EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 EU PHARE TWINNING PROJECT PL/03/IB/AG/05 L EADER Nowe podejście do rozwoju terenów wiejskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Struktura, treść i sposób opracowania
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Wsparcie aktywności gospodarczej
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Podejście Leader w latach :
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 EU PHARE TWINNING PROJECT PL/03/IB/AG/05 L EADER Nowe podejście do rozwoju terenów wiejskich

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Instytut Rozwoju Regionalnego Galicji  Agencja Rozwoju Lokalnego  Założona w 1985  Dynamizacja ekonomiczna i społeczna  Waloryzacja potencjału obszaru  Szerokie wsparcie lokalne i instytucjonalne ”Myśleć globalnie, działać lokalnie”

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  Pilotażowy program europejski do walki z ubóstwem  Grupa robocza powołana do opracowania wspólnej dla UE inicjatywy rozwoju terenów wiejskich… Instytut Rozwoju Regionalnego Galicji

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 L EADER: więcej niż inicjatywa, metoda….

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Nowe podejście do rozwoju terenów wiejskich  Trwały rozwój  Oddolne podejście „bottom up” uwzględniające udział społeczności lokalnej  Lokalne środki i inicjatywy aktorów społecznych i gospodarczych  Uzupełniające się działania  Postępująca internacjonalizacja  Struktura stowarzyszenia, prawdziwi rzecznicy rozwoju lokalnego

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  “efekt stymulujący”.  Integracja pionowa.  Sieciowanie. Nowe podejście do rozwoju terenów wiejskich

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Metoda LEADER  Podejście terytorialne  Podejście oddolne uwzględniające udział lokalnej społeczności  Współpraca horyzontalna (Lokalne Grupy Działania: LGD)  Charakter innowacyjny działań wspierających rozwój wsi  Zintegrowane i wielosektorowe podejście  Decentralizacja zarządzania i finansów  Sieciowanie i współpraca międzynarodowa. Wyszczególnienie

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 LEADER I (1991 – 1994) dał początek nowej polityce rozwoju wsi, opartej na podejściu terytorialnym i aktywnym udziale społeczności lokalnej. Inicjatywa liczy w Hiszpanii 52 grupy LGD. (Lokalne Grupy Działania) LEADER II (1994 – 1999) rozpowszechnił idee Leader I kładąc szczególny nacisk na innowacyjny charakter projektów. W Hiszpanii w ramach LEADER II realizowano 133 programy Od LEADER I do LEADER +

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 LEADER+ ( ) spełnia rolę laboratorium odkrywającego nowe możliwości rozwoju, pomagając aktorom z terenów wiejskich odkryć potencjał swojego obszaru i zastosować go w rozwiązaniach na dłuższą metę. W Hiszpanii rozwija się 145 programów Leader +, w których LGD jest jedyną dopuszczalną formą organizacji. Od LEADER I do LEADER +

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Od LEADER I do LEADER + Dane

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 1 Program krajowy Cele: Wypracowanie programów grup międzyregionalnych Integracja w Sieci wszystkich terytoriów wiejskich 17 Programy regionalne Opracowywane przez Regiony Autonomiczne dla grup LGD, których działania dotyczą obszaru należącego do jednego Regionu Autonomicznego Program LEADER+ w Hiszpanii 5 Grupy Leader+ międzyregionalne 140 Grupy Leader + regionalne

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05

STRUKTURA PROGRAMÓW.  Oś 1.- STRATEGIE ROZWOJU  Os 2.- WSPÓŁPRACA Międzyterytorialna Międzynarodowa  Oś 3.- Utworzenie sieci  Oś 4.- Zarządzanie, działanie i ocena.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Programy LEADER+ powinny dotyczyć następujących tematów przedstawionych przez Komisję: STRUKTURA PROGRAMÓW.  Stosowanie Nowych Technologii.  Polepszanie jakości życia.  Waloryzacja produktów lokalnych.  Wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Zawiera działania subwencjonowane przez grupy LGD: Oś 1 Strategie rozwoju  Nabywanie kompetencji  Zarządzanie, funkcjonowanie i obsługa techniczna.  Usługi dla ludności.  Dziedzictwo naturalne.  105. Waloryzacja lokalnych produktów rolnych.  106. Małe i średnie firmy, usługi.  Waloryzacja dziedzictwa kulturowego i architektonicznego.  Turystyka  Inne inwestycje  Szkolenie i zatrudnienie

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Zawiera działania subwencjonowane przez grupy LGD: Oś 2 Współpraca 201. Współpraca międzyterytorialna  Projekty skierowane do realizacji na terenie krajowym, wybrane przez LGD w grupie programów i inicjatyw z zakresu rozwoju wsi, z których co najmniej jeden dotyczył będzie Leader Współpraca międzynarodowa  W Unii Europejskiej: Projekty o współpracy prowadzone przez LGD, wybrane z zakresu programów i inicjatyw rozwoju terenów wiejskich, z których przynajmniej jeden związany będzie z programem Leader +, i z przynajmniej 2 krajami członkowskimi.  Z obszarami krajów spoza UE w których istnieją Lokalne Grupy Dzialania Leader+

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Wnioski Leader +. Zawartość programów przedstawionych przez LGD (1)  LGD: Lokalne Grupy Działania  Opis i dane  Osobowość prawna  Relacje między członkami  Streszczenie prowadzonych działań  Możliwości ekonomiczne, administracyjne i techniczne  Terytorium wdrażania  Sytuacja wyjściowa  Struktura fizyczna i środowisko naturalne  Struktura ludności.  Struktura socjoekonomiczna

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  Strategia Rozwoju  Zagadnienia główne i operacyjne  Oś rozwoju i aspekty spokrewnione  Typologia planowanych działań  Spodziewane efekty, wskaźniki rezultatu i oddziaływań  Połączenie z innymi programami rozwoju obszarów wiejskich  Zarządzanie i wdrażanie programów  Grupa kierownicza  Procedury zarządzania  Roczne i okresowe prognozy finansowe Wnioski LEADER +. Zawartość programów przedstawionych przez grupy LGD (2)

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 WYMOGI dla grup LGD beneficjentów programu LEADER +  Zrównoważony i reprezentatywny skład partnerów prywatnych i publicznych, pochodzących z różnych sektorów socjoekonomicznych obszaru.  Członkowie grupy LGD o publicznej osobowości prawnej nie będą mieć więcej niż 50% głosów w organach decyzyjnych.  Grupy LGD mają niedochodowy charakter.  Wykazują się jawnością przy przyznawaniu funkcji i stanowisk.  Będą prowadziły oddzielną księgowość dla działań Leader +

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 WYMOGI STAWIANE PROGRAMOM LEADER + PRZEDSTAWIANYM PRZEZ LGD  Powinny dotyczyć okręgów wiejskich, fizycznie, ekonomicznie i społecznie tworzących jednolitą całość.  Powinny być opracowane przez LGD i dostosowane do strategii programów regionalnych.  Będą zawierać procedury zarządzania środkami pochodzącymi z subwencji.  Będą uwzględniać porozumienia Administracji Lokalnych o ich udziale finansowym w programie.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 ZATWIERDZENIE PROGRAMÓW  Procedury zarządzania  System informowania publicznego o programie.  Propozycja Grupy Kierowniczej: Liczba Profil Funkcje Kryteria doboru i zatrudnienia.  Prognozy kosztów funkcjonowania prowadzone w księgach kosztów i rocznych sprawozdaniach.  Wyznaczenie w ramach grupy LGD, administratora i osoby odpowiedzialnej za finanse publiczne.  Otwarcie jedynego autoryzowanego przez Skarb Państwa konta bankowego. Podpisanie porozumienia AUTORYZACJA POCZĄTKKU DZIAŁAŃ

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05

Kryteria wyboru

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  Dekret Królewski 2/2002, z dnia 2 stycznia.  Porozumienia między Organizmami Pośredniczącymi i LGD.  Program Pomocy we wdrażaniu Inicjatywy Leader +. (Decyzja C(2001)1245 z dnia 18 maja, poprawka: Decyzja nº C(2005), z dnia 2 lutego.  Regulamin (CE) 448/2004 z dnia 10 marca  Zarządzenie APA/64/2004, z dnia 15 stycznia. Odnosi się do Osi 2, dotyczącej współpracy. Dokumenty stanowiące o wdrożeniu Inicjatywy Leader + w Hiszpanii Zakres krajowy  Instrukcje dotyczące działań regionalnych.  Podręcznik procedur dla prowadzenia dokumentacji.  Podręcznik procedur do opracowania sprawozdań z wypełniania programu. Zakres regionalny  Procedury zarządzania każdej grupy LGD. Zakres grup LGD

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 DEKRET KRÓLEWSKI 2/2002 z 2 stycznia.  Wymogi stawiane grupom LGD  Wymogi stawiane programom LGD.  Komitet śledzący rozwój działań  Komórka Animacji i Promocji Rozwoju Wsi  Wymogi dotyczące treści Umów z LGD.  Minimalne wymogi dotyczące Procedur Zarządzania LGD. Reguluje wdrażanie Inicjatywy Unijnej Leader + w Hiszpanii.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 ZADANIA: ORGANIZACJA POŚREDNIA  Zapewnić prawidłowe wdrażanie inicjatywy na wybranych obszarach.  Zagwarantować aby subwencja była realizowana w sposób zgodny z normą unijną.  Podpisać z Komisją Europejską a później z grupami LGD, Porozumienia aprobujące i regulujące wdrażanie inicjatywy przez grupy LGD.  Podzielić między grupy LGD dotacje finansowe przewidziane w programach regionalnych.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 KOMÓRKA ANIMACJI I PROMOCJI ROZWOJU WSI  Zadaniem jej jest zorganizowanie pracy w sieci obszarów wiejskich, będących lub nie beneficjentami programu Leader +.  Zarządzana jest przez Ministerstwo Rolnictwa, a bezpośrednio przez Dyrekcję Generalną Rozwoju Wsi.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 PUBLIKACJE

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 STRONA INTERNETOWA

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 ZAWIERA: UMOWA między ORGANIZACJĄ POŚREDNICZĄCĄ a LGD  Wartość subwencji krajowych i unijnych.  Zakres geograficzny i obiekt działań.  Zastosowanie linii działań.  Zasady działań.  Przyznanie środków pomocy beneficjentom ostatecznym.  Procedury zarządzania.  Wypłacanie subwencji.  Gwarancje  System opracowania sprawozdań.  Kontrolę finansowa  Redukcję, zawieszenie i zniesienie pomocy unijnej  Zwrot funduszy przyznanych niesłusznie.  Zapobieganie, odnajdywanie i korygowanie nieprawidłowości.  Charakter, czas trwania i sprawdzanie Porozumienia  Regulamin

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 PROCEDURY ZARZĄDZANIA KAŻDEJ LGD  Mechanizmy funkcjonowania i podejmowanie decyzji.  Systemy rozpowszechniania programu.  Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków.  Opracowywanie sprawozdań technicznych i gospodarczych.  Wybór projektów. Kryteria wg Skali Wymogów.  Metodologia certyfikacji.  Motywacja decyzji.  Rejestry i śledzenie realizacji projektów.  Mechanizmy kontroli i odzyskania subwencji.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 FAZY przebiegu Dokumentacji WNIOSEK O SUBWENCJĘ OPRACOWANIE SPRAWOZDAŃ DECYZJA O PRZYZNAIU POMOCY CERTYFIKACJA  Wyciąg i streszczenie wymaganej dokumentacji.  Opracowanie dokumentu o nie rozpoczęciu inwestycji.  Kryteria Wyboru projektu wg jego procedur zarządzania.  Podanie o sprawozdanie wybieralności.  Szczegółowe informacje o procedurach, wymogach i nakazach.  Doradztwo potencjalnym promotorom.  Opracowanie techniczne, ekonomiczne i finansowe projektu.  Opinia organu decyzyjnego LGD.  Przekazanie decyzji wraz z uzasadnieniem promotorowi.  Wyciąg i analiza dokumentacji wymaganej w tej fazie.  Nadanie ostatecznej formy umowie o subwencję z promotorem, wyjaśnienie klauzuli.  Jeśli LGD zaaprobował wypłacenie zaliczki, promotor może zgłosić się po jej odbiór od chwili podpisania kontraktu.  Sprawdza akredytowaną dokumentację wydatków lub inwestycji i płatności.  Sprawdza zajęcie terenu i sposób informowania o projekcie. (tablice informacyjne w miejscu budowy)  W fazie końcowej zatwierdza początek działalności, deklarację działalności, deklarację pracy firmy i stworzenia miejsc pracy oraz posiadanie niezbędnych zezwoleń.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 KONTROLA FINANSOWA Pierwszy Poziom Kontroli, Zakres odpowiedzialności grup LGD. Funkcje Osoby Odpowiedzialnej za Administrację i Finanse Drugi Poziom Kontroli, Trzeci Poziom Kontroli, Zakres odpowiedzialności Organizacji Pośredniczącej. Rola Biura ds. Doradztwa Rolnego Regionu Autonomicznego Zakres odpowiedzialności Biura Inspekcji Generalnej Administracji Stanu i Biura Inspekcji Generalnej Regionu Autonomicznego.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  Każda LGD musi wyznaczyć Osobę Odpowiedzialną za Zarządzanie i Finanse - R.A.F. spośród swoich członków pochodzących także z Jednostki Lokalnej (Entidad Local).  Jednostka Lokalne wyznacza osobę wypełniającą obowiązki R.A.F.  LGD i Jednostka Lokalna podpisują Porozumienie.  Porozumienie zawiera Aneks w którym osoba wyznaczona do pełnienia funkcji RAF pisemnie wyraża swoją zgodę.  Osoba ta winna posiadać zdolność kontroli i przeglądu funduszy publicznych oraz działać w zgodzie z zasadą o autonomii funkcjonalnej.  Ustalenie wynagrodzenia dla R.A.F powinno dokonać się obiektywnie biorąc pod uwagę jako odnośnik jego dochody w Jednostce Lokalnej.  Okres wypłacania wynagrodzenia wyznaczają grupy LGD wraz R.A.F. W Galicji, całość płatności przeznaczonych na wynagrodzenie dla R.A.F nie może przekraczać 0,7% budżetu programu. Pierwszy Poziom Kontroli Osoba Odpowiedzialna za Administrację i Finanse.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  Podanie podpisane i sporządzone zgodnie z wymogami.  Dokumenty o nie rozpoczęciu inwestycji.  Raport techniczny i gospodarczy podpisany przez dyrekcję i dostosowanie się do kryteriów i skali wymogów a także do wymogów Trybu Przyznawania Subwencji (Regimen de Ayudas)  Dokumentacja, zezwolenia i autoryzacje projektu, w sposób przewidziany w Trybie Przyznawania Subwencji.  Zgoda organu decyzyjnego LGD.  Umowa podpisana przez Przewodniczącego LGD i beneficjenta.  Istnienie dotacji do rozporządzenia.  Istnienie raportu sprzyjającego przyznaniu subwencji.  Spełnienie obowiązków podatkowych i związanych z Ubezpieczeniem Społecznym.  Spełnienie zasad o jawności, zgromadzeniu i bezstronności.  Zaliczki, zgodnie z istniejącymi gwarancjami, nie przekroczą 40%. Pierwszy Poziom Kontroli Funkcje Osoby Odpowiedzialnej za Administrację i Finanse FAZA KONTROLI KOSZTÓW

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  Gdy istnieje umowa koncesyjna poprawnie sporządzona  Gdy istnieje certyfikat zaistnienia i uzasadnienia kosztu.  Gdy spełnione zostały wymogi ustalone w Trybie Przyznawania Subwencji (Regimen de Ayudas) i w procedurach zarządzania LGD.  W wypadku zbieżności z innymi subwencjami, czy nie są rozbieżne.  Gdy motywy inwestycji i wypłacenie środków są prawidłowo uzasadnione i zgodne z ustaleniami umowy; podobnie jak reszta ustaleń zaaprobowanych przez beneficjenta.  Gdy istnieje certyfikat ekipy technicznej dyrekcji, który potwierdzi materialną realizację projektu i jego inwestycji.  Jeśli płatności dokonały się w postanowieniu poprzedzającym koncesję, będącą na bieżąco względem obowiązków podatkowych i związanych z Ubezpieczeniem Społecznym.  Jeśli płatności są regulowane w trybie późniejszym do koncesji, będącej na bieżąco z obowiązkami podatkowymi i Ubezpieczeniem Społecznym. Pierwszy Poziom Kontroli Funkcje Osoby Odpowiedzialnej za Administrację i Finanse Faza rozpoznania obowiązku płatności.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05  Zbadana zostanie wybieralność projektów i brak podwójnego finansowania. Drugi Poziom Kontroli Zakres odpowiedzialności Organizacji Pośredniczącej. Rola Biura ds. Doradztwa Rolnego Regionu Autonomicznego (w Galicji: AGADER Galicyjska Agencja Rozwoju Wsi) Faza sporządzania budżetu:  Zbadana zostanie wybieralność kosztów i płatności związanych z tymi projektami a także sytuacja inwestycji i kosztów współfinansowanych. Faza certyfikacji:  Sprawozdanie z działalności.  Kontrole i wizyty w terenie.  Raporty o subwencjonowaniu.

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Nadmierna biurokracja inicjatywy = Utrata zdolności skutecznego zarządzania

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 ZALICZKA PŁATNOŚCI CZĘŚCIOWE PŁATNOŚĆ KOŃCOWA 7% całości sumy zatwierdzonej grupie LGD i odnotowane w ich planie finansowym. Po sformalizowaniu Umów z LGD, bez żadnych dodatkowych wymogów ani dodatkowych gwarancji. Całość sumy funduszów FEOGA-O z dodaniem projektów właściwie uzasadnionych przez LGD w cztero-semestralnych sprawozdaniach z działalności. Regularnie, trzy razy w roku. W zakończeniu i właściwym uzasadnieniu wykonania programu Leader + Zgodność w kwestii udostępnienia przez Organizację Pośredniczącą realizacji kredytów zdeponowanych w LGD. FUNDUSZE FEOGA - O PŁATNOŚCI GRUPOM LGD

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 ZALICZKA PŁATOŚCI CZĘŚCIOWE I CAŁKOWITE 50% przyznanej sumy rocznej zaaprobowanej przez LGD, odnotowanej w planie finansowym LGD. Regularnie, raz w roku. Potrzeba dostarczenia poręczenia bankowego przez LGD. Całość sumy funduszy FEOGA-O z dodaniem projektów właściwie uzasadnionych przez LGD w cztero-semestralnych sprawozdaniach z działalności. Regularnie, trzy razy w roku. FUNDUSZE KRAJOWE PŁATNOŚCI GRUPOM LGD Opóźnienia w płatnościach!!

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Zdobycze cichej rewolucji  Stworzenie miejsc pracy (kobiety, młodzież)  Polepszenie jakości życia  Osiedlenie ludności  Odzyskanie dziedzictwa architektonicznego  Promocja produktów lokalnych (komercjalizacja)  Usługi sąsiedzkie  Wprowadzenie nowych technologii  Stworzenie miejsc hotelowych w agroturystyce  Urozmaicenie sposobu życia (czas wolny, sport, muzea …)

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 PODSUMOWANIE PUZZLE rozwoju

EU PHARE TWINNING PROYECT PL/03/IB/AG/05 Wnioski  Dekret Królewski jako wsparcie drugiego filaru Wspólnej Polityki Rolnej.  Nowe osiągnięcia dla terytoriów wiejskich.  Konkurencja.  Skuteczność inicjatywy leader (programy PRODER i AGADER).  Szanse i możliwości zawarte w programie.  Zastosowanie rozwiązań leader w 4 osiach programu Rolnego Funduszu Europejskiego Rozwoju Wsi: FEADER  Znaczenie LGD.  Współpraca jako kluczowy element strategii rozwoju.