Podstawa prawna Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.). Ustawa z dnia 12 marca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Advertisements

CELOWOŚĆ POWSTANIA STOWARZYSZENIA.. PROBLEMY PO PRZEGRANYCH WYBORACH Ustawowe ograniczenia w zatrudnieniu na terenie gminy Rosnąca tendencja krytyki dotychczasowych.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Opiekun osób starszych
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI REALIZACJA ZMIAN REALIZACJA ZMIAN ORGANIZACYJNO – FUNKCJONALNYCH W POLICJI.
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Zespół Ośrodków Wsparcia w Piastowie Obszary Działalności.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
DEBATA SPOŁECZNA dotycząca bezpieczeństwa na terenie dzielnicy Ursus Obszar tematyczny: 1.Zagrożenie przestępczością z uwzględnieniem 7 kategorii przestępstw.
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
Opiekunka środowiskowa Czas trwania nauki: 1 rok.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Marszałek Województwa Podkarpackiego
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Pomorska Rada Ekspertów ds. Przeciwdziałania Uzależnieniom
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Podstawa prawna Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 180, poz z późn. zm.). Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009r. Nr 175, poz z późn. zm.). Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie z dnia 25 września 2006 roku. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata dla Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.

Według definicji zawartej w art. 2 pkt. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, przemoc to: „Jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych w pkt. 1 (członek rodziny – osoba najbliższa w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia r. – Kodeks karny), w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.”

Założenia programu Tworzenie zintegrowanego systemu pomocy ofiarom oraz ich rodzinom, dążenie do scalenia rozproszonych dotąd działań instytucji tak, aby powstały koalicje na rzecz przeciwdziałania przemocy, skupiające specjalistów z różnych dziedzin, kompetencyjnie i emocjonalnie gotowych do udzielenia pomocy osobom dotkniętym przemocą.

Zasady działania Programu Program oparty jest na zasadach: 1. wzajemnej współpracy i współdziałania organów władzy publicznej, organizacji pozarządowych i kościołów oraz związków wyznaniowych (zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej), a także innych organizacji, środowisk i osób fizycznych uprawnionych lub zobowiązanych do inicjowania i realizacji zadań związanych pośrednio lub bezpośrednio z przeciwdziałaniem występowania przemocy i jej negatywnym następstwom, 2. jawności działań organów władzy publicznej oraz podmiotów realizujących zadania publiczne w zakresie przeciwdziałania przemocy z poszanowaniem godności osoby 3. szczególnej ochrony dzieci, z zachowaniem ich prawa do wychowania się w rodzinie, poprzez udzielenie rodzinie szczególnego wsparcia w dążeniu do poprawy jej funkcjonowania.

Cele i zadania programu

CELEM PROGRAMU JEST TWORZENIE WARUNKÓW DO BARDZIEJ SKUTECZNEGO PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE

I. EDUKACJA Cel główny 1Zadania: Podniesienie świadomości społecznej na temat zjawiska przemocy w rodzinie i możliwości uzyskania pomocy Organizacja kampanii edukacyjnych dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie; Opracowanie i rozpropagowanie ulotek, informatorów, broszur dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie; Popularyzowanie w środowisku i w mediach tematyki związanej z zapobieganiem i skutkami przemocy domowej;

I. EDUKACJA cd. Cel główny 2Zadania: Poszerzanie wiedzy dotyczącej zjawiska przemocy i sposobów radzenia sobie z tym problemem wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych; Prowadzenie badań ankietowych wśród młodzieży i dzieci na temat zjawiska przemocy w rodzinie i agresji rówieśniczej oraz monitorowanie w/w zjawiska; Organizacja spotkań i pogadanek dla dzieci i młodzieży; Realizacja programów ukierunkowanych na rozwój umiejętności wychowawczych rodziców; Prowadzenie warsztatów dla kobiet i mężczyzn na temat asertywności, poczucia własnej wartości, rozwiązywania konfliktów bez przemocy.

I. EDUKACJA cd. Cel główny 3Zadania: Zwiększenie kompetencji zawodowych pracowników służb i instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie; Systematyczne szkolenia wszystkich przedstawicieli służb podejmujących działania na rzecz rodzin uwikłanych w przemoc, w tym m.in. szkolenia z zakresu diagnozowania przemocy w rodzinie, zasad udzielania pomocy rodzinom i osobom dotkniętym przemocą w rodzinie – przeprowadzenie obok szkoleń resortowych wspólnych szkoleń służb, udział w szkoleniach, konferencjach tematycznych; Organizowanie spotkań mających na celu wymianę doświadczeń między pracownikami różnych instytucji wchodzących w skład lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy; Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników poprzez zdobywanie specjalizacji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, m.in. w Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.

II. PROFILAKTYKA Cel główny 4Zadania: Budowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy Prowadzenie diagnozy potrzeb oraz oceny istniejących zasobów systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie na terenie miasta; Wypracowanie i wdrożenie procedur współpracy służb, instytucji i organizacji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie; Prowadzenie programów profilaktycznych i socjoterapeutycznych w szkołach i świetlicach środowiskowych; Prowadzenie grup wsparcia dla rodziców z grup ryzyka (m.in. dla młodych samotnych matek, rodziców dzieci niepełnosprawnych, przewlekle chorych); Organizacja wypoczynku letniego z realizacją programów profilaktycznych;

III. INTERWENCJA Cel główny 5Zadania: Zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych; Powołanie Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup roboczych w odniesieniu do potrzeb rodziny z problemem przemocy, w tym: -szkolenie dla członków Zespołu; - opracowanie regulaminu powołania i funkcjonowania Zespołu; - wypracowanie procedur współpracy między instytucjami; - stworzenie zintegrowanej bazy danych o ofiarach i sprawcach przemocy w rodzinie; administratorem bazy będzie przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego.

III. INTERWENCJA cd. Cel główny 6Zadania: Zapewnienie możliwości profesjonalnego wsparcia dla ofiar i sprawców przemocy; Umożliwianie osobom doświadczającym przemocy (dorosłym, młodzieży i dzieciom) korzystania z profesjonalnej pomocy medycznej, psychologicznej, duchowej, socjalnej i prawnej mającej na celu pomoc doraźną oraz pomoc w uwolnieniu się z sytuacji przemocy; Praca socjalna z osobami doznającymi przemocy; Organizowanie grup wsparcia dla ofiar przemocy; Udzielanie pomocy finansowej ofiarom przemocy; Interwencyjne zabezpieczenie dzieci; Kierowanie osób do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym dla sprawców przemocy domowej; Realizacja programu edukacyjno – korekcyjnego dla sprawców przemocy domowej; Uruchomienie całodobowego bezpłatnego telefonu dla ofiar przemocy oraz poczty ; Utworzenie Punktu Konsultacyjnego dla Ofiar Przemocy.

Sprawne funkcjonowanie systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie zakłada koordynację i spójność działań, w tym dobry przepływ informacji między partnerami – jednostkami pomocy społecznej, ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości, policją, instytucjami oświaty, organizacjami pozarządowymi i innymi zajmującymi się przemocą w rodzinie.

Lokalny system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Program przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy Zespół Interdyscy- plinarny Podmioty działające na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Celem powoływania zespołów interdyscyplinarnych jest: realizacja działań określonych w programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie; tworzenie podłoża rozwiązywania problemów społecznych, wykorzystując lokalne potencjały osobowe; integracja środowisk działających w jednym celu.

Tworzenie zespołów interdyscyplinarnych podnosi efektywność działań w zakresie rozwiązywania problemów społecznych poprzez: 1) zwiększenie społecznego zaangażowania w sprawy przeciwdziałania zjawiskom negatywnym, 2) bardziej dokładną (wspólną) diagnozę i wspólne podejmowanie decyzji (rozłożenie odpowiedzialności), 3) bardziej efektywne (zintegrowane i nie wykluczające się) wykorzystanie środków i możliwości, jakimi dysponują instytucje, 4) poszerzenie kompetencji i doświadczeń profesjonalistów, 5) spowolnienie procesu wypalania się specjalistów, zajmujących się pomocą rodzinie, dzieciom i młodzieży.

Podstawy prawne działania Zespołu Interdyscyplinarnego w Piotrkowie Trybunalskim 1) Art. 9a, 9b, 9c, 9d Ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U z późn. zm.) 2) Zarządzenie nr 355 Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z dnia r. w sprawie powołania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 3) Uchwała Nr VIII/149/11 Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z dnia r. w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

ORAGNZIACJA ZESPOŁU INERDYSCYPLINARENEGO Zespół Interdyscyplinarny powołuje Prezydent Miasta; obsługę organizacyjno - techniczną Zespołu zapewnia Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie; przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego wybierany jest na pierwszym posiedzeniu zespołu; posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące; Zespół Interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Prezydentem Miasta, a podmiotami właściwymi dla pozostałych członków Zespołu; członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych, zawodowych lub społecznie;

SKŁAD ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO Gańczak Elżbieta - Noclegownia dla Osób Bezdomnych – Stowarzyszenie „Panaceum”; Jakubowska Nina - Dom Dziecka; Jędrzejczyk Tomasz - Komenda Miejska Policji; Kapuścińska Agnieszka - Pogotowie Opiekuńcze; Kłopotowska Maria - Urząd Miasta; Kołodziejczyk Helena - Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; Mielczarek Anita - Ośrodek Adopcyjno – Opiekuńczy; Miśkiewicz Zbigniew - Straż Miejska; Obst Małgorzata - Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie; Olczyk Urszula - Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej; Pietras Iwona - Samodzielny Szpital Wojewódzki im. M. Kopernika; Polak Marcin - Prokuratura Rejonowa; Pyć Małgorzata - Sąd Rejonowy; Rumińska – Filipek Marzenna - Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie; Szadkowski Arkadiusz - Areszt Śledczy; Szarapa Elżbieta - Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna; Wojtasik Jolanta - Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej;

ZADANIA ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY REALIZUJE, W SZCZEGÓLNOŚCI, POPRZEZ: 1. diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie na terenie miasta; 2. podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku; 3. inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie; 4. rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym;

5. inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie; 6. opracowywanie i wdrażanie procedur współpracy oraz wymiany informacji pomiędzy instytucjami i organizacjami; 7. cykliczne (nie rzadziej niż raz na kwartał) spotkania mające na celu usprawnienie dotychczasowych działań i kształtowanie polityki pomocowej na terenie objętym działaniem;

8. organizacja cyklicznych szkoleń dla członków Zespołu Interdyscyplinarnego; 9. tworzenie grup roboczych w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach; 10. zapewnienie wsparcia merytorycznego w trudnych przypadkach zgłoszonych przez grupy robocze;

Grupy robocze działają w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY GRUPA ROBOCZA

Grupy robocze – zadania: 1. Diagnoza indywidualnego przypadku przemocy w rodzinie - konfrontacja opinii przedstawicieli różnych instytucji; 2. Opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie - podział ról i zadań; 3. Monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy; 4. Dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań; 5. Określenie działań pointerwencyjnych; 6. Wypracowanie przez grupę raportów (wraz z wnioskami) i przekazywanie ich do instytucji decyzyjnych w sprawie rodziny - do Sądu, Prokuratury, Policji, itd.

Marzenna Rumińska – Filipek Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Piotrkowie Tryb.