Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Partnerstwo Drawy” w Szczecinku Podpisanie umowy ramowej: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego SZCZECIN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Spotkanie informacyjne PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA W RAMACH DZIAŁANIA 11.4 OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
SPÓŁKI WODNE Barbara Wójcik Dyrektor Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie 2013.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
1 Lokalna Strategia Rozwoju Najważniejsze rozwiązania.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Ogólne uwarunkowania i doświadczenia współpracy z samorządami na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu Konferencja „Współpraca Lasów.
RÓŻNICOWANIE W KIERUNKU DZIAŁALNOŚCI NIEROLNICZEJ w Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich Kanału Elbląskiego Iława, 25 marca 2011 roku, opracowanie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
DARŁOWSKA LOKALNA GRUPA RYBACKA W DORZECZU WIEPRZY GRABOWEJ I UNIEŚCI.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
NABÓR WNIOSKÓW NA WYBÓR STOWARZYSZENIA DO REALIZACJI LSROR W RAMACH OSI PRIORYTETOWEJ 4 Termin: od 30 października 2009 r. do 30 marca 2010 r. Wysokość.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Dofinansowanie UE [PLN]
Harmonogram i zasady konkursu dla działania 8. 4
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Partnerstwo Drawy” w Szczecinku Podpisanie umowy ramowej: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego SZCZECIN 09 Listopada 2010r.

LOGO:

Powstanie LGR „Partnerstwo Drawy”: Formalnie w dniu 4 września 2009 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Szczecinku odbyło się zebranie założycielskie Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka „Partnerstwo Drawy” w Szczecinku, w którym uczestniczyło 18 osób. Inicjatorami zebrania założycielskiego byli przedstawiciele sektora rybackiego i społecznego. Obecni byli przedstawiciele: samorządów lokalnych, podmiotów gospodarczych oraz osoby prywatne. Osiągnięto w ten sposób zakładany rozporządzeniem wymóg, tzw.: trójsektorowości w zakresie porozumienia i współpracy pomiędzy poszczególnymi sektorami.

Powstanie – c.d. Podczas zebrania założycielskiego obecni członkowie Stowarzyszenia przyjęli Statut Stowarzyszenia oraz wybrali Komitet Założycielski Stowarzyszenia, który został upoważniony przez członków – założycieli do reprezentowania Stowarzyszenia do czasu zwołania Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia. W skład Komitetu Założycielskiego weszło 5 osób, członków - założycieli.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Partnerstwo Drawy”. Gminy wchodzące w skład Stowarzyszenia LGR „Partnerstwo Drawy” : 1.Gmina Drawsko Pomorskie 2.Gmina Złocieniec 3.Gmina Czaplinek 4.Gmina Wierzchowo 5.Gmina Ostrowice 6.Gmina Kalisz Pomorski 7.Gmina Barwice 8.Gmina Grzmiąca 9.Gmina Borne Sulinowo

„Partnerstwo Drawy” – c.d. Członkowie Stowarzyszenia to również m.in.. : 1. Starostwo Powiatowe - Szczecinek 2. Starostwo Powiatowe - Drawsko Pomorskie Powiat szczecinecki w liczbach : Powierzchnia ha Ludność mieszkańców Powiat drawski w liczbach : Powierzchnia ha Ludność mieszkańców

Gminy stowarzyszone w LGR „Partnerstwo Drawy” :

Opis obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia LGR „Partnerstwo Drawy”: Powierzchnia – 2.712,00 km² Liczba mieszkańców – Wschodnio – południowa część Województwa Zachodniopomorskiego Obręb Powiatu Drawskiego oraz część Powiatu Szczecineckiego

Charakterystyka obszarowa i powierzchniowa LGR : Powierzchnia całkowita obszaru LGR „Partnerstwo Drawy” wynosi 2712,00 km2. Największą powierzchniowo gminą jest gmina Borne Sulinowo zajmująca 484 km2 (17,85% powierzchni obszaru LGR „Partnerstwo Drawy”). Najmniejszą gminą w LGR „Partnerstwo Drawy” jest gmina Ostrowice – 150,42 km2 (5,3% powierzchni obszaru LGR „Partnerstwo Drawy”). Największymi gminami LGR „Partnerstwo Drawy” pod względem liczby mieszkańców są: Drawsko Pomorskie, (20,17% LGR) i Złocieniec (19% LGR).

Członkowie LGR „Partnerstwo Drawy” : Na dzień złożenia wniosku do MRiRW w Warszawie, tj. na 31 marca 2010 r. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Partnerstwo Drawy” w Szczecinku liczy 68 członków, wśród których znajdują się reprezentanci wszystkich trzech sektorów, w tym 9 gmin i 2 starostwa powiatowe oraz 5 podmiotów gospodarczych.

Charakterystyka członków : Łącznie na 68 wszystkich członków, to: - 16 członków reprezentuje sektor publiczny, - 30 członków reprezentuje sektor społeczny, a - 22 członków reprezentuje sektor gospodarczy. Innymi słowy przedstawiciele sektora społecznego stanowią 44,12 % ogólnej liczby członków, przedstawiciele sektora publicznego stanowią 23,53 % natomiast sektor gospodarczy stanowi 32,35 % wszystkich członków Stowarzyszenia.

Siedziba LGR „Partnerstwo Drawy” : Siedziba Stowarzyszenia mieści się w Szczecinku pod adresem: ul. 28 Lutego 16, Szczecinek (budynek Starostwa Powiatowego)

Informacje o LGR „Partnerstwo Drawy”: KRS numer: ; Data wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego – 29 października 2009 r. REGON : ; NIP: ; ARiMR - numer identyfikacyjny: ;

Informacje o LGR „Partnerstwo Drawy”: Rachunek Bankowy: Bałtycki Bank Spółdzielczy oddział w Szczecinku ; konto nr: ,

Zarząd Stowarzyszenia LGR: Prezes – Krzysztof Lis Wiceprezes – Grzegorz Witkowski Sekretarz – Ryszard Jasionas Skarbnik – Grażyna Kraczek Członek Zarządu – Tomasz Łajczak Członek Zarządu – Jerzy Gospodarek Członek Zarządu – Andrzej Urban Członek Zarządu – Mariusz Getka

O terenach LGR: Na obszarze LGR istnieją bardzo dobre warunki środowiskowe dla produkcji rybackiej, bogactwo gatunków ryb, w tym unikalnych tj. sielawa, sieja. Mocną stroną jest duża liczba akwenów oraz ich powierzchnia. Liczba 281 jezior sprawia, że Pojezierze Drawskie to raj dla wędkarzy

Problemy: Niestety sektor rybacki cechuje również wiele słabości. Sektor jest niedoinwestowany, mało innowacyjny i mało efektywny. Skutkuje to niską dochodowością. Barierami dla rybactwa jest kłusownictwo i zwiększająca się ilość kormoranów. Niewystarczająca naturalna reprodukcja ryb powoduje potrzebę wspomagania rozrodu ryb. Niezadowalający jest popyt na ryby oraz brak koordynacji czy podejścia strategicznego.

Rozwiązania: Zbawienne dla sektora rybackiego oraz rozwoju obszaru LGR mogą być: Rozwój infrastruktury około rybackiej. Działalność gospodarstw rybackich na rzecz usług (turystyka, gastronomia, handel). Poprawa dystrybucji ryb. Zminimalizowanie kłusownictwa. Warunkiem dla prawidłowego rozwoju obszaru jest natomiast skuteczna dbałość o środowisko naturalne.

Proponowane założenia strategiczne dla sektora rybackiego: Wspomaganie rozrodu cenniejszych gatunków ryb. Zwiększenie możliwości połowów wędkarskich. Rozwój działalności poza rybackiej przez rybaków. Pomoc w tworzeniu mikroprzedsiębiorstw dywersyfikujących źródła dochodów ludności, zwłaszcza rybaków.

c.d.: Inwentaryzacja regionalnych produktów na obszarze LGR. Ściślejsze powiązanie turystyki z rybactwem. Podnoszenie kompetencji zawodowych i społecznych ludności. Dbałość o bioróżnorodność w środowisku naturalnym. Działanie na rzecz dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem tradycji rybackich.

„Współczynnik rybackości dla LGR”: Przy obszarze działania LGR obejmującym ilość 82,062 mieszkańców niezbędne jest uzyskanie potwierdzenia w zakresie udokumentowania, że na tym terenie znajduje się 41,03 osób spełniających wymagania co do wyliczenia „współczynnika rybackości”

c.d. „współczynnik rybackości”: Na podstawie analizy zgromadzonych materiałów, na terenie obszaru objętego działaniem LGR potwierdzono ilość 60,90 osób spełniających uwarunkowania i wytyczne związane z wyliczeniem współczynnik „Współczynnik rybackości” wynosi – 0,74212.

Budżet LGR „Partnerstwo Drawy” : Zakładając tak wyliczony współczynnik i biorąc pod uwagę kwotę dofinansowania w wysokości 239,-PLN na mieszkańca obszaru LGR stanowi to wielkość szacunkową budżetu przypadającą na okres funkcjonowania programu operacyjnego Osi Priorytetowej 4 PO RYBY 2007 – 2013 Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Rybackiej „Partnerstwo Drawy” w Szczecinku w wysokości rzędu ,00,-PLN, którą ujęto we wniosku o wybór LGR złożonym w ramach konkursu do MRiRW w Warszawie.

Budżet LGR „Partnerstwo Drawy” : Budżet przypadający na okres funkcjonowania programu operacyjnego Osi Priorytetowej 4 PO RYBY 2007 – 2013 dla Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka „Partnerstwo Drawy” w Szczecinku wynosi ,59,-PLN, co po ocenie i weryfikacji Grupy LGR przez MRiRW stanowi 93,24% kwoty wniosku.

Budżet – działania: ** Środek 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w tym: - Wzmocnienie konkurencyjności i utrzymaniu atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa – ,90,-PLN ZWROT KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH DO 85% - Restrukturyzacja i reorientacja działalności gospodarczej oraz dywersyfikacja zatrudnienia osób mających pracę związaną z sektorem rybactwa w drodze tworzenia dodatkowych miejsc pracy poza tym sektorem – ,52,-PLN ZWROT KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH DO 60%

Budżet – ciąg dalszy : - Podnoszenie wartości produktów rybactwa, rozwój usług na rzecz społeczności zamieszkującej obszary zależne od rybactwa – ,52,-PLN ZWROT KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH DO 60% - Ochrona środowiska i dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności oraz przywracanie potencjału produkcyjnego sektora rybactwa w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej lub przemysłowej – ,52,-PLN ZWROT KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH DO 100%

Budżet – ciąg dalszy : - Funkcjonowanie lokalnej grupy rybackiej, zwanej dalej „LGR”, oraz nabywanie umiejętności i aktywizacja lokalnych społeczności – ,75,-PLN ZWROT KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH DO 100% ** Środek 4.2 Wsparcie na rzecz współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej w wysokości równej – ,38,-PLN ZWROT KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH DO 100% ** Razem Oś Priorytetowa 4 „Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa” na lata finansowania projektu wynosi – ,59,-PLN.

Analiza SWOT dla LGR : Analizę SWOT dla LGR oraz jej elementy zapisów opracowano podczas spotkań warsztatowych dotyczących tworzenia Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich LGR „Partnerstwo Drawy”. Analizę SWOT przeprowadzono w 3 dziedzinach i 7 obszarach priorytetowych: - Dziedzina 1: Gospodarka – Obszary priorytetowe to: 1.Rybactwo; 2.Mikroprzedsiębiorczość; 3.Produkty lokalne; 4.Turystyka. - Dziedzina 2 : Społeczeństwo - Obszar priorytetowy to: 5.Kompetencje mieszkańców i aktywizacja mieszkańców. - Dziedzina 3 : Krajobraz - Obszary priorytetowe to: 6.Środowisko naturalne; 7.Dziedzictwo kulturowe.

Cele określone w Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich ( LSROR ): Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich (LSROR) będzie podstawowym narzędziem LGR „Partnerstwo Drawy” służącym efektywnemu zarządzaniu procesem rozwoju na terenie gmin wchodzących w skład obszaru LGR.

Założenia LSROR : Opracowując LSROR dla LGR uznano, że zbawienne dla sektora rybackiego oraz rozwoju obszaru LGR mogą być: rozwój infrastruktury około rybackiej, działalność gospodarstw rybackich na rzecz usług (turystyka, gastronomia, handel), poprawa dystrybucji ryb, zminimalizowanie kłusownictwa. Warunkiem dla prawidłowego rozwoju obszaru jest natomiast skuteczna dbałość o środowisko naturalne. Przyjęto następujące założenia strategiczne dla sektora rybackiego: - Wspomaganie rozrodu cenniejszych gatunków ryb; - Zwiększenie możliwości połowów wędkarskich; - Rozwój działalności poza rybackiej przez rybaków;

założenia LSROR - ciąg dalszy : - Pomoc w tworzeniu mikroprzedsiębiorstw dywersyfikujących źródła dochodów ludności, zwłaszcza rybaków; - Inwentaryzacja regionalnych produktów na obszarze LGR; - Ściślejsze powiązanie turystyki z rybactwem; - Podnoszenie kompetencji zawodowych i społecznych ludności; - Dbałość o bioróżnorodność w środowisku naturalnym; - Działanie na rzecz dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem tradycji rybackich.

Wizja LGR „Partnerstwa Drawy” : WIZJA LGR : Pojezierze Drawskie - znana kraina aktywizacji i zrównoważonego rozwoju funkcji turystycznych, gospodarki rybackiej i wędkarstwa w oparciu o zasoby przyrodnicze w szczególności jeziora i rzeki.

Misja LGR „Partnerstwa Drawy”: LGR „Partnerstwo Drawy”: jest rozwijającą się organizacją, której sprawne, przejrzyste i skuteczne działania wpływają na poprawę jakości życia na obszarach, na których i ryby mówią.

Cele główne i cele szczegółowe LSROR LGR „Partnerstwo Drawy”: CEL GŁÓWNY 1: Poprawa jakości życia mieszkańców obszaru Stowarzyszenia LGR „Partnerstwo Drawy” Cele szczegółowe: Poprawienie jakości krajobrazu i estetyki obszaru LGR; Pomoc w tworzeniu mikroprzedsiębiorstw, dywersyfikujących źródła dochodów ludności, zwłaszcza rybaków; Podnoszenie kompetencji zawodowych i społecznych ludności; Inwentaryzacja i wsparcie regionalnych produktów na obszarze LGR.

Cele główne i cele szczegółowe LSROR LGR „Partnerstwo Drawy”: CEL GŁÓWNY 2: Zwiększenie rentowności sektora rybackiego w powiązaniu z innymi sektorami gospodarki i aktywnością społeczną Cele szczegółowe: Usprawnienie systemów dystrybucji ryb i produktów rybnych; Wspomaganie rozrodu cenniejszych gatunków ryb i ich reintrodukcja; Zwiększenie możliwości połowów wędkarskich; Rozwój działalności poza rybackiej przez rybaków; Zmniejszenie zjawiska kłusownictwa; Reintrodukcja ichtiofauny.

Cele główne i cele szczegółowe LSROR LGR „Partnerstwo Drawy”: CEL GŁÓWNY 3: Rozwój turystyki na obszarze LGR w oparciu o zasoby krajobrazowe i przyrodnicze Cele szczegółowe: Wzrost atrakcyjności oferty turystycznej szczególnie w oparciu o sektor rybacki; Identyfikacja i wprowadzenie do świadomości społecznej oraz obiegu rynkowego produktów lokalnych, regionalnych i tradycyjnych; Wydłużenie sezonu turystycznego; Zwiększenie i modernizacja infrastruktury oraz bazy turystycznej ze szczególnym uwzględnieniem wędkarstwa i rybactwa.

Cele główne i cele szczegółowe LSROR LGR „Partnerstwo Drawy”: CEL GŁÓWNY 4: Poprawa warunków dla zachowania i ochrony środowiska Cele szczegółowe: Zachowanie i ulepszenie środowiska naturalnego, w szczególności jezior i rzek oraz udostępnienie go mieszkańcom obszaru i turystom; Wykorzystanie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego na rzecz rozwoju lokalnego; Dbałość o bioróżnorodność w środowisku naturalnym.

Przedsięwzięcia LSROR : Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich przewiduje realizację sześciu przedsięwzięć: 1. Infrastruktura przy wodzie; 2. Lokalny rynek rybny; 3. Turystyka – woda – ryby; 4. Ochrona środowiska; 5. Imprezy – promocja – edukacja; 6. Przedsiębiorczość – innowacyjność – modernizacja.

Przedsięwzięcia LSROR : Każde z przedsięwzięć będzie miało swoje odzwierciedlenie w Zespołach Tematycznych, powołanych spośród członków Stowarzyszenia LGR „Partnerstwa Drawy” oraz innych zainteresowanych osób (ekspertów, branżowców, pasjonatów, liderów lokalnych) oraz działaniach koordynacyjnych prowadzonych przez Zarząd i Biuro LGR „Partnerstwo Drawy”. Zespół tematyczny danego przedsięwzięcia będzie prowadził działania kreatywne, planistyczne, promocyjne oraz monitorujące przedsięwzięcia. Zespoły Tematyczne będą zgłaszały wnioski w sprawie aktualizacji LSROR do Walnego Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia LGR „Partnerstwo Drawy”.

Rodzaje operacji, które mogą uzyskać wsparcie m.in. to : I Typ operacji: „Infrastruktura przy wodzie” Zagospodarowanie przystani żeglarskiej. Budowa pomostów pływających do wykorzystania przemiennego przez żeglarzy i wędkarzy. Modernizacja stanicy harcerskiej. Wykup, budowa, remont lub modernizacja infrastruktury turystycznej, w szczególności przystani, kąpielisk, punktów widokowych, miejsc wypoczynkowych, tras turystycznych.

Rodzaje operacji - ciąg dalszy: II Typ operacji: „ Lokalny rynek rybny” Utworzenie systemu lokalnego dystrybucji ryb, np.: targ rybny w głównych miastach Pojezierza Drawskiego. Sielawa – markowym produktem pojezierza drawskiego. Utworzenie smażalni, promocja spożywania ryb w istniejących barach, restauracjach. Lokalny system piętnowania kłusownictwa.

Rodzaje operacji - ciąg dalszy: Inwestycje polepszające warunki przechowywania produktów rybactwa. Zakup specjalistycznych samochodów m.in.. do transportu ryb, łodzi rybackich, sprzętu rybackiego. Tworzenie i rozwój alternatywnych systemów sprzedaż produktów rybactwa. Budowa, wykup, remont, modernizacja infrastruktury drobnego rybactwa.

Rodzaje operacji - ciąg dalszy: III Typ operacji: „Turystyka – woda – ryby” Budowa centrum obsługi turystów ze smażalnią ryb. Tworzenie specjalnych łowisk wędkarskich. Oznakowanie i zagospodarowanie szlaków kajakowych. System połączeń kołowych i przewozu jachtów pomiędzy jeziorami. Rozwinięcie działalności agroturystycznej w tym budowa, zakup domków letniskowych, pól namiotowych, przystani wodnych.

Rodzaje operacji - ciąg dalszy: IV Typ operacji: „Ochrona środowiska” Rybacka straż szybkiego reagowania. Poprawa drożności szlaków rzecznych na pojezierzu. Odtworzenie zasobności wód oraz przywrócenie zdegradowanym zbiornikom wodnym funkcji pierwotnych.

Rodzaje operacji - ciąg dalszy: V Typ operacji: „Imprezy – promocja - edukacja” Oznakowanie i zagospodarowanie szlaków kajakowych i innych turystycznych. Szkółka wędkarska dla dzieci. Jeziorowa tratwa wędkarska z możliwością noclegów.

Rodzaje operacji - ciąg dalszy: VI Typ operacji: „Przedsiębiorczość – innowacyjność – modernizacja” Kłusownika na przewodnika – jak na patologii budować atrakcje turystyczne. Poszerzenie zakresu prowadzonej działalności bazy wędkarskiej o smażalnie, wędzarnie. Elektrownie wiatrowe i systemy solarne jako źródła energii elektrycznej nad jeziorami.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Partnerstwo Drawy” w Szczecinku: Dziękuję za uwagę.