ROLA I ZADANIA OBRONY CYWILNEJ ORAZ ZASADY ICH REALIZACJI. STRUKTURA PLANU OBRONY CYWILNEJ Leszek Wojciech PIWOWARSKI Zastępca Kierownika Centrum Zarządzania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System obronny i siły zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Advertisements

Ratownictwo z powietrza w Tatrach Opracowanie: dr Artur Woźny.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
STAN REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY PRZED POWODZIĄ W DORZECZU GÓRNEJ WISŁY I ZAMIERZEŃ NA 2011 ROK.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
PROCEDURA WSPÓŁDZIAŁANIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH POLICJI I PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA ZDARZEŃ ZWIĄZANYCH.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Ewakuacja III stopnia na przykładzie „Planu przygotowania ewakuacji ludności dla Miasta Poznania - ewakuacja III stopnia.” EWAKUACJA Zadanie określone.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Adrian Batkowski. organy administracji publicznej; urzędy obsługujące organy administracji publicznej; służby, inspekcje, straże w ramach swojej właściwości;
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Istota zmian i wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia i oczyszczania ścieków w polityce ekologicznej państwa Zbigniew Sobociński Gdańska.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Zagrożenie powodziowe przyczyny i ochrona. OPADY DŁUGOTRWAŁE LUB GWAŁTOWNE Najgroźniejsze powodzie opadowe występują na rzekach górskich i podgórskich.
PLANOWANIE I REALIZACJIA SZKOLENIA OBRONNEGO 2016 ROKU.
INNOWACYJNY PROGRAM KSZTAŁCENIA W KLASIE SŁUŻB MUNDUROWYCH Autorzy: JUSTYNA RATAJCZAK, ELŻBIETA MORTKA, ANDRZEJ DĄBROWSKI ROK 2010/2011 ZESPÓŁ SZKÓŁ W.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Ochrona dóbr kultury.. Podczas konwencji w Hadze w 1907r. zostały podpisane dwie konwencje dotyczące dóbr kultury. Były to: Konwencja dotycząca praw i.
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Historia Obrony cywilnej.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
Infrastruktura krytyczna i jej ochrona
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Plany zarządzania kryzysowego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
ZMIANY W PROGRAMIE SZKOLENIA SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ WYNIKAJĄCE Z WPROWADZENIA NOWELIZACJI art.98d USTAWY O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ.
Szkolenie Obronne Wrocław, 14 grudnia 2012 r.. OBSZARY KONTROLI W PODMIOTACH LECZNICZYCH, DLA KTÓRYCH MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO JEST ORGANEM.
Sześciolatek idzie do szkoły
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zasady szacowania strat
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

ROLA I ZADANIA OBRONY CYWILNEJ ORAZ ZASADY ICH REALIZACJI. STRUKTURA PLANU OBRONY CYWILNEJ Leszek Wojciech PIWOWARSKI Zastępca Kierownika Centrum Zarządzania Kryzysowego WZK MUW

PODSTAWY PRAWNE 1.Protokół dodatkowy do Konwencji Genewskiej z dnia 12 sierpnia 1949 r. dotyczący ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych (Protokół I) ratyfikowany 19 września 1991 r. (Dz.U. z 1992 r. Nr 41, poz. 175) 3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 września 1993 r. w sprawie Obrony Cywilnej (Dz.U. Nr 93, poz. 429 z póź. zm) 2. Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku RP (Dz.U. z 2001 r. Nr 21, poz. 205 – tekst jednolity) 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, Szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. Nr 96, poz. 558)

OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ PRZED NIEBEZPIECZEŃSTWAMI WYNIKAJĄCYMI Z DZIAŁAŃ ZBROJNYCH LUB KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH I PRZEZWYCIĘŻANIE ICH BEZPOŚREDNICH NASTĘPSTW, JAK TEŻ ZAPEWNIENIE WARUNKÓW KONIECZNYCH DO PRZETRWANIA. OCHRONA LUDNOŚCI, ZAKŁADÓW PRACY I URZĄDZEŃ UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ, DÓBR KULTURY, RATOWANIE I UDZIELANIE POMOCY POSZKODOWANYM W CZASIE WOJNY ORAZ WSPÓŁDZIAŁANIE W ZWALCZANIU KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH I ZAGROŻEŃ ŚRODOWISKA ORAZ USUWANIU ICH SKUTKÓW. PRAWO MIĘDZYNARODOWE PRAWO KRAJOWE

PRAWO MIĘDZYNARODOWE PRAWO KRAJOWE Z A D A N I A I. SŁUŻBA OSTRZEGAWCZA VIII. WYKRYWANIE I OZNACZENIE STREF NIEBEZPIECZNYCH I. SŁUŻBA OSTRZEGAWCZA VIII. WYKRYWANIE I OZNACZENIE STREF NIEBEZPIECZNYCH 1. WYKRYWANIE ZAGROŻEŃ ORAZ OSTRZEGANIE I ALARMOWANIE II. EWIDENCJA 2. ORGANIZOWANIE EWAKUACJI LUDNOŚCI III. PRZYGOTOWANIE I ORGANIZOWANIE SCHRONÓW 3. PRZYGOTOWANIE BUDOWLI OCHRONNYCH IV. OBSŁUGA ŚRODKÓW ZACIEMNIENIA 4. ZACIEMNIENIE I WYGASZANIE OŚWIETLENIA V. RATOWNICTWO 5. ORGANIZACJA I PROWADZENIE AKCJI RATUNKOWYCH VI. SŁUŻBY MEDYCZNE WŁĄCZAJĄCE W TO PIERWSZĄ POMOC ORAZ OPIEKĘ RELIGIJNĄ 6. UDZIELANIE POSZKODOWANYM POMOCY MEDYCZNEJ (W TYM UMOŻLIWIANIE KORZYSTANIA Z OPIEKI RELIGIJNEJ)

PRAWO MIĘDZYNARODOWE PRAWO KRAJOWE Z A D A N I A VII. WALKA Z POŻARAMI 7. WALKA Z POŻARAMI IX. ODKAŻANIE I INNE PODOBNE DZIAŁANIA OCHRONNE 4. ZAOPATRYWANIE LUDNOŚCI W SPRZĘT I ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ. 9. PRZYGOTOWANIE ORAZ PROWADZENIE LIKWIDACJI SKAŻEŃ I ZAKAŻEŃ. 4. ZAOPATRYWANIE LUDNOŚCI W SPRZĘT I ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ. 9. PRZYGOTOWANIE ORAZ PROWADZENIE LIKWIDACJI SKAŻEŃ I ZAKAŻEŃ. X. DOSTARCZANIE DORAŹNYCH POMIESZCZEŃ I ZAOPATRZENIA 11. ORGANIZACJA DORAŹNYCH POMIESZCZEŃ I ZAOPATRZENIA DLA POSZKODOWANYCH. XI. DORAŹNA POMOC DLA PRZYWRÓCENIA I UTRZYMANIA PORZĄDKU W STREFACH DOTKNIĘTYCH KLĘSKAMI 14. DORAŹNA POMOC DLA PRZYWRÓCENIA I UTRZYMANIA PORZĄDKU W STREFACH DOTKNIĘTYCH KLĘSKAMI.

PRAWO MIĘDZYNARODOWE PRAWO KRAJOWE Z A D A N I A XII. DORAŹNE PRZYWRÓCENIE DZIAŁANIA NIEZBĘDNYCH SŁUŻB UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ 13. DORAŹNE PRZYWRÓCENIE DZIAŁANIA NIEZBĘDNYCH SŁUŻB UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ, W TYM POMOC W BUDOWIE I ODBUDOWIE AWARYJNYCH UJĘĆ WODY PITNEJ. XIII. DORAŹNE GRZEBANIE ZMARŁYCH. 15. DORAŹNA POMOC W GRZEBANIU ZMARŁYCH. XIV. POMOC W RATOWANIU DÓBR NIEZBĘDNYCH DO PRZETRWANIA 10. OCHRONA ŻYWNOŚCI I INNYCH DÓBR NIEZBĘDNYCH DO PRZETRWANIA. 12. ZABEZPIECZENIE DÓBR KULTURY, URZĄDZEŃ UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ I WAŻNEJ DOKUMENTACJI. 10. OCHRONA ŻYWNOŚCI I INNYCH DÓBR NIEZBĘDNYCH DO PRZETRWANIA. 12. ZABEZPIECZENIE DÓBR KULTURY, URZĄDZEŃ UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ I WAŻNEJ DOKUMENTACJI.

PRAWO MIĘDZYNARODOWE PRAWO KRAJOWE Z A D A N I A XV. PLANOWANIE I PRACE ORGANIZACYJNE ORAZ INNE RODZAJE DZIAŁALNOŚCI, NIEZBĘDNE DO WYPEŁNIENIA WYŻEJ WYMIENIONYCH ZADAŃ. W CZASIE POKOJU: 1. DZIAŁALNOŚĆ SZKOLENIOWA I UPOWSZECHNIAJĄCA W ZAKRESIE PROBLEMATYKI OC 2. PRZYGOTOWANIE LUDNOŚCI DO UCZESTNICTWA W POWSZECHNEJ SAMOOBRONIE. WSPÓŁDZIAŁANIE W ZAKRESIE ZWALCZANIA KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH I ZAGROŻEŃ ŚRODOWISKA ORAZ USUWANIA ICH SKUTKÓW, ORGANIZOWANYM I PROWADZONYM PRZEZ INNE ORGANY. W CZASIE POKOJU: 1. DZIAŁALNOŚĆ SZKOLENIOWA I UPOWSZECHNIAJĄCA W ZAKRESIE PROBLEMATYKI OC 2. PRZYGOTOWANIE LUDNOŚCI DO UCZESTNICTWA W POWSZECHNEJ SAMOOBRONIE. WSPÓŁDZIAŁANIE W ZAKRESIE ZWALCZANIA KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH I ZAGROŻEŃ ŚRODOWISKA ORAZ USUWANIA ICH SKUTKÓW, ORGANIZOWANYM I PROWADZONYM PRZEZ INNE ORGANY.

OBRONA CYWILNA TO ZESPÓŁ PRZEDSIĘWZIĘĆ MAJĄCYCH NA CELU: 1) OCHRONĘ LUDNOŚCI PRZED NIEBEZPIECZEŃSTWEM ZWIĄZANYM Z DZIAŁANIAMI WOJENNYMI ORAZ POWODOWANYMI PRZEZ KLĘSKI ŻYWIOŁOWE; 2)TWORZENIE WARUNKÓW DO PRZETRWANIA LUDNOŚCI REALIZOWANY PRZEZ ADMINISTRACJĄ RZĄDOWĄ, SAMORZĄDOWĄ, ZAKŁADY PRACY I OBYWATELI. OBRONA CYWILNA TO ZESPÓŁ PRZEDSIĘWZIĘĆ MAJĄCYCH NA CELU: 1) OCHRONĘ LUDNOŚCI PRZED NIEBEZPIECZEŃSTWEM ZWIĄZANYM Z DZIAŁANIAMI WOJENNYMI ORAZ POWODOWANYMI PRZEZ KLĘSKI ŻYWIOŁOWE; 2)TWORZENIE WARUNKÓW DO PRZETRWANIA LUDNOŚCI REALIZOWANY PRZEZ ADMINISTRACJĄ RZĄDOWĄ, SAMORZĄDOWĄ, ZAKŁADY PRACY I OBYWATELI.

WYKRYWANIE ZAGROŻEŃ ORAZ OSTRZEGANIE I ALARMOWANIE MA NA CELU: - UZYSKANIE INFORMACJI O ZBLIŻAJĄCYM SIĘ LUB ZAISTNIENIU NA DANYM TERENIE NIEBEZPIECZEŃSTWA DLA ZDROWIA I ŻYCIA LUDZI ZWIĄZANYCH ZE STOSOWANIEM ŚRODKÓW RAŻENIA, O WYSTĄPIENIU KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH, AWARII OBIEKTÓW TECHNICZNYCH, SKAŻEŃ I ZAKAŻEŃ, POWODZI, POŻARÓW LUB INNYCH, PODOBNYCH ZDARZEŃ; - OKREŚLENIE RODZAJU MIEJSCA, SKALI I SKUTKÓW ZAISTNIAŁYCH ZAGROŻEŃ ORAZ OZNACZENIE STREF NIEBEZPIECZNYCH; -OSTRZEGANIE I ALARMOWANIE LUDNOŚCI O ZBLIŻAJĄCYM SIĘ NIEBEZPIECZEŃSTWIE, A TAKŻE INFORMOWANIE O ZALECONYCH SPOSOBACH POSTĘPOWANIA I ZACHOWANIA SIĘ LUDNOŚCI W ZAISTNIAŁYCH SYTUACJACH.

SYSTEM WYKRYWANIA I ALARMOWANIA JEST ROZWIJANY W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA NADZWYCZAJNYCH ZAGROŻEŃ LUDZI I ŚRODOWISKA W CZASIE POKOJU ORAZ W CZASIE OSIĄGANIA PODWYŻSZONEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA SYSTEM WYKRYWANIA I ALARMOWANIA JEST ROZWIJANY W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA NADZWYCZAJNYCH ZAGROŻEŃ LUDZI I ŚRODOWISKA W CZASIE POKOJU ORAZ W CZASIE OSIĄGANIA PODWYŻSZONEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA

EWAKUACJA POLEGA NA ZORGANIZOWANYM PRZEMIESZCZENIU LUDNOŚCI Z REJONÓW, W KTÓRYCH JEJ PRZEBYWANIE MOŻE ZAGRAŻAĆ ŻYCIU LUB ZDROWIU DO REJONÓW BEZPIECZNYCH. JAKO JEDEN ZE SPOSOBÓW ZBIOROWEJ OCHRONY LUDNOŚCI MA NA CELU MINIMALIZACJĘ STRAT SPOWODOWANYCH ZAGROŻENIAMI WYSTĘPUJĄCYMI W OKRESIE POKOJU I WOJNY. Z UWAGI NA UWARUNKOWANIA WYNIKAJĄCE Z RODZAJU NIEBEZPIECZEŃSTWA LUB ZAGROŻENIA EWAKUACJA MOŻE BYĆ PROWADZONA W SPOSÓB PLANOWY LUB DORAŹNY. EWAKUACJĘ LUDNOŚCI PLANUJE SIĘ I PRZYGOTOWUJE W CZASIE POKOJU, A REALIZUJE W CZASIE WOJNY LUB W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA NADZWYCZAJNYCH ZAGROŻEŃ, JEŻELI ZACHODZI TAKA KONIECZNOŚĆ. EWAKUACJA LUDNOŚCI

BUDOWLE OCHRONNE STANOWIĄ OBIEKTY PRZEZNACZONE DO UKRYCIA W NICH LUDNOŚCI ORAZ ZABEZPIECZENIA PRZED ZNISZCZENIEM RUCHOMYCH DÓBR KULTURY, WAŻNEJ DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ I TECHNOLOGICZNEJ, CENNEJ APARATURY, A TAKŻE ZAPASÓW ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH I LEKÓW. POWINNY ONE ZAPEWNIAĆ OCHRONĘ PRZED BEZPOŚREDNIM ODDZIAŁYWANIEM RAŻĄCYCH ŚRODKÓW BOJOWYCH ORAZ PRZED WTÓRNYMI SKUTKAMI ICH UŻYCIA. BUDOWLE OCHRONNE DZIELI SIĘ NA SCHRONY I UKRYCIA, UZALEŻNIAJĄCE TEN PODZIAŁ OD ODPORNOŚCI KONSTRUKCJI NA OBCIĄŻENIA W RAZIE ZNISZCZENIA CZĘŚCI NAZIEMNEJ ORAZ STOPNIA OSŁABIANIA PROMIENIOWANIA JONIZUJĄCEGO. BUDOWLE OCHRONNE

SPRZĘT I ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ SPRZĘT I ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ SŁUŻĄ DO OCHRONY LUDNOŚCI PRZED SKAŻENIAMI, ZAKAŻENIAMI I POPARZENIAMI. SĄ NIMI W SZCZEGÓLNOŚCI: ŚRODKI OCHRONY DRÓG ODDECHOWYCH, TJ. MASKI PRZECIWGAZOWE, ODZIEŻ OCHRONNA, APTECZKI, OPATRUNKI INDYWIDUALNE, ITP.. ZAOPATRYWANIE W SPRZĘT I ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ REALIZUJE SIĘ NA ZARZĄDZENIE WŁAŚCIWYCH TERENOWO SZEFÓW OBRONY CYWILNEJ. SŁUŻBY ZAOPATRYWANIA OBRONY CYWILNEJ GROMADZĄ I WYPOSAŻAJĄ W SPRZĘT I ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORGANA WŁADZY I ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ ORAZ INNE ORGANA I INSTYTUCJE PAŃSTWA, A TAKŻE ORGANA KIEROWANIA I FORMACJE OBRONY CYWILNEJ LUDNOŚĆ ZAMIESZKUJĄCA W BEZPOŚREDNIM SĄSIEDZTWIE ZAKŁADÓW PRACY POSIADAJĄCYCH TOKSYCZNE ŚRODKI PRZEMYSŁOWE JEST W RÓŻNYM STOPNIU ZAOPATRYWANA W ŚRODKI OCHRONY DRÓG ODDECHOWYCH PRZEZ WŁAŚCICIELI LUB KIEROWNIKÓW TYCH ZAKŁADÓW ALBO SŁUŻBY ZAOPATRZENIA OBRONY CYWILNEJ, STOSOWNIE DO USTALEŃ WŁAŚCIWEGO SZEFA OBRONY CYWILNEJ.

ZACIEMNIANIE I WYGASZANIE OŚWIETLENIA MA NA CELU UTRUDNIENIE ZLOKALIZOWANIA W PORZE NOCNEJ SKUPISK LUDNOŚCI CYWILNEJ I OBIEKTÓW TECHNICZNYCH, A TYM SAMYM WYKONANIA SKUTECZNEGO ATAKU. ZACIEMNIENIE I WYGASZANIE PLANUJE SIĘ I PRZYGOTOWUJE W CZASIE POKOJU, A REALIZUJE W OKRESIE WOJNY. OBOWIĄZEK TEN NAKŁADAJĄ NA UŻYTKOWNIKÓW OŚWIETLENIA WŁAŚCIWI TERENOWO SZEFOWIE OBRONY CYWILNEJ. REALIZACJA TEGO ZADANIA POLEGA NA: WYGASZANIU OŚWIETLENIA ZEWNĘTRZNEGO LUB DOSTOSOWANIU GO DO UŻYTKOWANIA W WARUNKACH ZACIEMNIENIA, ZACIEMNIANIU WNĘTRZ, OTWORÓW OKIENNYCH I DRZWI ORAZ ODPOWIEDNIM DOSTOSOWANIU POJAZDÓW MECHANICZNYCH, PODŚWIETLANYCH ZNAKÓW NA SZLAKACH DROGOWYCH, KOLEJOWYCH I WODNYCH, A TAKŻE URUCHAMIANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH KIERUNKOWYCH OŚWIETLEŃ KOMUNIKACYJNYCH. REALIZACJA TEGO ZADANIA POLEGA NA: WYGASZANIU OŚWIETLENIA ZEWNĘTRZNEGO LUB DOSTOSOWANIU GO DO UŻYTKOWANIA W WARUNKACH ZACIEMNIENIA, ZACIEMNIANIU WNĘTRZ, OTWORÓW OKIENNYCH I DRZWI ORAZ ODPOWIEDNIM DOSTOSOWANIU POJAZDÓW MECHANICZNYCH, PODŚWIETLANYCH ZNAKÓW NA SZLAKACH DROGOWYCH, KOLEJOWYCH I WODNYCH, A TAKŻE URUCHAMIANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH KIERUNKOWYCH OŚWIETLEŃ KOMUNIKACYJNYCH.

ORGANIZOWANIE I PROWADZENIE AKCJI RATUNKOWYCH AKCJE RATUNKOWE ORGANIZUJE SIĘ I PROWADZI W CELU RATOWANIA I UDZIELANIA POMOCY LUDNOŚCI POSZKODOWANEJ W WYNIKU DZIAŁAŃ ZBROJNYCH, KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH I INNYCH, PODOBNYCH ZDARZEŃ, W TYM ZAGROŻEŃ ŚRODOWISKA. OBOWIĄZEK ORGANIZOWANIA I PROWADZENIA AKCJI RATUNKOWYCH W CZASIE WOJNY SPOCZYWA NA SZEFACH OBRONY CYWILNEJ ORAZ WŁAŚCICIELACH LUB KIEROWNIKACH ZAKŁADÓW PRACY.

UDZIELANIE POSZKODOWANYM POMOCY MEDYCZNEJ POMOC MEDYCZNA OBEJMUJE: - pierwszą pomoc; - ewakuację poszkodowanych do punktów pomocy; - pomoc lekarską. DO UDZIELANIA POMOCY PREDMEDYCZNEJ PRZYGOTOWANE SĄ WSZYSTKIE FORMACJE OBRONY CYWILNEJ. JEJ ZAKRES OBEJMUJE WYKONANIE PROSTEGO OPATRUNKU JAK I UDZIELENIE KWALIFIKOWANEJ POMOCY MEDYCZNEJ. POMOCY MEDYCZNEJ UDZIELAJĄ RÓWNIEŻ INNE FORMACJE RATOWNICZE ORAZ PLACÓWKI SŁUŻBY ZDROWIA. POMOC MEDYCZNA OBEJMUJE: - pierwszą pomoc; - ewakuację poszkodowanych do punktów pomocy; - pomoc lekarską. DO UDZIELANIA POMOCY PREDMEDYCZNEJ PRZYGOTOWANE SĄ WSZYSTKIE FORMACJE OBRONY CYWILNEJ. JEJ ZAKRES OBEJMUJE WYKONANIE PROSTEGO OPATRUNKU JAK I UDZIELENIE KWALIFIKOWANEJ POMOCY MEDYCZNEJ. POMOCY MEDYCZNEJ UDZIELAJĄ RÓWNIEŻ INNE FORMACJE RATOWNICZE ORAZ PLACÓWKI SŁUŻBY ZDROWIA. W CELU POMOCY LUDNOŚCI POSZKODOWANEJ PRZYGOTOWUJE SIĘ I UTRZYMUJE JUŻ W CZASIE POKOJU POTRZEBNĄ LICZBĘ MIEJSC SZPITALNYCH I ZASTĘPCZYCH MIEJSC SZPITALNYCH ORAZ OKREŚLONE ZAPASY SPRZĘTU MEDYCZNEGO I LEKARSTW. POSZKODOWANEJ LUDNOŚCI, SZCZEGÓLNIE OSOBOM CIĘŻKO RANNYM I CHORYM, UMOŻLIWIA SIĘ – NA ICH ŻYCZENIE – KORZYSTANIE Z OPIEKI I POSŁUGI RELIGIJNEJ, UDZIELANEJ PRZEZ DUCHOWNYCH ODPOWIEDNICH WYZNAŃ.

POLEGA NA ZAPOBIEGANIU MOŻLIWOŚCI ICH POWSTAWANIA, PRZECIWDZIAŁANIU ROZPRZESTRZENIANIA SIĘ OGNIA, GASZENIU POŻARÓW ORAZ WYKONYWANIU POMOCNICZYCH DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH. PROWADZENIEM PRAC GAŚNICZO – RATUNKOWYCH W OBRONIE CYWILNEJ ZAJMUJĄ SIĘ SPECJALNE PODODDZIAŁY PRZECIWPOŻAROWE, OPARTE GŁÓWNIE NA STRUKTURACH OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH W GMINACH I SOŁECTWACH. PRACE TE MOGĄ RÓWNIEŻ PROWADZIĆ, W RAMACH SWYCH MOŻLIWOŚCI, INNE FORMACJE OBRONY CYWILNEJ JAKO POMOCNICZE DZIAŁANIA RATOWNICZE, KTÓRE OBEJMUJĄ: - ewakuację osób zagrożonych i poszkodowanych oraz mienia z obiektów i rejonów objętych akcją gaśniczo – ratunkową; - udzielanie poszkodowanym pomocy przedmedycznej; - utrzymanie porządku w rejonach akcji gaśniczej; - prowadzenie niezbędnych prac zabezpieczających, wyburzeniowych i rozbiórkowych. WALKA Z POŻARAMI

OBEJMUJE PROWADZENIE WŚRÓD LUDNOŚCI ZABIEGÓW SANITARNYCH, ODKAŻANIE DEZAKTYWACJĘ I DEZYNFEKCJĘ OBIEKTÓW, TERENU, ODZIEŻY, ŻYWNOŚCI, ŚRODKÓW TRANSPORTU URZĄDZEŃ I MATERIAŁÓW ORAZ ODKAŻANIE ZWIERZĄT GOSPODARSKICH, A TAKŻE UNIESZKODLIWIANIE POZOSTAŁOŚCI PO WYŻEJ WYMIENIONYCH ZABIEGACH. W CELU UNIEMOŻLIWIENIA POWYŻSZYCH CZYNNOŚCI W CZASIE POKOJU PRZYGOTOWUJE SIĘ STACJONARNE I POLOWE URZĄDZENIA DO LIKWIDACJI SKAŻEŃ ORAZ ICH OBSŁUGI, A TAKŻE GROMADZI NIEZBĘDNE ŚRODKI CHEMICZNE DO LIKWIDACJI SKAŻEŃ I ZAKAŻEŃ. LIKWIDACJA SKAŻEŃ I ZAKAŻEŃ LIKWIDACJA SKAŻEŃ I ZAKAŻEŃ

POLEGA ONA NA OKREŚLENIU MINIMALNEGO ZAPASU ŻYWNOŚCI I DÓBR, GWARANTUJĄCEGO PRZEŻYCIE LUDNOŚCI ORAZ FUNKCJONOWANIE ZAKŁADU PRACY, GMINY, POWIATU, WOJEWÓDZTWA I PAŃSTWA, A TAKŻE NA PLANOWYM GROMADZENIU I ROZŚRODKOWANIU ICH ZASOBÓW Z UWZGLĘDNIENIEM ZASOBÓW UTRZYMYWANYCH W GOSPODARSTWACH DOMOWYCH ORAZ NA RATOWANIU ICH PRZED ZNISZCZENIEM LUB SKAŻENIAMI W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA ZAGROŻEŃ. POWYŻSZE PRZEDSIĘWZIĘCIEA REALIZUJĄ ORGANA ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I PODMIOTY GOSPODARCZE, STOSOWNIE DO USTALEŃ WŁAŚCIWYCH MINISTRÓW. OCHRONA ŻYWNOŚCI I INNYCH DÓBR NIEZBĘDNYCH DO PRZETRWANIA OCHRONA ŻYWNOŚCI I INNYCH DÓBR NIEZBĘDNYCH DO PRZETRWANIA

JEDNYM Z WAŻNIEJSZYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ OBRONY CYWILNEJ JEST ORGANIZOWANIE DORAŹNYCH POMIESZCZEŃ I ZAOPATRZENIA DLA POSZKODOWANEJ LUB EWAKUOWANEJ LUDNOŚCI, PRZYGOTOWANIE DLA NIEJ LIKALI ZASTĘPCZYCH LUB WARUNKÓW DO OKRESOWEGO ZAMIESZKANIA W BARAKACH LUB NAMIOTACH, A TAKŻE POMOC W GROMADZENIU ŚRODKÓW ŻYWNOŚCIOWYCH, LEKÓW, ODZIEŻY I INNYCH RZECZY POTRZEBNYCH DO PRZETRWANIA. ORGANIZOWANIE DORAŹNYCH POMIESZCZEŃ I ZAOPATRZENIA DLA POSZKODOWANEJ LUDNOŚCI

OCHRONĘ DÓBR KULTURY, URZĄDZEŃ UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ I WAŻNEJ DOKUMENTACJI W CELU ZABEZPIECZENIA ICH PRZED ZNISZCZENIEM, USZKODZENIEM LUB UTRATĄ ORGANIZUJE SIĘ W CZASIE POKOJU, A REALIZUJE W CZASIE WOJNY ORAZ KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH. ZABEZPIECZENIE PRZED ZNISZCZENIEM DÓBR KULTURY, URZĄDZEŃ UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ I WAŻNEJ DOKUMENTACJI W RAMACH PROWADZONYCH W TYM ZAKRESIE PRZEDSIĘWZIĘĆ ZABEZPIECZENIU PODLEGAJĄ: - stacjonarne i ruchome dobra kultury mające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, a więc posiadające wartość historyczną, naukową lub artystyczną; - urządzenia użyteczności publicznej, niezbędne do przetrwania ludności oraz funkcjonowania państwa, takie jak urządzenia energetyczne, ciepłownicze, wodno-kanalizacyjne i im podobne; - a także szczególnie ważna ze względu na interes państwa – dokumentacja.

ORGANIZUJE SIĘ JĄ W CELU WSPARCIA SŁUŻB PROFESJONALNYCH ZAPEWNIAJĄCYCH DZIAŁANIE ENERGETYKI, ŁĄCZNOŚCI A TAKŻE KOMUNIKACJI I ZAOPATRZENIA LUDNOŚCI W ŚRODKI NIEZBĘDNE DO PRZETRWANIA. DORAŹNE PRZYWRACANIE DZIAŁANIA NIEZBĘDNYCH SŁUŻB UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ SZEFOWIE OBRONY CYWILNEJ, NA WNIOSEK WYŻEJ WSPOMNIANYCH SŁUŻB OBOWIĄZANI SĄ SKIEROWAĆ DO REALIZACJI TEGO ZADANIA W CZASIE WOJNY LUB KLĘSKI ŻYWIOŁOWEJ FORMACJE OBRONY CYWILNEJ. ŚCIŚLE OKREŚLA SIĘ TEŻ ZAKRES I FORMĘ POMOCY, KTÓREJ POWINNY UDZIELIĆ

ORGANIZUJE SIĘ JĄ W CELU ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI I OCHRONY MIENIA W REJONACH PROWADZENIA AKCJI RATUNKOWYCH, PODCZAS EWAKUACJI LUDNOŚCI, A TAKŻE W CZASIE JEJ PRZEBYWANIA W BUDOWLACH OCHRONNYCH. DORAŹNA POMOC W PRZYWRACANIU I UTRZYMANIU PORZĄDKU W STREFACH DOTKNIĘTYCH KLĘSKAMI ZA REALIZACJĘ POWYŻSZEGO ZADANIA ODPOWIADAJĄ WŁAŚCIWE ORGANA ODPOWIEDZIALNE ZA UTRZYMANIE PORZĄDKU PUBLICZNEGO, ZWŁASZCZA ORGANA POLICJI I WOJSKA.

JEST ORGANIZOWANA WYŁĄCZNIE W PRZYPADKU ZGONÓW LUB DUŻEJ LICZBY ZABITYCH, W CELU ZAPOBIEŻENIA EPIDEMII, BĄDŹ OGRANICZENIA MOŻLIWOŚCI JEJ ROZPRZESTRZENIANIA SIĘ. DORAŹNA POMOC W GRZEBANIU ZMARŁYCH FORMACJE OBRONY CYWILNEJ DO REALIZACJI TEGO ZADANIA KIERUJE SIĘ WÓWCZAS, GDY SŁUŻBY KOMUNALNE NIE SĄ W STANIE PODOŁAĆ SWOIM OBOWIĄZKOM. CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z GRZEBANIEM ZMARŁYCH WYKONUJĄ ONE POD NADZOREM ODPOWIEDNICH SŁUŻB SANITARNYCH.

CZĘŚĆ GRAFICZNA 1/ Ocena zagrożenia zawiera; a/ strefy zagrożeń od toksycznych środków przemysłowych, katastrofalnych zatopień, pożarów itp..; b/ obiekty i rejony szczególnie zagrożone atakami terrorystycznymi, dywersjami oraz uderzeniami lotniczymi i rakietowymi przeciwnika. 2/ Rejony formowania FOC / przełożonego, własne, podwładnych i sąsiadów/ z zaznaczeniem ich operacyjnego czasu gotowości do działania. 3/ Rejony rozmieszczenia współdziałających sił ratowniczych oraz ich charakterystyka / liczebność i wyposażenie/. 4/ Stanowiska kierowania /SK/ przełożonego, własne, podwładnych i sąsiadów oraz organów współdziałających. 5/ Rozmieszczenie elementów SWiA z zaznaczonymi rejonami działania i zasięgami środków alarmowania wraz z podaniem ich czasów gotowości do działania. 6/ Zamiar / kierunki użycia sił ratowniczych w akcji ratunkowej. 7/ Rozmieszczenie i pojemność szpitali oraz zastępczych miejsc szpitalnych / ZMSz/. LEGENDA LEGENDA / przedstawiona w formie opisowej/ 1/ Ogólna charakterystyka jednostki administracyjnej / województwa, powiatu,gminy/ lub zakładu pracy zawiera: a/ syntetyczny opis charakteru zabudowy, infrastruktury technicznj, zaludnienia, itp..: b/ wykaz obiektów stwarzających zagrożenie; c/ zestawienie ilościowe i jakościowe TSP znajdujących się na administrowanym terenie; d/ wykaz obiektów użyteczności publicznej / szpitale, szkoły, przedszkole, muzea, itp./; 2/ Ocena zagrożenia powinna zawierać określenie rodzaju zagrożenia, jego ewentualnych skutków oraz zadań związanych z ich minimalizacją, a także : 1- zestawienie możliwych strat w śród ludności ; 2- zestawienie ewentualnych strat w sprzęcie i materiałach. 3/ Priorytety działań ratowniczych. 4/ Wykaz jednostek FOC i ich wyposażenie. 5/ Wykaz sił współdziałających. 6/ Podział sił i środków na rejony działania. 7/ Wykaz elementów SWiA. 8/ Schemat łączności kierowania i współdziałania. 9/ Czasy osiągania gotowości do działania FOC. 10/ Inne dokumenty opracowywane wg potrzeb.

2. PLAN EWAKUACJI / PRZYJĘCIA / LUDNOŚCI. CZĘŚĆ GRAFICZNA 1/ Miejsca i rejony zagrożone, drogi bezpiecznej ewakuacji ludności oraz rejony, do których jest kierowana. 2/ Rejony rozmieszczenia ewakuowanej ludności z podaniem ich pojemności. 3/ Operacyjne czasy prowadzenia ewakuacji / rozpoczęcia i zakończenia ewakuacji/. 4/ Drogi przewidziane do ewakuacji samorzutnej. 5/ Rozmieszczenie elementów organizacyjnych procesu ewakuacji / punkty ewidencyjno - informacyjne, punkty zbiórek, punkty załadowcze, punkty pomocy medycznej. Punkty pomocy technicznej, punkty wyładowcze i rozdzielcze/. 6/ Rozmieszczenie posterunków regulacji ruchu. LEGENDA /przedstawiona w formie opisowej/ 1/ Wykaz osób kierujących procesem ewakuacji i przyjęcia ludności. 2/ Wykaz elementów organizacyjnych procesu ewakuacji / punktów ewidencyjno-informacyjnych, punktów zbiórek, załadowczych, pomocy medycznej, technicznej, punktów wyładowczych i rozdzielczych/ oraz plan osiągania przez nie gotowości do działania. 3/ Plan alarmowania członków zespołu kierowania /ZK/ procesem ewakuacji. 4/ Zestawienie liczbowe ewakuowanej ludności z poszczególnych rejonów z podaniem miejsc jej przemieszczenia.5/Wykaz środków transportu niezbędnego do zabezpieczenia ewakuacji z podaniem podmiotu, od którego planuje się pozyskać oraz sposób pozyskania tych środków wraz z paliwem. 6/ Schemat łączności kierowana ewakuacją. 7/ Sposoby powiadamiania ludności o rozpoczęciu ewakuacji. 8/ Plan zapewnienia niezbędnych warunków do życia ludności ewakuowanej w zakresie potrzeb wyżywienia, sanitarnych i lokalowych. 9/ Inne dokumenty opracowywane wg potrzeb.

CZĘŚĆ GRAFICZNA 1/ Rozmieszczenie istniejących budowli ochronnych oraz harmonogram osiągania gotowości eksploatacyjnej. 2/ Rozmieszczenie ważniejszych ZP kontynuujących produkcję w czasie W na potrzeby ludności. 3/ Rozmieszczenie magazynów żywności. 4/ Rozmieszczenie istniejących i planowanych /awaryjnych/ ujęć i zbiorników wody oraz ich wydajność. 5/ Rozmieszczenie warsztatów naprawczych. 6/ Rozmieszczenie magazynów paliw, w tym paliwa lotniczego. 7/ Rozmieszczenie bazy szpitalnej oraz ZMSz. 8/ Rozmieszczenie obiektów przewidzianych do zakwaterowania ludności / ośrodki wypoczynkowe, internaty, itp../. 9/ Rozmieszczenie urządzeń specjalnych / punktów- zabiegów sanitarnych, odkażania odzieży, środków transportu, itd../. LEGENDA / w formie opisowej / 1/ Wykaz budowli ochronnych z podaniem ich pojemności oraz ilości miejsc ochronnych koniecznych dla zaspokojenia potrzeb. 2/ Harmonogram uzupełniania potrzeb w zakresie budownictwa ochronnego. 3/ Wykaz obiektów gospodarki rolno-hodowlanej i żywnościowej podlegającej ochronie przed skażeniami. 4/ Zestawienie potrzeb oraz plan zabezpieczenia w wodę. 5/ Wykaz zapasów środków niezbędnych do przetrwania ludności / żywności, wody, paliwa do ogrzewania, itp../ i określenie zasad ich dystrybucji. 6/ Możliwości bazy szpitalnej i ZMSz. 7/ Możliwości doraźnego zakwaterowania ludności na wypadek ewakuacji. 8/ Wykaz urządzeń specjalnych z podaniem ich możliwości oraz zabezpieczeniem w środki chemiczne. 9/ Stan zabezpieczenia FOC w sprzęt i materiały oraz plan jego uzupełnienia. 10/ Stan zabezpieczenia ludności w środki ISOPS oraz plan ich uzupełnienia. 11/ Wykaz punktów dystrybucji i sprzedaży ISOPS. 12/ Zestawienie sił i środków dla zaspokojenia potrzeb w zakresie ochrony dóbr kultury. 13/ Terminy i sposób realizacji zaciemniania i wygaszania oświetlenia. 14/ Inne dokumenty opracowywane wg potrzeb. 3. PLAN ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO DZIAŁAŃ OBRONY CYWILNEJ

1/ Charakterystyka stanów gotowości obronnej. 2/ Ogólny harmonogram OWSGO w obronie cywilnej. 3/ Czynności zespołu kierowania OC w czasie OWSGO. 4/ Zakres i harmonogram realizacji zadań przewidzianych dla OC w okresie OWSGO. 5/ Podział stanu osobowego zespołu kierowania OC na stanowiska określone w strukturach organizacyjnych czasu „W”. 6/ Struktura kierowania OC podczas OWSGO / schemat /. 7/ Podział środków transportowych zespołu kierowania. 8/ Plan powiadamiania zespołu kierowania. 9/ Obowiązki osób funkcyjnych zespołu kierowania. 10/ Plan łączności, a w nim: a/ schemat łączności kierowania; b/ schemat łączności współdziałania; c/ tabela adresów i kryptonimów abonentów radiowych, radiotelefonicznych i telefonicznych. D/ zestawienia sił i środków łączności. 11/ Inne dokumenty opracowywane wg potrzeb. 4. PLAN DZIAŁANIA OC W PROCESIE OSIĄGANIA WYŻSZYCH STANÓW GOTOWOŚCI OBRONNEJ ( OWSGO ). / przedstawiony w formie opisowej /

OPRACOWAŁ GRAFICZNIE mgr inż.. Wiesław SZYMCZYK OPRACOWAŁ GRAFICZNIE mgr inż.. Wiesław SZYMCZYK