1 Zintegrowany system elektronicznej karty miejskiej do pobierania opłat za przejazdy komunikacją miejską System dynamicznej informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym System zliczania pasażerów, w Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Białystok 23 kwietnia 2010 r.
2 Miasto Białystok realizuje II etap projektu „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku” BKM inwestuje w nowoczesne rozwiązania, wychodząc naprzeciw potrzebom pasażerów. Najnowszymi udogodnieniami będą elektroniczna karta miejska, system dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach oraz system zliczania pasażerów. BKM Bliżej celu BKM Bliżej celu
e-BKM Elektroniczna Białostocka Karta Miejska e-BKM Elektroniczna Białostocka Karta Miejska
4 Elektroniczna Białostocka Karta Miejska E-karta zastąpi okresowy i jednorazowy bilet papierowy Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Używając e-karty będzie można korzystać z promocji cenowych na przejazdy autobusami oraz tworzyć atrakcyjną ofertę taryfową. Elektroniczna portmonetka pozwoli na zakup w autobusie dowolnego biletu jednorazowego, wniesienie opłaty za przejazd kilku osób w dowolnej strefie taryfowej z dowolnymi ulgami. Obecnie taki przejazd wymaga posiadania kilku różnych biletów papierowych.
5 Schemat działania Systemu Biletu Elektronicznego Sieć GSM Sieć GSM Centrum Obsługi Systemu Punkt sprzedaży / doładowania GPRS sieć Internet, GPRS Autobus komunikacji miejskiej
6 Elektroniczny Bilet Komunikacji Miejskiej Docelowo w mieście zostanie ustawionych 30 automatów biletowych, w których będzie można doładować Białostocką Kartę Miejską.
7 Cechy e-karty : wygoda użytkowaniawygoda użytkowania ulgi i inne uprawnienia pasażera zostaną zapisane na karcie, niepotrzebne będą legitymacje, zaświadczenia itp. inne wymagane dokumenty wymiary karty kredytowejwymiary karty kredytowej, więc łatwo ją przechowywać w portfelu czy kieszeni bezpieczeństwobezpieczeństwo dane zapisane na karcie nie do złamania przez fałszerzy personalizacjapersonalizacja w przypadku kradzieży karty imiennej można ją odtworzyć bez finansowej straty dla pasażera 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM
8 Inne zalety e-BKM : 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM trwałośćtrwałość karta może być używana nawet do 10 lat i jest odporna na zniszczenie ekologicznośćekologiczność zmniejsza zużycie papieru koniecznego do produkcji tradycyjnych biletów perspektywiczność rozwiązaniaperspektywiczność rozwiązania kartę będzie można w przyszłości wykorzystać także do innych funkcji, np. opłaty za bilet wstępu do muzeum, na koncert, opłaty za parkowanie itp.
Opłata za przejazd jednorazowy PRZYKŁAD:
10 Opłata za przejazd jednorazowy Wejście do autobusu
11 Opłata za przejazd jednorazowy 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM Wejście do autobusu
12 Opłata za przejazd jednorazowy BKM 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta Wejście do autobusu Wybieramy taryfę
13 Opłata za przejazd jednorazowy BKM 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta Wejście do autobusu Wybieramy taryfę
14 Opłata za przejazd jednorazowy BKM 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta Wejście do autobusu Przykładamy kartę do czytnika
15 Opłata za przejazd jednorazowy 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM Pobrano: 2,00 zł pozostało: 17,50 zł Wejście do autobusu Przykładamy kartę do czytnika System pobiera opłatę z karty
16 Opłata za przejazd jednorazowy 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM Wejście do autobusu
17 Opłata za przejazd jednorazowy Wyjście z autobusu
18 Opłata za przejazd jednorazowy 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM Wyjście z autobusu Przykładamy kartę do czytnika
19 Opłata za przejazd jednorazowy 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM Zwrócono: 1,30 zł pozostało: 18,80 zł Przykładamy kartę do czytnika Wyjście z autobusu System zwraca nadpłatę
20 Opłata za przejazd jednorazowy 1. Bilet Normalny 2. Bilet Ulgowy 3. Sprawdź stan konta BKM Zwrócono: 1,30zł pozostało: 18,80 zł Zaleta: Zaleta: Opłata za rzeczywisty przejazd to tylko 70 gr. (zysk: 1,30 zł!) Wyjście z autobusu
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej
22 System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej Białostocki system za pomocą GPS będzie na bieżąco monitorował pozycję wszystkich autobusów i wyświetlał na przystankach RZECZYWISTY czas odjazdu, uwzględniając wszelkie utrudnienia w ruchu. Nowoczesne systemy informacji pasażerskiej podają podróżnym informację w formie wizualnej, na specjalnie opracowanych do tego celu tablicach elektronicznych, często wyposażonych dodatkowo w systemy zapowiedzi głosowych. Standardowo wyświetlane będą następujące informacje: - numer linii, - kierunek, - czas odjazdu lub czas oczekiwania, - dowolny komentarz dotyczący trasy/linii
23 System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej W pierwszej kolejności w tablice systemu informacji pasażerskiej zostaną wyposażone poniższe przystanki.
24 Przykłady realizacji systemu w innych miastach Polski. Gdańsk
25 Przykłady realizacji systemu w innych miastach Polski. Warszawa
26 Przykłady realizacji systemu w innych miastach Polski. Wrocław
27 Przykłady realizacji systemu w innych miastach Polski. Zielona Góra
28 Schemat działania SIP Autobus komunikacji miejskiej Sieć GSM Sieć GSM Centrum Obsługi Systemu Informacja o położeniu i punktualności GPS GPRS Tablica informacyjna na przystanku
29 System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej Planując wprowadzenie systemu dołożyliśmy szczególnej staranności w zakresie dostosowania systemu do potrzeb wszystkich mieszkańców miasta. Jedną z funkcji ułatwiających korzystanie z SIP jest „udźwiękowienie” tablic na przystankach. Linia numer 100, kierunek Wasilków, odjazd za 2 minuty.
30 Usługa wirtualnego monitora : -przeglądarka internetowa w komputerze lub telefonie komórkowym -prezentacja prognozowanego czasu przyjazdu autobusów dla KAŻDEGO przystanku w sieci komunikacyjnej. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej
System Zliczania Potoków Pasażerskich
32 System Zliczania Potoków Pasażerskich Zasada działania: system rejestruje promieniowanie cieplne ciała pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdu.
33 System Zliczania Potoków Pasażerskich sensory sygnał otwarcia drzwi zasilanie autokomputer (gromadzenie danych) wysyłanie danych Przeznaczenie: pomiar ilości pasażerów korzystających z pojazdów transportu publicznego
34 ZASTOSOWANIE DANYCH UZYSKANYCH Z POMIARÓW lepsze dopasowanie sposobu obsługi linii do rzeczywistych potrzeb pasażerów Dane uzyskane z systemu pozwala na łączenie i weryfikowanie danych z innych systemów informatycznych – sprzedaży biletów, analizy punktualności, rozkładów jazdy. obserwacja i analiza zachowań pasażerów w dowolnym przekroju czasowym i przestrzennym (dzień roboczy, sobota, święto, wakacje, miesiąc, kwartał, rok, przystanek, wybrane przystanki, ciąg komunikacyjny, dzielnica) opracowanie charakterystyki brygad, linii i sieci komunikacyjnej
35 System Zliczania Potoków Pasażerskich Takiego nietypowego pasażera też policzymy.
36 Elektroniczna Białostocka Karta Miejska System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na przystankach System Zliczania Potoków Pasażerskich w autobusach już wkrótce w Białostockiej Komunikacji Miejskiej.