Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
7. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
Advertisements

Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
© Katedra Zarządzania w Gospodarce SGH Katedra Zarządzania w Gospodarce1 PLANOWANIE STRATEGICZNE.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Zarządzanie Produkcją i Usługami Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie Instytut Zarządzania Dr inż. Piotr Chwastyk
Maria Romanowska Zarządzanie strategiczne. ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE POLEGA NA ANTYCYPOWNIU ZMIAN W OTOCZENIU I PRZYGOTOWYWANIU PLANÓW DZIAŁANIA W PRZYSZŁOŚCI.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
„Co chcielibyście wiedzieć o Waszej firmie, ale boicie się zapytać – czy narzędzia informatyczne wpływają na wiarygodność rynkową i sukces ekonomiczny.
1 Studium przypadku „Smaczek” Grzegorz Karasiewicz.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
WYKŁAD 3 Globalizacja a korporacje transnarodowe 1.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Dane przedsiębiorstwa :  Zakład Krawiecki Kasia Skrzypecka  Chorzów, ul. Armii Krajowej 53  Telefon: 
Zarządzanie systemami dystrybucji
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Studium przypadku Crivina Ogrezeni (położona niedaleko Bukaresztu, Rumunia) Przedsięwzięcie – budowa i eksploatacja zakładu uzdatniania wody Celem projektu.
Wolny przepływ kapitału ludzkiego w UE od 1 maja 2011: Przekleństwo czy błogosławieństwo dla przedsiębiorstw austriackich?
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Ekonomiczne Bobry ® Ekonomiczne Bobry to miniprzedsiębiorstwo działające na terenie II Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Pniewskiego w Gdańsku.
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Produkt w marketingu międzynarodowym
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Celem studiów jest kształcenie przyszłej operacyjnej kadry menedżerskiej dla potrzeb sektora: przemysłowego i usługowego, jednostek sektora publicznego.
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Struktura kanałów marketingowych
Konkurencyjność w dobie globalizacji
Nazwa firmy Plan biznesowy.
1 Rachunkowość zarządcza.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
LOGISTYKA – jest to dziedzina wiedzy z zakresu zarządzania ( przepływ ludzi , energii, wody) odnosi się do zarządzania dobrami w czasie i w przestrzeni.
Przychody i koszty działalności
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
SPECJALNE STREFY EKONOMICZNE A WSPIERANIE NOWYCH INWESTYCJI
Zapis prezentacji:

Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI

Katedra Zarządzania w Gospodarce2 DECYZJE STRATEGICZNE DOTYCZĄCE PORTFELA DZIAŁALNOŚCI SPECJALIZACJA CZY DYWERSYFIKACJA? MAŁY CZY DUŻY ZAKRES INTEGRACJI PIONOWEJ? ZASIĘG LOKALNY, REGIONALNY CZY GLOBALNY?

Katedra Zarządzania w Gospodarce3 TRZY KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA DYWERSYFIKACJA BRANŻOWA EKSPANSJA GEOGRAFICZNA INTEGRACJA PIONOWA

Katedra Zarządzania w Gospodarce4 ? SPECJALIZACJA CZY DYWERSYFIKACJA?

Katedra Zarządzania w Gospodarce

6 Źródło: Raport roczny 2007

Źródło: Raport roczny 2009 Struktura produktowa przychodów firmy L’Oreal w 2009 r.

Katedra Zarządzania w Gospodarce8 Źródło: Manager Magazin, lipiec 2008 r.

Katedra Zarządzania w Gospodarce9 Źródło: Manager Magazin, lipiec 2008 r.

Katedra Zarządzania w Gospodarce10 PRZYCHODY GENERAL ELECTRIC (w mld USD za 2003 rok) Źródło: M. Czekański, GE chce inwestować w Polsce, [w:] Rzeczpospolita, nr 255, 29 X 2004, s. B1 RAZEM: 132,2 mld USD

Katedra Zarządzania w Gospodarce11 CELE DYWERSYFIKACJI n n ROZPRASZANIE RYZYKA n n OSIĄGANIE EFEKTU SYNERGICZNEGO n n ODMŁADZANIE PORTFELA

Katedra Zarządzania w Gospodarce12 SYNERGIA Jest efektem integracji procesów intelektualnych i produkcyjnych osiągniętym przy wspólnym wykorzystaniu mniejszej ilości czynników produkcji i zastosowaniu specyficznych zdolności i umiejętności © M. Jarosiński

Katedra Zarządzania w Gospodarce13 SYNERGIA = 5 Maria Romanowska

Katedra Zarządzania w Gospodarce14 Synergia technologiczna na przykładzie „Hondy” Technologia silnika Generatory mocy Kosiarki do trawy Silniki do łodzi motoro- wych Skutery śnieżne Pługi śnieżne Glebogryzarki mechaniczne Motocykle Samochody Maria Romanowska

Katedra Zarządzania w Gospodarce15 Typy powiązań synergicznych Technologiczne Rynkowe Finansowe Administracyjne © M. Jarosiński

Katedra Zarządzania w Gospodarce16 Produkcja surowców Produkcja podzespołów Produkcja maszyn Wzornictwo B+R Dostawa maszyn Dostawa podzespołów Dostawa surowców Wyroby konkurencyjne Wyroby substytucyjne Produkty uboczne Transport DYWERSYFIKACJA WSTECZ PRZEDSIĘBIORSTWO Usługi posprzedażowe Marketing informacji TransportDystrybucja DYWERSYFIKACJA POZIOMA Finansowanie DYWERSYFIKACJA W PRZÓD Możliwości rozwoju na drodze dywersyfikacji pokrewnej Maria Romanowska

Wydobycie surowców Produkcja materiałów i części Produkcja podzespołów Montaż wyrobów finalnych Handel hurtowy Handel detaliczny ŚCIEŻKA EKONOMICZNA W GOSPODARCE Serwis

ŚCIEŻKA EKONOMICZNA Zbiór komplementarnych operacji odzwierciedlających całkowity proces powstawania produktu lub usługi składający się z oddzielnych etapów wykonywanych często przez przedsiębiorstwa pochodzące z różnych sektorów. Zbiór komplementarnych operacji odzwierciedlających całkowity proces powstawania produktu lub usługi składający się z oddzielnych etapów wykonywanych często przez przedsiębiorstwa pochodzące z różnych sektorów.

Produkcja zegarków szwajcarskich Produkcjaczęści Montaż SprzedażhurtowaSprzedażdetaliczna Cena płacona przez użytkownika Wartośćdodana Szwajcarski sektor produkcji zegarków

woda produkcja piwa granulat drożdże słód energia 4% 1% 0,5% 1% 0,5% 7%60% konsument 100% surowce ogółem 15% hurtownicy 18% detaliści - aktywność sektora na ścieżce ekonomicznej Uplasowanie sektora BROWARNICZEGO na ścieżce ekonomicznej Copyright by M. Bożek, M. Domanowski, G. Jezierski, T. Lus

Wydobycie surowców Produkcja materiałów budowlanych Usługi budowlane Generalny wykonawca Deweloper Infrastruktura Biura projektowe Usługi finansowe ŚCIEŻKA EKONOMICZNA W BUDOWNICTWIE Serwis posprze -dażowy Zarządzanie nieruch.

Katedra Zarządzania w Gospodarce22 Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa duża mała niskawysoka Atrakcyjność sektora A BC D Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa

Katedra Zarządzania w Gospodarce23 Modelowe rodzaje strategii dywersyfikacji DYWERSYFIKACJA INWESTYCYJNA DYWERSYFIKACJA ZABEZPIECZAJҐCA PRZEŻYCIE DYWERSYFIKACJA PODTRZYMUJĄCA DYWERSYFIKACJA SCHODZENIA Z BRANIA Silna Wysoka Niska Słaba Pozycja konkurencyjna na rynku w obecnie prowadzonej działalności Atrakcyjność obecnie prowadzonej działalności Maria Romanowska

Katedra Zarządzania w Gospodarce24 Macierz synergii przedsiębiorstwa Gillette w 1999 roku

Katedra Zarządzania w Gospodarce25 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (1)

Katedra Zarządzania w Gospodarce26 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (2) Dywersyfikacja budująca

Katedra Zarządzania w Gospodarce27 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (3) Dywersyfikacja oparta na koncepcji marketingowej

Katedra Zarządzania w Gospodarce 28 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (4)

Katedra Zarządzania w Gospodarce29 Pomiar dywersyfikacji Źródło: Opracowanie własne na podstawie: M. Jarosiński, K. Ogonek, Teoretyczne podstawy wyboru strategii dywersyfikacji, INE PAN, Warszawa 1995, s 8 przedsiębiorstwo działające tylko w jednym sektorze przedsiębiorstwo zdywersyfikowane pokrewnie o dominującym udziale w jednym sektorze przedsiębiorstwo zdywersyfikowane niepokrewnie o dominującym udziale w jednym sektorze 0,0 0,7 1,0 wsws wpwp przedsiębiorstwo zdywersyfikowane pokrewnie przedsiębiorstwo zdywersyfikowane niepokrewnie 1,0 0,95 0,7 0,0 Maria Romanowska

Katedra Zarządzania w Gospodarce30 © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Struktura branżowa przychodów Grupy Danone w roku 1995

Katedra Zarządzania w Gospodarce31 © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Struktura branżowa przychodów Grupy Danone w roku 2000

Katedra Zarządzania w Gospodarce32 Maria Romanowska

HISTORIA DYWERSYFIKACJI n Do II Wojny Światowej – specjalizacja, n Lata XX w.- intensywna dywersyfiikacja, n Lata 80. i 90. – odwrót od dywersyfikacji konglomeratowej do koncentracji na kluczowej dziedzinie Katedra Zarządzania w Gospodarce33

KONGLOMERAT PRZEDSIĘBIORSTWO ZDYWERSYFIKOWANE W SPOSÓB NIEPOKREWNY PRZYBIERAJĄCE NAJCZĘŚCIEJ POSTAĆ GRUPY KAPITAŁOWEJ. ZALETY: ELASTYCZNOŚĆ, BEPIECZEŃSTWO WADY: TRUDNOŚĆ ZARZĄDZANIA, BRAK SYNERGII Katedra Zarządzania w Gospodarce34

Conglomerate discount -15% Katedra Zarządzania w Gospodarce35

Pułapki dywersyfikacji n Możliwość ugrzęźnięcia, n Problemy koordynacji i wykorzystania efektu synergicznego, n Utrata efektu skali, n Brak środków na globalizację. Katedra Zarządzania w Gospodarce36

Udział w rynku a stopa zysku Udział w rynku Stopa zysku UGRZĘŹNIĘCIE

Katedra Zarządzania w Gospodarce38 Tendencje w zakresie dywersyfikacji © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie LATA konglomeraty dywersyfikacja pokrewna specjalizacja POZIOM DYWERSYFIKACJI ?