Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Strategie i metodyka wspierania zrównoważonej turystyki Jacek Lendzion.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Advertisements

Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Dr inż. Jerzy Koszałka IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. REGIONAL INNOVATION STRATEGY FOR POMERANIA REGION - complement and action.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rynek usług medycznych
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Szkolenia, Coaching, PR.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Pozyskiwanie środków na promocję produktów regionalnych Bożena Pietras-Goc FUNDACJA PARTNERSTWO DLA ŚRODOWISKA.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Kluczowe czynniki sukcesu
Spotkania konsultacyjne
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wisła wzdłuż i w poprzek
Prezentacja biznesplanu
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Prezentacja biznesplanu
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Prezentacja biznesplanu
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Strategie i metodyka wspierania zrównoważonej turystyki Jacek Lendzion

1. Sustainability Check Testowanie stopnia „zrównoważenia” produktów turystycznych 2. Toolbox Metody i narzędzia planowania oraz wdrażania produktów turystyki 3. Strategy factory Warsztatowe tworzenie strategii rozwoju turystyki zrównoważonej 3 segmenty Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim

Prace zespołu UG nad metodyką … Studia nad definicją i koncepcją marketingową produktu turystyki zrównoważonej na określonym obszarze (gminy, zespołu gmin, powiatu ) oraz mechanizmem i specyficznymi sposobami partnerskiej współpracy w tworzeniu i promocji produktów

Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Prace zespołu UG nad metodyką … Studia nad monitoringiem rozwoju produktów i wskaźnikami spełnienia kryteriów rozwoju zrównoważonego, w tym poprzez sformułowany w ramach projektu AGORA test zrównoważenia produktów

Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Prace zespołu UG nad metodyką … Ewaluacja i adaptacja 3 modułów metod wspierania i rozwoju turystyki zrównoważonej zaproponowanych w ramach projektu AGORA przez Nordic Institut for Tourism Research (NIT) z Kilonii

Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Turystyka Prace zespołu UG nad metodyką … Zaadaptowanie ww. opracowań, ich treści oraz formy jako przewodników (guidelines) służących wdrożeniom proponowanych metod w działalności praktycznej, w tym w Polsce

Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Prace zespołu UG nad metodyką … Badania rynku turystyki zrównoważonej dotyczące sukcesywnego rozwoju i profilowania regionalnych marek zrównoważonej turystyki na Pomorzu (gł. na obszarach wiejskich), w tym charakterystycznych ofert, ich potencjału rynkowego, a także sieciowej współpracy podmiotów (aktorów tego rodzaju turystyki)

Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Prace zespołu UG nad metodyką … Udział w pracach warsztatowych nad rozwinięciem strategii wspierania turystyki zrównoważonej w Regionie Bałtyckim i przyswojenie jej treści polskim / pomorskim aktorom tej turystyki

1. Produkt - koncepcja, rozwój i strategia wejścia na rynek 2. Badania rynku - analiza otoczenia rynkowego produktu 3. Partnerstwo strategiczne - budowanie współpracy wielu aktorów dla rozwoju i promocji produktu, w tym sieciowego Kontrola stopnia spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju (test na zrównoważenie produktu) Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Kluczowe kroki metodycznego przygotowania i wdrażania produktów:

Powiązanie elementów metodyki przygotowania produktu turystyki zrównoważonej do realizacji K oncepcja produktu Projekt produktu Strategia wejścia na rynek wstępny promocja Marketing weryfikacje Badania rynku Potrzeby na rynku Partnerstwo strategiczne Produkt sieciowy?! Współpraca rozwinięty Test na zrówno ważenie Kwalifikacja wniosku Aplikacja o fundusze zewnętrzne Kryteria zrównoważonej turystyki

1. Produkt - koncepcja, rozwój i strategia wejścia na rynek ( Jak przygotować projekt produktu, by miał powodzenie na rynku zrównoważonej turystyki?) Krok 1. Analiza potrzeb i sytuacji  Krok 2. Określenie celów do osiągnięcia  Krok 3. Ogólna koncepcja produktu  Krok 4. Określenie komponentów/elementów produktu  Krok 5. Wybór kanałów dystrybucji  Krok 6. Strategia kampanii promocyjnej  Krok 7. Określenie strategii cenowej Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Kluczowe kroki metodycznego przygotowania i wdrażania produktu

2. Badania rynku - analiza otoczenia rynkowego produktu (w jakim zakresie i jak analizować rynek, aby ocenić szanse i zagrożenia dla przygotowywanego projektu / produktu?) Krok 1: Cele i problemy Krok 2: Planowanie zakresu i sposobu badań Krok 3: Pozyskiwanie i porządkowanie danych (dostępne są różne metodologie i techniki do wyboru w zależności od celu badań i dysponowanych środków) Krok 4: Analiza danych (ilościowa, jakościowa, wnioski i rekomendacje) Krok 5: Dobra dokumentacja (aby można przeprowadzić następny cykl badań w przyszłości ) Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Kluczowe kroki metodycznego przygotowania i wdrażania produktu

3. Partnerstwo strategiczne - budowanie współpracy wielu aktorów dla rozwoju i promocji produktu, w tym sieciowego (jak zbudować efektywne partnerstwo i jak współpracę z innymi wykorzystać dla projektu produktu zrównoważonej turystyki ) Krok 1. Analiza własnej sytuacji (potrzeb w zakresie ewent. współpracy) Krok 2. Identyfikacja potencjalnych partnerów i wybór Krok 3. Określenie osiągalnych celów ewent. współpracy Krok 4. Tworzenie podstaw i uruchomienie współpracy Krok 5. Zarządzanie współpracą Krok 6. Ewaluacja i doskonalenie współpracy Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Kluczowe kroki metodycznego przygotowania i wdrażania produktu

. Sustainability Check - jako swego rodzaju test „na zrównoważenie” produktu Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Istotą testu jest sprawdzeniu stopnia spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju przez projekty z zakresu turystyki. Test ten powinien pomóc: w tworzeniu projektów / przygotowywaniu produktów turystyki zrównoważonej, a także w ich promocji, w ocenie (ewaluacji) projektów na różnych etapach przygotowania i realizacji, tak aby wyeliminować projekty o negatywnym wpływie na społeczeństwo, środowisko i zrównoważoną gospodarkę

. Test „na zrównoważenie” zawiera 26 pytań, zgrupowanych w 3 sferach i 9 dziedzinach. Ich liczba jest parzysta w każdej ze sfer aby móc zastosować kryterium 50 % „zaliczenia” (pass) w każdej ze sfer zrównoważenia. Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim gospodarkaspołeczeństwośrodowisko wsparcie regionalnej gospodarki poszanowanie lokalnej/regionalnej kultury ograniczanie eksploatacji zasobów zatrudnienie społeczności lokalnej uczestnictwo społeczności lokalnej w decyzjach redukcja obciążenia środowiska budowa potencjału zrównoważo- nego rozwoju satysfakcja społeczności z uczestnictwa i efektów projektu ochrona ekosystemu i zachowanie bioróżnorodności

Strategia wspierania rozwoju turystyki zrównoważonej w Regionie Bałtyckim Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Strategia sieci zrównoważonej turystyki w Regionie bałtyckim to … - plan działań zorientowany na cele - skupiony na wybranych kierunkach działań, tj. takich które są najbardziej odpowiednie w stosunku do celów, realistyczne i skuteczne

Strategia wspierania rozwoju turystyki zrównoważonej w Regionie Bałtyckim Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Turystyka zrównoważona Turystyka zrównoważona do jakiej dążyć się będzie w Regionie Bałtyckim - „jest każdą formą działalności turystycznej, która respektuje środowisko, zapewnia trwałą ochronę naturalnych i kulturalnych zasobów, jest pod względem społecznym i ekonomicznym do zaakceptowania”.

Strategia wspierania rozwoju turystyki zrównoważonej w Regionie Bałtyckim Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim  Celem ogólnym jest osiągnięcie wysokiego poziomu zrozumienia wymagań i wsparcie dla zrównoważonej turystyki w regionie Morza Bałtyckiego. Cele szczegółowe odnoszą się do trzech składników zrównoważonego rozwoju: środowiska, gospodarki i ludzi: Utrzymanie zdrowego środowiska, w tym ochrona rekreacyjnych walorów krajobrazu naturalnego i zmienionego przez człowieka, Promowanie i podtrzymywanie efektywności biznesu turystycznego Regionu i jego zdolności konkurencyjnej w relacjach zewnętrznych. Stworzenie zadowalających społecznych warunków aktywności turystów jak i warunków życia mieszkańców obszarów recepcyjnych

Strategia wspierania rozwoju turystyki zrównoważonej w Regionie Bałtyckim Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Osiąganie celów Strategii Sieci Agora wymaga działań w następujących dziedzinach: 1. Polityczne wsparcie zrównoważonej turystyki 2. Rozwój wiedzy i kompetencji 3. Innowacje dotyczące rozwoju produktu 4. Rozwój i zagospodarowanie obszarów recepcyjnych 5. Współpraca, w tym sieciowa, partnerów w ramach sieci Agora Dla każdej z tych dziedzin zdefiniowano: - kluczowe zagadnienia, które należy podjąć konkretyzując plan działania - zalecane sposoby działania

Strategia wspierania rozwoju turystyki zrównoważonej w Regionie Bałtyckim Projekt AGORA – Sieć zrównoważonej turystyki w Regionie Bałtyckim Spośród obszernej listy zagadnień - ok. 5-9 w każdej dziedzinie - na podstawie wskazań interesariuszy zgromadzonych na Spotkaniu w Berlinie wybrano 10 najważniejszych do podjęcia w najbliższym czasie i zarysowano dla nich 4 plany realizacyjne działań. Jako główne przesłanie realizacyjne zalecono poszerzanie udziału różnych podmiotów - dalszy rozwój i wzmacnianie sieci w ramach B21 („Agora network” ).