Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Charakterystyka dochodów samorządu terytorialnego.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
POWIAT KRAKOWSKI W STRUKTURZE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Jak założyć stowarzyszenie?. I. Co to jest stowarzyszenie, dlaczego i kiedy warto je założyć? Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady tworzenia i.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Lokalne źródła prawa – zarys
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Philippe Poniatowski – – Ia
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.

Od r., tj. od chwili wejścia w życie ustaw reformujących administrację publiczną, w Polsce funkcjonuje trójstopniowa struktura samorządu terytorialnego. Obejmuje ona: - samorząd gminny, - samorząd powiatowy i - samorząd wojewódzki. Na każdym z wymienionych szczebli działają organy stanowiące (w postaci rady w przypadku gmin i powiatów, oraz sejmiku w przypadku województwa) oraz wykonawcze, tj. zarządy. Podstawą ich funkcjonowania są następujące przepisy: Od r., tj. od chwili wejścia w życie ustaw reformujących administrację publiczną, w Polsce funkcjonuje trójstopniowa struktura samorządu terytorialnego. Obejmuje ona: - samorząd gminny, - samorząd powiatowy i - samorząd wojewódzki. Na każdym z wymienionych szczebli działają organy stanowiące (w postaci rady w przypadku gmin i powiatów, oraz sejmiku w przypadku województwa) oraz wykonawcze, tj. zarządy. Podstawą ich funkcjonowania są następujące przepisy:

- ustawa z dnia r.o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578), - ustawa z dnia r.o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576), - ustawa z dnia r.o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 91, poz. 577), - ustawa z dnia r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej, - ustawa z dnia r. o samorządzie gminnym (Tekst jedn. Dz. U. z 1996r. Nr 13, poz. 74, ze zm.) - ustawa z dnia r.o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578), - ustawa z dnia r.o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576), - ustawa z dnia r.o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 91, poz. 577), - ustawa z dnia r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej, - ustawa z dnia r. o samorządzie gminnym (Tekst jedn. Dz. U. z 1996r. Nr 13, poz. 74, ze zm.)

Władzą ustawodawczą samorządu gminy jest rada gminy. Ustawodawca wprowadził generalną zasadę domniemania kompetencji na rzecz rady, co oznacza, że jest ona organem właściwym we wszystkich sprawach z zakresu działania gminy, o ile nie zostały one wyraźnie zastrzeżone do właściwości innych organów. Rada gminy składa się z radnych wybieranych w wyborach powszechnych na 4 - letnią kadencję. Liczba radnych zależy od liczby mieszkańców danej gminy: w gminach do mieszkańców wynosi 15 osób, zaś w gminach największych - do 100 radnych. Władzą ustawodawczą samorządu gminy jest rada gminy. Ustawodawca wprowadził generalną zasadę domniemania kompetencji na rzecz rady, co oznacza, że jest ona organem właściwym we wszystkich sprawach z zakresu działania gminy, o ile nie zostały one wyraźnie zastrzeżone do właściwości innych organów. Rada gminy składa się z radnych wybieranych w wyborach powszechnych na 4 - letnią kadencję. Liczba radnych zależy od liczby mieszkańców danej gminy: w gminach do mieszkańców wynosi 15 osób, zaś w gminach największych - do 100 radnych.

Rada gminy obraduje na posiedzeniach plenarnych (sesjach), zwoływanych przez przewodniczącego w razie potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na kwartał. Rady mogą powoływać swoje organy, zarówno stałe jak i pomocnicze, do wykonywania określonych zadań, np. w postaci rozmaitych komisji: rewizyjnych, budżetowych itp. Kompetencje rady gminy Rada gminy została wyposażona w następujące kompetencje: - organizacyjne, polegające m.in. na: a) uchwalaniu statutu gminy, b) zawieraniu porozumienia w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, Rada gminy obraduje na posiedzeniach plenarnych (sesjach), zwoływanych przez przewodniczącego w razie potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na kwartał. Rady mogą powoływać swoje organy, zarówno stałe jak i pomocnicze, do wykonywania określonych zadań, np. w postaci rozmaitych komisji: rewizyjnych, budżetowych itp. Kompetencje rady gminy Rada gminy została wyposażona w następujące kompetencje: - organizacyjne, polegające m.in. na: a) uchwalaniu statutu gminy, b) zawieraniu porozumienia w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

c) podejmowaniu uchwał w sprawie tworzenia i przystępowania do spółek lub spółdzielni, ich rozwiązywania czy występowania z nich, d) podejmowaniu uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami, - programowe, polegające m.in. na: a) uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, b) uchwalaniu programów gospodarczych, c) uchwalaniu budżetu gminy, - finansowo - majątkowe, polegające na dysponowaniu mieniem gminy, m.in.: a) w drodze przekazywania go do korzystania jednostkom pomocniczym, b) poprzez podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat gminnych, c) w drodze podejmowania uchwał o emitowaniu obligacji gminnych, d) przez podejmowanie uchwał o zaciągnięciu długoterminowych pożyczek c) podejmowaniu uchwał w sprawie tworzenia i przystępowania do spółek lub spółdzielni, ich rozwiązywania czy występowania z nich, d) podejmowaniu uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami, - programowe, polegające m.in. na: a) uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, b) uchwalaniu programów gospodarczych, c) uchwalaniu budżetu gminy, - finansowo - majątkowe, polegające na dysponowaniu mieniem gminy, m.in.: a) w drodze przekazywania go do korzystania jednostkom pomocniczym, b) poprzez podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat gminnych, c) w drodze podejmowania uchwał o emitowaniu obligacji gminnych, d) przez podejmowanie uchwał o zaciągnięciu długoterminowych pożyczek

- kreacyjne, związane z wybieraniem i odwoływaniem sekretarza i skarbnika gminy, - kontrolne, polegające na: a) ustalaniu kierunków działania, b) przyjmowaniu sprawozdań z tej działalności, c) udzielaniu absolutorium z wykonania budżetu gminy, - podejmowanie uchwał w innych sprawach, m.in. dotyczących herbu gminy, nazw ulic i placów, wznoszenia pomników, - ponadto do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy z zakresu działania gminy, które nie zostały wyraźnie przekazane innym organom. - kreacyjne, związane z wybieraniem i odwoływaniem sekretarza i skarbnika gminy, - kontrolne, polegające na: a) ustalaniu kierunków działania, b) przyjmowaniu sprawozdań z tej działalności, c) udzielaniu absolutorium z wykonania budżetu gminy, - podejmowanie uchwał w innych sprawach, m.in. dotyczących herbu gminy, nazw ulic i placów, wznoszenia pomników, - ponadto do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy z zakresu działania gminy, które nie zostały wyraźnie przekazane innym organom.

Rada powiatu Zgodnie z art. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat stanowi lokalną wspólnotę samorządową, zajmującą określone terytorium. Powiat, podobnie jak gmina, ma z jednej strony wymiar społeczny, gdyż obejmuje z mocy prawa ogół mieszkańców jako wspólnotę, z drugiej zaś strony - wymiar "terytorialny", ponieważ elementem wyznaczającym powiat jest także jego obszar. W Polsce istnieją dwie kategorie powiatów, w postaci: - powiatów ziemskich, obejmujących całe obszary graniczących ze sobą gmin; jest ich obecnie 308, - miast na prawach powiatu, obejmujących cały obszar miasta; ich liczba wynosi 65. Rada powiatu Zgodnie z art. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat stanowi lokalną wspólnotę samorządową, zajmującą określone terytorium. Powiat, podobnie jak gmina, ma z jednej strony wymiar społeczny, gdyż obejmuje z mocy prawa ogół mieszkańców jako wspólnotę, z drugiej zaś strony - wymiar "terytorialny", ponieważ elementem wyznaczającym powiat jest także jego obszar. W Polsce istnieją dwie kategorie powiatów, w postaci: - powiatów ziemskich, obejmujących całe obszary graniczących ze sobą gmin; jest ich obecnie 308, - miast na prawach powiatu, obejmujących cały obszar miasta; ich liczba wynosi 65.

Zadania powiatu polegają na wykonywaniu zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, obejmujących m.in. - zadania w zakresie infrastruktury publicznej (drogi, gospodarka nieruchomościami, obiekty i urządzenia użyteczności publicznej), - zadania w zakresie spraw społecznych (edukacja, pomoc społeczna, ochrona zdrowia, ochrona dóbr kultury), - zadania w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego itp. Ponadto w drodze ustawowej mogą być przekazywane do właściwości powiatu określone zadania z zakresu administracji rządowej. Władzą ustawodawczą powiatu jest rada powiatu, składająca się z radnych wybieranych na 4 - letnią kadencję w wyborach powszechnych. Zadania powiatu polegają na wykonywaniu zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, obejmujących m.in. - zadania w zakresie infrastruktury publicznej (drogi, gospodarka nieruchomościami, obiekty i urządzenia użyteczności publicznej), - zadania w zakresie spraw społecznych (edukacja, pomoc społeczna, ochrona zdrowia, ochrona dóbr kultury), - zadania w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego itp. Ponadto w drodze ustawowej mogą być przekazywane do właściwości powiatu określone zadania z zakresu administracji rządowej. Władzą ustawodawczą powiatu jest rada powiatu, składająca się z radnych wybieranych na 4 - letnią kadencję w wyborach powszechnych.

W powiatach liczących do mieszkańców wybieranych jest 20 radnych, natomiast w powiatach powyżej mieszkańców wybieranych jest dodatkowo po 5 radnych na każde rozpoczęte mieszkańców, ale liczba radnych nie może być większa niż 60 osób. Rada powiatu, podobnie jak rada gminy, korzysta z domniemania kompetencji, czyli jest ona właściwa we wszystkich sprawach należących do zakresu działania powiatu, o ile nie zostały one wyraźnie przekazane do właściwości innych organów. W powiatach liczących do mieszkańców wybieranych jest 20 radnych, natomiast w powiatach powyżej mieszkańców wybieranych jest dodatkowo po 5 radnych na każde rozpoczęte mieszkańców, ale liczba radnych nie może być większa niż 60 osób. Rada powiatu, podobnie jak rada gminy, korzysta z domniemania kompetencji, czyli jest ona właściwa we wszystkich sprawach należących do zakresu działania powiatu, o ile nie zostały one wyraźnie przekazane do właściwości innych organów.

Do wyłącznej kompetencji rady powiatu należą sprawy: - organizacyjne; obejmują one m.in.: a) uchwalanie aktów prawa miejscowego obowiązujących na terenie powiatu b) uchwalanie statutu powiatu, c) tworzenie i wyposażanie w majątek jednostek organizacyjnych powiatu, d) podejmowanie decyzji o współdziałaniu z innymi jednostkami samorządowymi, - finansowo - majątkowe, polegające np. na: a) uchwalaniu budżetu powiatu, b) uchwalaniu podatków i opłat lokalnych, c) podejmowaniu uchwał dotyczących spraw majątkowych (np. w zakresie zbycia, obciążania, czy dzierżawy nieruchomości), Do wyłącznej kompetencji rady powiatu należą sprawy: - organizacyjne; obejmują one m.in.: a) uchwalanie aktów prawa miejscowego obowiązujących na terenie powiatu b) uchwalanie statutu powiatu, c) tworzenie i wyposażanie w majątek jednostek organizacyjnych powiatu, d) podejmowanie decyzji o współdziałaniu z innymi jednostkami samorządowymi, - finansowo - majątkowe, polegające np. na: a) uchwalaniu budżetu powiatu, b) uchwalaniu podatków i opłat lokalnych, c) podejmowaniu uchwał dotyczących spraw majątkowych (np. w zakresie zbycia, obciążania, czy dzierżawy nieruchomości),

d) emisji obligacji powiatowych itp. - kadrowe, związane z wybieraniem członków zarządu powiatu, sekretarza oraz skarbnika powiatu, - kontrolne, polegające w głównej mierze na stanowieniu o kierunkach działania zarządu powiatu i przyjmowaniu sprawozdań z tej działalności, oraz podejmowaniu uchwał w sprawie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium zarządowi z wykonania budżetu, - podejmowanie uchwał w innych sprawach powiatu, jak np. dotyczących herbu czy flagi powiatu. d) emisji obligacji powiatowych itp. - kadrowe, związane z wybieraniem członków zarządu powiatu, sekretarza oraz skarbnika powiatu, - kontrolne, polegające w głównej mierze na stanowieniu o kierunkach działania zarządu powiatu i przyjmowaniu sprawozdań z tej działalności, oraz podejmowaniu uchwał w sprawie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium zarządowi z wykonania budżetu, - podejmowanie uchwał w innych sprawach powiatu, jak np. dotyczących herbu czy flagi powiatu.

Sejmik województwa W świetle art. 1 ustawy o samorządzie województwa, województwo jest jednostką samorządu terytorialnego - regionalną wspólnotą samorządową. Podobnie, jak w przypadku gminy i powiatu, również województwo ma charakter zarówno społeczny, obejmujący daną grupę mieszkańców, jak i terytorialny, określony zajmowanym przez tę wspólnotę obszarem. Władzą ustawodawczą samorządu województwa jest sejmik województwa. Również i ten organ, tak jak rada gminy i powiatu, korzysta z ustawowego domniemania kompetencji, a zatem jest on właściwy we wszystkich sprawach z zakresu działania województwa, za wyjątkiem tych spraw, które zostały przekazane innym organom W świetle art. 1 ustawy o samorządzie województwa, województwo jest jednostką samorządu terytorialnego - regionalną wspólnotą samorządową. Podobnie, jak w przypadku gminy i powiatu, również województwo ma charakter zarówno społeczny, obejmujący daną grupę mieszkańców, jak i terytorialny, określony zajmowanym przez tę wspólnotę obszarem. Władzą ustawodawczą samorządu województwa jest sejmik województwa. Również i ten organ, tak jak rada gminy i powiatu, korzysta z ustawowego domniemania kompetencji, a zatem jest on właściwy we wszystkich sprawach z zakresu działania województwa, za wyjątkiem tych spraw, które zostały przekazane innym organom

Kompetencje sejmiku województwa obejmują następujące sprawy: - prawotwórcze, w postaci uchwalania aktów prawa miejscowego powszechnie obowiązujących na terenie województwa lub jego części, - organizacyjne; obejmują one m.in.: a) uchwalanie statutu województwa, b) tworzenie i wyposażanie w majątek jego jednostek organizacyjnych, c) podejmowanie decyzji o współdziałaniu z innymi jednostkami samorządowymi, d) ustalanie zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim, - planistyczne, związane m.in. z uchwalaniem budżetu województwa, czy strategii rozwoju województwa i wieloletnich programów wojewódzkich, Kompetencje sejmiku województwa obejmują następujące sprawy: - prawotwórcze, w postaci uchwalania aktów prawa miejscowego powszechnie obowiązujących na terenie województwa lub jego części, - organizacyjne; obejmują one m.in.: a) uchwalanie statutu województwa, b) tworzenie i wyposażanie w majątek jego jednostek organizacyjnych, c) podejmowanie decyzji o współdziałaniu z innymi jednostkami samorządowymi, d) ustalanie zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim, - planistyczne, związane m.in. z uchwalaniem budżetu województwa, czy strategii rozwoju województwa i wieloletnich programów wojewódzkich,

- finansowo - majątkowe, polegające np. na podejmowaniu uchwał dotyczących spraw majątkowych i gospodarowania mieniem wojewódzkim (np. w zakresie zbycia, obciążania, czy dzierżawy nieruchomości), emisji obligacji, itp. - kreacyjne, związane z wybieraniem członków zarządu województwa, powoływaniem i odwoływaniem skarbnika województwa na wniosek marszałka województwa, - kontrolne, polegające w głównej mierze na stanowieniu o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowaniu sprawozdań z tej działalności, oraz podejmowaniu uchwał w sprawie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium zarządowi z wykonania budżetu, - współpracy zagranicznej, dotyczące m.in. uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych, - inne sprawy, przekazane sejmikowi w drodze ustawy czy statutu województwa. - finansowo - majątkowe, polegające np. na podejmowaniu uchwał dotyczących spraw majątkowych i gospodarowania mieniem wojewódzkim (np. w zakresie zbycia, obciążania, czy dzierżawy nieruchomości), emisji obligacji, itp. - kreacyjne, związane z wybieraniem członków zarządu województwa, powoływaniem i odwoływaniem skarbnika województwa na wniosek marszałka województwa, - kontrolne, polegające w głównej mierze na stanowieniu o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowaniu sprawozdań z tej działalności, oraz podejmowaniu uchwał w sprawie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium zarządowi z wykonania budżetu, - współpracy zagranicznej, dotyczące m.in. uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych, - inne sprawy, przekazane sejmikowi w drodze ustawy czy statutu województwa.