Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Paweł Sztwiertnia Dyrektor Generalny INFARMA Rynek Farmaceutyczny w Polsce i Europie Europejski Kongres Gospodarczy, 16 maja, 2012 Katowice.
„OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” „OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” Prywatyzacja usług anestezjologicznych.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Stowarzyszenie Wspierania Małej Przedsiębiorczości z siedzibą w Dobiegniewie Zielona Góra 20 kwiecień 2016.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
„ Wkład innowacyjnego przemysłu farmaceutycznego w rozwój polskiej gospodarki” Advisory „ Mariusz Ignatowicz Partner Lider zespołów ds. Sektora Ochrony.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Logo ośrodka KSU Regionalny Punkt Konsultacyjny KSU.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
REGIONALNE CENTRUM TECHNOLOGII I WIEDZY „INTERIOR” W NOWEJ SOLI NOWA SÓL.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Poręczenie jako instrument wspierający rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności na Mazowszu 9. Grudzień, 2015r.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Projekt InMoST InMoST: Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin realizacji: –
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
 Indywidualne  Tylko dla określonej grupy – określone kraje (lagging countries „Widespread ”) przemysł (SMEs)  Mające konkretny cel np szkolenie młodych.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Bądź częścią rozwiązania
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice, 14 maja 2013 r.

Znaczenie krajowego przemysłu farmaceutycznego Zgodnie z art. 68 konstytucji RP władze publiczne zapewniają obywatelom dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Konsekwencją tego zapisu jest także obowiązek zapewnienia obywatelom przez władze publiczne (rząd poprzez Ministerstwo Zdrowia, NFZ) dostępu do leków. Leki mogą pochodzić z produkcji krajowej lub z importu. Władze publiczne powinny zachować odpowiednie proporcje między lekami krajowymi i importowanymi. Zapewnienie społeczeństwu bezpieczeństwa lekowego wymaga funkcjonowania nowoczesnego i efektywnego gospodarczo krajowego przemysłu farmaceutycznego. 2

Znaczenie krajowego przemysłu farmaceutycznego Strategiczna rola w zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego społeczeństwa Około 100 przedsiębiorstw, około 13 miliardów PLN obrotu W 2012 r. udział w sprzedaży 30,2% wartości i 54,6% ilości Wysoki poziom innowacyjności (nakłady na B+R 118,6 miliona PLN w 2011 r., udział w wydatkach na B+R przemysłu przetwórczego 4,8 procent) Europejski potentat w produkcji leków generycznych Szeroka współpraca z ośrodkami naukowymi Znaczenie dla pacjentów i NFZ – umiarkowane ceny produktów 3

Strategia dla przemysłu farmaceutycznego do 2030 roku IBnGR opracował strategię dla przemysłu farmaceutycznego do 2030 roku, która mogłaby być pomocna przy pracach nad polityką lekową w Polsce. Podstawowe cele strategii: Wsparcie realizacji polityki świadczenia opieki zdrowotnej państwa przez krajowy przemysł farmaceutyczny Ustanowienie stabilnego i przyjaznego otoczenia systemowego, w tym legislacyjnego Ustanowienie harmonijnych i efektywnych ram współpracy między przemysłem, sferą nauki i administracją publiczną 4

Rola Strategii rozwoju krajowego przemysłu farmaceutycznego Dokument stanowiący bazę dialogu sektora z instytucjami regulującymi jego działanie Dokument wyznaczający kierunki rozwoju sektora Przedstawienie pożądanego i możliwego do realizacji scenariusza rozwoju Wskazanie barier, ryzyk i zagrożeń rozwoju 5

Umiejscowienie Strategii rozwoju krajowego przemysłu farmaceutycznego 6

Wizja krajowego przemysłu farmaceutycznego 7 W roku 2030 krajowy przemysł farmaceutyczny powinien: być czołowym krajowym przemysłem wysokich technologii o kluczowym znaczeniu dla innowacyjności całej gospodarki być europejskim liderem produkcji generyków posiadać własne nowoczesne zaplecze badawczo-rozwojowe oraz wystarczającą kadrę wysokokwalifikowanego personelu utrzymywać wysoki poziom wskaźników rentowności, pozwalających skutecznie konkurować na rynkach światowych

Wizja krajowego przemysłu farmaceutycznego 8 W roku 2030 krajowy przemysł farmaceutyczny powinien: funkcjonować w stabilnym i skutecznym systemie finansowania działalności badawczo-rozwojowej odnosić korzyści z obowiązującego przyjaznego środowiska legislacyjnego, wspierającego jego rozwój i tworzonego z wykorzystaniem szeroko zakrojonych konsultacji społecznych zwiększyć stopień konsolidacji i współpracy między firmami znacząco powiększyć wolumen eksportu oraz zwiększyć swój udział w rynku krajowym

O celach strategicznych krajowego przemysłu farmaceutycznego Do urzeczywistnienia wizji krajowego przemysłu farmaceutycznego prowadzi realizacja celów strategicznych. Cele strategiczne Strategii… sformułowane są w oparciu o wnioski płynące z części diagnostycznej opracowania (analizę SWOT). Każdy z celów strategicznych rozpisany jest na szereg celów operacyjnych, wyznaczających ścieżki osiągnięcia celów strategicznych. 9

Cele strategiczne krajowego przemysłu farmaceutycznego 1. Umocnienie pozycji europejskiego lidera w produkcji leków generycznych 1.1. Rozwój i wzmacnianie pozycji krajowych firm farmaceutycznych 1.2. Prace nad nowymi lekami generycznymi i ich postaciami 1.3. Wzmacnianie własnego potencjału kapitałowego 1.4. Zacieśnianie współpracy między funkcjonującymi na rynku podmiotami 1.5. Zwiększanie rangi przemysłu farmaceutycznego w polskiej gospodarce 10

Cele strategiczne krajowego przemysłu farmaceutycznego 2. Podnoszenie poziomu innowacyjności krajowego przemysłu farmaceutycznego 2.1. Wypracowanie adekwatnego do potrzeb modelu współpracy przemysłu ze sferą nauki 2.2. Zwiększenie stopnia aplikacyjności kształcenia studentów 2.3. Rozwój segmentu biotechnologicznego 2.4. Wprowadzenie fiskalnych instrumentów wspierania innowacyjności 2.5. Współfinansowanie projektów innowacyjnych ze środków publicznych oraz UE 11

Cele strategiczne krajowego przemysłu farmaceutycznego 3. Stworzenie spójnej i stabilnej polityki lekowej na poziomie krajowym 3.1. Powołanie stałego zespołu złożonego z przedstawicieli sektora i publicznych instytucji wpływających na funkcjonowanie branży 3.2. Opracowanie Polityki lekowej w postaci oficjalnego dokumentu rządowego 4. Zmniejszanie ujemnego salda w handlu zagranicznym lekami 4.1. Zwiększanie udziału leków wyprodukowanych w Polsce na rynku polskim 4.2. Zwiększanie eksportu 12