Pobierowo 15-17.09.2011 r. IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Strategia gromadzenia zbiorów w bibliotekach polskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Advertisements

Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
 Anna Łozowska. Kategoria „biblioteki naukowe” wynika z aktów prawnych regulujących działalność bibliotek w Polsce. - W ustawie o bibliotekach z dnia.
Sporządził: Jacek Kruszewski Szkolenie biblioteczne Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie SZKOLENIE BIBLIOTECZNE.
Obecna praktyka badań konsumentów usług turystycznych w regionach – województwo łódzkie Tomasz Koralewski Tomasz Mazurek Regionalna Organizacja Turystyczna.
Remont Szkoły Podstawowej Nr 2 wraz z budową przyszkolnej infrastruktury sportowej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Liceum Ogólnokształcące im. M.Kopernika w Tarnobrzegu Per aspera ad astra - „Przez trudy do gwiazd” (Wszechstronnie, twórczo, przyjaźnie ku przyszłości.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Literary Reference Center Przewodnik
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
A KADEMICKA BIBLIOTEKA E UROPEJSKA (ABE) I NSTYTUT E UROPEISTYKI Dr Jarosław Filip Czub.
Główne etapy procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem stopnia doktora nauk chemicznych Uzyskanie kompetencji merytorycznych wynikających realizacji.
1 Październikowe konferencje z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych Co z tą matematyką? Piotr Ludwikowski.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Po co administracji publicznej zarządzanie ? propozycja dydaktyczna na studiach podyplomowych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Normalizacja. Dlaczego uczeń musi o niej wiedzieć ? Zespół Szkół Mechanicznych Centrum Kształcenia Praktycznego Nr 2 im Św. Józefa w Białymstoku Szymon.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Samodzielna Sekcja Bibliografii, Bibliometrii i Sieciowych Zasobów Informacji: tel.: INFORMACJE.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Zewnętrzne źródła finansowania bibliotek uczelni publicznych w Polsce na przykładzie Biblioteki Głównej AWF w Warszawie Violetta Perzyńska, Biblioteka.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Sześciolatek idzie do szkoły
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Sześciolatek idzie do szkoły
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Studium Języków Obcych Politechniki Warszawskiej
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Działalność naukowa w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych
Zapis prezentacji:

Pobierowo r. IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Strategia gromadzenia zbiorów w bibliotekach polskich.

Pl. Politechniki Warszawa, tel. (22) , fax: POLITECHNIKA WARSZAWSKA Metody gromadzenia zbiorów w bibliotekach naukowych w Płocku. mgr Agnieszka Kowalczyk Biblioteka Główna

Główną funkcją i sensem istnienia każdej biblioteki jest zaspakajanie oraz rozbudzanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych w danym środowisku. Ustawa o bibliotekach z dnia r., jako pierwsze z zadań bibliotek różnych typów wymienia gromadzenie zbiorów, które jest planowym pozyskiwaniem i wprowadzaniem do biblioteki właściwych materiałów bibliotecznych.

Na pierwszy rzut oka nie da się dokładnie określić korzyści, jakie przynosi biblioteka. Jej utrzymanie dużo kosztuje. Spośród wszystkich bibliotek szczególnie kosztowne w utrzymaniu są biblioteki szkół wyższych. Dzielą one los całej nauki, której jest częścią składową, a ściślej powiedziawszy, narzędziem pracy.

Konieczny jest określony wkład finansowy, aby biblioteki mogły wypełniać swoje zadania. Zmieszanie koniecznego budżetu musi w efekcie doprowadzić do skreślenia niektórych usług, co naukowcy i studenci natychmiast odczują, a dalej idąc, uszczuplone zostaną automatycznie cele działalności szkoły wyższej w stosunku do społeczeństwa. Trzeba określić politykę gromadzenia w każdej bibliotece i stworzyć konieczne podstawy dla codziennej pracy w dziedzinie rozbudowy zasobów bibliotecznych.

Gromadzenie zbiorów - to jedna z głównych funkcji współczesnej biblioteki. Funkcja ta wymaga stałego kontaktu i współpracy z użytkownikiem. W każdej bibliotece gromadzenie zbiorów musi być prowadzone planowo w celu zapewnienia starannego i przemyślanego realizowania przyjętych przez nią zadań. Z reguły każda biblioteka stara się o odpowiedni dobór gromadzonych materiałów. planowo w celu zapewnienia starannego i przemyślanego realizowania przyjętych przez nią zadań. Z reguły każda biblioteka stara się o odpowiedni dobór gromadzonych materiałów. Do najważniejszych zasad doboru, warunkujących wprowadzenie do biblioteki właściwych pozycji, zaliczyć trzeba: - znajomość charakteru biblioteki, - rozeznanie w potrzebach czytelniczych - oraz orientację w planowanej strukturze zbiorów.

Gromadzenie rozumiemy, jako:   proces tworzenia zbiorów bibliotecznych (poprzez kupno, prenumeratę, wymianę, dar, egzemplarz obowiązkowy, zwrot za książkę zagubioną lub zniszczoną oraz depozyt), czy inaczej sposoby pozyskiwania i uzupełniania zbiorów według przyjętych zasad i strategii (dawniej polityki) biblioteki, zgodnie z kierunkami specjalizacji, określającymi dziedziny, z których dana biblioteka winna gromadzić materiały.   ale także - zważywszy na tendencje rozwijające się od końca lat osiemdziesiątych w Polsce - jako proces organizowania dostępu do źródeł bibliograficznych i tekstowych zapisanych w formie elektronicznej (czyli do dokumentów elektronicznych), dostępnych w macierzystej bibliotece (w technologii CD-ROM lub posadowionych na własnym serwerze), względnie dostępnych w trybie on-line (posadowionych na obcych serwerach zewnętrznych).

1180 Początki edukacji w Płocku sięgają średniowiecza. Najstarszą szkołą w mieście Płocku, a jednocześnie w całej Polsce jest Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Stanisława Małachowskiego, której początki sięgają roku 1180.

Początki Biblioteki Seminaryjnej sięgają 1075 roku. Wówczas to w Płocku zostało utworzone biskupstwo. Najprawdopodobniej pierwsi biskupi dali początek księgozbiorowi. Były to darowizny, legaty. Później przy bibliotece seminarium powstało własne skryptorium. Najstarszą uczelnią wyższą w Płocku jest Wyższe Seminarium Duchowne.

Biblioteka im. Zielińskich TNP w Płocku została założona w 1820 r. Biblioteka jest siódmą z kolei wśród najstarszych bibliotek w Polsce. Posiada status biblioteki naukowej na mocy Uchwały Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1971 r. Mocą ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. Biblioteka im. Zielińskich TNP w Płocku została założona w 1820 r. Biblioteka jest siódmą z kolei wśród najstarszych bibliotek w Polsce. Posiada status biblioteki naukowej na mocy Uchwały Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1971 r. Mocą ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. Biblioteka im. Zielińskich TNP w Płocku.

Biblioteka im. Zielińskich TNP jest naukową biblioteką uniwersalną, gromadzi zbiory z wielu dyscyplin naukowych, jak: historia, prawo, administracja, ekonomia, bankowość, kulturoznawstwo, dziennikarstwo, prasoznawstwo, zarządzanie, marketing, psychologia, socjologia, kultura, polityka, językoznawstwo, bibliotekoznawstwo, informatyka, religioznawstwo,, sztuka, ekologia, geografia, turystyka, pedagogika, filozofia, nauki przyrodnicze, wydawnictwa informacyjne, bibliografie.

W roku 1967 zarządzeniem Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego została powołana do życia pierwsza w dziejach Płocka wyższa uczelnia techniczna – Filia Politechniki Warszawskiej (dzisiaj Szkoła Nauk Technicznych i Społecznych Politechniki Warszawskiej w Płocku). W grudniu 1967 r. rozpoczęła pracę tak bardzo potrzebna uczelni biblioteka.

Biblioteka Szkoły Nauk Technicznych i Społecznych PW w Płocku jest Filią Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej od lipca 1995 r. Filia jest powiązana z Biblioteką Główną organizacyjnie, finansowo i statutowo. Wykonuje zadania powierzone przez macierzystą jednostkę, pod jej nadzoren i kontrolą. Profil zakupów od początku związany był z potrzebami studentów. Biblioteka oferuje bogaty zestaw materiałów z zakresu szeroko rozumianej techniki i ekonomii - wydawnictwa zwarte, czasopisma oraz zbiory specjalne: normy, katalogi, CD-ROMY (łącznie ponad 100 tys. egzemplarzy).

Biblioteka Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku pierwszego zakupu książek dokonała 10 stycznia 2000 roku. PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W PŁOCKU

Biblioteka gromadzi zbiory w oparciu o aktualne potrzeby dydaktyczne uczelni: piśmiennictwo z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii, filozofii, szeroko pojętej ekonomii, matematyki, informatyki. Dla studentów neofilologii są to pozycje w języku angielskim, niemieckim i rosyjskim z zakresu literatury pięknej, historii, historii języka, metodyki nauczania, gramatyki. Ostatnio księgozbiór powiększył się także o literaturę piękną z kanonu lektur licealnych.

Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica jest jedyną niepaństwową szkołą wyższą z siedzibą w Płocku. Została założona przez Zespół Oświatowo - Konsultacyjny "Profesor" Sp. z o.o. w 1992 r. jako Prywatna Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Płocku. 20 marca 1995 r. Minister Edukacji Narodowej na wniosek władz uczelni nadał jej nową nazwę, która przyjęła obecne brzmienie, a jej patronem został Paweł Włodkowic.

W 1992 roku razem ze szkołą powstały zalążki Biblioteki. Biblioteka gromadzi zbiory w oparciu o aktualne potrzeby dydaktyczne uczelni: piśmiennictwo z zakresu administracji, prawa, ekonomii, zarządzania, marketingu, psychologii, socjologii, polityki, informatyki, pedagogiki, ekologii, filozofii, wychowania fizycznego, bezpieczeństwa narodowego.

Ale zawsze należy pamiętać, że jest to jedna instytucja i pomimo różnorodności wykonywanych prac w poszczególnych działach, ma wspólny cel pomagania każdemu czytelnikowi w jego indywidualnym rozwoju i samorealizacji, oddziałując w ten sposób na rozwój kulturalny społeczeństwa. Każda biblioteka jest instytucją społeczną, magazynem pamięci społecznej, która gromadzi, opracowuje, przechowuje i udostępnia swoje zbiory.

Pl. Politechniki Warszawa, tel. (22) , fax: POLITECHNIKA WARSZAWSKA Dziękuję za U w a g ę Dziękuję za U w a g ę