„Rodzaje i możliwości nowoczesnych skrzyń transportowych w zabezpieczeniu, przechowywaniu i transporcie sprzętu wojskowego”
W trakcie magazynowania i transportu ładunek jest narażony na szereg niekorzystnych czynników, które wpływają na jego sprawność i bezpieczeństwo. Należą do nich: zastosowanie niewłaściwych opakowań, nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku przed przemieszczaniem się, nieostrożne wykonywanie załadunku i wyładunku. Jednym z podstawowych zadań opakowań transportowych jest ochrona jakości jak i ilości powierzonego do przewozu ładunku. Należy więc stosować odpowiednio dobrane rodzaje opakowań, a także zadbać o prawidłową organizację całego procesu. ŁADUNEK – DOBRO MATERIALNE, KTÓRE WYMAGA ZABEZPIECZENIA W TRAKCIE MAGAZYNOWANIA I PRZEWOZU ( TRANSPORTU) 2
TOWAR – DOBÓR RODZAJU ZABEZPIECZENIA Każdy towar lub ładunek posiada określone, swoiste cechy fizyczne, chemiczne lub biologiczne. Znajomość tych cech pozwala na: dobór odpowiednich opakowań sposób ułożenia w środkach transportowych zastosowanie odpowiedniego taboru właściwych warunków przewozu (tj. utrzymanie właściwej temperatury, wilgotności względnej powietrza, wentylacji), gwarantujących dostarczenie ładunku odbiorcy w stanie dobrym i nie uszkodzonym. Ładunki mogą być wrażliwe na: czas trwania przewozu oddziaływanie energii mechanicznej oddziaływanie wilgoci oddziaływanie temperatury i światła wchłanianie obcych zapachów. 3
SZKODY TRANSPORTOWE – RODZAJE I PRZYCZYNY POWSTAWANIA niewłaściwe rozmieszczenie i zabezpieczenie ładunków w transporcie - ok. 30% narażenia oddziałujące na ładunek podczas przewozu - ok. 30 % niewłaściwe opakowanie wyrobów - ok. 25 % niewłaściwie realizowana technologia robót ładunkowych- ok. 15% Za uszkodzenie lub zniszczenie ładunku w największym stopniu odpowiadają: W dużej mierze bezpieczeństwo towaru w obrocie jest pochodną jakości i rodzaju zastosowanych opakowań transportowych. każda przesyłka upuszczana jest lub rzucana od 7 do 14 razy z wysokości 80 cm zaś 1 % spada z wysokości 80 cm. Dane z Amerykańskiego Instytutu Opakowań dowodzą, że: 4
Materiały używane do produkcji opakowań transportowych Drewno Tektura, karton Metal, aluminium Styropian Tworzywa sztuczne ( polipropylen, polietylen) 5
Opakowania wykonane z tworzyw sztucznych już od wielu lat sukcesywnie wypierają z rynku opakowania drewniane i metalowe. Nowoczesne tworzywa sztuczne: Mogą być wykorzystywane w bardzo szerokim zakresie temperatur: od - 40°C do + 90° C Są odporne na działanie nawet agresywnych chemikaliów a przy tym lekkie i łatwe w czyszczeniu Posiadają znacznie mniejszą masę i jednocześnie większą odporność mechaniczną oraz chemiczną Dobrze znoszą także oddziaływanie czynników atmosferycznych Są estetyczne i łatwo je utrzymać w czystości Czas wykorzystywania skrzynek z tworzyw sztucznych jako opakowań transportowych waha się od 3 do 10 lat 6
Grupy funkcji opakowań- z punktu widzenia logistyki OCHRONNE– obejmujące zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi, klimatycznymi, biologicznymi (drobnoustroje, szkodniki); MAGAZYNOWE – celem ułatwienia procesów składowania, przemieszczania i kompletowania; TRANSPORTOWE – wiążą się najściślej z optymalizacją przebiegów towarowych oraz z maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej środków transportu; KOMPLETACYJNE - opakowania winny ułatwiać sporządzanie zestawów asortymentowych w poszczególnych partiach dostawy, przy założeniu maksymalnego wykorzystania ładowności środka transportowego i dostarczenia odbiorcy niezbędnego kompletu towarów do dalszego wykorzystania ; INFORMACYJNE– stymulują czynności kompletacyjne, ułatwiają sprzedaż oraz stanowią pomoc w użytkowaniu; RECYKLINGOWE- obejmują ponowne wykorzystanie zużytych opakowań bądź ich unieszkodliwianie. 7 Wszystkie te funkcje w znakomitym stopniu spełniają nowoczesne skrzynie transportowe oferowane przez firmę CASTELIOR
mała wrażliwość na zmiany temperatury, Szczelność, odporność na korozję, odporność na przenikanie tłuszczu, neutralność chemiczna i trudna zapalność odporność na zderzenia, odporność na nacisk statyczny, odporność na rozrywanie, podatność na piętrzenie, odporność na wstrząsy, znormalizowane wymiary, podatność na czynności zautomatyzowane (możliwość ujmowania widłami wózków podnośnikowych), oszczędność przestrzeni, oszczędność powierzchni - ekonomiczność łatwość otwierania i możliwość ponownego zamykania Zalety nowoczesnych skrzyń transportowych w powiązaniu z funkcjami opakowań 8
Skrzynie transportowe – nowoczesny transport Modułowe rozwiązanie we wszystkich wymiarach. Wyjątkowo łatwy w obsłudze zestaw skrzyń transportowych AEGIS doskonale sprawdza się u użytkowników cywilnych i wojskowych w transporcie morskim, lotniczym i drogowym. Idealne dla zagospodarowania wojskowych palet 463L. Spełniają również wymagania, stawiane przez najnowocześniejsze rozwiązania wojskowej architektury logistycznej dzięki ich zgodności i kompatybilności z JMIC (Joint Intermodal Container). JMIC wpisuje się w rzeczywistość finansową 21 wieku, która zmusza wszystkich do poszukiwania efektywnych rozwiązań ekonomicznych. Tak jak cywilni dostawcy i producenci, również wszystkie armie świata szukają takich rozwiązań aby kolejne misje realizować za mniejsze pieniądze. Jednym z obszarów, który jest podstawowym dla poprawy tej efektywności jest logistyka wojskowa. Obecna tendencja w zakresie tańszej i wydajniejszej logistyki zmierza do wprowadzania niewielkich rozmiarów standardowych systemów kontenerowych, które zastępują przestarzałe rozwiązania na bazie drewnianych palet i drewnianych opakowań. Skrzynie AEGIS doskonale wpisują się w ten system rozwiązań. 9
METODY FORMOWANIA SKRZYŃ ROTACYJNE- ROTOMOULDING WYSOKOĆIŚNIENIOWE 10
Skrzynie transportowe wykonane metodą wtrysku wysokociśnieniowego 11
TECHNOLOGIA – WTRYSK WYSOKOCIŚNIENIOWY MATERIAŁ – KOPOLIMER POLIPROPYLENU 1.Zdejmowane wieko – wybrane modele 2.Dwustopniowe zatrzaski 3.Wyprofilowane wzmocnienie narożników (większe modele skrzyń 4.Poliuretanowa uszczelka 5.Wypełnienie skrzyni i jej wieka 6.Gniazda i panele montażowe 7.Tabliczka informacyjna 8.Zawór wyrównujący 9.Mocne, ergonomiczne i miękkie uchwyty 10.Zewnętrzne ożebrowanie 11.Koła transportowe 12.Otwory na kłódkę 13.Zawiasy 12
TECHNOLOGIA- WTRYSK WYSOKOCIŚNIENIOWY MATERIAŁ – KOPOLIMER POLIPROPYLENU 1.Automatyczny zawór, wyrównujący ciśnienie. 2.Wygodne i szerokie uchwyty. 3.Opatentowane zatrzaski "naciśnij i zwolnij". Niezawodnie utrzymują skrzynię w zamknięciu. Łatwo je wymieniać na zatrzaski TSA. 4.Uszczelka typu o-ring, zapewniająca skrzyni szczelność (IP-67). 5.Otwory na kłódkę, wzmocnione zostały metalowymi okuciami. 6.Wyprofilowanie blokujące, zapewnia stabilne stawianie skrzyń na nierównej powierzchni. 7.Ciche, poliuretanowe, łożyskowane koła. 8.Boczne uchwyty (dla dużych i długich skrzyń). Są ergonomiczne i miękkie. 13
Skrzynie transportowe wykonane metodą – ROTO MOULDING 14 AEGIS SKB
TECHNOLOGIA – ROTO MOULDING MATERIAŁ - POLIETYLEN Wszystkie skrzynie transportowe standardowo posiadają: Ergonomiczne uchwyty Wymienny osprzęt Automatyczny zawór wyrównujący ciśnienie Wodoodporną uszczelkę Idealny kąt 90° pomiędzy ścianami, który maksymalizuje jej wewnętrzną przestrzeń i poprawia efektywność układania Dodatkowo mogą być wyposażone w: Koła transportowe Szuflady Uchwyty transportowe Stopy dystansowe pod wózki widłowe Wkłady z gąbki lub pianki polietylenowej Główne ich zastosowanie to przede wszystkim transport i ochrona: Broni długiej i krótkiej oraz amunicji Komputerów, laptopów, drukarek Urządzeń medycznych Urządzeń przemysłowych 15
TECHNOLOGIA – ROTO MOULDING MATERIAŁ - POLIETYLEN 1.Wyprofilowana powierzchnia zewnętrzna wieka skrzyni zapewnia stabilne składowanie skrzyń w pionie. 2.Formowane profile chronią osprzęt (uchwyty, zawiasy, zatrzaski) i pozwalają na stabilne układanie skrzyń na nierównej powierzchni. 3.Mocne i wygodne uchwyty, przystosowane do przenoszenia dużych ciężarów. 4.Mocne zatrzaski typu "motylek" pewnie zabezpieczają skrzynię w zamknięciu i zapewniają jej szczelność. 5.Uszczelka typu o-ring, zapewniająca skrzyni szczelność. 6.Blokada wieka skrzyni zabezpiecza wieko skrzyni w pozycji 90 stopni przed jego przypadkowym opadnięciem. 7.Zawór wyrównujący ciśnienie.
Możliwości adaptacyjne skrzyń transportowych 17
CASTELIOR sp.j., 18 CECHY MATERIAŁOWE PP-C wysoka wytrzymałość i sztywność (wyższą od PE dla temperatur dodatnich) niską gęstością wysoką twardością (wyższą od PE) zakres temperatury pracy leży w granicach -30°C do +90°C dobrymi właściwościami dielektrycznymi wysoka odporność chemiczna również na działanie rozpuszczalników wysoką odpornością na korozję fizjologiczną obojętnością oraz możliwością kontaktu z żywnością wysoką trwałością/żywotnością znacznym spadkiem wytrzymałości w temperaturze bliskiej 0°C - tworzywo staje się kruche i podatne na obciążenia udarowe brakiem odporności na promieniowanie UV postaci podstawowej, niemodyfikowanej PE wysoka odporność mechaniczna niską gęstością,dużą ciągliwością zakres temperatury pracy leży w granicach -50°C do +70°C dobrymi własnościami dielektrycznymi wysoka odporność na wszelkie media agresywne i korozję bardzo niską absorpcją wilgoci/wody w przypadku czarnego zabarwienia odpornością na promieniowanie UV fizjologiczną obojętnością i możliwością kontaktu z żywnością poniżej 60° C nie rozpuszcza się w żadnym z rozpuszczalników organicznych wysoką trwałością/żywotnością oraz wysoka odporność na ścieranie duża stabilność wymiarowa dobre właściwości elektroizolacyjne
Dziękujemy za uwagę