Warszawa, 12 maja 2016 r. EFEKTYWNOŚĆ PODATKOWA W BRANŻY HOTELOWEJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
PRAWO BILANSOWE A PRAWO PODATKOWE
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Środki trwałe 1. Środki trwałe – przegląd pojęć wg ustawy o rachunkowości – art. 3 ust. 1 pkt 15 Środki trwałe – z zastrzeżeniem art. 3 ust. 1 pkt 17.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
SPORZĄDZANIE PROJEKTÓW UMÓW. Inter – Group sp.k. sp. z.o.o. jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki gruntu zabudowanej budynkiem biurowym,
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konkurs 2.1. E-usługi publiczne (E-zdrowie) RPO WDŚ Wrocław
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółka kapitałowa Utworzenie kapitału zakładowego – wkłady pieniężne i niepieniężne.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Amortyzacja podatkowa i środki trwałe oraz WNiP w 2016 r.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Studium przypadku Crivina Ogrezeni (położona niedaleko Bukaresztu, Rumunia) Przedsięwzięcie – budowa i eksploatacja zakładu uzdatniania wody Celem projektu.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Jak to z przedszkolami w Piastowie bywało Od Skorupki do Godebskiego.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
II FSK 658/17 z 27 czerwca 2017 r. Likwidacja a art. 14a ustawy o CIT
Skutki objęcia udziałów w spółce z o. o
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
I SA/Po 703/16 z 19 kwietnia 2017 r. Wypłata nieopodatkowanego zysku
Podatek od nieruchomości – budynek wypełniony urządzeniami
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
SPECJALNE STREFY EKONOMICZNE A WSPIERANIE NOWYCH INWESTYCJI
Zapis prezentacji:

Warszawa, 12 maja 2016 r. EFEKTYWNOŚĆ PODATKOWA W BRANŻY HOTELOWEJ

Sposoby obniżenia kosztów podatkowych inwentaryzacja obiektów (gruntów, budynków, budowli, urządzeń technicznych); działalność w formie spółki komandytowej / funduszu inwestycyjnego planowanie w podatku VAT; wykorzystanie preferencyjnych stawek z podatku od nieruchomości; 2

Inwentaryzacja 3 WINDY SYSTEMY WENTYLACYJNE MEBLE INSTALACJE ELEKTRYCZNE 10% 20% 2,5% CHODNIKI I PARKINGI 4,5% SERWERY 30%

Cost segregation Celem jest wyodrębnienie z budynku środków trwałych, które mogą być amortyzowane odrębnie, z zastosowaniem wyższej stawki niż dedykowana dla budynku. Podatnik ma pewną swobodę w określaniu wartości wyodrębnionych środków trwałych. Cost segregation może również dotyczyć budowli związanych z budynkiem (np. chodniki, parkingi). 4

Cost segregation 5 Wartość przed Cost segregation Stawka amortyzacyjna Roczny odpis amortyzacyjny Wartość zamortyzowana w okresie 5-letnim Okres całkowitej amortyzacji (lata) Wartość budynku zł 2,50% zł zł40 Wartość po Cost segregation Stawka amortyzacyjna Roczny odpis amortyzacyjny Wartość zamortyzowana w okresie 5-letnim Systemy wentylacyjne zł10% zł zł Instalacje elektryczne/systemy elektroniczne zł10% zł zł Windy zł10% zł zł Zespoły komputerowe zł30% zł zł Chodniki i parkingi zł4,50% zł zł Meble, wyposażenie zł20% zł zł Wartość skorupy budynku zł2,50% zł zł RAZEM zł

Inwestycja w obcych środkach trwałych 6 Ustawa o CIT przewiduje możliwość ustalenia indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla inwestycji w obcych środkach trwałych. Koszt wynajmu budynku Koszt wynajmu budynku Koszty Uzyskania Przychodu Inwestycje w obcym środku trwałym Inwestycje w obcym środku trwałym Amortyzacja 10% rocznie Amortyzacja 10% rocznie

Amortyzacja niewykończonego budynku Obiekt składać się miał z dwóch części: 1.konferencyjnej z zapleczem gastronomicznym oraz 2.rekreacyjno-rozrywkowej, w skład której wchodzić będą: basen, bowling, squash, SPA. Podatnikowi udało się w wykończyć oraz oddać do użytkowania jedynie część konferencyjno-gastronomiczną. Powstała zatem wątpliwość: 7 W którym momencie można rozpocząć amortyzację podatkową oddanej do użytkowania części konferencyjnej?

Amortyzacja niewykończonego budynku Wyrok NSA z 23 kwietnia 2015 r. (II FSK 541/13): budynek stanowił własność podatnika, był przez niego wytworzony, stanowił funkcjonalną całość (ale możliwe było wydzielenie jego poszczególnych części i odrębne ich użytkowanie), okres użytkowania budynku przekraczał 1 rok, został też wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika i był wykorzystywany w prowadzonej działalności. 8 NSA uznał, że okoliczność, że nie wyodrębniono własności części konferencyjnej, tak samo jak fakt, że nie oddano do użytkowania pozostałej części budynku, nie wyklucza uprawnienia podatnika do amortyzacji oddanej do użytkowania części budynku już od miesiąca następnego po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych.

Spółka komandytowa 9 Spółka z o.o. komplementariusz komandytariusze Spółka komandytowa 1% 99% transparentna podatkowo Działalność hotelowa 100%

Wykorzystanie spółki komandytowej Wspólnicy prowadzący działalność hotelową jedynie za pośrednictwem sp. z o.o. podlegają podwójnemu opodatkowaniu – zarówno na poziomie sp. z o.o., jak i na poziomie osobistych rozliczeń z fiskusem. Dochód SPK przypisany komplementariuszowi - spółce z o.o. (1%) podlega opodatkowaniu na poziomie: spółka z o.o. – wspólnik, jak i na poziomie indywidualnego inwestora SPK. Zysk SPK w części wynoszącej 99% podlega opodatkowaniu jedynie na poziomie komandytariuszy. 10

Spółka komandytowa 11

Fundusz inwestycyjny 12 FIZ Komplementariusz SKA SK

Aparthotele/condohotele 13 Inwestor (osoba fizyczna):  podatnik podatku od nieruchomości;  przy małej skali nie musi formalnie prowadzić działalności gospodarczej;  zasadniczo podatnik VAT – aby odliczyć VAT naliczony, inwestor musi się zarejestrować;  przychód PIT (kwoty przekazywane inwestorowi przez operatora): przedsiębiorca – opodatkowanie wg skali lub podatek liniowy 19% osoba prywatna – źródło przychodu z najmu i dzierżawy – opodatkowanie wg skali lub ryczałt 8,5% (brak możliwości odliczania kosztów, w tym odpisów amortyzacyjnych za apartament i kosztów ewentualnego kredytu) Operator:  prowizja od inwestora jest przychodem opodatkowanym CIT na bieżąco;  KUP: m.in. bieżące koszty wynajmowania apartamentów, ich utrzymania, media;  ma prawo odliczyć VAT z faktur otrzymanych od inwestora.

Aparthotele/condohotele Przy założeniu, że nieruchomość spełnia warunki dla budownictwa mieszkaniowego 14 Przy sprzedaży nieruchomości inwestorowi (do zastosowania przez dewelopera) Stawka VAT 23% 8% lub Konieczność wystąpienia z wnioskiem do urzędu statystycznego - przepisy statystyczne odsyłają do prawa lokalowego i budowlanego Deweloper otrzymuje wartość VAT w cenie apartamentu. Z kolei inwestorzy w większości przypadków odliczają VAT naliczony (wynajem na cele inne niż mieszkaniowe).

Senior housing 15 ZAKWATEROWANIE DŁUGOTERMINOWE 23% ale nie mogą to być wyłącznie cele mieszkaniowe zwolnienie Najem musiałby łączyć się z inną usługą, np. o charakterze opiekuńczo-medycznym lub w zakresie pomocy domowej. Aby całość mogła być opodatkowana VAT, konieczne byłoby uznanie najmu u dodatkowej usługi za usługę kompleksową.

Senior housing Zwolnione z VAT są usługi:  wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT);  usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT). 16 BRAK PRAWA DO ODLICZENIA VAT Zakwaterowanie krótkoterminowe opodatkowane jest stawką 8%.

Podatek od nieruchomości Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie przewiduje specjalnych rozwiązań dla branży hotelowej. Zwolnienia, preferencyjne stawki mogą wprowadzać gminy. Ustawa przewiduje preferencyjną stawkę wobec budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń:  nie ma wymogu, aby pomieszczenia były wyłącznie przeznaczone na te cele, ale musi być to funkcja dominująca -> wyrok WSA w Krakowie z r. (I SA/Kr 268/16);  korytarze, hole, łazienki – mogą być objęte tą stawką, o ile są związane z funkcją leczniczą. 17

Koszt konieczny, niezależny od wyników finansowych przedsiębiorstwa płacony wyłącznie z tytułu posiadania nieruchomości. O wysokości kosztów decyduje wielkość posiadanego majątku. Brak możliwości minimalizowania wysokości w przypadku ponoszenia straty. Koszt również, gdy budynek/budowla zostały zamortyzowane. Dlaczego warto mówić o podatku od nieruchomości?

PLANOWANIEINWENTARYZACJA DZIAŁANIE DORAŹNE Sposoby minimalizowania opłat z tytułu posiadania nieruchomości Założenie: poszukiwanie oszczędności. Cel: prawidłowe rozliczenie podatku. WERYFIKACJA POSIADANEGO MAJĄTKU Inwentaryzacja budynków, budowli oraz gruntów pod kątem ustalenia czy wszystkie deklarowane nieruchomości istnieją w rzeczywistości; Weryfikacja rzeczywistej powierzchni gruntów i budynków (1000 m 2 powierzchni budynku to około zł podatku rocznie; 1000 m 2 powierzchni gruntu to około 700 zł podatku rocznie); Weryfikacja klasyfikacji gruntów (np. grunty rolne niezajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w ogóle nie podlegają podatkowi od nieruchomości); przeklasyfikowanie gruntów w celu płacenia niższych podatków: rolnego lub leśnego; Weryfikacja obiektów budowlanych niewykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej; Optymalizacja wartości budowli (w szczególności modernizowanych).

Założenie: poszukiwanie oszczędności. Cel: prawidłowe rozliczenie podatku. KLASYFIKACJA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH Sposoby minimalizowania opłat z tytułu posiadania nieruchomości Weryfikacja poprawności klasyfikowania obiektów do kategorii budynków; Weryfikacja poprawności obiektów zaliczonych do kategorii budowli (z naszego doświadczenia i praktyki wynika, że oszczędności związane z odpowiednią klasyfikacją mogą sięgać nawet 0,5 mln zł rocznie); Tymczasowe obiekty budowlane. PLANOWANIEINWENTARYZACJA DZIAŁANIE DORAŹNE

Założenie i cel podstawowy: obniżenie podatku od nieruchomości. Zmniejszenie wartości budowli modernizowanych Spółka A Spółka B najem, dzierżawa + zobowiązanie do dokonania modernizacji (inwestycja w obcym środku trwałym) Wartość po modernizacji = 20 mln zł Wartość początkowa budowli 5 mln zł PON = 100tys. zł Oszczędność 300 tys. zł (rocznie) Sprzedaż budowli po wartości rynkowej 5 mln zł Planowanie w podatku od nieruchomości PLANOWANIEINWENTARYZACJA DZIAŁANIE DORAŹNE

Założenie i cel podstawowy: obniżenie podatku od nieruchomości. PLANOWANIE NA ETAPIE PROJEKTÓW ARCHETEKTONICZNYCH Planowanie w podatku od nieruchomości  analiza projektu budowlanego i identyfikacja potencjalnych obszarów optymalizacji  współpraca z projektantami oraz wykonawcami projektu  przygotowanie raportu wraz z rekomendacjami dotyczącymi obszarów optymalizacji podatku od nieruchomości oraz symulacją zidentyfikowanych oszczędności  wsparcie przy wdrażaniu zaproponowanych rozwiązań optymalizacyjnych  stała współpraca na etapie przygotowania oraz realizacji projektu PLANOWANIEINWENTARYZACJA DZIAŁANIE DORAŹNE

Założenie i cel podstawowy: obniżenie podatku od nieruchomości. DZIAŁANIA DORAŹNE Doraźne działania Bieżące doradztwo Przeglądy podatkowe, rozliczanie nowych inwestycji Proponowanie konkretnych rozwiązań (np. dotyczących względów technicznych, kabli w ziemi, tymczasowych obiektów budowlanych). Asysta przy postępowaniach podatkowych, kontroli podatkowej. PLANOWANIEINWENTARYZACJA DZIAŁANIE DORAŹNE

Justyna Bauta-Szostak, tel. (22) ,