Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ROCZNEGO I WIELOLETNIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ZA ROK.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
CZYM JEST SCWO? DLA KOGO SCWO? OFERTA SCWO SKIEROWANA JEST DO:  Organizacji pozarządowych działających na rzecz mieszkańców Warszawy oraz grup inicjatywnych.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Zapis prezentacji:

Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych

Czym jest Model ? Systemowe podejście do współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi

Kto jest odbiorcą Modelu Poziom krajowy: organy administracji państwowej Poziom regionalny: jednostki samorządu terytorialnego, lokalne organizacje pozarządowe

Praca nad Modelem Grupy robocze Komitet Ekspertów Grupy Wymiany Doświadczeń prowadzonych przez Związek Miast Polskich „Okrągłe stoły” Fora Pełnomocników Spotkania lokalne FAOW

Model założenia 3 płaszczyzny Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności Zasady współpracy

PŁASZCZYZNA 3 wstęp obszary/celewzorce wskaźniki PŁASZCZYZNA 2 wstępobszary/celewzorcewskaźniki PŁASZCZYZNA 1 wstępobszary/celewzorcewskaźniki ZASADY Praktyczne rozumienie zasad w poszczególnych obszarach płaszczyzny

Ustawowe zasady współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Płaszczyzna współpracy Obszary współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Obszary współpracy

Zasada równości szans Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Płaszczyzna współpracy Obszary współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Obszary współpracy Zasada równości szans

Kultura współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Płaszczyzna współpracy Obszary współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Obszary współpracy Zasada równości szans

Zasada pomocniczości Zasada pomocniczości (subsydiarności) oznacza, że lokalne problemy powinny być rozwiązywane u samego źródła. Jeśli sami obywatele (rodzina, sąsiedztwo, wspólnota lokalna) mają potencjał do poradzenia sobie z nimi, to lokalna władza powinna pozostawić im pole do działania. Zasada pomocniczości zakłada, że problemy publiczne są rozwiązywane na tym szczeblu, na którym powstają. Tworzy to najlepsze warunki do efektywnego działania.

Zasada pomocniczości Samorząd powinien: a) przekazywać realizację zadań wraz z niezbędnymi zasobami organizacjom pozarządowym, o ile są one wstanie te zadania zrealizować zgodnie z ustalonym standardem b) wspierać realizację inicjatyw obywatelskich w sytuacji, kiedy pomoc samorządu jest niezbędna; Organizacje pozarządowe powinny: a) podejmować tylko takie zadania, które są wstanie wykonać z pożytkiem dla lokalnej społeczności; b) wspierać oddolne, nieformalne inicjatywy obywatelskie w sytuacji, kiedy ta pomoc jest niezbędna; c) działać w taki sposób, aby wzmacniać mieszkańców w decydowaniu o swoich sprawach i samodzielnym funkcjonowaniu w społeczności.

Zasada suwerenności Zasada suwerenności mówi o tym, że partnerzy współpracy zachowują niezależność we wzajemnych relacjach. Zasada suwerenności zapewnia obu partnerom prawo do: wzajemnej konstruktywnej wymiany opinii, w tym opinii krytycznych. Nie powinno to ograniczać ich wzajemnej współpracy; własnej reprezentacji (co oznacza, że strony występują w ramach uzyskanych kompetencji i w imieniu osób, które reprezentują); wzmacniania swoich struktur organizacyjnych dla wzbogacania potencjału do efektywnego działania.

Zasada suwerenności Samorząd powinien: a) szanować niezależność działań organizacji pozarządowych w zakresie zarówno ich decyzji personalnych, jak i programowych oraz finansowych; b) szanować i respektować niezależność organizacji pozarządowych w realizacji celów statutowych, dążeń programowych, ich relacji z innymi podmiotami. Organizacje pozarządowe powinny: a) zachowywać niezależność w trakcie współpracy z samorządem; b)szanować i respektować kompetencje samorządu.

Zasada partnerstwa Zasada partnerstwa zakłada współdziałanie suwerennych partnerów na rzecz celów, które są kluczowe dla rozwoju lokalnej społeczności i dobrostanu obywateli.

Zasada partnerstwa Partnerstwo w relacjach pomiędzy władzami samorządowymi a organizacjami pozarządowymi wyraża się we: wspólnym identyfikowaniu lokalnych problemów i projektowaniu adekwatnych do sytuacji polityk publicznych; respektowaniu zasady głoszącej, iż współpraca opiera się na dobrowolności, równorzędności partnerów i wspólnie ustalonych regułach działania; respektowaniu zasady głoszącej, iż współpraca opiera się na dzieleniu się zasobami, odpowiedzialnością, kosztami i korzyściami, a w jej wyniku uzyskuje się wartość dodaną/tworzy się synergia. wspólnym określaniu standardów zadań publicznych

Zasada efektywności Zasada efektywności wymaga od partnerów współpracy stałego podnoszenia potencjału do sprawnego realizowania zadań publicznych. Zadania powinny być one wykonywane w oparciu o reguły gospodarności (oszczędnie), tworzenia maksymalnej wartości za określone nakłady (value for money) i szanowania publicznych zasobów

Zasada efektywności Samorząd i organizacje powinny brać pod uwagę: dobrą jakość i użyteczność proponowanych rozwiązań na rzecz realizacji określonego celu; gospodarność, umiejętność planowania (rachunek ekonomiczny) odmienność w mierzeniu efektywności działań standardowych i innowacyjnych pomiar efektów ekonomicznych i społecznych, krótko- i długookresowych wykorzystanie wskaźników pomiaru efektywności lub ustalonych standardów świadczenia usług;

Zasada uczciwej konkurencji Zasada uczciwej konkurencji zakłada, że wszystkie odpowiednio przygotowane podmioty mają szansę rywalizować o możliwość wykonywania zadań publicznych. W oparciu o zasady uczciwej konkurencji można znaleźć najbardziej efektywnego realizatora zadań publicznych.

Zasada uczciwej konkurencji Samorząd powinien: a) traktować organizacje, jak i jednostki sobie podległe, jako podmioty podlegającej ocenie zgodnie z zasadą efektywności; b) przeciwdziałać tendencjom monopolistycznym; c) przeciwdziałać konfliktowi interesów związanych z łączeniem funkcji publicznych i społecznych. Organizacje pozarządowe powinny: a) potrafić łączyć interesy swoje i swoich podopiecznych z interesem wspólnoty; b) wspólnie uczestniczyć w ustaleniu zasad uczciwej konkurencji (wspólnie wypraco­wać kryteria niedyskryminujące, jawne, dotyczące każdego uczestnika współpracy i wszystkich sektorów).

Zasada jawności Zasada jawności zakłada, że partnerzy współpracy wzajemnie udostępniają sobie pełną i prawdziwą informację na temat obszarów swojego działania, które są istotne z punktu widzenia budowana wysokiej jakości partnerstwa. Wynika to z potrzeby budowania wzajemnego zaufania. Informacja powinna być udostępniana w adekwatnych formach (możliwość dostępu, odpowiednie formaty), powinna być adekwatna pod względem treści (ważne elementy potrzebne dla odbiorcy, wysoki poziom klarowności przekazu).

Zasada równości szans Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Płaszczyzna współpracy Obszary współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Obszary współpracy Zasada równości szans

Zasada równości szans wychodzi z uznania, że nierówności społeczne i dyskryminacja są faktem, których wynikiem jest utrudnienie lub uniemożliwienie korzystania na równi z innymi z zasobów, praw i wolności w życiu politycznym, gospodarczym, społecznym, kulturalnym, obywatelskim i innym.

Zasada równości szans Empowerment - wzmacnianie/upodmiotowienie grup mniejszościowych i dyskryminowanych. Praktyka ta polega na podejmowaniu szczególnych wysiłków, aby osoby i grupy mniejszościowe lub zagrożone dyskryminacją były bezpośrednio zaangażowane w realizację zadań do nich skierowanych, a tym samym, aby ich rzeczywista zdolność do decydowania o sobie systematycznie wzrastała.

Zasada równości szans Dyskryminacja oznacza nierówne, a zarazem nieuzasadnione i niesprawiedliwe traktowanie (zróżnicowanie, wykluczenie lub ograniczenie) ze względu na przynależność do określonej grupy lub grup społecznych. Dyskryminacja może dotyczyć poszczególnych jednostek, jak i całych grup, opierając się na cechach takich jak m.in.: płeć, wiek, stopień sprawności, pochodzenie etniczne/rasa, pochodzenie narodowe, religia/wyznanie, orientacja seksualną, status społeczno-ekonomiczny.

wiek Wykluczenie ze względu na : pochodzenie etniczne/rasę /narodowe płeć, Zróżnicowanie ze względu na: Status społeczny Stopień sprawności Ograniczenie ze względu na: Religia/ wyznanie Orientacja seksualna Status społeczny Dyskryminacja oznacza

Kultura współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Płaszczyzna współpracy Obszary współpracy Zasada pomocniczości Zasada partnerstwa Zasada suwerenności stron Zasada efektywności Zasada jawności Zasada uczciwej konkurencji Obszary współpracy Zasada równości szans

Kultura współpracy Postawy Obyczaje Wartości Społeczność lokalna

Kultura współpracy Budowa wzajemnego pozytywnego postrzegania się partnerów Kształtowanie odpowiednich postaw wśród partnerów Budowania wzajemnego zaufania pomiędzy partnerami Akceptowanie odmienności partnerów Co składa się na kulturę współpracy

Model założenia 3 płaszczyzny Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności Zasady współpracy

Płaszczyzna 1 Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych

Płaszczyzna 1 Obszar 2: Wzajemne informowanie się samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych o planach, zamierzeniach i kierunkach działań. Obszar 3: Współtworzenie przez samorząd terytorialny i organizacje pozarządowe strategii i programów realizacji polityk publicznych oraz rozwiązań instytucjonalnych. Obszar 4: Konsultowanie przez samorząd terytorialny i organizacje pozarządowe założeń projektów i aktów normatywnych oraz zasad realizacji innych przedsięwzięć. Obszar 5: Współpraca samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przy wdrażaniu polityk publicznych Obszar 6: Uczestnictwo organizacji pozarządowych w ocenie realizacji polityk i programów. Obszar 1: Współpraca samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przy diagnozowaniu lokalnych problemów i wyzwań

Obszar 1: Współpraca samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przy diagnozowaniu lokalnych problemów i wyzwań Narzędzia/wzorce działań Instrumenty diagnozowania mają umożliwić otrzymanie rzetelnego obrazu lokalnej społeczności, jej mocnych i słabych punktów, mają określać jej szanse rozwojowe i zagrożenia stagnacją Wzorzec minimalny: Wypracowanie zespołu wskaźników, które obrazują między innymi: I. Warunki życia materialnego mieszkańców. II. Warunki mieszkaniowe. III. Rozwój ekonomiczny i dostępność miejsc pracy. IV. Rozwój edukacji i kultury. V. Poziom aktywności obywatelskiej. VI. Zdrowie publiczne. VII. Jakość środowiska naturalnego VIII. Nierówności społeczne

Obszar 1: Współpraca samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przy diagnozowaniu lokalnych problemów i wyzwań Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy samorząd dysponuje wskaźnikami diagnozy społeczności (np. danymi nt. bezrobocia, warunków mieszkaniowych, aktywności obywatelskiej). 2. Czy istnieje wspólny samorządowo pozarządowy zespół ds. diagnozowania problemów lokalnych.

Obszar 2: Wzajemne informowanie się samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych o planach, zamierzeniach i kierunkach działań. Narzędzia/wzorce działań 1. Stosowanie takich instrumentów komunikacji, które gwarantują potwierdzenie dotarcia i otrzymania informacji zwrotnej. Wymiana informacji powinna odbywać się kanałami preferowanymi przez organizacje. Wzorzec minimalny: Baza adresów owych oraz pocztowych (obie formy dystrybucji informacji stosowane są równolegle) 2. System publikowania informacji ważnych dla organizacji pozarządowych. Wzorzec minimalny: Strona internetowa samorządu zawiera podstronę dotyczącą organizacji pozarządowych umożliwiającą publikowanie informacji przez te organizacje za pośrednictwem samorządu. Strona internetowa samorządu dostępna jest do odczytu przez osoby słabo widzące i niewidome.

Obszar 2: Wzajemne informowanie się samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych o planach, zamierzeniach i kierunkach działań. Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy samorząd dysponuje aktualną bazę teleadresową organizacji działających na swoim terenie. 2.Czy na stronach internetowych samorządu istnieje miejsce, w którym organizacje mogą zamieszczać informacje.

Obszar 3: Współtworzenie przez samorząd terytorialny i organizacje pozarządowe strategii i programów realizacji polityk publicznych oraz rozwiązań instytucjonalnych. Narzędzia/wzorce działań 1. Kreowanie strategicznych celów dla lokalnej społeczności, priorytetów do działania. Wzorzec minimalny: Samorząd wraz z partnerami opracowuje model dokumentów strategicznych, np. długookresowe i średniookresowe strategie, trzyletnie i jednoroczne programy dla poszczególnych lokalnych polityk (na podstawie danych, m.in. statystycznych oraz badań lokalnych), uwzględniające również cele bezpośrednio związane z zagwarantowaniem równych szans wszystkim mieszkańcom. 2. Upublicznianie informacji o tworzonych strategiach i programach, w tym: a) założenia, b) wykonane analizy, c) kolejne wersje projektów, d) ostateczne wersje dokumentów. Wzorzec minimalny: Procedura tworzenia i konsultacji dokumentów planistycznych.

Obszar 3: Współtworzenie przez samorząd terytorialny i organizacje pozarządowe strategii i programów realizacji polityk publicznych oraz rozwiązań instytucjonalnych. Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy samorząd i organizacje wspólnie, w ramach regularnych spotkań ustalają najważniejsze kierunki polityki lokalnej, omawiając przy tym również kwestie finansowe ? 2.Czy istnieje jawny, spisany sposób postępowania / procedura tworzenia strategii, programów, planów, pozwalający organizacjom na zgłaszanie własnych projektów uchwał, a tym samym na wpływanie na kształt polityk publicznych 3.Czy większość organizacji aktywnie uczestniczy w konsultacjach planów, strategii, programów opisujących miejscowe polityki publiczne

Obszar 4: Konsultowanie przez samorząd terytorialny i organizacje pozarządowe założeń projektów i aktów normatywnych oraz zasad realizacji innych przedsięwzięć. Narzędzia/wzorce działań 1. Konsultacje odbywają się w formach dostępnych dla zainteresowanych i dostosowanych do lokalnych zwyczajów. Mają gwarantować udział i poczucie sprawstwa wszystkim obywatelom i ich organizacjom, Wzorzec minimalny: Samorządy tworzą procedury i standardy konsultacji w dialogu z zainteresowanymi. 2. Procedura przeprowadzania konsultacji społecznych. Wzorzec minimalny: Konsultacje obejmują formy tradycyjne: prezentowanie projektów działań i regulacji prawnych na stronach internetowych, dostarczanie ich drogą elektroniczną i tradycyjną, ale obejmują również formy bardziej innowacyjne, które w większym stopniu angażują obywateli w deliberację i umożliwiają osobisty kontakt.

Obszar 4: Konsultowanie przez samorząd terytorialny i organizacje pozarządowe założeń projektów i aktów normatywnych oraz zasad realizacji innych przedsięwzięć. Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy większość planów, strategii i programów jest konsultowana z organizacjami pozarządowymi? 2.Czy kształt dokumentów, uchwał opisujących lokalne polityki podlega konsultacjom co najmniej dwojakiego rodzaju (np. konsultacjom pisemnym i wysłuchaniu)? 3.Czy wyniki konsultacji są publikowane wraz z uzasadnieniem przyjętych/odrzuconych propozycji i uwag?

Narzędzia/wzorce działań 1. Średnio- i krótkookresowe plany realizacji polityk uwzględniają organizacje pozarządowe jako partnera i realizatora polityk. Wzorzec minimalny: Roczne i wieloletnie programy współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi. 2. Stałe zespoły doradczo-inicjatywne prowadzące systematyczną analizę wybranego obszaru. Wzorzec minimalny: Powołanie Rady Działalności Pożytku Publicznego lub ciała o podobnym charakterze. Obszar 5: Współpraca samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przy wdrażaniu polityk publicznych

Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy istnieje roczny program współpracy z organizacjami, w którym ujęte są również zasady współpracy przy realizacji lokalnych polityk publicznych? 2.Czy tworząc polityki publiczne, organizacje współpracują z samorządem w ramach zespołów problemowych, rad, forów, komisji konkursowych, komitetów sterujących itp.? Obszar 5: Współpraca samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przy wdrażaniu polityk publicznych

Narzędzia/wzorce działań 1. Monitoring realizacji polityk publicznych Wzorzec minimalny: Uwzględnienie ilościowych i jakościowych wskaźników pomiaru efektywności realizacji i równej dostępności polityk publicznych w dokumentach planistycznych, w tym w programie współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi, 2. Systematyczna ewaluacja efektów realizacji polityk publicznych. Wskaźnik minimalny: Każdy dokument planistyczny zawiera informację o terminach i metodzie dokonania ewaluacji. Ewaluacje ex post wykonuje się po zakończeniu realizacji planowanych na dany okres działań i programów, a ewaluacje kompleksowe polityk publicznych na koniec każdej kadencji władz samorządowych. Obszar 6: Uczestnictwo organizacji pozarządowych w ocenie realizacji polityk i programów.

Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy plany, strategie, programy są opracowywane tak, żeby była możliwa ich ewaluacja według wcześniej przyjętych wskaźników? 2.Czy organizacje uczestniczą w ewaluacji planów, strategii i programów ? 3.Czy Organizacje i samorząd monitorują realizację planów, strategii, programów? 4.Czy samorząd upowszechnia wyniki ewaluacji realizowanych przez siebie lokalnych polityk publicznych?

Płaszczyzna 2 Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych

Płaszczyzna 2 Obszar 1: Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form finansowych Obszar 2 : Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form niefinansowych Obszar 3: Partnerstwo projektowe w realizacji zadań publicznych

Obszar 1: Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form finansowych Narzędzia / wzorce działań 1. Powierzanie realizacji zadania publicznego Wzorzec minimalny: a) Standardy realizacji zadań/usług przekazywanych do realizacji organizacjom na zasadzie powierzenia. Standardy obejmują wymóg zapewnienia równego dostępu i dostosowania usług do specyficznych potrzeb grup mniejszościowych i dyskryminowanych. b) Umowy wieloletnie przy realizacji zadań. 2. Wsparcie realizacji zadania publicznego. Wzorzec minimalny: Ogłoszenie o konkursie określa kryteria wyboru ofert zgodne z programem współpracy i innymi dokumentami planistycznymi, które funkcjonują w samorządzie. 3. Zakup usług. Wzorzec minimalny: a) Porównanie cen na rynku przy wyborze oferenta przy kwotach poniżej 14 tys. euro, stosowanie zasad zam. publicznych, w tym zasady konkurencyjności b) Stosowanie klauzul społecznych przy zamówieniach publicznych

Obszar 1: Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form finansowych Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy organizacje pozarządowe wykonują powierzane im zadania publiczne według ustalonych standardów ? 2.Czy podpisywane są wieloletnie umowy na realizację zadań publicznych przez organizacje. 3.Czy program współpracy określa, które zadania publiczne są zlecane organizacjom w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego, a które w innych trybach (np. zamówień publicznych). 4.Czy istnieją jawne, spisane zasady organizacji konkursów, precyzujące m.in. zasady wyboru komisji konkursowych, warunki składania wspólnych ofert przez organizacje, czy kryteria wyboru ofert.

Narzędzia / wzorce działań 1. Udostępnianie zasobów samorządu do realizacji zadania publicznego. Wzorzec minimalny: Procedura wykorzystania mienia komunalnego będącego w dyspozycji samorządu i jego jednostek organizacyjnych np. korzystanie ze sprzętu, przestrzeni publicznej, obiektów. 2. Pomoc merytoryczna (informacja, doradztwo, szkolenia) jednostki samorządu w trakcie realizacji zadania publicznego. Wzorzec minimalny: Spotkania informacyjne w zakresie rozliczania zadania publicznego. Spotkania informacyjne/szkoleniowe w zakresie zapewniania równych szans w zakresie realizacji zadania publicznego Zasady włączania pracowników samorządowych do realizacji zadania publicznego przez organizacje pozarządowe. Obszar 2 : Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form niefinansowych

Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy samorząd umożliwia organizacjom korzystanie z majątku komunalnego, publicznej infrastruktury, pomocy jednostek organizacyjnych samorządu. Obowiązują w tym zakresie przejrzyste procedury ? 2.Czy samorząd udziela organizacjom wsparcia merytorycznego (udziela informacji, szkoli, doradza) w zakresie realizacji zadań publicznych (np. ich rozliczania) ? 3.Czy organizacje pozarządowe realizując zadania publiczne promują we współpracy z samorządem (np. strona www, patronaty) ? 4.Czy realizując zadania publiczne, organizacje współpracują z samorządem w ramach zespołów problemowych, rad, forów, komisji konkursowych, komitetów sterujących itp. ?

Narzędzia / wzorce działań 1. Tworzenie partnerstw projektowych samorząd-organizacje pozarządowe. Wzorzec minimalny: Procedura zawierania partnerstw projektowych Strony www urzędu i organizacji pozarządowych informują o powstaniu partnerstwa, jego celach i działaniach oraz stron. 2. Partnerstwo samorząd-mieszkańcy – inicjatywa lokalna Wzorzec minimalny: Procedury realizacji inicjatywy lokalnej Obszar 3: Partnerstwo projektowe w realizacji zadań publicznych

Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy w samorządzie istnieje procedura zawierania partnerstw w celu realizacji zadań publicznych i jest zawarta w programie współpracy ? 2.Czy istnieją ogólnodostępne reguły realizacji zadań w trybie inicjatywy lokalnej?

Płaszczyzna 3 Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności

Płaszczyzna 3 Obszar 1: System wspierania inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych Obszar 2: Wspieranie procesów integracji sektora organizacji pozarządowych Obszar 3: Partnerstwo lokalne

Narzędzia / wzorce działań 1 Pełnomocnik ds. organizacji pozarządowych - urzędnik odpowie­dzialny za współpracę z organizacjami pozarządowymi i za, realizację programu współpracy Wzorzec minimalny: Określenie kompetencji pełnomocnika w programie współpracy obejmujących dbałość o stosowanie zasad współpracy Rozdzielenie zadań i roli pełnomocnika od zlecania realizacji zadań publicznych i kontroli ich realizacji. 2. Tworzenie ośrodka wspierania organizacji pozarzą­dowych i inicjatyw obywatelskich zapewniającego wsparcie: - instytucjonalne; - szkoleniowo-doradcze; - animacyjne; - informacyjno-promocyjne; - finansowe; - lokalowe. Wzorzec minimalny: - program współpracy przewiduje zlecenie zadań w obszarze utworzenia ośrodka wspierania organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich; - procedura zawarcia partnerstwa publiczno-społecznego na prowadzenie ośrodka wspierania organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich. Obszar 1: System wspierania inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych

Obszar 1: System wspierania inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy w programie współpracy z organizacjami jest zadanie przewidujące działania na rzecz rozwoju organizacji i inicjatyw obywatelskich poprzez szkolenia, doradztwo i animacje ? 2.Czy istnieje co najmniej jedno z rozwiązań stanowiących instytucjonalne wsparcie organizacji – możliwość udzielania pożyczek / gwarancji organizacjom lub fundusz wkładu własnego, centrum organizacji pozarządowych ? 3.Czy w samorządzie jest osoba odpowiedzialna za współpracę z organizacjami pozarządowymi np. pełnomocnik ds. organizacji współpracy z organizacjami?

Narzędzia / wzorce działań 1. Formalne spotkania branżowe lub problemowe z organizacjami pozarządowymi. Wzorzec minimalny: Organizacja spotkań przynajmniej raz w roku z uwzględnieniem tematyki przeciwdziałania dyskryminacji i promowaniu równości 2. Szkolenia i warsztaty dla przedstawicieli organizacji pozarządowych z zakresu: - roli i zasad funkcjonowania ciał dialogu obywa­telskiego, - roli i zasad funkcjonowania federacji organizacji. pozarządowych Wzorzec minimalny: Szkolenia branżowe dla organizacji raz w roku. 3. Wspólne działania promocyjne organizacji pozarządowych w ramach określonych wydarzeń lokalnych. Wzorzec minimalny: - procedura włączania partnerów pozarządowych we współorganizowanie wydarzeń lokalnych; - zapis w programie współpracy umożliwiający udział organizacji w wydarzeniach lokalnych. Obszar 2: Wspieranie procesów integracji sektora organizacji pozarządowych

Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy samorząd wspiera rozwój wolontariatu i inicjatyw obywatelskich podejmowanych przez mieszkańców? 2.Czy samorząd wspiera i uczestniczy przynajmniej raz w roku w plenarnym spotkaniu miejscowych organizacji? 3.Czy istnieje lokalna federacja, sieć, związek lokalnych organizacji pozarządowych.

Narzędzia / wzorce działań 1. Istnieje dokument programowy (program współpracy) określający politykę w zakresie partnerstw lokalnych, zawierający zapisy o obowiązku stosowania zasady równości szans w funkcjonowaniu i działaniu partnerstwa Wzorzec minimalny: Procedura powoływania i włączania się samorządu i 2. Procedury delegowania przedstawicieli do partnerstw lokalnych. Wzorzec minimalny: - procedura powoływania przedstawicieli samorządu do partnerstw lokalnych; - procedura wyłaniania przedstawicieli organizacji pozarządowych do partnerstw lokalnych. 3. Ocena zaangażowania członków w działania partnerskie. Wzorzec minimalny: - zapisy umowy partnerstwa określające zasady oceny działania; - umieszczanie informacji na stronach internetowych partnerów o efektach działania partnerstwa. Obszar 3: Partnerstwo lokalne

Rekomendowane minimalne wskaźniki: 1.Czy samorząd i organizacje wspólnie promują swoje działania w ramach lokalnych wydarzeń (np. festynów). 2.Czy istnieje dokument określający politykę samorządu w zakresie tworzenia i działania partnerstw lokalnych z udziałem organizacji pozarządowych ? 3.Czy między organizacjami i samorządem istnieje formalnie zawiązane partnerstwo.

Dziękuję za uwagę