decyzji? Źródła: materiały, wyposażenie i umiejętności, które są do dyspozycji.Źródła: materiały, wyposażenie i umiejętności, które są do dyspozycji. Proces: metoda (metody) lub procedura (procedury), z których korzystają, przystępując do wykonania zadania.Proces: metoda (metody) lub procedura (procedury), z których korzystają, przystępując do wykonania zadania.

Problemy w działaniu grupy Problemy zadania Problemy źródeł Problem procesu Niejasno sformułowana natura zadania Mgliste lub niesprecyzowane kryteria sukcesu Niewystarczające materiały lub wyposażenie Niewystarczające umiejętności członków Podejście grupy nie odpowiada typowi zadania Przeszkody w rozwiązywaniu problemów, nieodpowiedni wpływ, na przykład naciski konformistyczne. Nieodpowiednia struktura zespołu.

Style podejmowania decyzji  Autorytarne.  Demokratyczne.  Metodą consensusu.

Style przywództwa Przywódca samotny:  Podejmuje się każdej roli (wtrąca się),  Dąży do konformizmu.  Gromadzi wokół siebie pomocników.  Kieruje podwładnymi.  Ustala cele. Przywódca – członek zespołu  Ogranicza swoją rolę (deleguje).  Wykorzystuje różnorodność.  Szuka talentów.  Dba o współpracę.  Wyznacza misję.

Proces podejmowania decyzji MetodaZaletaWada Decyzja podejmowana bez dyskusji przez autorytet SzybkośćNie wykorzystuje eksperctwa Członków Decyzja podejmowana przez autorytet po wcześniejszej dyskusji Pozwala każdemu na wyrażenie swej opinii Członkowie mogą nie być przekonani do decyzji Decyzja podejmowana przez członka eksperta Dobra decyzja, jeśli jest to prawdziwy ekspert. Trudnością może być wybranie eksperta. Przeciętne opinie członków SzybkośćCzłonkowie mogą nie być przekonani do decyzji Kontrola sprawowana przez większość SzybkośćMniejszość może się poczuć wyobcowana Kontrola sprawowana przez mniejszość Może być przydatna, jeśli nie wszyscy mogą uczestniczyć Członkowie mogą nie być przekonani do decyzji. Konsensus Członkowie będą przekonani do tej decyzji Może wymagać dużo czasu, umiejętności i energii.

Rady w procesie podejmowania decyzji na zasadzie konsensusu  Dopasujcie model rozwiązywania problemu/podejmowania decyzji tak, by odpowiadał waszym potrzebom.  Przemyślcie, w jaki sposób wykorzystywać członków grupy.  Starajcie się rozwiązywać problemy powodujące sprzeciw.  Unikajcie presji czasu.  Słuchajcie uważnie członków, którzy mają trudności.  Szukajcie zawsze wspólnej płaszczyzny.  Unikajcie postaw rywalizacyjnych.

 Nie spierajcie się o każdą opinię.  Nie próbujcie minimalizować konfliktów.  Nie obawiajcie się różnic.  Nie zmieniajcie zdania i nie rezygnujcie z wyrażania sprzeciwu tylko po to, by uniknąć konfliktu.  Nawet nie dające się pogodzić różnice można zniwelować.

Cechy rozwiniętych / skutecznych zespołów Dokładne określenie celów grupowychDokładne określenie celów grupowych Wyraźnie zdefiniowane roleWyraźnie zdefiniowane role Jednoznaczna komunikacjaJednoznaczna komunikacja Konstruktywne zachowania grupowe (zadaniowe, społeczne)Konstruktywne zachowania grupowe (zadaniowe, społeczne) Dobre określenie procedury decyzyjnejDobre określenie procedury decyzyjnej Ustalone zasady podstawoweUstalone zasady podstawowe Ciągłe ulepszanie orazCiągłe ulepszanie oraz –wielkość –dopasowanie grupy do zadania

Ulepszenie pracy zespołowej Regularne przeglądyRegularne przeglądy Rozpoznanie problemówRozpoznanie problemów Kierowanie do rozwiązania dostrzeżonych problemów związanych z zadaniemKierowanie do rozwiązania dostrzeżonych problemów związanych z zadaniem Interwencja w proces społecznyInterwencja w proces społeczny

Co sprawia, że grupa jest spójna i atrakcyjna dla członków:  realizowanie wspólnych celów  osiąganie sukcesów  wysokie standardy i normy grupowe  ciągły rozwój i nowe wyzwania

W jaki sposób motywować członków zespołu:  Uczestnictwo w procesie decyzyjnym.  Możliwość wykorzystania i rozwoju własnego potencjału, wiedzy, umiejętności, odczuć.  Wsparcie od innych członków zespołu i stworzenie sprzyjającej atmosfery,  Jasno określone role i zadania.  Możliwość otrzymania nagrody.